Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-26 00:24

Jag spelade nyligen en skiva som jag inte spelat på länge, eller ens med den här stereo-uppsättningen, det lät inte speciellt bra, tyckte jag och stängde av till slut.

Av en slump läser jag sedan att den skivan använder pre emphasis och blir påmind om att jag har fler skivor som är inspelade så.
Jag har inte haft en tanke på det eftersom det är ganska ovanligt och min cd-spelare jag använt förut har fixat detta utan problem.
Nu läste jag också att många nya cd/dvd/bluray-spelare inte har det filtret inbyggt, och de flesta separata dac:arna har inte heller det.

Min nuvarande setup är en dvd- eller bluray-spelare som jag tar signalen digitalt via koax till en Audiolab M-Dac+, jag får väl anta att dac:en inte klarar av deemphasisen så en del skivor kommer låta alldeles för ljust!

Tanken är då att bära in den gamla cd-spelaren från garaget och koppla in den både analogt och digitalt så får jag köra analogt när emphasis är tänt i displayen och annars köra digitalt till dac:en.

Hur gör ni andra, har ni ens funderat på problemet?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Belker » 2019-10-26 01:29

Jag spelar allt digitalt från hårddisk/Roon numera och då får man tyvärr aktivera deemphasis manuellt mha ett egenknåpat eq-filter. Jag har föreslagit för Roon att man ska kunna tagga album att aktivera olika eq-presets, men det ligger nog långt ner i nån backlog för dem.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Frisk » 2019-10-26 12:33

Jag har väldigt få skivor med pre emphasis men i alla fall någon av de har jag lagt filtret direkt i flacen, exporterat till flac med filterinställning via foobar 2000, men jag spelar nästan enbart från nas. Tror parametern ska finnas med som möjligt i cue sheet men vet inte vilka utespelare som hanterar taggen.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav dewpo » 2019-10-27 15:48

Jag har använt "sox" till andra typer av konverteringar, Och det fungerar bra!
Har inte brukat "deemph" funktionen dock, Men jag antar att den också fungerar bra :|

Kod: Markera allt
sox input.wav output.wav deemph
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-27 22:15

Jaha, fast min fråga handlar om att spela cd-skivor via dvd-/bluray-/cd-spelare via en dac.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav dewpo » 2019-10-29 12:36

Ted_B skrev:Jaha, fast min fråga handlar om att spela cd-skivor via dvd-/bluray-/cd-spelare via en dac.


8O Fysiskt media 2019 nästa -20, Jag antar att du får rippa CD´n korrigera och bränna ett nytt exemplar :twisted:
Har du en dator med optiskt ingång så kan ”sox” applicera ”deemph” korrigeringen ”on the fly” och skicka vidare till optisk ut.
En liten Pi dator och en miniDSP https://www.minidsp.com/products/usb-audio-interface/usbstreamer-box borde fungera!

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-29 18:58

Ok, jag får väl känna mig lite udda då som fortfarande spelar cd-skivor :)
Jag får nog dra analoga kablar från spelaren också så får jag köra så när jag spelar skivor med pre emphasis.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav dewpo » 2019-10-29 19:14

Här finns en tråd i ämnet, Många DAC enheter verkar hanterar det korrekt men inte alla.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/list-of-cd-players-that-can-decode-pre-emphasis.276489/page-7
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-29 19:58

Den tråden har jag läst, det var därefter frågan uppstod hur ni andra hanterar saken.
Rippar man skivorna är det ju inget större problem.
Min undran var väl mer hur vi som spelar cd-skivor ska lösa det, och ifall några andra än jag ser det som ett problem.
Jag kommer att koppla som jag sagt tidigare och köra analogt ut på de skivorna.
Min cd-spelare klarar av det, och jag tror dvd-spelaren också gör det, det märks väl ganska tydligt vid en jämförelse mellan analog och digital ut från den.

Tack för svaren.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Belker » 2019-10-30 08:32

Har du tonkontroller? Deemphasiskurvan är ju en ganska simpel diskantsänkning, så tonkontroll kanske duger i brist på annat?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Frisk » 2019-10-30 08:58

Det är ju en intressant frågeställning, jag var tvungen att titta lite själv.
Jag köpte för inte så länge sen en Topping D50s som diskuterats lite här på forumet, såg ingen konkret information kring denna, kollade då dess DAC, ES9038Q2M. Där står att chippet i sig har stöd för de-emphasis, 32kHz, 44.1kHz och 48kHz samt att den utifrån signal på SPDIF kan aktivera de-emphasis "Automatically engages the de-emphasis filters when SPDIF data is provides and the SPDIF channel status bits contains valid de-emphasis settings" Tyvärr är default 32kHz och auto emphasis avstängt. Att default är 32kHz verkar dock inte vara något problem om man läser om auto-funktionen: "It will auto detect the sample rate (32k, 44.1k, 48k) in either consumer or professional formats and then apply the correct de-emphasis filter."
Jag skickade i alla fall en fråga till Topping med frågan, det vore ju mycket trevligt om den var aktiv på auto och 44kHz, men även med manuell inställning att slå på eller av för andra ingångar än SPDIF.
Senast redigerad av Frisk 2019-10-30 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Belker » 2019-10-30 09:14

Bra gräv, Frisk! Ska bli intressant att höra svaret.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Morello » 2019-10-30 09:17

Belker skrev:Har du tonkontroller? Deemphasiskurvan är ju en ganska simpel diskantsänkning, så tonkontroll kanske duger i brist på annat?


Spotify ur en monofonisk bordsradio duger säkert också för många, men på ett hififorum känns som det som ett tveksamt förslag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Belker » 2019-10-30 09:22

Tveksamt, ja, men om alternativet är en skrikig ofiltrerad version är valet lätt i väntan på en perfekt lösning. Ville bara påpeka att det inte är något superavancerat filter vi talar om här.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Morello » 2019-10-30 09:44

Korrektion för preemfasen har även de enklaste CD-spelare, så jag ser inte problemet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-30 20:56

Problemet är om man kör digitalt ut från spelaren till en dac, de-emphasisfiltret ska ju då aktiveras i dacen vid analogomvandlingen. Det verkar efter vad jag läst som om många separata dacar saknar den funktionen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Ted_B » 2019-10-30 21:00

Jag tror det var i tråden det länkades till längre upp som det stod att Cambridge Audio svarade att deras nyare cd-spelare inte hade den funktionen, så alla cd-spelare har den tydligen inte heller!?
The World's Mine Oyster

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav RogerJoensson » 2019-10-31 11:33

Jösses!

List of CD players that can decode pre-emphasis 8O
https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... is.276489/
-På självvald "semester".

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Frisk » 2019-10-31 12:11

Fick svar från Topping om D50s

Dear Johan,


Thank you for contacting TOPPING support. We are happy to assist.


We feel sorry that we are unable to active this.


Best Regards,

--------------------


TOPPING SERVICE



Ställde dock lite följdfrågor och önskade ny firmware, blir spännande att se svaret!

Tycker ju åtminstone den borde kunna ha automatiskt baserat på spdif-signalen, även om det då inte hjälper vid uppspelning från en dator.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Frisk » 2019-11-01 11:51

Fick svar igen:
Dear Johan,


Thanks for your suggestion, but this feature cannot be implemented through firmware upgrades at present, we would consider this feature in the development of new products.

Best Regards,

--------------------


TOPPING SERVICE


Så topping är inget alternativ om man hoppas på att enkla saker i FW ska lösas senare. Samtidigt är det väl positivt så sett att det är en färdig specifik produkt man köper och inte något som eventuellt fungerar som tänkt efter några år.

Nästan så jag blir lite sugen att fixa anslutning till i²C-bussen och ställa registret själv...
Verkar ju även finnas en UART på kortet, undra vad som finns på denna.. om det är klartext.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pre emphasis och separat dac/nya cd-spelare.

Inläggav Morello » 2019-11-01 12:02

Någon som slarvat med kravspecifikationen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster