Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav juanth » 2019-09-04 15:18

Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
:cry:
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 15:24

Ingen idé att felsöka det då det aldrig kan bli optimalt ändå hur bra man än ställer in det. Men som sagt för de flesta spelar sådant här ingen roll utan mp3, lite transcoding hit och dit och paket loss osv. gör dom inget.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-04 15:42

Det där verkar nästan lika jobbigt som att fippla med en vinylspelare. Enklare att rippa cd och strömma till en, ja..... vadå? Jo, en Squeezebox......... :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:50

DVD-ai skrev:Jag har inte undersökt detta noggrannare än just en enda låt :)
Den var ”hifi” enligt Tidals egna gradering, jag har inte fördjupat mig i detta något mer än så i dagsläget.
Det verkar som om Yamahan ev nersamplar 96k till 48k !
Och vem vet, kanske den uppsamplar 44k till 48k med, du ser det finns inga apparater som kan hantera streaming på det viset som man vill ! :lol:

Men oavsett detta faktum så låter det markant bättre än med spotify till samma yamaha, så ett steg upp är det oavsett, dock ska jag grotta lite i om man kan få Yamahan att inte hålla på och påverka samplingsfrekvensen.


AirPlay spelar 48 kHz eller 44,1 kHz. Spelar du högupplöst material som i original är 96 kHz så blir det halva samplingsfrekvensen via AirPlay, alltså 48 kHz.

Jag tror mer på att någon inställning i ROON gör att det sker omsampling till 48 kHz med cd-material då du spelar TIDAL via AirPlay vilket är mycket dumt om det inte går att stänga av.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:51

juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
:cry:
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..


Hmm.. kör du ROON ? Eller samplar TIDAL om alla skivor till 48 kHz ?? 8O

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:56

DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)


Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:59

Det verkar som att TIDALs app samplar om allting till 48 kHz om man använder AirPlay. Det verkar jättedumt.
Bra dock att allting fungerar som det ska via yamahas interna TIDAL funktion med 44,1 kHz ut.

Skönt att man kan lita på Spotify connect- att den skickar rätt samplingsformat.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-04 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:00

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)


Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?


Exakt så kör jag, förutom att DAC3 tar hand om DA och volym, att yamaha eller Tidal gör något fel med just Airplay är ju tyvärr inget jag löser genom att ta bort DAC3 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:01

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)


Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?


Exakt så kör jag, förutom att DAC3 tar hand om DA och volym, att yamaha gör något fel med just Airplay är ju tyvärr inget jag löser genom att ta bort DAC3 :)


Juanth har samma problem som du och han har ingen Yamaha

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:01

juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
:cry:
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..


Läs här DVD-ai

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:02

Du är för snabb, kolla min ändring av inlägget :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-04 18:10

Tidal samplar inte om något över Airplay, testade precis att spela upp från Tidals app på min iPhone över Airplay till min Linn Akurate DSM, och den indikerar att den tar emot 16/44.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:35

Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:37

goat76 skrev:Tidal samplar inte om något över Airplay, testade precis att spela upp från Tidals app på min iPhone över Airplay till min Linn Akurate DSM, och den indikerar att den tar emot 16/44.


Aha, tja då kan det ju vara så dumt att yamahan via AirPlay alltid använder 48 kHz.
Eller att yamahan via AirPlay skickar en 48 kHz signal via optisk ut.

Yamahas egen TIDAL app verkar använda rätt sampling, synd att den inte verkar lika stabil som spotifyfunktionen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:38

DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?

Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .

Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 18:49

Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:01

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?

Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .

Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?


Nä, jag har kollat detta noga nu :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-04 19:02

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?

Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .

Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?


Det enda jag hittar i Tidal-appen till iPhone när det kommer till inställningar är följande:

Wifi normal - hög - hifi - master
Mobilnät normal - hög - hifi - master

Ingenting för Airplay

Ni som får uppsampling till 48, har ni möjligen wifi inställd på master?
Själv har jag den inställd på hifi då min streamer ändå inte har stöd för MQA.
Senast redigerad av goat76 2019-09-04 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 19:02

Denna är ganska beast annars https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7782/ - finns en ännu vassare variant men den har inte roon ibyggt..men jag tror denna duger..

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:07

goat76 skrev:
Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?

Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .

Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?


Det enda jag hittar i Tidal-appen till iPhone när det kommer till inställningar är följande:

Wifi normal - hög - hifi - master
Mobilnät normal - hög - hifi - master

Ingenting för Airplay

Ni som får uppsampling till 48, har ni möjligen wifi inställd på master?
Själv har jag den inställd på hifi då min streamer ändå inte har stöd för MQA.


Ne jag kan ställa den på "normal" och ändå får jag 48k :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-09-04 19:11

Testa hifi.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:15

goat76 skrev:Testa hifi.


Ja alltså med det ville jag ha sagt att oavsett hur lågt jag ställer den så får jag 48k, och jag startar om tidal och yamaha mellan.
Det ändras i Tidal, men signalen ut från Yamaha är den samma!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 21:11

philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/


Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 21:19

Tangband skrev:
philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/


Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.


Jag tror man lugnt kan påstå att Akurate DS piskar Yamhan. Jag hade blivit extremt förvånad över något annat resultat med tanke på hur DSM:en är byggd. Men man vet aldrig såklart. Sedan finns det såklart en gräns vid där något redan är så sjukt bra att ännu bättre omöjligt borde kunna göra någon skillnad. Men det finns mätningar på en liknande Yamaha och även om den verkar helt ok så är det inte nära Linn https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-04 21:27

philipbtz skrev:
Tangband skrev:
philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/


Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.


Jag tror man lugnt kan påstå att Akurate DS piskar Yamhan. Jag hade blivit extremt förvånad över något annat resultat med tanke på hur DSM:en är byggd. Men man vet aldrig såklart. Sedan finns det såklart en gräns vid där något redan är så sjukt bra att ännu bättre omöjligt borde kunna göra någon skillnad. Men det finns mätningar på en liknande Yamahan och även om den verkar helt ok så är det inte nära Linn https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/


Nej det har du rätt i. Men glöm inte att dacen i Yamaha wxc50 topptestats av LTS, och det finns dacar med bättre mätvärden , tex oppo sonica som LTS funnit ändå kunde detekteras. En Chord dac har nyligen testats av LTS och den var inte bättre än Yamaha wxc50 vid F/E testerna. Det är ganska talande hur bra yamahan är. Det finns ett frågetecken och det är hur apparaten hanterar FLAC samt hur bra förstegets volymkontroll är . Det vet vi inte eftersom LTS inte testade detta . Vi vet heller inte om Linn akurate DS är riktigt bitkorrekt eftersom det inte testats.

Jag har läst testet i LTS om Yamaha wxc50 och sett alla kurvor som redovisades samt mätvärdena. Jag har fotat av testen men jag vet att det inte är tillåtet att lägga upp alla mätvärdena här. Den mäter betydligt bättre än den integrerade wxa50, tex är frekvensresponsen -0,12 dB mellan 20-20000 Hz och skillnadstonmätningens distorsion vid 19+20 KHz ligger vid -100 dB. Det är svårt att jämföra olika mätningar men wxc 50 verkar även brusa minst 20 dB mindre än wxa50.
Tolkar jag kurvan på sidan 29 i Molten av wxc50 där de mäter med sinuston så ser det ut som att brusgolvet ligger kring -120 dB.
Är Akuraten lika bra på dessa punkter ?

Hur som helst är eventuella skillnader på den här nivån högst akademiska. :) då blir det istället intressant hur det låter.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 23:08

Ja hur det låter är ändå det viktigaste :) Då får man väga in t.ex. vad och hur man kan spela upp saker. Om man t.ex. inte kan spela upp FLAC korrekt från en NAS skulle jag nog ändå säga att jag inte vet vad jag skulle ha den till :) Eller att kunna spela upp allt på Tidal utan transcoding eller andra konstigheter. Om musiken som spelas upp måste strömmas via wifi tycker jag inte heller det spelar någon roll hur bra DAC:en är då man har större problem. Airplay och chrome casting är jättebra för många saker men har helt dömt ut det för kritisk lyssning efter att ha testat det i några år. Man får problem med det helt enkelt. Helt plötsligt skall man spela något som inte är 16/44 eller så får man wi-fi problem av något slag eller så är det ett filformat som inte stöds av enheten man castar till eller strömmar från via Airplay.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 06:40

philipbtz skrev:Ja hur det låter är ändå det viktigaste :) Då får man väga in t.ex. vad och hur man kan spela upp saker. Om man t.ex. inte kan spela upp FLAC korrekt från en NAS skulle jag nog ändå säga att jag inte vet vad jag skulle ha den till :) Eller att kunna spela upp allt på Tidal utan transcoding eller andra konstigheter. Om musiken som spelas upp måste strömmas via wifi tycker jag inte heller det spelar någon roll hur bra DAC:en är då man har större problem. Airplay och chrome casting är jättebra för många saker men har helt dömt ut det för kritisk lyssning efter att ha testat det i några år. Man får problem med det helt enkelt. Helt plötsligt skall man spela något som inte är 16/44 eller så får man wi-fi problem av något slag eller så är det ett filformat som inte stöds av enheten man castar till eller strömmar från via Airplay.


Yamaha wxc50 har en liten switch på baksidan där du kan stänga av strömmen till den inbyggda routern om man istället vill ta signalen från tex NAS och spela FLAC via ethernet ingången :)

Jag har själv inte testat detta, att köra trådat via ethernet. Jag upplever inga problem alls med stabiliteten angående att spela från wi-fi, men ljud-nördarna påstår ju att ljudet kan bli bättre via ethernet :D
Jag har en del högupplöst material på NASen och de spelas upp problemfritt i 96 KHz eller 192 kHz och 20 bits upplösning via wi-fi. I musiccast appen visas den upplösning som spelas.
Om du vill veta mer om detta -läs Yamaha wxc50 tillräckligt-bra ? tråden där jag visat med bilder hur det ser ut.

Angående AirPlay så tycker jag att ljudet från Apple TV 3 till min Yamaha möjligen låter en smula bättre via airplay än via Toslink. Men det kan vara inbillning.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 09:42

Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav RSG » 2019-09-05 09:45

philipbtz skrev:Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.


Länk till "lämplig" kabeltestare?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav Tangband » 2019-09-05 10:10

philipbtz skrev:Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.

Inte riktigt i realtid väl ? Det buffras ju precis 2 sekunder med airplay , det är därför det kan bli knas med läppsynk med vissa apparater om det inte kompenseras .

https://stackoverflow.com/questions/999 ... ay-latency

”The latency does not come from network jitter, but rather is decided by the source device (your iPhone).

Long story short:

It's always precisely 2s (down to the millisecond) with Apple devices.
There is no way to tweak it with public APIs.
Audio latency needs to be very accurate so that multiple outputs can play in sync.

Some explanations about AirPlay's implementation:

The protocol starts with several RTSP commands. During this handshake, the source transmits rtpTime, the time at which the playback starts, which is also your latency. The typical value is 88200 = 2s x 44100 Hz.
AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.
During playback, the source periodically sends a SYNC packet to adjust the audio latency and make sure that all devices are still in sync.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster