Säkra sätt att ta livet av ett HDMI-kort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Säkra sätt att ta livet av ett HDMI-kort

Inläggav Michael » 2019-12-10 00:11

Lite fundersam blir jag om det även fanns något annat fel (jordavbrott i en hdmi-kabel/uttag, så som på mitt jobb), eller dålig konstruktion. Måste försöka komma ihåg och kolla om hdmi jorden (plåten runt kontakten) verkligen tar i först. Sedan är jordstiften längre och tar i först av signalerna, men de är ju liksom en bit in på mönsterkortet tillsammans med annat. ...hmm undra hur vanligt det är med hdmi apparater som kan gå sönder av detta.

Jag brukar nudda med kabeljorden först när jag ansluter en del kontakter, just för att jämna ut eventuella potetial skillnader.

PS. Av en slump så kopplade jag i/ur en hdmi sladd tiotals gånger förra veckan. ...men apparaterna var nog på samma nivå redan. (...hmm, kanske skall kolla om TVn är jordad)

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Säkra sätt att ta livet av ett HDMI-kort

Inläggav AndersP » 2019-12-10 17:16

Michael skrev:Lite fundersam blir jag om det även fanns något annat fel (jordavbrott i en hdmi-kabel/uttag, så som på mitt jobb), eller dålig konstruktion. Måste försöka komma ihåg och kolla om hdmi jorden (plåten runt kontakten) verkligen tar i först. Sedan är jordstiften längre och tar i först av signalerna, men de är ju liksom en bit in på mönsterkortet tillsammans med annat. ...hmm undra hur vanligt det är med hdmi apparater som kan gå sönder av detta.

Jag brukar nudda med kabeljorden först när jag ansluter en del kontakter, just för att jämna ut eventuella potetial skillnader.

PS. Av en slump så kopplade jag i/ur en hdmi sladd tiotals gånger förra veckan. ...men apparaterna var nog på samma nivå redan. (...hmm, kanske skall kolla om TVn är jordad)

//Michael

Att döma av internet förekommer det i perioder. Jag och alla andra tror nog att det är "sladd som sladd" när vi rycker o kopplar. I min lägenhet finns ej jordade uttag förutom 2 i köket. Kanske ska be värden fixa det till mig? Eler bara köra vidare, men tänka efter före?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster