Hegel H20 krånglar, ljudbortfall och sprakande

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Hegel H20 krånglar, ljudbortfall och sprakande

Inläggav dali » 2019-11-03 15:38

Jag har ett Hegel H20 stereoslutsteg som har strulat ett bra tag, ljudet på höger kanal kan försvinna kortare stunder och sedan återkomma. Ofta sprakar det lite när det är tyst, i samband med att ljudet kommer tillbaka. I början var ljudbortfallen ganska sällsynta, det kunde gå timmar/dagar mellan gångerna. På sistone känns det som att de kommer oftare. Jag har lyckats fånga ljudbortfallen på mobilen (film) som jag har skickat till återförsäljaren.

Jag har gjort diverse felsökning för att eliminera felkällor:

  • Kastat om vänster/höger signal- och högtalarkablar så att höger slutsteg driver vänster kanal och vice versa. Ljudbortfallet flyttade sig till vänster kanal (som alltså drevs av höger slutsteg). Min slutsats är att det inte är fel på försteg eller kablage, då borde felet ha varit kvar på höger kanal.
  • Ersatt Hegelsteget med ett Rotel slutsteg i flera veckor, all övrig utrustning orörd. Inget ljudbortfall.
  • Ersatt Hegelsteget med ett Cambridge Audio slutsteg i flera veckor, all övrig utrustning orörd. Inget ljudbortfall.
  • Bytt signalkablar från obalanserat till balanserat. Ljudbortfall om jag använder Hegel, inte om jag använder Cambridge Audio.

Hegelsteget har varit på reparation två vändor, i samband med reparationerna har jag använt andra slutsteg i flera månader utan ljudbortfall.

Har precis fått tillbaka Hegelsteget och felet kvarstår, det tog bara några minuter innan ljudbortfall. När jag fått tillbaka slutsteget har det båda gångerna stått i anteckningarna från serviceverkstaden att jag ska kolla försteget.

Mitt tålamod börjar tryta, varje vända till serviceverkstaden tar 2-3 månader och felet kvarstår.

Kan jag kräva att de använder en annan serviceverkstad? Det tycks uppenbart att de saknar kompetens och/eller utrustning att lösa problemet.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hegel H20 krånglar, ljudbortfall och sprakande

Inläggav Ted_B » 2019-11-04 00:23

Har du köpt det nytt och har garanti så kan du häva köpet eftersom de inte lyckas laga den.
https://www.arn.se/vanligafall/havning- ... on-av-fel/
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Hegel H20 krånglar, ljudbortfall och sprakande

Inläggav dali » 2019-11-04 13:10

Det var ett demoex, jag är 99% säker på att det såldes med "fulla garantier" enligt hemsidan när jag köpte det, dvs med två års garanti.

Det är i alla fall alltid 3 års reklamationsrätt så det ska nog lösa sig, men jag gillar Hegelsteget så om det går att laga så blir jag nöjd.

Jag håller på att testa med ett annat försteg, även om det känns osannolikt så vill jag verifiera att det inte är kombinationen av mitt vanliga försteg och Hegelsteget som är problemet. Försteget funkar felfritt med andra slutsteg, om jag kan verifiera att problemet kvarstår med ett annat försteg så är alla övriga felkällor uttömda.
Har ingen relation till danska högtalare.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster