Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-06 15:53

Mitt power supply till Sentec DiAna har gett upp. Tänkte att det bara var att köpa ett nytt. Men jag hittar ingen återförsäljare som har ett lämpligt.

Det är ett Mascot Type 9883 (Input: 230VAC 50-60Hz 80mA Output: 12VDC 700mA)

Något liknande går såklart att hitta, men det knepiga är att det skall vara en gammaldags telefonkontakt (ser ut typ som en kontakten på en RJ45 nätverkskabel fast smalare och med fyra ledare). Har aldrig sett något liknande. Fast jag är inte så elektriskt bevandrad å andra sidan... :oops:

Någon som har tips på hur man löser detta?


Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig i denna min svåra stund. Kan man göra en fulkoppling med sockerbit? Och i så fall,vilka tåtar kopplas ihop?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Perfector » 2020-01-06 16:13

Vigor skrev:Mitt power supply till Sentec DiAna har gett upp. Tänkte att det bara var att köpa ett nytt. Men jag hittar ingen återförsäljare som har ett lämpligt.

Det är ett Mascot Type 9883 (Input: 230VAC 50-60Hz 80mA Output: 12VDC 700mA)

Något liknande går såklart att hitta, men det knepiga är att det skall vara en gammaldags telefonkontakt (ser ut typ som en kontakten på en RJ45 nätverkskabel fast smalare och med fyra ledare). Har aldrig sett något liknande. Fast jag är inte så elektriskt bevandrad å andra sidan... :oops:

Någon som har tips på hur man löser detta?


Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig i denna min svåra stund. Kan man göra en fulkoppling med sockerbit? Och i så fall,vilka tåtar kopplas ihop?

Kolla i nätdelen hur den är kopplad.
Skaffa en ersättare med rätt spänning och ström och flytta kabel med rätt kontakt till den nya nätdelen.
Klart.
Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav AndersP » 2020-01-06 16:20

Mät fram vad som går i dom olika tåtarna, kapa sladden och skarva på det gamla kontaktdonet.

En tåt är jord
En tåt är spänning

Eller

En tåt är jord
En tåt är -
En tåt är +

Vanlig väggbula eller agg till laptop ska duga, men kolla mA och Volt.
I plus-minusfallet får man ta 2 bulor där första bulan kopplas minus till jord och den andra plus till jord för att så bilda en plus/jord/minus försörjning.

Eller

http://www.mascot.no/products?catalog=2 ... roduct=208
Senast redigerad av AndersP 2020-01-06 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Nattlorden » 2020-01-06 16:23

AndersP skrev:Mät fram vad som går i dom olika tåtarna, kapa sladden och skarva på det gamla kontaktdonet.


Och hur gör man det på något som gett upp?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav paa » 2020-01-06 16:24

Det spelar ingen roll om den nya ger lite mer ström bara den inte ger för lite och att spänningen är rätt och att det är dc.
Det borde gå att skarva in gamla kontakten. Hur många ledare har den gamla kabeln? Svårt att veta vilken av ledarna som är plus bara. Kanske om du lägger in en bild på kontakten att någon kan reda ut detta. Skarvning helst med lödning och krympslang förstås.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav AndersP » 2020-01-06 16:26

Nattlorden skrev:
AndersP skrev:Mät fram vad som går i dom olika tåtarna, kapa sladden och skarva på det gamla kontaktdonet.


Och hur gör man det på något som gett upp?

Hmm, du har en poäng där.....

Jag röstar för att köpa en likadan Mascot och kontakt och fixa fram schema för att skilja plus o minus. Man ser säkert vad som är vad om man lyfter på locket också. Behåll chassiekontakten i apparaten. Den är så fin i orginalskick. Äkta multibit vad jag förstår.

Tittar man på specen verkar det vara bara spänning och jord. Två tåtar altså. Enkelt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-06 16:44

Sladden och kontakten har fyra ledare. Men endast två av dem används alltså om jag förstått saken rätt? Beställer en ny adapter, så får jag klippa av kablarna och löda ihop de relevanta. Bör man kunna lista ut vilka dessa är genom att öppna och kika i DiAnan respektive den gamla adaptern?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Perfector » 2020-01-06 16:55

Vigor skrev:Sladden och kontakten har fyra ledare. Men endast två av dem används alltså om jag förstått saken rätt? Beställer en ny adapter, så får jag klippa av kablarna och löda ihop de relevanta. Bör man kunna lista ut vilka dessa är genom att öppna och kika i DiAnan respektive den gamla adaptern?

Klipp inte.
Löd loss de befintliga ifall det är en telekabel så kan den rackarn vara av en tvinnad typ som är hopplös att löda ny punkter på.
Bättre att löda loss den från gamla trafon och sedan löda på plats i den nya.
Då får du allt på ett bräde, inget krångel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav AndersP » 2020-01-06 16:57

Ja och ja.
Enda faran är om man vänder polerna fel. Det undviks med ett enkelt mätinstrument om man inte kollar färgen på sladdarna som kanske är samma. Dom allra flesta kontakter i dag har plus på mittpinnen i kontakten.
Det där fixar du om du läser länken jag lade upp + pdferna.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-06 17:05

Har nu öppnat den gamla trafon. Alla fyra tåtarna låg lösa! Omöjligt att se rester av lödtenn på någon av dem. Det finns fyra bläck, varav två har rester av lödtenn på sig. Förmodligen är dessa de relevanta, men eftersom alla tåtarna var loss så kan vi inte lista ut vilka som gått vart. Suck...

Återstår att öppna DiAnan då. Men saknar rätt skruvmejsel här i skrivande stund, så får återkomma om det.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Perfector » 2020-01-06 17:16

Vigor skrev:Har nu öppnat den gamla trafon. Alla fyra tåtarna låg lösa! Omöjligt att se rester av lödtenn på någon av dem. Det finns fyra bläck, varav två har rester av lödtenn på sig. Förmodligen är dessa de relevanta, men eftersom alla tåtarna var loss så kan vi inte lista ut vilka som gått vart. Suck...

Återstår att öppna DiAnan då. Men saknar rätt skruvmejsel här i skrivande stund, så får återkomma om det.

Där har du nog problemet tror jag, att allt har lossnat.
Det är nog inget fel på trafon alls, utan det har lossnat.
Nu måste du be nån som är elkunnig att lista ut var de olika tåtarna går.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-06 17:33

Japp, precis så är det nog.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav AndersP » 2020-01-06 18:54

Tur i oturen kanske?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-06 19:59

Jo... Men trafon är bra ful nu när den sågats upp. Så blir till att beställa en ny i alla fall.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Perfector » 2020-01-06 20:03

Vigor skrev:Jo... Men trafon är bra ful nu när den sågats upp. Så blir till att beställa en ny i alla fall.

Superlim och en liten fil att slipa kanterna så blir den som ny :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

magnus2
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2004-01-18
Ort: Trollhättan

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav magnus2 » 2020-01-06 21:21

Vigor skrev:Mitt power supply till Sentec DiAna har gett upp. Tänkte att det bara var att köpa ett nytt. Men jag hittar ingen återförsäljare som har ett lämpligt.

Det är ett Mascot Type 9883 (Input: 230VAC 50-60Hz 80mA Output: 12VDC 700mA)

Något liknande går såklart att hitta, men det knepiga är att det skall vara en gammaldags telefonkontakt (ser ut typ som en kontakten på en RJ45 nätverkskabel fast smalare och med fyra ledare). Har aldrig sett något liknande. Fast jag är inte så elektriskt bevandrad å andra sidan... :oops:

Någon som har tips på hur man löser detta?


Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig i denna min svåra stund. Kan man göra en fulkoppling med sockerbit? Och i så fall,vilka tåtar kopplas ihop?


Hej!
Är du säker på spänningen på min Diana är det 15VAC?
typ Mascot 8710

/Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav AndersP » 2020-01-07 08:42

Diana kanske gjordes i olika versioner?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Vigor » 2020-01-07 10:24

Jag är säker på vad som står på den gamla, numera trasiga, trafon. Men om det är den det ska vara är mer oklart. Det var den jag fick med när jag köpte den beggad av privatperson för tio år sedan. Den har fungerat utmärk ända tills den for i golvet igår...

Jag är så pass okunnig att jag inte ens kan gissa om det är rimligt att det funkar med fel trafo.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-07 11:10

Vigor skrev:Jag är säker på vad som står på den gamla, numera trasiga, trafon. Men om det är den det ska vara är mer oklart. Det var den jag fick med när jag köpte den beggad av privatperson för tio år sedan. Den har fungerat utmärk ända tills den for i golvet igår...

Jag är så pass okunnig att jag inte ens kan gissa om det är rimligt att det funkar med fel trafo.


Jag har ett svagt minne att det är växelspänning ut fräna DiAnatrafon. Hemma så har jag en originalgrav i kartong som jag kan kolla/mäta på vid tillfälle. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Fostex » 2020-01-07 11:54

Jag blir fundersam till om du har rätt trafo, då alla DiAna jag sett har varit märkta med "~ 15 V 7 W", alltså 15 V växelspänning och minst 500 mA: bildexempel. Vad står bakpå ditt exemplar? Kontrollera om någon ha varit inne och fipplat, t.ex. tagit bort den interna likriktarbryggan för att kunna ersätta en borttappad originaltrafo med en DC-väggbula. Det är min gissning, och då ska du inte mata den med växelspänning utan att återställa den till originalskick. Lägg upp en bild här om du är osäker.

Det låter väldigt osannolikt att en tillverkare skulle sälja samma apparat, med samma kontakttyp för strömförsörjningen, i en AC och en DC-version. Det är som att be om problem med trasiga apparater.

Kan även tillägga att modularkontakten som används i Sentec DiAna och PP9 heter RJ10, och är en fyrpolig 4P4C-modularkontakt. Den vanligare telefontakten RJ11 (inkommande telefonjack i bordstelefoner t.ex.) är av typen 6P4C, den har plats för 6 stift och passar inte. Elfa 142-69-322 (1 m) eller 142-69-323 (2 m) är passande kablage, och Mascot 8710 är en passande transformator. Men som sagt, kontrollera om någon har modifierat ditt exemplar.
Senast redigerad av Fostex 2020-01-07 12:14, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Fostex » 2020-01-07 11:57

Ser att du bor i Stockholm, skicka ett PM om du behöver hjälp!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-07 16:02

Johan_Lindroos skrev:
Vigor skrev:Jag är säker på vad som står på den gamla, numera trasiga, trafon. Men om det är den det ska vara är mer oklart. Det var den jag fick med när jag köpte den beggad av privatperson för tio år sedan. Den har fungerat utmärk ända tills den for i golvet igår...

Jag är så pass okunnig att jag inte ens kan gissa om det är rimligt att det funkar med fel trafo.


Jag har ett svagt minne att det är växelspänning ut fräna DiAnatrafon. Hemma så har jag en originalgrav i kartong som jag kan kolla/mäta på vid tillfälle. ;)


Stavningen blir automatiskt "rättad" till något annat i iFåntratten... Hoppas budskapet gick fram ändå.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Morello » 2020-01-07 16:20

Skriver du inlägg från telefonen? 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav RSG » 2020-01-07 16:30

Morello skrev:Skriver du inlägg från telefonen? 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O


Vad använder du? En Facit?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-07 16:35

Morello skrev:Skriver du inlägg från telefonen? 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O


Jag försökte, men är förvissad om att det är typ helt kasst. :mrgreen: Jag fick den av jobbet och den har inte något uttag för hörlurar, med flera konstiga egenheter. De är troligen rätt korkade, de som har konstruerat den.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-01-07 21:14

Johan_Lindroos skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Vigor skrev:Jag är säker på vad som står på den gamla, numera trasiga, trafon. Men om det är den det ska vara är mer oklart. Det var den jag fick med när jag köpte den beggad av privatperson för tio år sedan. Den har fungerat utmärk ända tills den for i golvet igår...

Jag är så pass okunnig att jag inte ens kan gissa om det är rimligt att det funkar med fel trafo.


Jag har ett svagt minne att det är växelspänning ut fräna DiAnatrafon. Hemma så har jag en originalgrav i kartong som jag kan kolla/mäta på vid tillfälle. ;)


Stavningen blir automatiskt "rättad" till något annat i iFåntratten... Hoppas budskapet gick fram ändå.


Med en iPhone kan vad som helst hända. Måste säga att orginalgrav i kartong är något alldeles speciellt ur akustisk synvinkel.

Till TS-har du bilder?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Morello » 2020-01-07 21:17

RSG skrev:
Morello skrev:Skriver du inlägg från telefonen? 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O


Vad använder du? En Facit?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan



Nej, men en persondator med tangentbord, pekdon och skärm. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Sentec DiAna trasig power supply. Var hitta ersättare?

Inläggav Ted_B » 2020-01-08 01:40

Bildsöker jag på persondator så är det första som dyker upp en sådan här:
persondator.jpg
persondator.jpg (4.86 KiB) Visad 5258 gånger


Är det alltså något sådant mög du använder?
The World's Mine Oyster


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster