Det knastrar i ena högtalaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Krille73
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-11-10

Det knastrar i ena högtalaren

Inläggav Krille73 » 2020-01-27 16:36

Jag har ett par Respons Artist och en Hegel h300. När jag har på Hegeln för att värma upp den så knastrar det i vänstra högtalaren. Det knastrar till i 1/2 sekund också är det tyst i några minuter. Är det någon som vet vad det kan vara.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det knastrar i ena högtalaren

Inläggav jansch » 2020-01-28 22:36

Konstigt att ingen försöker hjälpa dej...

Kanske för att du har beskrivit felet lite för "ytligt".

Såhär skulle jag ha gjort.

Först och främst - knastrande kan vara både mekaniskt fel och elektroniskt fel. Troligtvis termiskt om det är elektroniskt.
Börja med att skifta högtalarna så du vet att felet ligger i förstärkaren.*

Mekaniskt fel
* Dra ur alla "input sladdar".Vrid alla rattar fram och tillbaka några ggr - ställ på "0". Slå alla switchar "på och av" några ggr. Sätt på förstärkaren med "0" volym. låter det något nu? Om det gör det fortfarande...
* slå/ knacka lätt på chassit. Knastrar det? Om inte.....
* Öppna förstärkaren (PÅ EGEN RISK!) och tryck/knacka lätt med något isolerat (t.ex baksida på skruvmejsel) lätt på kretskort och komponenter och lödanslutningar. Knastrar det? om inte är det nog ett "elekroniskt fel".

Elektroniskt fel
Köp en kylspray på Kjell Co. Börja med att spraya lite på alla halvledare, sedan på kondensatorer. Händer det nåt?

Nu är det dax att ta fram oscilloshopet.......

*kolla alltid att bashögtalaren inte går ut i ändläge. I så fall - Stäng av snabbt som bara den!

Krille73
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-11-10

Re: Det knastrar i ena högtalaren

Inläggav Krille73 » 2020-02-18 16:05

Jag tackar för svaret. Jag har skiftat högtalarna, men utan resultat. I går kom jag på att jag har kopplat in transparent strömkablar med två "boxar" på strömkabeln. Jag har inte något jordat 220 utag till stereon. Kan det vara så att boxarna "renar strömmen" och ska putta ut mot jorden i utaget men eftersom jag inte har jordat så putar det ut till stereon istället . Jag tror att problemet uppstod när jag byte ström kablarna. Som sagt jag skiftade tillbaka igår så jag får prova mer i helgen.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Det knastrar i ena högtalaren

Inläggav Adhoc » 2020-02-18 16:45

Jag har liknande fel med knaster som kommer och går på 2 st 5-kanalsslutsteg (Carver Premiere THX CV 705). I ett och samma slutsteg funkar några av kanalerna medans det blir knaster i andra Båda slutstegen är gamla, ca 20 år och jag misstänker det är någon komponent som som blivit "trött" och behöver bytas. Känns åldersbetingat fel igen (?), tips på OK repverkstad i GBG-trakten mottages gärna för jag har gillat stegen.

Din Hegel H300 har väl inte uppnått samma aktningsvärda ålder men kanske har samma typ av ålderskrämpa.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster