Renovera 35 mm biografprojektor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav Helmut » 2019-12-28 22:29

Ska renovera en 35 mm biografprojektor.
Har några filmer från 70 talet med magnetljud. Tror inte att det finns så mycket ljud kvar i magnetspåret men det skulle vara kul att testa hur det låter. Funderar på att tillverka en 4 spårs huvud och behöver 4 magnethuvuden av bra kvalite. Har hittat några magnethuvuden men är lite osäker på om det bara är skräp eller om det är bra grejer för 50:- styck. Eftersom filmen glider förbi huvudet med ca 50 cm i sekunden skulle jag behöva tonhuvuden i ett hårt material. Finns det något svenskt företag som har tonhuvuden på lager, av typen för 2 spårs rullbandspelare.
Eftersom man tagit bort silvret i tonspåret på det optiska spåret måste man använda sig av rött ljus som inte går igenom det blå skiktet i filmen. Har letat efter små fotoceller med ca måtten 3x 3 max 3,5 mm. Finns det något svenskt företag som säljer fotoceller. Vill köpa grejerna från ett svenskt företag eftersom det blir lättare att få tag i det jag vill ha.
Dessvärre verkar det som om alla företag som servade biografutrustning har lagt ner sin verksamhet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav darkg » 2019-12-29 07:26

Både fotodioder och fototransistorer bör gå bra att hitta i vanlig 3mm lysdiodkapsel. Kanske fungerar infrarött ljus?
Don’t just do something, sit there.

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav Kalle G » 2020-01-23 17:01

Kul. Intressant. som tidigare biografmaskinist undrar jag vilken projektor du har fått tag i.
Tyvärr är det nog så som du skriver att de flesta (alla?) som servat lagt ner verksamheten efter digitaliseringen.
Kan vara så att en o annan Filmstad har kvar en 35:a utifall en "riktig" filmkopia slinker förbi. Kanske de har en reservdel i nån låda.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav gcs » 2020-01-23 18:36

Filmhuset på Gärdet i Stockholm arbetar med renoveringar av gamla 35mm biofilmer. Ett annat tips är att du tar kontakt med SF de borde ha en massa gammalt junk från projektortiden. Det tyska företaget BOGEN AG som kanske inte längre finns tillverkade magnethuvuden för bandspelare.
Alla format för bandspelare upp till 2" och perfomaskiner och till projektorer. Magnetiska ljudband på 8, 35 och 70mm film klistrades på i efterhand.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav Helmut » 2020-01-26 22:42

Ska vara en Italiensk maskin från mitten av 70 talet. Har fått tag i Lysdioder och fotodioder hos ELFA som kanske passar. Förstärkarem i maskinen är trasig men det var inga problem med att hitta en kopplingsschema som passar. Dessvärre verkar det vara svårt att få tag i 230 volts och 1000 watts lampor. Funderar på att sätta in en UHB lampa från en videoprojektor.
Har en kompis som har gott om gamla 35 mm biograffilmer i sitt uthus så jag hopps att jag får fart på maskinen så vi kan testköra några filmer.
Har varit i kontakt med filmbolag men det verkar som om dom håller på sina modernare Kinoton projektorer. Eller så har jag kommit i kontakt med fel personer. Verkar som om biografägarna är osäkra på om dom vill byta ut sina videomaskiner som kostar runt 1 miljon och har en livslängd på ca 10 år. Dessutom kommer kostnaden för kringutrustning och dyr servise. Många biografägare i USA skulle vilja ha tillbaks 35 mm filmen.
Bild

Användarvisningsbild
Lundell
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-01-21

Re: Renovera 35 mm biografprojektor

Inläggav Lundell » 2020-01-27 14:19

Projektorn ser ut att redan ha en tontillsats med fotoelement (fotodiod). Det är tonlampan som behöver bytas till röd LED för att köra de sista filmkopiorna med blått ljudspår (2000-tal). Den bästa lösningen är en Philips Lumiled 3W lysdiod, fanns tidigare på Kjell Company och Elfa.
Om du ska köra filmer med optisk stereo så måste du ha en stereocell, de såldes tidigare av Dolby, men du kan nog hitta en från en skrotad projektor någonstans. Optisk stereo är även kodad i Dolby A eller SR, ganska lätt att hitta begagnat. Förförstärkaren till fotoelementet skall vara kopplad för att omvandla varierande ström till spänning, sk. nollimpedansförstärkare. Jag har schema om du behöver. Om du ska bygga tontillsats för flerkanaligt magnetljud så behöver du även svänghjul och tonvalsar, den skall sitta ovanför övre matarhjulet. Men det borde gå att hitta någon som har en gammal tontillsats kvar med huvuden. Kolla med Biografmuseet i Säter tex.
Mats


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster