Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-04 18:51

Vilka problem och fördelar tekniskt finns jämfört med basreflex med rör ?
Denna lösning används även av TAD ce1, fast där sitter slitsen på vardera sida av högtalaren.
Såhär ser den högtalaren ut.
http://www.theabsolutesound.com/article ... udspeaker/

Det blir som en slags slits-port som strålar åt flera håll.

Carlsson oa5 överst i bild- den har slitsen under högtalaren, där lådan samt distanserna tillsammans med golvet bildar rätt avstämning.

TAD ce1 nederst .

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jansch » 2020-01-04 20:57

Jag har aldrig förstått kritiken mot OA5:s basreflexlösning. Dock! Det finns dock ett problem med att OA5 introducerades när det var modernt med heltäckingsmattor. Mattorna gjorde att avstämnngen påverkades.

Jag har mätt på flera 0A5:or, åtminstone över 10 - 15 stycken, och dom har en utmärkt avstämning så länge 9710:an inte är allt för "slapp" ( åtminsone ca 45 Hz fs.)
Jag har aldrig förstått ombyggnad med basreflexrör, jag har provat och mätt och det der inga fördelar

Till skillnad från OA6 typ2 finns det inget hörbart blåsljud. (OA6 typ 2A är dock helt ok.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-04 21:14

jansch skrev:Jag har aldrig förstått kritiken mot OA5:s basreflexlösning. Dock! Det finns dock ett problem med att OA5 introducerades när det var modernt med heltäckingsmattor. Mattorna gjorde att avstämnngen påverkades.

Jag har mätt på flera 0A5:or, åtminstone över 10 - 15 stycken, och dom har en utmärkt avstämning så länge 9710:an inte är allt för "slapp" ( åtminsone ca 45 Hz fs.)
Jag har aldrig förstått ombyggnad med basreflexrör, jag har provat och mätt och det der inga fördelar

Till skillnad från OA6 typ2 finns det inget hörbart blåsljud. (OA6 typ 2A är dock helt ok.)


Tack Jansch för den infon :) .
Nu är mitt sommarprojekt istort sett klart. TAD lösningen blir dessutom snygg 8)
17 liter Seas er18rnx torn som underdel till HYBRIDDIST , TAD-gälarna på vardera sida om vardera tornen. En 2.5 eller trevägare, beroende vad som låter bäst.
Nu blir det en massa simuleringar med Basta! och micka.de. Det finns även omfattande byggnationer på bla diy forum med lite olika optimal lådvolym för Seas er18 rnx. Zaph 71 har 14 liter, audioexcite anser att 18 liter är optimalt, så någonstans däremellan...
http://www.audioexcite.com/?page_id=2150
Kommer även prova ATC/Linn lösningen för basreflex med basreflexlådan full med dämpmaterial, och med dsp lösning/lägre avstämning kan lådan gå lite djupare än vanligt :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-05 00:45

Det är inget magiskt med en basport, man kan inte vinna mycket med en jätte-fancy port, däremot kan man förlora mycket med en dålig basport, speciellt vid höga nivåer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav rajapruk » 2020-01-05 02:26

En sak att tänka på i DIY-sammanhang:
Ett vanligt basreflexrör är ju betydligt enklare att fintunea/prototypa rätt. Göra det lite för långt till att börja med, och sen korta ner det tills man träffar exakt rätt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-05 10:28

rajapruk skrev:En sak att tänka på i DIY-sammanhang:
Ett vanligt basreflexrör är ju betydligt enklare att fintunea/prototypa rätt. Göra det lite för långt till att börja med, och sen korta ner det tills man träffar exakt rätt.


Visst, men med hjälp av olika distans muttrar/brickor a la TAD/Carlsson kan man ju justera slitsens öppning vilket simulerar ett längre eller kortare rör. Sedan är det en helt annan historia om en basreflexöppning låter bra som strålar åt alla håll jämfört med en öppning som tex pekar rakt bakåt. Även om basen sprider sig under schröder, så kanske resonanser i rummet exciteras annorlunda med basrör/ slits ? Det blir intressant att testa detta i mitt rum.

Isidor skrev en massa intressanta inlägg om slitsportar:
viewtopic.php?f=10&t=3140&hilit=Slits+Isidor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-05 11:16

En slitsport är bra, men om den ska exciteras via ett hål så har man begränsningar i hålet och i övergången från hålet till slitsen. Jag tror det går enklare att få mindre förluster i en välkonstruerad slits med flöde rakt igenom, än i en slits matad från ett hål.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-05 12:52

paa skrev:En slitsport är bra, men om den ska exciteras via ett hål så har man begränsningar i hålet och i övergången från hålet till slitsen. Jag tror det går enklare att få mindre förluster i en välkonstruerad slits med flöde rakt igenom, än i en slits matad från ett hål.


Hur vet du hur stort problemet blir ? Jansch har rapporterat vid mätningar att oa5 inte har problem.
Med två slitsar på vardera sida av högtalaren blir det två hål och det innebär mindre turbulens , väl ?
TAD använder ett rektangulärt hål , det är möjligt att det är bättre ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-05 13:34

Tangband skrev:
paa skrev:En slitsport är bra, men om den ska exciteras via ett hål så har man begränsningar i hålet och i övergången från hålet till slitsen. Jag tror det går enklare att få mindre förluster i en välkonstruerad slits med flöde rakt igenom, än i en slits matad från ett hål.


Hur vet du hur stort problemet blir ? Jansch har rapporterat vid mätningar att oa5 inte har problem.
Med två slitsar på vardera sida av högtalaren blir det två hål och det innebär mindre turbulens , väl ?
TAD använder ett rektangulärt hål , det är möjligt att det är bättre ?


Tror att du kanske inte hängt här länge nog för att ha läst alla trådar om just portar. Det har gjorts en del experiment. paa kan säkert att länka.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-05 15:19

Om man vill utvärdera basportens funktion kan man använda sinuston vid avstämningsfrekvensen.
Prova vid t.ex 1W 10W och 100W.
Utnivån skall då öka 10 resp 20 dB ifrån 1W nivån. Saknas det nivå så komprimerar porten.
Likaså hörs portens alla missljud tydligast just med sinuston vid just avstämningsfrekvensen.
Om man har utrustning kan man då också mäta distorsionen.
Vid musik så kamoufleras mycket av portmissljuden, men pedaltoner från orgel kan tydligt ge hesare ljud när porten inte är bra nog, och komprimeringen kan ju ge resultatet att musiken tappar kraft, utan att man direkt kan höra varför.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-05 20:39

paa skrev:Om man vill utvärdera basportens funktion kan man använda sinuston vid avstämningsfrekvensen.
Prova vid t.ex 1W 10W och 100W.
Utnivån skall då öka 10 resp 20 dB ifrån 1W nivån. Saknas det nivå så komprimerar porten.
Likaså hörs portens alla missljud tydligast just med sinuston vid just avstämningsfrekvensen.
Om man har utrustning kan man då också mäta distorsionen.
Vid musik så kamoufleras mycket av portmissljuden, men pedaltoner från orgel kan tydligt ge hesare ljud när porten inte är bra nog, och komprimeringen kan ju ge resultatet att musiken tappar kraft, utan att man direkt kan höra varför.


Tack för tips :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Kraniet » 2020-01-07 10:45

Den gamla tråden om basreflexrör är ju väl värd att läsa. Tror den ger ganska heltäckande förklaring kring hur det bör utformas

viewtopic.php?t=3140

edit: denna tråd kan ju också va intressant kanske.
viewtopic.php?f=3&t=6457

Synd på bilderna bara..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-07 11:40

Kraniet skrev:Den gamla tråden om basreflexrör är ju väl värd att läsa. Tror den ger ganska heltäckande förklaring kring hur det bör utformas

viewtopic.php?t=3140

edit: denna tråd kan ju också va intressant kanske.
viewtopic.php?f=3&t=6457

Synd på bilderna bara..

Jag hade bilderna på sonic designs hemsida, men tog ner dom när vi sålde företaget.
Men nu ligger dom flesta bilderna instoppade i förstainlägget i den tråden, för de andra posterna kommer jag ju inte åt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Kraniet » 2020-01-07 14:10

paa skrev:
Kraniet skrev:Den gamla tråden om basreflexrör är ju väl värd att läsa. Tror den ger ganska heltäckande förklaring kring hur det bör utformas

viewtopic.php?t=3140

edit: denna tråd kan ju också va intressant kanske.
viewtopic.php?f=3&t=6457

Synd på bilderna bara..

Jag hade bilderna på sonic designs hemsida, men tog ner dom när vi sålde företaget.
Men nu ligger dom flesta bilderna instoppade i förstainlägget i den tråden, för de andra posterna kommer jag ju inte åt!


Perfekt :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-07 21:57

Kraniet skrev:Den gamla tråden om basreflexrör är ju väl värd att läsa. Tror den ger ganska heltäckande förklaring kring hur det bör utformas

viewtopic.php?t=3140

edit: denna tråd kan ju också va intressant kanske.
viewtopic.php?f=3&t=6457

Synd på bilderna bara..


Tack för länkarna :)
En av bilderna är väl principiellt väldigt lik TAD högtalarna ? Förutom att ljudet bara strålar åt en riktning på bilden .
Denna :

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-07 22:01

Så kommer frågan : låter det bättre med en slitslösning som både strålar bakåt och framåt ? Kan det bli problem med utfasningar då ljudet från slitsen når framväggen i olika tid ? Det borde skilja minst 2 ms ( kring 70 cm ) ?
Jag antar att det spelar mindre roll i ett riktigt stort rum med högtalarna långt från framväggen ?

Denhär lösningen borde motsvara en vanlig basreflexlösning med två rör , en framåtriktad och en bakåtriktad i lådan ?
Låter det bra ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jansch » 2020-01-08 00:00

Tangband - Titta på hur mycket fasen förskjuts i förhållande till varann när portarna är aktiva ( alltså en framåt och en bakåt) och du lyssnar närmare ena porten och/eller att den ena är lite närmare väggen.
En piss i Nilen som man säger....

Man kan dock vinna lite mindre dist och blåsljud om porten är nedåtriktad eller bakåtriktad OM väggen eller golvet är lite dämpande, typ med matta. Men det är marginellt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-08 00:14

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Den gamla tråden om basreflexrör är ju väl värd att läsa. Tror den ger ganska heltäckande förklaring kring hur det bör utformas

viewtopic.php?t=3140

edit: denna tråd kan ju också va intressant kanske.
viewtopic.php?f=3&t=6457

Synd på bilderna bara..


Tack för länkarna :)
En av bilderna är väl principiellt väldigt lik TAD högtalarna ? Förutom att ljudet bara strålar åt en riktning på bilden .
Denna :

Man kan få det intrycket att de är lika, men det är en avgörande skillnad, genom att på min ritning har man största portarean både invändigt där porten startar och utvändigt där porten slutar, och porten är trängst i mitten. TAD-högtalarens port däremot är trängst där porten börjar inuti lådan.
Tanken med de böjda slitsportarna, som Roozen har undersökt och föreslagit, är att där luften får en störning vid portens ändar ska arean vara stor så att flödeshastigheten hälls ner där, och i det kontinuerliga delen mitt i porten kan den vara trängre för där bildas inte turbulensen, utan den bildas vid ändarna.
Så när porten är smalare på mitten kan man hålla ner längden på porten, trots att ändarna areas är stor och tillåter högt flöde.
De större TAD-högtalarna har portar som mer liknar den jag visat, och som överensstämmer ganska väl med Roozens modeller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-01-08 00:20

En sak man kan fundera på är hur pipresonansen uppför sig hos TAD-högtalarens port som är genomgående med två öppna ändar och som matas på mitten?
Det kanske kan hålla ner pipresonanserna som ligger ovanför helmholtzavstämningen?
Finns det någon mätning nära portöppningen som man kan titta på?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-08-25 18:22

paa skrev:En sak man kan fundera på är hur pipresonansen uppför sig hos TAD-högtalarens port som är genomgående med två öppna ändar och som matas på mitten?
Det kanske kan hålla ner pipresonanserna som ligger ovanför helmholtzavstämningen?
Finns det någon mätning nära portöppningen som man kan titta på?


Nu har jag hittat en annan TAD högtalare som fungerar på samma sätt med slitsar på sidorna. Stereophiles mätningar visar inga resonanser på frekvenskurvan från slitsen högre i frekvens. Däremot finns det lådresonanser vid 60 Hz som lämnas okommenterade av Atkinson. Vad kommer dessa ifrån ? Är det från slitsen ?

https://www.stereophile.com/content/tad ... oudspeaker

https://www.stereophile.com/content/tad ... asurements

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav paa » 2020-08-25 20:09

Det där såg ju "intressant" ut, med den fantastisk långa efterringningen vid 60 Hz.
Det är väl klart att porten med matning mitt på måste misstänkas, och att det inte är ok nånstans.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jonasp » 2020-08-25 21:29

paa skrev:Det där såg ju "intressant" ut, med den fantastisk långa efterringningen vid 60 Hz.
Det är väl klart att porten med matning mitt på måste misstänkas, och att det inte är ok nånstans.


Bullen ligger väl på 50-60 Hz, vilket sammanfaller med portbidraget.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-25 22:29

Portbidraget ligger lite längre ner, 40-45 Hz.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-08-26 10:51

Är det möjligen den tunna metallplattan på sidorna och som är del av slitsen som går i resonans pga luftflödet bakom ?
Det skulle förklara att resonansen ligger vid 55 Hz , och inte vid avstämningen som ligger en aning lägre ?
Och möjligen är det så att element/lådresonansen utan slits egentligen har sitt maxima vid 55 Hz i hålet under slitsen och att lådan + slitsen är en aning underavstämnd till 45 Hz ?

Lite synd att det syns den där resonansen på mätningarna, jag tycker annars designen är helfräck 8)

Om det är som jag spekulerar, bör väl plattan till en slits inte vara hur tunn som helst och helst ha hög inre dämpning ?

Fig.2 TAD Micro Evolution One, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of sidewall (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jonasp » 2020-08-26 11:14

RogerGustavsson skrev:Portbidraget ligger lite längre ner, 40-45 Hz.


Du har rätt, jag såg fel i diagrammen!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jonasp » 2020-08-26 11:15

Tangband skrev:Är det möjligen den tunna metallplattan på sidorna och som är del av slitsen som går i resonans pga luftflödet bakom ?


Metallplattans resonansfrekvens är ju 367 Hz enligt texten i testen om jag förstår Atkinson rätt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav Tangband » 2020-08-26 11:30

jonasp skrev:
Tangband skrev:Är det möjligen den tunna metallplattan på sidorna och som är del av slitsen som går i resonans pga luftflödet bakom ?


Metallplattans resonansfrekvens är ju 367 Hz enligt texten i testen om jag förstår Atkinson rätt.


Aha :) vad är då denna resonans vid 55 Hz ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav jonasp » 2020-08-26 11:45

Ja, det är frågan!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-26 12:01

Avstämningsfrekvensen för porten ser ut att vara 40 Hz på såväl impedans- som frekvensgångskurvan. Trots det är fallet rätt extremt från 60 Hz.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Basreflexlösningen i Carlsson oa5 och TAD ce1

Inläggav petersteindl » 2020-08-26 12:15

Undrar om stativet på något sätt kan ge upphov till resonans? Är pelaren ihålig?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 9 gäster