Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa?)

Inläggav Erik_Johansson » 2020-02-04 11:16

Som gammal Carlssonnörd har man ju funderat rätt mycket på det här med extra diskant eller diskanter riktade mot högtalarväggen för att tillföra reflekterat ljud i det högsta diskantregistret. Att man vill undvika ljud som studsat direkt i högtalarväggen och därför når lyssnarna för kort tid efter direktljudet är ju solklart och har ju diskuterats i många andra trådar.

Min fundering/problemställning gäller hur man skulle kunna få en eller flera extra diskanter monterade på en högtalare som ska placeras nära en delvis dämpad högtalarvägg att fungera. Att man inte kan dämpa hela väggen är ju solklart man jag har funderat på om man inte borde kunna skräddarsy dämpningen bakom högtalaren så att den extra diskantens ljud inte kan studsa direkt och nå någon av lyssnarna men att övriga väggen lämnas fri så att de reflekterade ljud med längre gångvägsskillnad relativt direktljudet inte dämpas bort?

Just för att få detta med väggnära placering och bakåt/uppåtriktad diskant att fungera alltså.

Eller missar jag något väsentligt?

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav Jonas » 2020-02-04 11:34


Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav Erik_Johansson » 2020-02-04 11:40

Jo es2 har jag koll på men det är alltså inte det jag pratar om här. Utan en lösning som eventuellt även skulle kunna bestå av bara 1 extra element. Normalt kräver ju en sådan lösning att högtalaren står på lite större avstånd från väggen men här var tanken att kunna ha högtalaren väggnära med en skräddarsydd absorbent.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav matssvensson » 2020-02-04 18:10

Jag skulle försöka undvika/minmera ljudet i reflexriktningen som studsar i väggen bakom högtalaren och sen går direkt mot avsedd lyssningsplats. Det jag skulle försöka få till är mer reflekterat ljud som studsar i flera väggar eller i ytor med tillräcklig gångvägsskillnad innan det når lyssningsplatsen. Båda dessa för att försöka skapa tidsskillnad mellan direktljud och reflexer. Vad jag minns nämnde Ingvar att absorbenten till OA-61 utformades för att uppnå detta.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav Erik_Johansson » 2020-02-04 18:59

matssvensson skrev:Jag skulle försöka undvika/minmera ljudet i reflexriktningen som studsar i väggen bakom högtalaren och sen går direkt mot avsedd lyssningsplats. Det jag skulle försöka få till är mer reflekterat ljud som studsar i flera väggar eller i ytor med tillräcklig gångvägsskillnad innan det når lyssningsplatsen. Båda dessa för att försöka skapa tidsskillnad mellan direktljud och reflexer. Vad jag minns nämnde Ingvar att absorbenten till OA-61 utformades för att uppnå detta.

mvh, mats


Nu hade jag missat detta med OA61 utformningen men det är precis det du skriver med att absorbera det ljud som går "för kort" väg innan det når lyssnarna som är det jag ämnar testa.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav petersteindl » 2020-02-04 19:37

Stig Carlsson själv ville ha diskanten för det reflekterade ljudet så långt från högtalarens bakre vägg som möjligt och riktat bakåt snett upp i hörnet mot taket d v s höger högtalares diskant för reflexer riktat mot höger hörn mot taket och vice versa. Stig delade in ljudet i lyssningsrummet i en höger och i en vänster hemisfär då det gällde stereofoni. Ett krav till var att diskanten för det reflekterade ljudet inte skulle inverka på direktljudet. Detta krav var viktigare i hans senare konstruktioner än i hans tidigare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav JM » 2020-02-04 20:30

petersteindl skrev:Stig Carlsson själv ville ha diskanten för det reflekterade ljudet så långt från högtalarens bakre vägg som möjligt och riktat bakåt snett upp i hörnet mot taket d v s höger högtalares diskant för reflexer riktat mot höger hörn mot taket och vice versa. Stig delade in ljudet i lyssningsrummet i en höger och i en vänster hemisfär då det gällde stereofoni. Ett krav till var att diskanten för det reflekterade ljudet inte skulle inverka på direktljudet. Detta krav var viktigare i hans senare konstruktioner än i hans tidigare.

Mvh
Peter

Bra Peter! Har inte läst detta i något tidigare inlägg. Är det något som just dykt upp i minnet eller har jag missat något?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav petersteindl » 2020-02-04 21:10

JM skrev:
petersteindl skrev:Stig Carlsson själv ville ha diskanten för det reflekterade ljudet så långt från högtalarens bakre vägg som möjligt och riktat bakåt snett upp i hörnet mot taket d v s höger högtalares diskant för reflexer riktat mot höger hörn mot taket och vice versa. Stig delade in ljudet i lyssningsrummet i en höger och i en vänster hemisfär då det gällde stereofoni. Ett krav till var att diskanten för det reflekterade ljudet inte skulle inverka på direktljudet. Detta krav var viktigare i hans senare konstruktioner än i hans tidigare.

Mvh
Peter

Bra Peter! Har inte läst detta i något tidigare inlägg. Är det något som just dykt upp i minnet?

JM


Nej, inte alls. Jag har för mig att jag skrivit detta mer än 1 gång tidigare.

. . . Nu har jag sökt lite på mina gamla inlägg och jag har nog inte skrivit det lika tydligt tidigare.

petersteindl skrev:Den diskant som pekar bakåt ville Stig också ha riktad för att den inte skulle påverka direktljudets tonkurva. Det handlar även här om riktverkan. Sådana diskantelement görs ofta med hornverkan och den anser jag att man i och för sig kan kalla för ett horn. Men Stig använder den för sin riktningskarakteristik.


petersteindl skrev:Placeringen och dess riktning hade Stig inte slutbestämt. Riktningen var tänkt i höger trevägare bakåt och uppåt såsom den främre vänstra diskanten i högerplacerad OA5 och i vänster trevägare bakåt och uppåt såsom främre högra diskanten i vänsterplacerad OA5.

Men Stig ville göra mer prover efter det att direktljudet var färdigsatt.

Mvh
Peter


Jag tror jag nämnt angående detta i fler inlägg, men du har nog rätt i att jag skrivit det betydligt tydligare nu. Studerar man OA2212 och OA116 parvis, så ser man att Stig varit väldigt konsekvent i sina diskantplaceringar och separerar höger och vänster hemisfärer spegelsymmetriskt.

Den diskant som var framför bågen på OA2212 och OA116 var dock Stig inte riktigt tillfreds med eftersom den påverkade direktljudet negativt oavsett vilken polaritet den gavs. På den tiden ville Stig ha en reflex från 2 kHz och uppåt från högtalarväggen mellan högtalarna. Efter denna serie så frångick Stig just den reflexen. Reflexen från respektive hörn och tak ville Stig dock inte släppa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav petersteindl » 2020-02-04 21:41

Så här såg en diskussion ut 2012-10-16. Det jag vill visa är bilden i Fig. 8. Lägg märke till vinklarna och diskantbågen som var 90 grader och spegelsymmetriskt i höger högtalare. Idag skulle jag omplacerat diskant 3 och provat sätta den bakom diskant 2f pekandes mot tak och vänster hörn. Lägg märke till att ursprungs-OA116 hade 4 diskanter på direktljudsbågen och jag återgick till detta i en modifikation och med bra resultat. Stig vände dock diskant 2f så den pekade mot vänster hörn. Som sagt, om man behåller 4 diskanter på direktljudsbågen och flyttar diskant 3 och sätter den bakom 2f pekandes mot vänster hörn/tak så tror jag resultatet blir bättre. Allt som står efter detta är från mitt gamla inlägg. Jag lägger även upp detta för Erik.

Mvh
Peter

Vee-Eight skrev:
petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben. :)

De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.


Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.

Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.

Mvh
Peter


Ah, låter klart vettigt. Förvånar mig faktiskt att man skulle vara totalt missnöjd med hela serien "70-talare", dvs OA12, 14, 116 och 2212, man faktiskt lagt ned mycket tid och svett på. Och de låter ju de facto över lag väldigt bra. Tror Stig var tillräckligt klyftig att inte sitta alltför länge i någon slags nattmössa och göra misstag.

Minns när Tux hade med ett par OA12 (kan ha varit Ekan också) till DIY Gbg, ställde upp dem i ett relativt litet rum och poppade Daft Punk - Technologic på avsevärd volym. Ursäkta kraftuttrycket, men satan i gatan, det var ett förjävla bra tryck i de små askarna. Oavsett om de kan räknas till hifi längre eller ej; den spelglädjen borde komma fler kunder till gagn än de få OA12:or som finns begagnade.

Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.

Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.


petersteindl skrev:Mellanregisterhögtalaren i OA 116 har inte samma vinkel vertikalt sett d v s runt horisontalplanet som elementet i OA-12 eller OA-14.

Stig strävade att ha konstant kvot på direktljud/reflekterat ljud över hela tonfrekvensområdet. I OA-116 är kvoten högre i diskanten och således skulle mellanregisterhögtalaren också ha högre kvot och det ansåg sig Stig Carlsson uppnå med mellanregisterelementet mer framåtvinklad.

Det är de små detaljerna i högtalarna som sätter slutresultatet. För att hänga med, med basen så placerades baselementet vid golv nära vägg och simsalabim var det en trevägare.

Nu har jag beskrivit tänkesättet lite bakifrån för att åskådliggöra principen. I själva verket blev det naturligt för Stig att göra trevägare och placera basen vid golv och vägg. Då ville Stig haka på med mellanregistret och diskanten och därför är vinklarna annorlunda i jämförelse med OA-12 och OA-14.

Sens moral, skall de gamla högtalarna klonas, så gäller det att spana in detaljerna och helst förstå varför dessa blev till.

Vad gäller OA-116 så gick jag tillbaks till Stigs första ursprungliga patent där det var 4 diskanter för direktljudet och 2 diskanter för det reflekterade ljudet och det par OA-116 som jag och Naq uppgraderade fick en 8 tummare i basen och en 5½ tummare i mellanregistret samt denna ursprungliga cariant enligt Stigs ursprungliga svenska patent.

Jag har levt under många år med OA-116 och med OA-2212. OA-116 har jag alltid tyckt varit för diffus i ljudbilden. Detta diffusa försvann med detta par OA-116 SC-ursprunglig/Steindl/Naq.

Så här ser det svenska patentet ut och så ser vår gemensamma OA-116 ut. Han som äger dessa blev jättenöjd.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav Erik_Johansson » 2020-02-04 21:57

Inte mig emot att tråden blir lite bredare än min ursprungsfråga. Även om det för egen del är just den specifika applikationen jag nämnde i ursprungsinlägget som är intressant. Men det beror ju lite på att du och jag Peter ju haft trevliga diskussioner om detta för rätt många år sedan (nästan så man börjar känna sig gammal). :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Extra diskant mot delvis dämpad högtalarvägg (tankevurpa

Inläggav paa » 2020-02-05 00:57

I den här bilden från ett av patenten ser man en horndiskant, pos 22, som är riktad snett upp och bakåt, mot hörnet bakom högtalaren:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster