Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav philipbtz » 2019-12-30 12:46

JM skrev:Din hyperakusi är relativt ovanlig. De flesta märker inte den extra känsligheten för vissa frekvenser.
Går hyperakusin att kompensera med EQ?

JM


Jag vet inte jag har aldrig försökt att EQ:a de frekvenserna. Egentligen är det inget som stör mig när jag lyssnar på musik. Iaf inte när jag lyssnar på riktigt bra hi-fi system.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav petersteindl » 2019-12-30 12:54

Det finns stora undersökningar gjorda på hörbarhets gränsfrekvens med åldersredovisning där man redovisar statistiskt sett normal övre gränsfrekvens per given åldersgrupp. Det finns även redovisat frekvensintervall för övre gränsfrekvens i varje åldersgrupp där intervall för normal hörsel finns med samt lätt hörselnedsättning samt grav hörselnedsättning. Det är inget nytt. Dock vet jag inte om statistiken visar samma siffror på 2010-talet som på 1970-talet. Det WHO varnade för kring år 2016 var hörselnedsättning i tidigare åldersgrupper på grund av kraftigt ökad hörlurslyssning där man befarar att kring år 2020 så kommer mer än 1 miljard ungdomar ha betydligt sämre hörsel än normalt för sin åldersgrupp d v s hörselnedsättning. Det var alarmerande siffror redovisade av WHO i deras rapport då.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-30 13:54

Gjorde en hörselkontroll efter att ha haft virus på balansnerven. Det är ju hörtröskeln man kollar. Du hör bättre än flertalet ungdomar vi testat. Det har säkert att göra med hörlurslyssning. Har ofta förvånanats av hör högt en del lyssnar på bussen. Verkar framförallt vara de billiga medskickepropparna som isolerar dåligt från omgivningen där man krämar på för att överrösta omgivningsljuden.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav JM » 2019-12-30 15:12

petersteindl skrev:Det finns stora undersökningar gjorda på hörbarhets gränsfrekvens med åldersredovisning där man redovisar statistiskt sett normal övre gränsfrekvens per given åldersgrupp. Det finns även redovisat frekvensintervall för övre gränsfrekvens i varje åldersgrupp där intervall för normal hörsel finns med samt lätt hörselnedsättning samt grav hörselnedsättning. Det är inget nytt. Dock vet jag inte om statistiken visar samma siffror på 2010-talet som på 1970-talet. Det WHO varnade för kring år 2016 var hörselnedsättning i tidigare åldersgrupper på grund av kraftigt ökad hörlurslyssning där man befarar att kring år 2020 så kommer mer än 1 miljard ungdomar ha betydligt sämre hörsel än normalt för sin åldersgrupp d v s hörselnedsättning. Det var alarmerande siffror redovisade av WHO i deras rapport då.

Mvh
Peter


1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.
viewtopic.php?f=9&t=60657&p=1741375&hilit=lurar#p1741375

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-31 13:04

JM skrev:
petersteindl skrev:Det finns stora undersökningar gjorda på hörbarhets gränsfrekvens med åldersredovisning där man redovisar statistiskt sett normal övre gränsfrekvens per given åldersgrupp. Det finns även redovisat frekvensintervall för övre gränsfrekvens i varje åldersgrupp där intervall för normal hörsel finns med samt lätt hörselnedsättning samt grav hörselnedsättning. Det är inget nytt. Dock vet jag inte om statistiken visar samma siffror på 2010-talet som på 1970-talet. Det WHO varnade för kring år 2016 var hörselnedsättning i tidigare åldersgrupper på grund av kraftigt ökad hörlurslyssning där man befarar att kring år 2020 så kommer mer än 1 miljard ungdomar ha betydligt sämre hörsel än normalt för sin åldersgrupp d v s hörselnedsättning. Det var alarmerande siffror redovisade av WHO i deras rapport då.

Mvh
Peter


1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.
viewtopic.php?f=9&t=60657&p=1741375&hilit=lurar#p1741375

JM


Någon som har tips om företag (börsnoterade i norden eller USA, möjligen Tyskland) som är stora inom hörapparater? Verkar som att det blir bra med affärer framöver.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Thomas_A » 2019-12-31 14:22

Oklart för mig om ni har testat hörseln efter svepet eller om det är vitt brus. De kan ge olika svar eftersom brus kan maskera högre frekvenser och svep är som sagt "opålitligt" utan att ange nivå.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Maarten » 2023-04-08 11:40

Här har vi något för guldöronen att bita i (och lite spännande kommunikation om det stämmer): https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ho ... vaxt-later
Tomatplantornas skrik är i för hög frekvens för våra öron att höra – men forskare har nu med hjälp av speciella mikrofoner kunnat spela in ljuden från flera meters avstånd. Tidigare forskning har haft mikrofonerna fastklämda på växterna...
Studien fokuserade på ljud från tomat- och tobaksplantor, men fann att majs, vete, vindruvor och kaktusplantor också avger ljud vid uttorkning eller skada.

Beroende på om växten varit uttorkad eller om den varit skadad, ger den ifrån sig olika typer av ljud. En uttorkad växt börjar låta innan den blivit synligt torr. Ljuden är som högst efter fem dagar utan vatten.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav I-or » 2023-04-08 12:55

Jag noterade denna överdrivna artikel för några dagar sedan i en lite längre version någon annanstans. I princip allt man kan läsa skrivet av journalister om akustik är mer eller mindre fel, vilket för övrigt gäller allt annat som man vet det minsta om också*. Samma sak gäller tyvärr dessutom när s.k. forskare inom andra fält än just akustik tar sig an akustiska frågeställningar. Alla försöker göra just sina forskningsresultat mer attraktiva och därför möts vi allt mer av knasigheter som denna. Forskningsresultat är oftast tråkiga (vilket inte betyder att de är oviktiga) och bör förbli så.

Att diverse ljud uppstår när strukturer deformeras eller brister betyder inte nödvändigtvis att detta används för kommunikation (vilket var en spekulation i den lite längre artikel som jag tog del av). En förutsättning är förstås att ultraljuden kan uppfattas av andra växter, vilket de naturligtvis inte kan. Dessutom återstår att bevisa att insekter och andra djur kan uppfatta dessa svaga ultraljud. Jag kollade just och fladdermössen, vilka lär besitta den känsligaste ultraljudshörseln (möjligen i konkurrens med vissa malar, vilka försöker undvika fladdermössen), måste befinna sig på ett avstånd om ett par dm från plantan för att kunna detektera ljuden.

Det är förstås tråkigt att förstöra en bra historia genom att kontrollera fakta.


*Detta bör naturligtvis göra läsaren väldigt orolig när han eller hon i typiska medier delges information inom helt okända områden. Den typiska eftergymnasiala utbildningen för en journalist utgörs av tvåårig folkhögskola, självklart helt utan minsta grundkunskap om naturvetenskap, ekonomi, historia eller annat viktigt.
Senast redigerad av I-or 2023-04-08 13:32, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav petersteindl » 2023-04-08 13:13

Jamen, jag hörde ju tydligt vad tomatplantan berättade för sin kompis. Hen drog ju en beprövad vits åsså skrattade båda plantorna. Den ena sa, kom ketchup nu går vi. De skulle gå över gatan. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav I-or » 2023-04-08 13:36

Fladdermusen delgav dock en annan version av deras samspråk. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Calleberg » 2023-04-08 15:53

Med en Samsunglur blåtandat till ett par Peltorlurar så hör jag tydligt en vikningsartefakt i bakgrunden. Vid 13k hör jag tydligt den egentliga tonen. Kanske klarar jag några kHz till med en lite mindre rutten uppspelningsapparatur. Är 102 år
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav I-or » 2023-04-08 16:43

Oftast krämar man på så pass ordentligt att man de facto uppfattar betydligt högre frekvenser vid musiklyssning än i test som detta (med populärmusik uppåt 100-110 dBpeak i toppoktaven, medan det handlar om sådär 70 dBrms här). Gamla trötta hår-/nervceller behöver liksom gamla hästar piskas en del för att komma igång. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-08 17:21

De va länge sedan jagjorde hörselprov på sjukan.

Men när ja sveper diskant element m tongenerator så hör ja upp t strax över 14KHz.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-08 19:08

59år, 13kHz

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-09 22:42

Jag är nyss fyllda 50år i år.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav petersteindl » 2023-04-10 10:44

sportbilsentusiasten skrev:59år, 13kHz


App, app, app :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav JM » 2023-04-17 08:38

OBS! Hörseln skall testas vid ca 65 dB och ingen annan ljudnivå.

Vi har alla tillgång till tongeneratorer och kan amatörmässigt testa vilka frekvenser vi hör. Detta är en luring!

Att höja volymen tills frekvensen är hörbar har inget med hörseltest att göra. De inre hörselcellerna är allt mer bredbandiga med ökad volym och vid höga ljudnivåer stimuleras inre hårceller med frekvenser långt från testfrekvensen.

Tex med testton på 8000 Hz och med volym på 100 dB stimuleras bla inre hårcellerna vid 5000 Hz och inte 8000 Hz när de inre hårcellerna vid 8000 Hz är stendöda. Vilket felaktigt kan uppfattas som hörande vid 8000 Hz.
Således skall all hörseltestning ske vid ca 65 dB!!!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Henrik36 » 2023-04-17 12:00

13511Hz och är 49år 8O
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav hifikg » 2023-04-17 15:49

Imperial-Blomman skrev:Jag är nyss fyllda 50år i år.


GRATTIS i efterskott! Tänd ett rör o låt det glöda. Äh, tänd 50 rör o låt dem glöda!
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-17 17:38

Ha ha!
Tack KG.

Nja!
50 rör ska ja nog inte tända på en gång.
Men ja lirar på ett slutsteg nu som har 9 rör där fyra rör e utgångs rör EL84.
Men ja har nog mer än 50 rör på bänken som ska köras i rörprovaren.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav RJohan » 2023-04-19 09:33

Max_Headroom skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:Det finns stora undersökningar gjorda på hörbarhets gränsfrekvens med åldersredovisning där man redovisar statistiskt sett normal övre gränsfrekvens per given åldersgrupp. Det finns även redovisat frekvensintervall för övre gränsfrekvens i varje åldersgrupp där intervall för normal hörsel finns med samt lätt hörselnedsättning samt grav hörselnedsättning. Det är inget nytt. Dock vet jag inte om statistiken visar samma siffror på 2010-talet som på 1970-talet. Det WHO varnade för kring år 2016 var hörselnedsättning i tidigare åldersgrupper på grund av kraftigt ökad hörlurslyssning där man befarar att kring år 2020 så kommer mer än 1 miljard ungdomar ha betydligt sämre hörsel än normalt för sin åldersgrupp d v s hörselnedsättning. Det var alarmerande siffror redovisade av WHO i deras rapport då.

Mvh
Peter


1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.
viewtopic.php?f=9&t=60657&p=1741375&hilit=lurar#p1741375

JM


Någon som har tips om företag (börsnoterade i norden eller USA, möjligen Tyskland) som är stora inom hörapparater? Verkar som att det blir bra med affärer framöver.


Ed Vilchur, mannen bakom AR (högtalare och gramofon) utvecklade hörapparater efter att han lämnat AR. Om det var mer pengar i detta vet jag inte.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilka frekvenser hör ni!(Test).

Inläggav Calleberg » 2023-04-19 14:16

Hoppsan Kerstin
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster