Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 00:01

Jag har upptäckt något skumt på min 7009a. Då jag testar ”Nivåer”na i en 7.1 uppsättning så får jag ut ljud genom suben då jag väljer höger och vänster bakre surround kanaler??? Väljer jag de vanliga vänster höger surround kanalerna eller LCR så låter bara den högtalaren.
Någon som kan testa hur era maskiner funkar. Om ni har annan SR modell test gärna era också.
Alla högtalare är inställda som ”små” med delning 100hz

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 08:42

Glömde skriva att jag kör de 4 bakre kanalerna på separat slutsteg, men kolla gärna oavsett.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav Frisk » 2019-12-02 19:37

Vad står de på för delningsfrekvens? står de som large eller small? tänker de bör låta i baskanalen om de får insignal på frekvenser de inte kan spela helt själva. Testar du med receiverns testdignal eller extern signal?

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 20:30

Frisk skrev:Vad står de på för delningsfrekvens? står de som large eller small? tänker de bör låta i baskanalen om de får insignal på frekvenser de inte kan spela helt själva. Testar du med receiverns testdignal eller extern signal?

Jag är inne i inställningar där man justerar nivåerna, dvs receivers egen brusignal. Borde inte spela någon roll om högtalarna är small eller large i detta fall.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 21:02

Hittade felet, sub 1 pre-out är boven. Något är galet med denna. Kör jag på sub 2 pre-out är allt okey. Finns en lokal kille som kan laga detta, får se om jag lämnar in den.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 21:02

Hittade felet, sub 1 pre-out är boven. Något är galet med denna. Kör jag på sub 2 pre-out är allt okey. Finns en lokal kille som kan laga detta, får se om jag lämnar in den.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav Frisk » 2019-12-02 22:33

niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:Vad står de på för delningsfrekvens? står de som large eller small? tänker de bör låta i baskanalen om de får insignal på frekvenser de inte kan spela helt själva. Testar du med receiverns testdignal eller extern signal?

Jag är inne i inställningar där man justerar nivåerna, dvs receivers egen brusignal. Borde inte spela någon roll om högtalarna är small eller large i detta fall.

Jag tycker nog ändå det borde spela roll, vet dock inte hur det gör det i praktiken. Har du en receiver med möjlighet att ställa delning på 1kHz till surronderna behöver ju basen vara med och arbeta även vid kalibreringen för att det ska bli rätt, den är ju med och hjälper till under delningsfrekvens vid normal uppspelning. Det blev ju ett lite knasigt jämförande, basen bör rimligtvis inte spela upp till 1kHz, men förenklat bör normal uppspelning av kanalen nyttjas vid kalibreringen för att ställa nivån korrekt.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Marantz sr7009 bakre surround ger ljud till sub?

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-02 22:51

Frisk skrev:
niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:Vad står de på för delningsfrekvens? står de som large eller small? tänker de bör låta i baskanalen om de får insignal på frekvenser de inte kan spela helt själva. Testar du med receiverns testdignal eller extern signal?

Jag är inne i inställningar där man justerar nivåerna, dvs receivers egen brusignal. Borde inte spela någon roll om högtalarna är small eller large i detta fall.

Jag tycker nog ändå det borde spela roll, vet dock inte hur det gör det i praktiken. Har du en receiver med möjlighet att ställa delning på 1kHz till surronderna behöver ju basen vara med och arbeta även vid kalibreringen för att det ska bli rätt, den är ju med och hjälper till under delningsfrekvens vid normal uppspelning. Det blev ju ett lite knasigt jämförande, basen bör rimligtvis inte spela upp till 1kHz, men förenklat bör normal uppspelning av kanalen nyttjas vid kalibreringen för att ställa nivån korrekt.

Då borde ju samtliga kanaler med inställning small även skicka ut signaler till suben, så antingen är Sub 1 defekt eller så är övriga defekta. Jag förstår hur du menar men tror inte det är så tillverkaren tänker i detta fall. Med en dB mätare och extern källa skulle man kunna justera enligt det du skriver.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster