Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:När jag gick från dbx driverack 260 (analogt in) till driverack 4820 (digitalt in) så var det ett stort subjektivt lyft ljudmässigt.
Driverack 4800 / 4820 är riktigt trevlig, om man hittar en någorlunda billig på ebay. Den har analogt inställbar utgångsnivå t.ex. Riktigt nice för att laborera med gainstrukturen i sitt system.
rajapruk skrev:När jag gick från dbx driverack 260 (analogt in) till driverack 4820 (digitalt in) så var det ett stort subjektivt lyft ljudmässigt.
Driverack 4800 / 4820 är riktigt trevlig, om man hittar en någorlunda billig på ebay. Den har analogt inställbar utgångsnivå t.ex. Riktigt nice för att laborera med gainstrukturen i sitt system.
Harryup skrev:rajapruk skrev:När jag gick från dbx driverack 260 (analogt in) till driverack 4820 (digitalt in) så var det ett stort subjektivt lyft ljudmässigt.
Driverack 4800 / 4820 är riktigt trevlig, om man hittar en någorlunda billig på ebay. Den har analogt inställbar utgångsnivå t.ex. Riktigt nice för att laborera med gainstrukturen i sitt system.
Och hur låter dessa om du jämför med din BSS?
mvh/Harry Up
avr7000 skrev:Jag har en Driverack PA 2 och 2 st Driverack Venu360 så om det är nåt du vill att jag skall testa (om man kan höra skillnad på dem för en given konfiguration) kan jag säkert göra det vid tillfälle.
avr7000 skrev:Tänkte tipsa om ett litet trick jag testade för att linjera upp elementen tidsmässigt...
I mitt fall OA-högtalare med sned baffel men det spelar ju eg. ingen roll....
Jag delar just nu vid 2200 Hz mellan bas och diskant.
Jag gjorde då likadana filter för både bas och diskant:
Högpass 2100 Hz 48dB/oktav, Lågpass 2300 48 dB/oktav...
Både bas och diskant spelar alltså en liten liten peak där jag skall ha min delningsfrekvens på högtalaren sen.
Diskanten i "rättvänd fas" och basen fasvänd 180 grader
Går sedan in i filtrets RTA funktion och spelar en sinuston på 2200 Hz.
Går sedan in delayfunktionen och börjar addera delay till basen (i mitt fall med lutande OA baffel är basen närmast lyssnaren, i en vanlig högtalare bör man förmodligen sätta delay på diskant istället.)
Kör delay upp och ner och vid 0,19 ms (typ 6 cm) blir summa-signalen bas och diskant som svagast....
Stänger av.
Ändrar sedan filter så att båda elementen spelar i fas igen och med 0,19 ms delay på bas....
Elementen bör nu spela i fas och tidsmässigt i synk.
Tangband skrev: Ett annat sätt är att mäta individuella element från 30 cm avstånd, använda Peq funktionen och equalisera så det blir rakt inom +-0,5 dB en oktav ovanför och nedanför respektive tänkt delningsfrekvens. Ska delningsfrekvensen vara 2,5 kHz ska alltså boomern utan filter vara spikrak till 5 kHz, och diskanten rak ned till 1,25 kHz utan filter.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev: Ett annat sätt är att mäta individuella element från 30 cm avstånd, använda Peq funktionen och equalisera så det blir rakt inom +-0,5 dB en oktav ovanför och nedanför respektive tänkt delningsfrekvens. Ska delningsfrekvensen vara 2,5 kHz ska alltså boomern utan filter vara spikrak till 5 kHz, och diskanten rak ned till 1,25 kHz utan filter.
Får man verkligen med tillräckligt att lådfrontens inverkan på 30 cm avstånd? Det blir heller ingen hänsyn till högtalarens utstrålning i andra led.
Tangband skrev:Dynamikomfånget verkar vara 110 dB . Bruset är -94 dB worst case.
RogerGustavsson skrev:Ett dynamikomfång om 94 dB reduceras väl om större korrigeringar görs? Några säger sig höra brus från andra DSP med sådant omfång. Troligen beroende på icke anpassade nivåer.
Tangband skrev:Man kan väl även höra information under brusgolvet ?
gcs skrev:Man kan inte höra information under brusgolve. Det är en myt.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Dynamikomfånget verkar vara 110 dB . Bruset är -94 dB worst case.
Bruset är relativt vad? Varför står det 24/96? Den kör väl 24/48?
Tangband skrev:Dynamikomfånget verkar vara 110 dB . Bruset är -94 dB worst case. Man kan väl även höra information under brusgolvet ?
Det finns inte många analoga aktiva delningsfilter som har liknande eller i närheten så bra data.
Dbx driverack är en proffsapparat. Det innebär att det behövs mer än 2 volt in för att styra ut A/D:n fullt.
Med Yamaha wxc 50 direkt in i pa2 så förlorar jag kanske 6 dB i dynamikomfång. Men då ligger fortfarande disten i dbx på -104 dB och bruset worst case på - 88 dB . Bättre än de flesta analoga aktiva filter. Sedan är korrigeringarna 100% exakta och inte 99 % som i analoga aktiva filter som är beroende på komponenttoleranser.
Jag är positivt överraskad ivartfall över testkurvorna .
Du har helt rätt i att felanpassning av gain i slutstegen kan sänka brusförhållandet dramatiskt
gopnik skrev:gcs skrev:Man kan inte höra information under brusgolve. Det är en myt.
Varför skulle man inte kunna det? Det borde väl bete sig som allt annat brus, och det går utmärkt att höra ljud även genom ett bakgrundsbrus som är starkare än ljudet man lyssnar efter. Sen kan man förvisso fråga sig vad poängen är. I alla fall jag vill slippa brus för att jag stör mig på själva bruset. Inte för att jag är nojig över att det ska maskera den pruttande flugan på trombonistens vänstra sko.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster