Trasiga förstärkare / Rega Mira & Sonab

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Trasiga förstärkare / Rega Mira & Sonab

Inläggav Audiohd » 2019-11-04 10:50

Jag har en "Rega Mira", första modellen, som kan vara 20 år gammal. Köpte den begagnad för kanske 10 år sedan.
Höger kanal ger ett missljud med kraftig distortion men inte svag volym. Jag har öppnat stärkaren och den ser
närmast ny ut under locket.

Mitt dilemma är om jag ska lämna in den för reparation, försöka laga själv eller kassera den. Det bär mig emot att
bara slänga hyggligt bra HiFi grejer men att nostaglgiskt behälla trasiga prylar är inte heller vettigt. Mina egna
kunskaper är inte tillräckliga för att bedömma felet. Misstänker efter surfande att det kan vara någon kondensator
som sagt adjö. Att byta ut en sådan själv borde inte vara "rocket science". Jag har en Multimeter men vet inte hur jag
ska testa.

Liknande gäller en Sonab R4000 som står trasig, men denna gav ifrån sig kraftig och illaluktande rökutveckling sist
den var inkopplad och i funktion, minns att jag använde "pre-out" den gången till en rörstärkare och inte hade
några högtalare kopplade direkt till R4000. Även denna har jag öppnat och den ser förvånadsvärt fräsch ut under locket
trots röken/lukten.

Om stärkarna hade varit finare (och mer värda) så hade jag självklart inte tvekat utan lämnat in dem. Men om kostnaden
för inlämning närmar sig, tangerar eller överskrider värdet så är det korkat. Så "fina" är inte dessa förstärkare.

För att inte bli alltför långrandig sammanfattar jag mina frågor

1. Ska jag helt enkelt ta grejerna till återvinningen?
2. Kan jag hyggligt enkelt felsöka själv och byta ut felande komponent eller komponenter?
3. Vem eller vilka i Stockholmsområdet kan felsöka och ge mig ett kostnadsförslag till rimligt pris (beakta värdet)?

Tack på förhand för tips/råd. :)
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Trasiga förstärkare / Rega Mira & Sonab

Inläggav Morello » 2019-11-04 11:03

Slänga tycker jag är pyramidalt onödigt - sälj som defekt alternativt få den reparerad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster