Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-25 20:33

Hur är det med dessa Driverack från DBX, de omsamplar till 48 eller 96 kHz (den dyrare modellen). Eftersom det har varit något som man velat undvika historiskt, hur bra är denna omsampling?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-06-25 22:13

RogerGustavsson skrev:Hur är det med dessa Driverack från DBX, de omsamplar till 48 eller 96 kHz (den dyrare modellen). Eftersom det har varit något som man velat undvika historiskt, hur bra är denna omsampling?


Bra fråga.
Din fråga gäller väl endast driverack Venu 360 ( den dyrare modellen ) som är den modell som har digitalingång. Pa2 har bara analog ingång där A/D:n samplar vid 48 kHz.

Om driverack Venu 360 samplar om allt till 96 kHz vid den digitala ingången, så kan jag tänka mig att det skulle kunna innebära problem med cd- material, dvs 44,1 kHz digitalt in i apparaten. Då konverteras det antagligen från 44,1 kHz till 96 kHz. Eller så är detta inga problem alls år 2020...

Driverack Venu 360 har även analoga ingångar som samplar vid 96 KHz med A/D:n.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 08:43

Omsampling har rapporterats vara ett gissel även i modern tid, t.ex. har det väl kommit upp när folk kört Apple TV jämfört med Apple Airport Express, 48 resp. 44.1 kHz till ljudanläggningar. Omsampling sker ju ofta i samband med DSP, även miniDSP har ju det. Främst har det väl varit negativt i samband med Windows Vista, vilket var aktuellt för länge sedan. Någon länkade till hur olika mjukvaror för inspelningsprogam hanterade omsampling.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav rajapruk » 2020-06-26 09:49

I dbx apparater brukar man kunna ställa om med en inställning om den ska jobba med 48 eller 96 samplingsfrekvens internt. I den dbx4820 jag hade ett tag kunde man även välja med/utan ASRC på digitala ingångarna med en inställning. Alltså asynkron omsampling kunde köras även om apparaten tidigare i kedjan kör samma samplingsfrekvens. Men att man vill mumsa bort jitter med den.

Men i Tangbands fall är det en icke-fråga då han kör analogt in.

Min subjektiva erfarenhet är att omsamplingar alltid påverkar ljudet lite hörbart. Ibland till det bättre, oftast till det sämre. Ibland jättemycket sämre (windows och macos).

Jag har fått känslan av att dedikerade hårdvaruchipp ofta gör omsampling bättre än mjukvara. Det ligger lite i sakens "realtidssystem"-karaktär kanske, att det jobbas på inkommande dataströmmar i realtid.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-06-26 10:33

Hmm... Ser jag närmare på denhär kurvan som visar brus och distorsion A/D-D/A genom dbx PA2 ser det ut som det mesta av bruset ligger lägre än -130 dB . Det är bara några brusspikar som gör värdet lite sämre.
Totalt sett ofantligt mycket bättre än CD

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 12:55

Tror det har med mätförfarandet att göra, inte att det är det verkliga signal/brusförhållandet. Det är verkar vara uppgivet till 110 dB i databladet. Det motsvarar lite drygt 18 bitar.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav jansch » 2020-06-27 00:43

Tangband skrev:Hmm... Ser jag närmare på denhär kurvan som visar brus och distorsion A/D-D/A genom dbx PA2 ser det ut som det mesta av bruset ligger lägre än -130 dB . Det är bara några brusspikar som gör värdet lite sämre.
Totalt sett ofantligt mycket bättre än CD


"Brusspikarna" är harmonisk distorsion och kommer i huvudssak av bitdjupets maximala upplösning. Det kan helt enkelt inte bli mycket bättre än så.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav hcl » 2020-06-27 11:00

Tangband skrev:Hmm... Ser jag närmare på denhär kurvan som visar brus och distorsion A/D-D/A genom dbx PA2 ser det ut som det mesta av bruset ligger lägre än -130 dB . Det är bara några brusspikar som gör värdet lite sämre.
Totalt sett ofantligt mycket bättre än CD


Att bruset ligger på ca -136 dB (rel. FS?) beror på mättiden och är inte en nivå man kan läsa av som faktisk brusnivå. Det står att FFT-lämgden är 256k, vilket antyder att man man fyllt ut med ca. en faktor 10 med extra nållor för att få ett tätare samplat spektrum. Det står dock att brusnivån ligger på -94.4 dB (rel. FS?), vilket sannolikt är den siffra man kan anta är relevant, om än inte speciellt imponerande. Om den är bra nog kan nog inte riktigt utrönas enkom på grund av denna siffra dock.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav gcs » 2020-06-27 14:39

Jag vet inte om DriveRack 260 har ett S/N -110dB. Jag vet bara av den erfarenheten hos mig att bashögtalarna är helt fria från brus men man kan förnimma ett svagt brus från mina 2":s horn när man lägger örat intill. Stänger man av delningsfiltret och försöker lyssna på slutstegen så
är det tvärtyst. Jag har ett par Genelec aktivt delade trevägare som är tvärtysta också när försteget är på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-01 17:36

gcs skrev:Jag vet inte om DriveRack 260 har ett S/N -110dB. Jag vet bara av den erfarenheten hos mig att bashögtalarna är helt fria från brus men man kan förnimma ett svagt brus från mina 2":s horn när man lägger örat intill. Stänger man av delningsfiltret och försöker lyssna på slutstegen så
är det tvärtyst. Jag har ett par Genelec aktivt delade trevägare som är tvärtysta också när försteget är på.


Det var ovanligt. De flesta Genelecsystem brukar brusa ganska avsevärt, särskilt de större systemen, inte bara de äldre men också de nyare med separata klass-D-förstärkare.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav avr7000 » 2020-07-21 23:27

Lånade ut mitt Driverack Pa2 till en kompis som har Driverack Pa+.

Hans (och en till) intryck var att Pa2 var mer transparant och hade en bättre artikulation i basen.

Nu är det utlånat till en annan men när det kommer tillbaka skall jag låna ut det igen till kompis och även ett av mina Driverack Venue360 för vidare utvärdering innan han ersätter sitt Pa+ med antingen Pa2 eller 360 då...

Driverack 260 är "gammalt" och man kan då misstänka att det har äldre processor/motor och upplösning? Något som då gör att man bör gå på det marginellt dyrare 360?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav juanth » 2020-07-21 23:57

Hur upplever du (Stefan) om du jämför PA2 med 360? Ljudkvalité osv,..

Stämmer det som sägs nedan stt PA2 inte har digital ingång?

Edit...ser att det tyvärr är så..upplevs det som stor skillnad ljudmässigt med den extra ADC-> DAC
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav gcs » 2020-07-22 00:08

Jag köpte min Driverack 260 2006 och den alltså fungerat perfekt i 14år. Det är mycket möjligt att den nya 360 är något bättre men jag sitter ändå nöjd. Jag har arbetat med de större Genelec systemen och visst vill jag minnas att men kunde förnimma ett svagt brus.
Men det bruset kunde ju härröra från mixerbordet. Jag såg det inte som något stort problem och det är länge sedan nu när jag har varit pensionär i över 10år.
Senast redigerad av gcs 2020-07-22 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav avr7000 » 2020-07-22 00:14

juanth skrev:Hur upplever du (Stefan) om du jämför PA2 med 360? Ljudkvalité osv,..

Stämmer det som sägs nedan stt PA2 inte har digital ingång?

Edit...ser att det tyvärr är så..upplevs det som stor skillnad ljudmässigt med den extra ADC-> DAC


Jag har tyvärr inte jämfört Pa2 och 360 sida vid sida...

Jag köpte 2 st nya Venue360 då jag behövde fler är 6 utgångar och längre delay än vad PA2 hade (noice cancelling subbar).
De blev inte körda i samma konfig som den jag hade med Pa2.

Jag skall dock se till att vara med hos min kompis när vi kör Pa2 vs. 360 hos honom sedan.

Jag bekymrar mig inte så mycket om ADC-> DAC, jag kör inte digitalt in.
Fördelarna med ett driverack överstiger som det är vida nackdelarna med ADC-> DAC.
Att köra digitalt in kräver lite annat meck med flerkanalig volymkontroll.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav juanth » 2020-07-22 00:41

avr7000 skrev:
juanth skrev:Hur upplever du (Stefan) om du jämför PA2 med 360? Ljudkvalité osv,..

Stämmer det som sägs nedan stt PA2 inte har digital ingång?

Edit...ser att det tyvärr är så..upplevs det som stor skillnad ljudmässigt med den extra ADC-> DAC


Jag har tyvärr inte jämfört Pa2 och 360 sida vid sida...

Jag köpte 2 st nya Venue360 då jag behövde fler är 6 utgångar och längre delay än vad PA2 hade (noice cancelling subbar).
De blev inte körda i samma konfig som den jag hade med Pa2.

Jag skall dock se till att vara med hos min kompis när vi kör Pa2 vs. 360 hos honom sedan.

Jag bekymrar mig inte så mycket om ADC-> DAC, jag kör inte digitalt in.
Fördelarna med ett driverack överstiger som det är vida nackdelarna med ADC-> DAC.
Att köra digitalt in kräver lite annat meck med flerkanalig volymkontroll.


Tack! Bra snabbrecension.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-22 08:14

Det finns de som kör separata DSP + DAC:ar. Exempelvis miniDSP nanaDIGI eller miniSHARC och hänger på några bättre DAC:ar som Soekris eller Toping.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-10-26 10:17

Under locket gödslas det med jrc 4560 , vid A/D ingången och vid alla utgångar. Inte den bästa kretsen väl, men snäppet bättre än ne5532 på en del sätt ? Jrc 4560 kostar några ören mer. Verkar vara en rätt slö OP-amp om man tar det sämsta med kretsen ?
Kan ge upp till 20 v under 400 ohms belastning vilket väl är imponerande.
Dbx Venu 360 som kostar det dubbla använder samma jrc 4560 överallt, men har bättre A/D och D/A.

http://hmsemi.com/downfile/JRC4560.PDF

De analoga IC kretsarna verkar samtliga gå på 15 volt med tanke på värdet på regulatorn ? Det är väl antagligen bra och bättre kanske än det vanliga 12 volt- drivningen ?
Senast redigerad av Tangband 2020-10-26 10:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav jonasp » 2020-10-26 10:29

Tangband, fokusera inte så mycket på vilken krets som är vald, titta på systemprestanda istället.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-10-26 10:40

jonasp skrev:Tangband, fokusera inte så mycket på vilken krets som är vald, titta på systemprestanda istället.


Hmm... kanske jrc 4560 är good enough eftersom totala prestandan är ganska bra. Du har nog rätt i det.

Intressant är att ”gamla dbx driverack pa ” använde ne5532 istället på utgångarna. Den rapporteras låta sämre på div studioforum än denna pa2 .

Vilket säkert kan bero på andra saker. Det är nyare A/D och D/A chip i pa2.


Vad skulle det kosta tro att byta ut 22 st jrc4560 mot lm4562 , i ren arbetskostnad ?
Går det att byta IC :s som är ytmonterade eller är det ett hästjobb ? :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-10-26 22:42

Layout och kretslösning kan ha stor påverkan och är minst lika viktigt som själva valet av OP. Helheten kombineras och resultatet ser du i systemprestandan.
Jag är rätt säker på att det inte är 4560/5532 som avgör vilken som låter "bäst" .

Möjligen A/D och D/A men det är nog marginell skillnad.

Vill du byta är det inte säkert att det blir bra med en LME4562 istf JRC4560 pga deras olika småsignalegenskaper.

I värsta fall svänger det duktigt. Men skall du absolut försöka är det bättre med SO-8 än DIP-8. Du kommer aldrig få loss så många DIP-8 utan att sabba ett känsligt flerlagerskort.
En hetluftskolv är defintivt något du behöver. Eller en speciell avlödningspets avsedd för SO-8. Det är tur att det är SO-8 alltså :)


Det är dina pengar.... LME4562 köper du relativt billigt på digikey, National/Texas Instrument har sänkt priset på dessa rätt kraftigt för att antagligen premiera sina högre OP som Audio OP.
Kanske de går samma väg som alla andra roliga National Audio IC (utom good old LM3886, men det är bara en tidsfråga, de går fully klass D)

Man borde köpa ett rör med LM3886 , den kan vara unobtanium om några år. IC kretsar kan med fördel lagras som vin :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav hcl » 2020-10-27 08:25

Tangband skrev:Dynamikomfånget verkar vara 110 dB . Bruset är -94 dB worst case. Man kan väl även höra information under brusgolvet ?

Det finns inte många analoga aktiva delningsfilter som har liknande eller i närheten så bra data.

Dbx driverack är en proffsapparat. Det innebär att det behövs mer än 2 volt in för att styra ut A/D:n fullt.
Med Yamaha wxc 50 direkt in i pa2 så förlorar jag kanske 6 dB i dynamikomfång. Men då ligger fortfarande disten i dbx på -104 dB och bruset worst case på - 88 dB . Bättre än de flesta analoga aktiva filter. Sedan är korrigeringarna 100% exakta och inte 99 % som i analoga aktiva filter som är beroende på komponenttoleranser.

Jag är positivt överraskad ivartfall över testkurvorna . :)

Du har helt rätt i att felanpassning av gain i slutstegen kan sänka brusförhållandet dramatiskt

Jag håller med den mäter ganska snyggt, men har mycket brus t.ex. jämfört med bra inspelningsinterface.

Dynamiken är dock maximalt 94dB. Det är inte något ”worst case”. Snarare motsatsen. Distorsionen är dock klädsamt lägre, vilket nog är en bra kompromiss.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-10-29 08:16

rikkitikkitavi skrev:Layout och kretslösning kan ha stor påverkan och är minst lika viktigt som själva valet av OP. Helheten kombineras och resultatet ser du i systemprestandan.
Jag är rätt säker på att det inte är 4560/5532 som avgör vilken som låter "bäst" .

Möjligen A/D och D/A men det är nog marginell skillnad.

Vill du byta är det inte säkert att det blir bra med en LME4562 istf JRC4560 pga deras olika småsignalegenskaper.

I värsta fall svänger det duktigt. Men skall du absolut försöka är det bättre med SO-8 än DIP-8. Du kommer aldrig få loss så många DIP-8 utan att sabba ett känsligt flerlagerskort.
En hetluftskolv är defintivt något du behöver. Eller en speciell avlödningspets avsedd för SO-8. Det är tur att det är SO-8 alltså :)


Det är dina pengar.... LME4562 köper du relativt billigt på digikey, National/Texas Instrument har sänkt priset på dessa rätt kraftigt för att antagligen premiera sina högre OP som Audio OP.
Kanske de går samma väg som alla andra roliga National Audio IC (utom good old LM3886, men det är bara en tidsfråga, de går fully klass D)

Man borde köpa ett rör med LM3886 , den kan vara unobtanium om några år. IC kretsar kan med fördel lagras som vin :)


Ja, det blir nog tyvärr ogörligt och risken för svängning är kanske överhängande eftersom jrc4560 är ganska slö jämfört med lm4562 . Ska starta en IC - källare för att se om ljudet från lagrade kretsar blir bättre 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Dbx driverack pa2 DSP - nu med mätningar

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-03 12:32

Mätningarna som indikerar bra data är väl utförda med ganska höga signalnivåer in/ut? det var väl dBFs, alltså relaterat till fullt utslag och detta är PA så det handlar om flera volt.

Av den anledningen, och samma anledning som jag bytte analogdelen till min DCX2496 kan man ju överväga att implementera andra analogdelar.

AD/DA omvandlarna arbetar max med enstaka volt fullt utstyrda , och differentiellt då centrerat kring halva referensspänningen. Ex 2,5V +-1,2 V skall ADC ha för full utstyrning och DACen ger ut motsvarande.

Nu sitter ju allt på ett kort, SMD så det blir att löda på patchkablar på ingångarna till respektive OP och där plocka eller skicka in signalen. På DCX2496 satt det en flatkabel (med erkänt dålig kvalitet ) mellan DSP kortet och analogkortet. Som gjort för att bygga om :)

Tror jag har ngn bild i ngn gammal tråd... kommer inte åt min FTP nu ialla fall.

Men att bygga nytt analogdel anpassat för hifisignalnivåer mot AD/DA delen skulle kunna vara något. Man får såklart ta bort OP på analogingången så man inte har dubbla insignaler.

Det ironiska är att jag började titta på vad jag gjorde en gång i tiden och då funderade jag på att lyfta ut digitalsignalen till DACarna och ev den som AD skickar, och göra patchkort med nya DAC/ADC till dspkortet och bara för det visar det sig att AKM fått sin fabrik uppeldad och därmed "read my SPDIF, no more DAC"...

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster