Hur funkar en HT ingång ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav roon » 2019-09-06 20:31

Ja, som rubriken hur fungerar en HT ingång tillsammans med en surroundreceiver ? Home-theater ingång. :?:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav Belker » 2019-09-06 20:51

Den hoppar i princip över volymkontrollen, så att du kan koppla in en hembioreciever i ditt lyxiga tvåkanalssystem. Hemiorecievern skickar front ut i lågnivå till ditt tvåkanalsförstegs HT ingång och vidare till slutsteg->fronthögtalare. Filmvolymen kan då regleras på recievern, med bibehållen nivåbalans med surround/center.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav Belker » 2019-09-06 20:53

Egentligen behövs ingen speciell ingång för detta. Bara att ställa förstegets volym på förkalibrerad nivå (typiskt 0dB). Så gör jag på mitt Holographic Pre, som inte har dedikerad HT-ingång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav goat76 » 2019-09-06 20:54

HT-ingången är en direkt länk till slutsteget i stereoförstärkaren så att det interna försteget förbi-kopplas. Därmed agerar stereoförstärkaren bara som slutsteg för frontkanalerna och volymkontrollen/förförstärkeri sköts av surroundförstärkaren. Receivern måste alltså ha pre-out för frontkanalerna men driver då resterande kanaler såsom center och övrigt.

Vid musiklyssning används inte receivern och musikuppspelnings-utrustning som streamers och CD-spelare kopplas till stereoförstärkarens vanliga ingångar och då används dens interna volymkontroll/förförstärkare i den.

Belker var snabbare än mig att svara. :)
Senast redigerad av goat76 2019-09-06 21:07, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-09-06 20:55

Som Belker skriver så är det egentligen bara en ingång med fast förstärkning på 0dB. Kallas ofta för "unity gain".

Underlättar, men om man vet hur man skall ratta volymen så kan man få samma resultat utan.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav Frisk » 2019-09-06 20:57

Om jag förstår frågan rätt, det är stereoförsteget som har ht-ingången, man kopplar slutsteget till försteget och kan välja sina vanliga källor, CD, LP, DAC, streamer vad man nu har, dessa har fast volym som man önskar justera via försteget. HT-ingången har en fast volym, samma nivå ut som in, här kan man koppla front right och front left från surrounddekodern/processorn/receivern lika väl som att koppla lågnivåkablarna direkt till slutsteget. På så sätt kan signalen gå "opåverkad" till slutsteget vid multikanalsuppspelning utan att koppla om och utan att behöva oroa sig för att ställa upp volymen för mycket och glömma bort att sänka när man nästa gång vill lyssna på en CD.

Ingången skulle väl lika väl kunna användas till en CD-spelare med inbyggd volymkontroll, varför man skulle vilja använda den istället för försteget.

Knappast först ser jag nu när jag tryckte skicka men postar ändå...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav goat76 » 2019-09-06 21:02

En varning bör kanske vara på sin plats även om de flesta förstår det.

Koppla aldrig in en apparat som saknar egen volymreglering in i en HT-ingång för då är det full blast! :)

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Hur funkar en HT ingång ?

Inläggav roon » 2019-09-07 07:40

tack för bra förklaringar :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster