Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Inläggav torig » 2019-08-14 20:33

Har en fråga angående rören 6FQ7 / 6CG7, men kan förmodligen gälla andra typer av rör. Det är på TubeDepot man vid beställning av dessa rör bl a kan välja ”balanced triodes” och ”high gain” som tillval. Vad innebär egentligen detta?

I gitarrförstärkaresammanhang, har jag läst att man använder ”high gain” för att få fram olika ljudeffekter, men ”behövs” ex ”high gain” i audiosammanhang?

/mvh

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Inläggav jansch » 2019-08-15 13:35

torig skrev:Har en fråga angående rören 6FQ7 / 6CG7, men kan förmodligen gälla andra typer av rör. Det är på TubeDepot man vid beställning av dessa rör bl a kan välja ”balanced triodes” och ”high gain” som tillval. Vad innebär egentligen detta?

I gitarrförstärkaresammanhang, har jag läst att man använder ”high gain” för att få fram olika ljudeffekter, men ”behövs” ex ”high gain” i audiosammanhang?

/mvh
/

High gain betyder ju hög förstärkning/förstärkningsfaktor.

Så gott som alla förstärkare (finns lite udda undantag) har en återkopplingsslinga som styr hur hög förstärkningen blir i förstärkaren. Denna bestämmer hur känslig din förstärkare är t.ex. 200milliVolt in för att få full effekt ut vilket är ganska vanligt men i PA sammanhang och andra "proffsgrejor" är ca 1,6volt in vanligt. I det senare fallet är ju förstärkningen lägre.
Om man inte återkopplar (råförstärkning) blir förstärkaren mycket känsligare och också direkt beroende av den förstärkning rören eller transistorerna har (och spridningen kan vara stor mellan olika exemplar) och t.ex. en transistorförstärkare kan utan vidare ha över 100.000ggr i förstärkning fast man egentligen kanske bara vill ha 20-30ggr förstärkning för att få lagom känslighet.

VARFÖR ÄR DET NU SÅ OCH VARFÖR FIXAR MAN FÖRST TILL HÖG FÖRSTÄRKNING OCH SEDAN ÅTERKOPPLAR MAN FÖR ATT FÅ MINDRE FÖRSTÄRKNING.....
Jo både rör och transistorer är inte linjära utan vid förstärkning blir det distorsion. Genom att ha hög råförstärkning och sedan återkoppla minskar man distorsionen helt enkelt.

Så... Ett high gain rör ger högre råförstärkning som sedan återkopplas i förstärkaren. Ju högre råförstärkning desto mindre distorsion i slutändan.
Nu är det ju inte riktigt så enkelt (som vanligt) utan high gain röret får ju inte ha större olinjäritet än det vanliga röret. Man får väl hoppas att olinjäriteten i de båda rörtyperna är likvärdiga så man vinner lägre distorsion med "high gain".

Att ett high gain rör skulle vara bättre för att få fram olika ljudeffekter förstår jag inte..... Det finns ingen logik i det. Visserligen har man större råförstärkning att leka med men till vilken nytta i det fallet... någon som har en annan åsikt?

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Inläggav torig » 2019-08-18 20:56

Tack för bra svar, jansch!!

Undra om man behöver veta om förstärkaren kan "hantera" high gain-rör?
6FQ7/6CG7-rören skall användas i en STAX-förstärkare, där de fungerar som slutrör.
Och vad betyder "balanced triodes" eller vilken fördel är det med detta? För det kan man också välja som tillval vid beställning.

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 19:54

jansch skrev:
torig skrev:Har en fråga angående rören 6FQ7 / 6CG7, men kan förmodligen gälla andra typer av rör. Det är på TubeDepot man vid beställning av dessa rör bl a kan välja ”balanced triodes” och ”high gain” som tillval. Vad innebär egentligen detta?

I gitarrförstärkaresammanhang, har jag läst att man använder ”high gain” för att få fram olika ljudeffekter, men ”behövs” ex ”high gain” i audiosammanhang?

/mvh
/

High gain betyder ju hög förstärkning/förstärkningsfaktor.

Så gott som alla förstärkare (finns lite udda undantag) har en återkopplingsslinga som styr hur hög förstärkningen blir i förstärkaren. Denna bestämmer hur känslig din förstärkare är t.ex. 200milliVolt in för att få full effekt ut vilket är ganska vanligt men i PA sammanhang och andra "proffsgrejor" är ca 1,6volt in vanligt. I det senare fallet är ju förstärkningen lägre.
Om man inte återkopplar (råförstärkning) blir förstärkaren mycket känsligare och också direkt beroende av den förstärkning rören eller transistorerna har (och spridningen kan vara stor mellan olika exemplar) och t.ex. en transistorförstärkare kan utan vidare ha över 100.000ggr i förstärkning fast man egentligen kanske bara vill ha 20-30ggr förstärkning för att få lagom känslighet.

VARFÖR ÄR DET NU SÅ OCH VARFÖR FIXAR MAN FÖRST TILL HÖG FÖRSTÄRKNING OCH SEDAN ÅTERKOPPLAR MAN FÖR ATT FÅ MINDRE FÖRSTÄRKNING.....
Jo både rör och transistorer är inte linjära utan vid förstärkning blir det distorsion. Genom att ha hög råförstärkning och sedan återkoppla minskar man distorsionen helt enkelt.

Så... Ett high gain rör ger högre råförstärkning som sedan återkopplas i förstärkaren. Ju högre råförstärkning desto mindre distorsion i slutändan.
Nu är det ju inte riktigt så enkelt (som vanligt) utan high gain röret får ju inte ha större olinjäritet än det vanliga röret. Man får väl hoppas att olinjäriteten i de båda rörtyperna är likvärdiga så man vinner lägre distorsion med "high gain".

Att ett high gain rör skulle vara bättre för att få fram olika ljudeffekter förstår jag inte..... Det finns ingen logik i det. Visserligen har man större råförstärkning att leka med men till vilken nytta i det fallet... någon som har en annan åsikt?


Jag har faktiskt sett att high gain har använts i samband med hög branthet, viket inte skall förväxlas med voltage gain. Hög branthet innebär också lägre utimpedans. Huruvida hög branthet skulle passa bättre för ljudeffekter i gitarrförstärkare vet jag inte men det behöver inte vara omöjligt att det är så, beroende på vad som eftersträvas. Jag tror dessa rör används som drivsteg före slutrören och då kan hög branthet vara bra.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om 6FQ7 / 6CG7 rör

Inläggav jansch » 2019-08-22 23:31

torig skrev:Tack för bra svar, jansch!!

Undra om man behöver veta om förstärkaren kan "hantera" high gain-rör?
6FQ7/6CG7-rören skall användas i en STAX-förstärkare, där de fungerar som slutrör.
Och vad betyder "balanced triodes" eller vilken fördel är det med detta? För det kan man också välja som tillval vid beställning.

/mvh


Om det är en "normal" förstärkarkonstruktion men återkopplingsslinga kan jag inte se att problem kan uppstå. Konstruktionen borde ju ha sådana marginaler att olika rörtillverkare inte är ett problem. Dessutom rör förändras/åldras under sin livstid och skall ju fungera ändå.
"Balanced triodes" betyder att trioderna (i ett rör eller två separata rör) har hyfsat lika prestanda och likvärdiga vilopunkter i en kretslösning. Det är bra om dom t.ex. används i ett diff.förstärkarsteg eller i en kretslösning där dom har har var sin halva av signalen - för att uppnå bra symmetri (t.ex....)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster