Lågnivå för låg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Lågnivå för låg?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-01-24 13:03

Jag hade tidigare en MarantzSR 5005 med Rotel 991 kopplat som effektsteg. Det fungerade mycket bra. Marantzen är sedemera utbytt mot en Yamaha RX-A870, med samma Rotelsteg inkopplat. Jag upplever att nivån generellt är lägre, såtillvida att jag får skruva upp volymkontrollen mer än vad som behövdes med Marantzen.
Det är i sig inget större problem, jag kan alltid spela så stark jag önskar, men vad gäller feelgood känns det lite obehagligt att se kontrollen gå så högt.
Jag förmodar att det hänger på att Yamahan har lägre nivå ut än Marantzen, och att den inte är justerbar.
Bör jag vinna något på att koppla bort Roteln och köra på det inbyggda slutsteget? Visst är det "bara att koppla om och prova", men det är alltid lite halvknöligt att släpa fram grejor och dra om kablar. Jag undviker det helst.
Mig veterligen är 991 ett hyfsat kraftigt steg, och det inbyggda torde inte vara starkare med sina 100 watt i 8 ohm.
Ska jag bara lära mig att leva med det, eller vad tror ni?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-24 14:23

Volymkontrollens fysiska eller indikerade läge behöver inte ha så mycket med saken att göra. Hur det verkligen förhåller sig beror på hur volymkontrollen är konstruerad. Om det visas siffror på nivån, kan det var helt utan relation till någon verklig ljudnivå i mätt i dB. Om det är en vanlig potentiometer av logaritmisk typ brukar halva pådraget innebära att dämpningen är ungefär -6 dB. Om det är en vanlig potentiometer, är i regel kanalbalansen bättre ju närmare fullt man hamnar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav Almen » 2020-01-24 14:28

HenrikTornquist skrev:Det är i sig inget större problem, jag kan alltid spela så stark jag önskar, men vad gäller feelgood känns det lite obehagligt att se kontrollen gå så högt.
[...]
Ska jag bara lära mig att leva med det...?

Ja, det skall du. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav xeizo » 2020-01-24 14:41

Jag har en Yamaha RX-A2050, på volymkontrollen är 0 lika med absolut maxnivå sen är varje steg nedåt ett antal dB lägre. För att spela "högt" kommer man ganska nära 0. någonstans mellan -30 till -20 är vanligt. Det innebär att dom 70-80 stegen innan inte upplevs som speciellt högt, på slutet över -20 händer massor för varje steg och blir snabbt vrålhögt. Det känns udda, men går absolut att leva med.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-24 15:23

Det stämmer nog inte. Se t.ex. sidan 139 i manualen - det går att reglera volymen mellan -80 till +16,5 dB i steg om 0,5 dB. Så är det väl på de flesta moderna receivers. Exakt vad 0 dB motsvarar är väl inte hugget i sten, men det brukar motsvara "opåverkad" signalnivå, d.v.s. att utsignalen på linjenivå är densamma som insignalen.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav xeizo » 2020-01-24 15:45

Kalejdokom skrev:Det stämmer nog inte. Se t.ex. sidan 139 i manualen - det går att reglera volymen mellan -80 till +16,5 dB i steg om 0,5 dB. Så är det väl på de flesta moderna receivers. Exakt vad 0 dB motsvarar är väl inte hugget i sten, men det brukar motsvara "opåverkad" signalnivå, d.v.s. att utsignalen på linjenivå är densamma som insignalen.


Det som pratas om är inte den exakta funktionen av volymratten, utan upplevelsen av den. Det "upplevs" som att saker händer sent. Inte för att det spelar någon roll egentligen, för en viss nivå låter alltid som en viss nivå.

Volymratten är ju inte heller gjord så att lågt är längst ner till vänster och högt längst ner till höger, utan den kan snurra flera varv så man måste hålla koll på displayen. Skulle lika gärna kunnat varit en plus- och en minusknapp som en ratt.

+16.5 som du pratar om är "högre än" maxnivå(därför det är ett + framför) eftersom man då ger försteget/källan extra förstärkning, vilket eventuellt kan behövas om det är en mycket svag källa. Tänk bara på att inte byta källa just då ...

Den "riktiga" maxnivån är ju när slutsteget klipper, men det kan kanske vara lite svårt att gradera med en volymratt eftersom det beror på hur stark källan är.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-25 00:02

Min kommentar gällde endast det du skrev om att 0 är lika med absolut maxnivå. Det kan bara tolkas som att det inte skulle gå att öka volymen över 0dB. Därför hänvisade jag till texten i manualen.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav gopnik » 2020-01-25 02:27

Kalejdokom skrev:Exakt vad 0 dB motsvarar är väl inte hugget i sten

Jo, det är THX-normens referensnivå. Alltså den ljudnivå som filmen är mixad för och tänkt att ses med. Att det ska stämma förutsätter naturligtvis att man har ljudnivåkalibrerat sin anläggning. Exempelvis med den medföljande mikrofonen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav Kalejdokom » 2020-01-25 11:23

Ja, för bioljud är det ju så, men jag tänkte mer allmänt vid musiklyssning. Det finns ju ingen påbjuden ljudnivå som "tillverkaren" bestämt att man bör lyssna på för bästa upplevelse. Och hur stark ljudnivån blir vid 0dB kan man ju inte veta - det beror ju i hög grad på signalkällan och den nivå som du puttar in i förstärkaren. Det kan ju t.o.m. finnas en volymratt på din musikkälla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav gopnik » 2020-01-25 15:00

Det är sant, men det är fortfarande så att var nollan hamnar inte har med varken noll förstärkning eller förstärkarens resurser att göra. Det relaterar till den högsta möjliga - och kanske omöjliga! - ljudnivån i rummet. Med en analog källa kan det, som du skriver, bli fel om man inte nivåmatchat den separat.
Huruvida källan är musik eller film spelar ingen roll. Det kanske då inte längre finns någon bestämd standard för hur starkt materialet ska spelas upp, men skalan på förstärkaren anger fortfarande att det starkaste möjliga ljud som går lägga på skivan/strömmen/filen ska bli så starkt på lyssningsplats som anges, relativt THX. Sen kan det vara helt olidligt starkt - eller för svagt - på grund av skillnaden mellan toppnivå och medelnivå, men det är fortfarande skalat relativt THX referenstoppnivå.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-01-25 22:30

Almen skrev:
HenrikTornquist skrev:Det är i sig inget större problem, jag kan alltid spela så stark jag önskar, men vad gäller feelgood känns det lite obehagligt att se kontrollen gå så högt.
[...]
Ska jag bara lära mig att leva med det...?

Ja, det skall du. :)

Det lutar ditåt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lågnivå för låg?

Inläggav Perfector » 2020-01-25 22:35

HenrikTornquist skrev:
Almen skrev:
HenrikTornquist skrev:Det är i sig inget större problem, jag kan alltid spela så stark jag önskar, men vad gäller feelgood känns det lite obehagligt att se kontrollen gå så högt.
[...]
Ska jag bara lära mig att leva med det...?

Ja, det skall du. :)

Det lutar ditåt.

Det borde inte vara ett problem.
Själv har jag ett par högtalare som uppmätts till 0.08% verkningsgrad, dvs att m an får dra på som fanken för att få ordentlig volym i rummet.
Fördelen är att en AB-kopplad förstärkare som spelar i klass B när man kommer över en viss nivå då har ström i förhållande till spänningen så det låter musik i hela huset.
Funkar för mig.
Tycker du att volymrattens läge stör, prova att släcka ljuset och lyssna med bara öronen.
Gärna på kvällen när alla infraljud har lagt sig.
De e grejer det :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster