bi wiring funering?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

bi wiring funering?

Inläggav Helmut » 2020-03-03 12:44

I min ungdom byggde jag högtalare och förstärkare. Experimenterade med att ha en förstärkare till varje högtalarelement. Oftast blev det ca 40 watt till basen och 15 watt till mellanregistret och 5 watt till diskanten. Delningsfiltret blev också hembyggen där jag kunde ställa nivån och delningsfrekvenserna. Nuförtiden sitter det ett plåtbleck på ingången till högtalaren. Om man tar bort plåtbiten kan man mata varje element med en separat förstärkare.
En lite mystisk sak? När plåtbiten sitter kvar går signalen genom ett delningsfilter och vidare till varje element, men tar man bort plåten kommer signalen fortfarande att gå igenom delningsfiltret som sitter i högtalarlådan och då är frågan vad har man för nytta av bi wiring om man inte kan koppla förbi delningsfiltret och ha ett elektroniskt delningsfilter före slutsteget. Tycker själv att vitsen med modern biwiring borde vara helt värdelöst och ett försäljnigsargument som folk har gått på? Borde sitta en omkopplare på högtalarlådan märkt med, Delningsfilter till - delningsfilter från fast då kommer folk att bränna upp mellan och diskanten när man av nyfikenhet vrider på knappen?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: bi wiring funering?

Inläggav nuffe » 2020-03-03 13:17

Bi-wireing är bara båg ja, ett knep att få sälja dubblett upp med svindyra special kablar.
Bi-amping är en helt annan sak, många faktisktaner har det.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: bi wiring funering?

Inläggav Bill50x » 2020-03-03 16:10

nuffe skrev:Bi-wireing är bara båg ja, ett knep att få sälja dubblett upp med svindyra special kablar.
Bi-amping är en helt annan sak, många faktisktaner har det.

Med bi-wiring använder man fortfarande det inbyggda passiva filtret. Det som händer (med biwiring) är att man tillför en resistans och kapacitans mellan två delar av delningsfiltret. Om filtret är dimensionerat för denna förändring kommer det låta bättre, annars sämre - eller ingen skillnad alls. Men för många är en förändring det viktiga så dem kommer bli nöjda med kostnaden för ytterligare ett kabelpar oavsett om det låter sämre eller bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: bi wiring funering?

Inläggav paa » 2020-03-03 19:47

Här finns artikeln om bi-wire som Ingvar Öhman skrev för länge sedan, översatt till engelska:
http://user.faktiskt.io/paa/Artiklar/biwire.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: bi wiring funering?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-03-05 20:47

Är det inte så att utan bleck så går visserligen kontakterna till filtret, men till olika delar av det?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: bi wiring funering?

Inläggav Bill50x » 2020-03-05 21:49

HenrikTornquist skrev:Är det inte så att utan bleck så går visserligen kontakterna till filtret, men till olika delar av det?

Jo. Blecken kopplar ihop två olika delar av filtret. Så den enda skillnaden vid bi-wiring är kabelns resistans/kapacitans som ersätter blecken. Teoretiskt kan man tänka sig att använda kablar som på något sätt är optimerade för respektive frekvensområde, typ fetare kabel för basdelen och något mer finstämt för diskanten. OM man nu kan hitta kablar som fungerar så. Själv kör jag bi-wiring med exakt samma kablar till båda anslutningarna (till ett par B&W högtalare) och jag vill inte påstå att det är ngn skillnad. Möjligen lite mer bas. Varför kör jag så? Det enkla svaret är, kul att prova :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster