Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-26 16:52

- Hur finner jag fel källan och eliminerar?

Hej alla! Jag får brus/brum-liknade störning när jag kopplar mina basar till datorn,
Jag tror ursprungsproblemet ligger i datorn då jag fått liknade störningar när den varit inkopplad i annan ljudutrustning.
Men jag är inte helt säker? Problemet är inte jättestort störningen är ganska låg, Men jag skulle gärna bli av med den!
Störnings profilen ser ut som på bilden nedan. Vad tror ni kan vara orsaken, Och vad finns för åtgärder?
Störningen ökar nå volymen på förstärkaren ökas, Men förblir opåverkad när datorns volym ändras.

BRUS_BRUMM.jpg
Bild på störningen uppmätt med mikrofon nära bashögtalaren.
BRUS_BRUMM.jpg (269.74 KiB) Visad 6638 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav peterh » 2019-09-26 17:25

Jag tror att detta kommer från datorn powersupply. Kan ev. avhjälpas om du kan separera jordarna, men risken finns
att det kommer från DC som ju används även till ett ljudkort.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav darkg » 2019-09-26 19:57

En problemlösare är optiskt ut från datorn, om det finns möjlighet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Belker » 2019-09-26 20:07

Hur menar du när du säger att du kopplar in basarna till datorn? Prova att mäta utan skärm inkopplad. HDMI. kan ge skumma jordslingor.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-26 20:22

darkg skrev:En problemlösare är optiskt ut från datorn, om det finns möjlighet.

Jag använder idag optisk 2 kanaler + 4 analoga kanaler.
Ett ljudkort med fler optiska kanaler likt RME Digiface vore nog den optimala lösningen,
Men de är dyra och stödjer inte linux.

Skulle 2 sådan här hjälpa tror ni? Eller har de för dåligt frekvensomfång?
https://www.amazon.de/Entst%C3%B6rfilter-Klinke-Mini-Jack-Isolator-Massetrennfilter/dp/B00BBE59WS
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-26 22:15

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Morello » 2019-09-26 22:28

Ser ut som en jordslinga då det är 50 Hz samt en arsenal av övertoner. Referensnivå saknas i mätning så man ser inte de spektrala gubbarnas absoluta nivå.

Ett blockschema på papper med penna över hela systemet skulle underlätta goda råd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-26 23:17

Morello skrev:Ser ut som en jordslinga då det är 50 Hz samt en arsenal av övertoner. Referensnivå saknas i mätning så man ser inte de spektrala gubbarnas absoluta nivå.

Ett blockschema på papper med penna över hela systemet skulle underlätta goda råd.


För att illustrera nivån.

325F2DFD-1289-4177-930E-5A322AD23C95.jpeg
325F2DFD-1289-4177-930E-5A322AD23C95.jpeg (298.17 KiB) Visad 6550 gånger


Ett försök till blockschema.

E220862E-F1F8-4F79-9C1E-85F7259CC188.jpeg
E220862E-F1F8-4F79-9C1E-85F7259CC188.jpeg (87.89 KiB) Visad 6550 gånger


Alla goda råd mottages tacksamt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-09-27 06:11

dewpo skrev:- Hur finner jag fel källan och eliminerar?

Hej alla! Jag får brus/brum-liknade störning när jag kopplar mina basar till datorn,
Jag tror ursprungsproblemet ligger i datorn då jag fått liknade störningar när den varit inkopplad i annan ljudutrustning.
Men jag är inte helt säker? Problemet är inte jättestort störningen är ganska låg, Men jag skulle gärna bli av med den!
Störnings profilen ser ut som på bilden nedan. Vad tror ni kan vara orsaken, Och vad finns för åtgärder?
Störningen ökar nå volymen på förstärkaren ökas, Men förblir opåverkad när datorns volym ändras.

BRUS_BRUMM.jpg


Du har som det ser ut störningar som kommer från din dator. Lösningen vore nog ett externt dac-kort med tillräckligt många utgångar. Jag föreslår ESI gigaport HD+. Då kommer du nog också att uppleva att det även låter bättre :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-27 15:47

Jordloops-isolatorer verkar vara en djungel av produkter :?
Det finns de som kostar nästan inget, Ett par tior, Och dyra 2000 kr.
Ingångsimpedansen verkar kunna var vad som helst mellan 600 ohm och 40000 ohm.
Lindningsförhållandet varierar det också från 4:1 till 1:4.

Jag antar att detta är en produkt som måste anpassas till ändamålet om det skall bli bra.
Vad behöver man veta för att matcha? Någon som har tips?

Jensens transformator som är anpassad för subwoofers har ingångsimpedansen på 39.4 kΩ och ett 1:(1.1) förhållande,
Verkar detta rätt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:30

dewpo skrev:Jordloops-isolatorer verkar vara en djungel av produkter :?
Det finns de som kostar nästan inget, Ett par tior, Och dyra 2000 kr.
Ingångsimpedansen verkar kunna var vad som helst mellan 600 ohm och 40000 ohm.
Lindningsförhållandet varierar det också från 4:1 till 1:4.

Jag antar att detta är en produkt som måste anpassas till ändamålet om det skall bli bra.
Vad behöver man veta för att matcha? Någon som har tips?

Jensens transformator som är anpassad för subwoofers har ingångsimpedansen på 39.4 kΩ och ett 1:(1.1) förhållande,
Verkar detta rätt?


Mitt tips: åtgärda felet vid källan istället för att köpa grejor som inte ska behövas.
Du kan få en Hifiberry pi för kring tusenlappen - utan störningar. Eller ett externt eller internt ljudkort kring 1000:- lappen, läs tex på audiosciencereview.

Fundering och tips i all välvillighet: Har bruset blivit värre på sistone ? Det kan vara dina nya slutsteg om de har billiga china switchnätdelar som smutsar ner omgivningen. Prova koppla ur dem och mät igen.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav RSG » 2019-09-29 11:21

Vad är det för apparat "Analog audio 4X RCA" ???
Frågar därför att när jag splittade en signal till två (billiga) klass-d stegkort så fick jag en mysko störning, hittade senare att vid parallellkoppling av d-steg skall dessa synkas för att detta inte skall uppstå...
Min lösning var att splitta signalen innan försteg, då försvann problemet.
Prova att koppla ur ena basen och se vad som händer.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-29 11:58

RSG skrev:Vad är det för apparat "Analog audio 4X RCA" ???
Frågar därför att när jag splittade en signal till två (billiga) klass-d stegkort så fick jag en mysko störning, hittade senare att vid parallellkoppling av d-steg skall dessa synkas för att detta inte skall uppstå...
Min lösning var att splitta signalen innan försteg, då försvann problemet.
Prova att koppla ur ena basen och se vad som händer.

Mvh Johan


:oops: Det är mitt blockschema som är lite mysko,
Det går två stereo RCA kablar från datorn,
En från front L/R Och en från surround L/R.
Det finns ingen splitter, Signalen delas digitalt i datorn.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-29 12:54

Tangband skrev:
dewpo skrev:Jordloops-isolatorer verkar vara en djungel av produkter :?
Det finns de som kostar nästan inget, Ett par tior, Och dyra 2000 kr.
Ingångsimpedansen verkar kunna var vad som helst mellan 600 ohm och 40000 ohm.
Lindningsförhållandet varierar det också från 4:1 till 1:4.

Jag antar att detta är en produkt som måste anpassas till ändamålet om det skall bli bra.
Vad behöver man veta för att matcha? Någon som har tips?

Jensens transformator som är anpassad för subwoofers har ingångsimpedansen på 39.4 kΩ och ett 1:(1.1) förhållande,
Verkar detta rätt?


Mitt tips: åtgärda felet vid källan istället för att köpa grejor som inte ska behövas.
Du kan få en Hifiberry pi för kring tusenlappen - utan störningar. Eller ett externt eller internt ljudkort kring 1000:- lappen, läs tex på audiosciencereview.

Fundering och tips i all välvillighet: Har bruset blivit värre på sistone ? Det kan vara dina nya slutsteg om de har billiga china switchnätdelar som smutsar ner omgivningen. Prova koppla ur dem och mät igen.


Att koppla ur slutstegen till basarna minskar förstås på bruset :? Då det är basarna som brusar :wink:
Ett externt ljudkort är förstås ett alternativ,
Men kan jag vara säker på att det hjälper, Eller behöver jag istället en USB isolator?

Hur som helst så finns det många alternativ.

Jag funderar kring följande lösning.

1X https://www.audiophonics.fr/en/dsp-processor/minidsp-mch-streamer-interface-usb-xmos-to-i2sspdifadattdmdsdpdm-32bit-384khz-dsd256-p-13870.html
Bild
+
4x
https://www.audiophonics.fr/en/diy-interfaces/wondom-aa-ab41133-digital-interface-s-pdif-coaxial-toslink-to-i2s-wm8804-board-p-10098.html
Bild

Det borde ge ungefär samma funktionalitet som
https://www.thomann.de/se/rme_digiface_usb.htm
Bild

Fast med stöd för LINUX, Många potentiella lösningar faller på att jag behöver LINUX stöd :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-09-29 22:18

Vad händer om du kopplar ur ljudkortet ur datorn, försvinner bruset? Vad händer om du kopplar allt till en laptop? brusar det? Om du kopplar ur matningen och kör på batteri? Du borde inte ens behöva installera ljudkortet, bara testa vad som händer.

Annars testa att koppla ut ena bas-stärkaren och se om det blir tyst i andra högtalaren då.

Eller ännu enklare start, stäng av datorn, blir det tyst? Utan strömsladd i?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-09-30 00:50

Frisk skrev:Vad händer om du kopplar ur ljudkortet ur datorn, försvinner bruset? Vad händer om du kopplar allt till en laptop? brusar det? Om du kopplar ur matningen och kör på batteri? Du borde inte ens behöva installera ljudkortet, bara testa vad som händer.

Annars testa att koppla ut ena bas-stärkaren och se om det blir tyst i andra högtalaren då.

Eller ännu enklare start, stäng av datorn, blir det tyst? Utan strömsladd i?


Brummet upphör om jag stänger av datorn, Ja! Jag behöver inte ens dra ur sladden.
Ljudkortet är datorns inbyggda så det går inte koppla ur.

Vad säger den informationen mig?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-09-30 07:22

Hmm... Återigen rekommenderar jag ESI gigaport HD+ . Finns på thomann

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-09-30 07:33

Okey, då låter det ju inte som en jordloop i den bemärkelsen, då borde det brumma så fort datorn är i.

Om du kopplar ur allt utom ena slutsteget och ena basen, är brummet kvar? Om du vänder stickpropparna en åt gången, försvinner det i något läge?

Vad händer om du kopplar en mobil på batteri direkt till bas-slutstegen, är det brum då? Om du kopplar en sladd från datorchassie till slutateget/RCA- blir det någon skillnad?

Jag fick liknande problem med min WXC-50 när jag kopplade in den felsökte inte så mycket men löste det aldrig, fungerar bra till annat slutsteg. Får för mig det var något i nätagget i den som inte lirade ihop med resten. Har för mig jag fick 100Hz, så ett lite stickigare ljud än vanliga 50Hz-en

Jag antar du inte har annan strömförsörjning att testa till basstegen?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-10-23 00:59

Jag har i dagarna försökt rå på brummet genom att införskaffa ett ljudkort ->

1A958D52-6C85-4C8F-A747-3B7C8FBDC760.jpeg
1A958D52-6C85-4C8F-A747-3B7C8FBDC760.jpeg (403.83 KiB) Visad 6189 gånger


Men brummet förhärdar ->

6A4A90A0-0E78-4DE1-BC84-9931824CE9FC.jpeg
6A4A90A0-0E78-4DE1-BC84-9931824CE9FC.jpeg (167.28 KiB) Visad 6189 gånger


Jag tror dock att det minskade lite i intensitet.
När detta inte hjälpte så undrar jag vad som kan vara fel, Dåligt nätaggregat kanske.
Vilka ATX aggregat har minst rippel-brus?

OT jag införskaffade inte ljudkortet enbart på grund av brummet,
Utan även föra att det har en mikrofon ingång med +48V phantom power...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-10-23 11:40

Har du testat mina tips ovan? Vad var resultatet?

Med min WXC-50 räckte det med att den var ansluten för att det skulle brumma, även om den inte användes som källa, är det samma för dig? Brummar det även med annan källa men chassie-jord anslutet till slutstegsjord/signaljord?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-10-23 12:06

Frisk skrev:Har du testat mina tips ovan? Vad var resultatet?

Med min WXC-50 räckte det med att den var ansluten för att det skulle brumma, även om den inte användes som källa, är det samma för dig? Brummar det även med annan källa men chassie-jord anslutet till slutstegsjord/signaljord?


Jag har inget annat nätaggregat att prova med,
Men jag provade att ansluta min Chromecast Audio i basförstärkaren.
Och spela genom mina vanliga högtalare, Då var det knäpptyst!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-10-23 12:12

dewpo skrev:
Frisk skrev:Har du testat mina tips ovan? Vad var resultatet?

Med min WXC-50 räckte det med att den var ansluten för att det skulle brumma, även om den inte användes som källa, är det samma för dig? Brummar det även med annan källa men chassie-jord anslutet till slutstegsjord/signaljord?


Jag har inget annat nätaggregat att prova med,
Men jag provade att ansluta min Chromecast Audio i basförstärkaren.
Och spela genom mina vanliga högtalare, Då var det knäpptyst!

Intressant. Om du kopplar in datorns signaljord till slutstegets signaljord, vad händer? Alltså bara en kopplarledning, blir det brum bara av att de är anslutna till varandra? Vad händer i så fall om du roterar stickproppen till datorn ett halv varv?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-10-23 12:39

Frisk skrev:
dewpo skrev:
Frisk skrev:Har du testat mina tips ovan? Vad var resultatet?

Med min WXC-50 räckte det med att den var ansluten för att det skulle brumma, även om den inte användes som källa, är det samma för dig? Brummar det även med annan källa men chassie-jord anslutet till slutstegsjord/signaljord?


Jag har inget annat nätaggregat att prova med,
Men jag provade att ansluta min Chromecast Audio i basförstärkaren.
Och spela genom mina vanliga högtalare, Då var det knäpptyst!

Intressant. Om du kopplar in datorns signaljord till slutstegets signaljord, vad händer? Alltså bara en kopplarledning, blir det brum bara av att de är anslutna till varandra? Vad händer i så fall om du roterar stickproppen till datorn ett halv varv?


Jag förstår inte riktigt hur du menar att jag skall koppla?
Jordar jag förstärkarens chassi provisoriskt så blir brummet värre, Om det säger något?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-10-23 12:51

Tänkte alltså spela via cromcast och koppla en ren kopparkabel mellan ljudkortets signaljord och signaljorden på slutsteget/utsidan av rca, för att se vad som händer, om det blir brum, består det när datorn stängs av? Om du vänder datorns stickpropp och slår på, återkommer det?

Bäst är väl att bara köra ett enda slutsteg till en enda högtalare och bara cromecast för ljud.

Då kan du även testa vända stickproppen för slutsteget, blir det någon skillnad på någon av kombinationerna?

Dator som nu två alternativ på slutsteg vänd stickpropp på dator och två kombinationer på slutsteget.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-03 22:20

Jag vet inte om jag skall vara glad eller lessen,
Men jag har kunnat konstatera att brum/bruset inte är en Jord-loop utan att det är något i datorn som stör :evil:
Störningen tycks finnas på alla utgångar både på mitt nya ljudkort och det gamla inbyggda, Men det tycks inte störa ingångarna :?

Nedan är bruset på tom ingång och störningen som kommer från utgången när den kopplas till ingången.
3221C295-64BA-4ADE-B310-219BBE9846A2.jpeg
3221C295-64BA-4ADE-B310-219BBE9846A2.jpeg (175.51 KiB) Visad 6066 gånger


Vad finns det i en dator som kan generera dylika störningar?
Kan det vara PWM fäktarna? Eller Nätaggregatet? Hårddiskarna?

Hur felsöker jag? Vad behöver jag för felsöknings utrustning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Belker » 2019-11-03 23:01

Då frågar jag igen, har du kopplat ur skärmen? Jag får liknande (fast mindre) störningar om jag har HDMI inkopplad. Därför kör jag datorn headless med Splashtop numera. Interagerar ju sällan med den, eftersom den bara är Roon server.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-04 00:11

Belker skrev:Då frågar jag igen, har du kopplat ur skärmen? Jag får liknande (fast mindre) störningar om jag har HDMI inkopplad. Därför kör jag datorn headless med Splashtop numera. Interagerar ju sällan med den, eftersom den bara är Roon server.


Det hjälpte inte :|
Och om det hade hjälpt så hade det inte löst problemet, För jag har datorn även till annat.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-04 00:16

Så här ser den ut, Störningen ->

Scope.jpg
Scope.jpg (267.5 KiB) Visad 6032 gånger


Om det hjälper någon att komma på vad det kan vara som stör, Jag behöver alla hjälp jag kan få :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-04 08:44

:( Jag tror mig ha funnit störnings källan.
Jag är inte 100 men troligen är det mitt nätaggregat som har dålig kvalité.
Hittade ett test på nätaggregatet jag har på nätet, Och omdömet ser inte roligt ut.

99FCC544-748B-4DB1-A670-BAFA65FE9F21.jpeg
99FCC544-748B-4DB1-A670-BAFA65FE9F21.jpeg (134.55 KiB) Visad 6015 gånger


Det verkar som om det är ett skit aggregat när det kommer till rippelbrus :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-05 00:01

Är bruset olika om du rör på musen? Det har jag råkat ut för många gånger, brus och tickande som byter karaktär när muspekaren flyttar på sig. Jag har dock aldrig utrett vad det beror på. kanske störningar från processorn, kanske störningar från nätaggregatet som är beroende av processorns last/strömförbrukning.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster