Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Kraniet » 2019-10-14 13:31

Jag har ju gått och skaffat mig en liten hobbybil i form av en Pontiac Fiero från 1988. I den så sitter en AcDelco bilstereo med fyra effektkanaler (två fram två bak).
Jag har dock problemet att ljudvolymen i de högra kanalerna är väldigt låg. Ljudet är distar dessutom då det spelas basfrekvenser.
De båda vänstra kanalerna låter normalt.

Då den lokale elektronikreparatören inte vill ta sig an jobbet så funderar jag på att kanske försöka göra det själv. Men min första fundering är förstås hur svårt det kan tänkas vara att åtgärda. Ni som är kunniga inom området, har ni nån gissning om vart jag ska börja leta?

En sak jag finner underligt är att båda högrakanalerna har samma fel. Men borde de inte ha separata förstärkarsteg?
Jag har förstås inget kretsschema, får se om det går att uppbringa..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Perfector » 2019-10-14 14:39

Kraniet skrev:Jag har ju gått och skaffat mig en liten hobbybil i form av en Pontiac Fiero från 1988. I den så sitter en AcDelco bilstereo med fyra effektkanaler (två fram två bak).
Jag har dock problemet att ljudvolymen i de högra kanalerna är väldigt låg. Ljudet är distar dessutom då det spelas basfrekvenser.
De båda vänstra kanalerna låter normalt.

Då den lokale elektronikreparatören inte vill ta sig an jobbet så funderar jag på att kanske försöka göra det själv. Men min första fundering är förstås hur svårt det kan tänkas vara att åtgärda. Ni som är kunniga inom området, har ni nån gissning om vart jag ska börja leta?

En sak jag finner underligt är att båda högrakanalerna har samma fel. Men borde de inte ha separata förstärkarsteg?
Jag har förstås inget kretsschema, får se om det går att uppbringa..

Är det rätt inkopplat då?
Det var så länge sedan jag höll på med billjud att jag lyckats glömma hur det ser ut med slutstegen innuti.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Kraniet » 2019-10-14 15:03

Jodå det är rätt kopplat.
Ska byta högtalare också så jag har provat med ett och samma element på alla fyra kanaler. De på vänster sida funkar utmärkt. Höger kanal spelar kanske 10% av ljudvolymen som de vänstra. Drar jag upp volymen så låter de ju men väldigt distat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav PerStromgren » 2019-10-14 15:10

Utan schema är det nog rätt svårt att felsöka. Kan du öppna lådan och konstatera att det verkligen är fyra slutsteg och inte bara två?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Morello » 2019-10-14 15:26

Jag skulle kika på e-lytarna som sitter på utgången.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Kraniet » 2019-10-15 09:29

PerStromgren skrev:Utan schema är det nog rätt svårt att felsöka. Kan du öppna lådan och konstatera att det verkligen är fyra slutsteg och inte bara två?


Jodå, skruva isär saker är jag duktig på :D
Ska se idag om jag får möjlighet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav -Palle- » 2019-10-15 13:11

Kul bil, en sån skulle jag kunna tänka mig att ha själv. Fast då lär man böka ner en kompressormatad 3,8 i bak... 8)

Om du inte redan har koll så finns det en hel del matnyttigt här: http://www.fieronews.net/fusion/downloads.php
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Felsöka gammal Pontiac bilstereo

Inläggav Kraniet » 2019-10-15 15:07

-Palle- skrev:Kul bil, en sån skulle jag kunna tänka mig att ha själv. Fast då lär man böka ner en kompressormatad 3,8 i bak... 8)

Om du inte redan har koll så finns det en hel del matnyttigt här: http://www.fieronews.net/fusion/downloads.php


Ja den är faktiskt cool. Mer 80-tal än 80-talet självt :)
Just därför jag skulle vilja behålla originalstereon. Att stoppa dit en modern sak ser ju knasigt ut.

Kanske får starta en tråd om bilen också :)

Tack för tipset. Har googlat som en tok på allt rörande fiero nu. Otroligt nog finns det ju allsköns delar att köpa från USA. Fick paket senast igår, så nu har jag polybussningar, nya filter, lite kosmetiska prylar och annat smått och gott som ska fixas. Blir en beställning till med nya vipparmar och lite annat.
Till våren hoppas jag ha ny fjädring, polybussningar i upphängningar och en allmänt lite finare bil.
Sen "råkade" jag köpa på mig en skruvkompressor från en Maxda Xedos. Meen det är ju som ett projekt i sig det.. :)
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster