I´m back! Problem med mätprogram!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav jansch » 2020-02-20 00:24

vad visar undre (svarta) kurvan? Brusgolvet?

Har du kollat in/utsignal från förstärkaren med oscilloshop?

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav Linnar » 2020-02-20 01:49

jansch skrev:vad visar undre (svarta) kurvan? Brusgolvet?

Har du kollat in/utsignal från förstärkaren med oscilloshop?

Det är THD. 0,42% stod det i siffror. THD när jag bara mätte ljudkortet och slutsteget var 0,04 eller något sådant.

Jag har mätt mina hörlurar direkt i datorn och det fungerar.

Jag har "mätt" med högtalaren och blåst i mikrofonen, allt fungerar.

Jag har under flera år varit invecklad i hur en jig till Speaker Workshop fungerar och hur man kalibrerar. Jiggen gick också använda till flera andra mätprogram om jag kastade om väster/höger i både in och utgångar på ljudkortet.
Nu har jag lusläst delar av instruktionen (som är jäkligt snål med exempel på hur man kopplar och det är de inte ensamma om) och kommit fram till att REW fungerar på ett helt annat sätt än de andra. Man kalibrerar impedansen utan motstånd och när det är gjort sätter man dit motståndet och mäter. I de flesta andra program kalibrerar man med motstånd på ett sätt och mäter med samma motstånd fast på ett annat sätt. Speaker Workshop kräver dessutom två mätningar med två olika stora motstånd.

När jag nu jämfört med det jag byggt har jag av bara farten byggt så som de flesta program kräver. Jag river nu upp det och börjar från början.

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav Linnar » 2020-02-27 11:14

Jag är nu klar med det nya schemat.
Det krävdes en noggrann lusläsning av manualen för att hitta hur man skall koppla kablarna. Det finns också en hel del kopplingsscheman ute på nätet men alla har det felet att de inte bara visar delar av hur det skall kopplas och mätas med. Men nu har jag kläm på hur de menar det skall vara.

Det som skiljer mitt sätt att se på det är att jag vill kalibrera all ingående elektronik. Dvs, jag vill kalibrera mät-jiggen från ingång till utgång så att allt blir kalibrerat. Det går utmärkt att göra så med Speaker Workshop men inte med någon annan mät-programvara. Dock går det att fuska lite så fixar det sig. Man får helt enkelt mäta som vanligt i en loop och ladda in den på samma plast som kalibreringskurva för mikrofonen. Men först måste mikrofonens kalibreringsfil läggas ihop med jiggens uppmätta frekvens- och faskurva. Jag skall programmera fram ett datorprogram för de. Skall läsa på lite till innan så jag inte missat något.

Som det ser ut nu kommer panelen se ut så här:
frontpanel.png
frontpanel.png (13.37 KiB) Visad 1411 gånger

Det tillkommer en vipp-kontakt till under nivån för mikrofonen. Den kopplar ihop hel systemet i en loop. Möjligen blir det en återfjädrande vipp så man inte glömmer att vippa tillbaka den efter kalibrering. Jag kan lägga in alla funktioner i en vipp-kontakt men då blir det väldigt komplicerat att löda ihop det till en jigg (gjorde så i första försöket och det blev en himla massa trådar att löda hit och dit).

Nu till ett problem:
Jag har återigen byggt ihop slutsteget och testat den.
Jag får flera procents dist och ett brus som ligger tokhögt. Kopplar jag till en högtalare och höjer volymen utan att släppa på något ljud hör man brus och lite "brum". Klämmer jag med fingrarna på ingående tråd till slutsteget minskar det något. Lägger jag hela handen över ljudkortet minskar det också något. Min gamla Mätro-1 har inget sådant oljud. Så här ser mätningarna ut:

Frekvenskurva.png
Frekvenskurva.png (13.37 KiB) Visad 1411 gånger


Brus.png
Brus.png (16.72 KiB) Visad 1411 gånger


THD.png
THD.png (16.57 KiB) Visad 1411 gånger



Någon som har en idé om vad det kan vara och hur man löser det. Jag driver paketet med batterier på 9 volt. Jag kopplade en batterieliminator i stället för batterierna och då blev "brummet" mycket högre.

Jag har också letat efter ett annat slutsteg med få komponenter som är lätt att bygga med bättre mätvärden än TDA2003 men har inte lyckats hitta något. Konstigt för det borde finnas tretton på dussinet av dem. Någon som har tips?

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav Linnar » 2020-02-27 16:11

Nu vet jag varför jag fått så mycket problem med denna mätjigg:

Höger kanal in fungerar inte på USB-ljudkortet.
Det går att mäta med vänster in men då kan jag inte använda någon loopback som justerar för tidsskillnader eller ljudkortets frekvensgång (oklart vad, instruktionen är lite dimmig på den punkten än så länge). Alltså behövs ett nytt ljudkort.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav Michael » 2020-02-29 00:37

Ursäkta, men borde inte strömbrytaren vara tvärtom. Jag tycker den är uppåner.

//Michael

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Re: I´m back! Problem med mätprogram!

Inläggav Linnar » 2020-02-29 04:34

Michael skrev:Ursäkta, men borde inte strömbrytaren vara tvärtom. Jag tycker den är uppåner.

//Michael

Nej, den är rätt men lampan brukar sitta ovanför knappen, jag satte den under denna gång.
Avstängt skall vara uppåt enligt praxis men jag har sett det omvända också.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster