Tonarmskabel.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Tonarmskabel.

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 16:21

Var kan man köpa "no-frills" tonarmskabel till mitt projekt med ERA-skivspelaren? Har ingen lust att göda Svalander med tusentals kronor för något exotiskt utan nöjer mig med funktionen.

Tips, någon?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tonarmskabel.

Inläggav Perfector » 2019-11-04 16:47

Bill50x skrev:Var kan man köpa "no-frills" tonarmskabel till mitt projekt med ERA-skivspelaren? Har ingen lust att göda Svalander med tusentals kronor för något exotiskt utan nöjer mig med funktionen.

Tips, någon?

/ B

https://www.ljudshopen.se/produkt/carda ... latade-22/
Jag vet absolut noll om produkten, men den hittade jag i alla fall.
Priset verkar överkomligt åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tonarmskabel.

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 17:23

Perfector skrev:
Bill50x skrev:Var kan man köpa "no-frills" tonarmskabel till mitt projekt med ERA-skivspelaren? Har ingen lust att göda Svalander med tusentals kronor för något exotiskt utan nöjer mig med funktionen.
Tips, någon?

https://www.ljudshopen.se/produkt/carda ... latade-22/
Jag vet absolut noll om produkten, men den hittade jag i alla fall.
Priset verkar överkomligt åxå.

Bra tips. Dels överkomlig i pris, dels verkar hanterbar med gamla fumliga fingrar och grumlig syn :-) Originalkabeln i ERA'n är ju helt ohanterlig, går sönder bara man tittar på den. När jag tittar på färgkodningen (mellan pickup och rca-kontakter) tänker jag spontant "bara en fransman kan ha hittat på detta". Vit går till vit, ja. Men sedan går Orange till Gul, Grön till Röd, Grå till Grön och som grädde på moset finns en Blå som är extra jordning :-) Och dessa alla färger går givetvis till två helt gråa phonokablar som ser exakt likadana ut. Tack och lov är anslutningarna på pickupen (en Shure E75) märkta ordentligt så jag tänkte därför göra om hela kablaget. Tyvärr blir det då inte original ERA men det kommer åtminstone att fungera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster