Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav FocSuiH » 2020-03-04 13:19

Peppad av högtalarimpedans-tråden vill jag gärna ha lite förtydliganden angående en del oklarheter jag har kring hur en equalizer kan anslutas? Då jag har en equalizer (Yamaha EQ-550) som har varit med mig i c:a 25 år så finner jag ljudbilden hemma få ett lyft av att ha denna inkopplad. Och med en historik av Yamaha-förstärkare så har jag sett den ack så enkla benämningen "Pre Out/Main In" vara min självklara följeslagare.

Men nu har jag sedan en längre tid sett ett annat exempel jag inte blir klok på. Som exempel, Marantz PM 8005 har "Pre Out" men även "Power Amp Direct In". Har nu inte tittat i manualen på denna modell men antagligen är detta inget som betyder att en equalizer kan anslutas för sitt syfte? Likadant har jag noterat att ett flertal förstärkare endast har "Pre Out" men ingen annan "In-ingång" alls. Vid något enstaka tillfälle har jag för mig att jag har noterat att denna ensamma Pre Out kan kombineras med en "In" i t.ex en Tape-ingång. Minns ej alls vilken förstärkare detta var, kan ha varit en av Technics SU-V modeller från sent 1980-tal?

Jag är egentligen fullt nöjd med att ha i ägo flera förstärkare som enkelt sett, ger mig mina kära Pre Out/Main In och jag har även lyckligtvis också en Yamaha A-1000 som inte alls har eq-ingång men som istället ger mig en ljudbild som levererar lika mycket som då jag kör med eq (som t.ex mina AX-900 och AX-930). Men vid tidigare "jakt" på förstärkare som jag har trott varit potentiella köp så har jag fått överge de där ingångarna har varit som jag tyckt - "kryptiska", icke självklara att plugga in en eq i.

Har denna fråga enkla svar?


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-04 13:32

Det "normala" sättet att ansluta en equalizer är mellan "Pre out" och "Main in/Power amp direct in". På äldre apparater kan det heta något annat.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav FocSuiH » 2020-03-04 13:42

Så "Power Amp Direct In" är således samma sak som den äldre benämningen "Main In"? (exemplet från baksidan av Marantz PM 8005). Vid en koll på PM 8005´ manual så beskriver de INTE att den kan ta emot en EQ, däremot "Power Amplifier" och/eller "Pre Amplifier".

OBS: jag har inte för avsikt att införskaffa en PM 8005, det var det första exemplet där jag började få min huvudbry.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-04 13:51

Jag utgår ifrån att "main in" betyder ingången på slutstegen. Har ingen kännedom om just Marantz PM-8005. Mellan försteg och slutsteg är där man brukar ansluta en equalizer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav PerStromgren » 2020-03-04 15:11

RogerGustavsson skrev:Det "normala" sättet att ansluta en equalizer är mellan "Pre out" och "Main in/Power amp direct in". På äldre apparater kan det heta något annat.


I så fall ska eq ersätta en liten kabel som normalt sitter där, mellan pre out och main in. Ev. kan det finnas en omkopplare med samma funktion.

Däremot kan man inte koppla pre out till tape in! Det skulle ge en återkopplingsslinga som nog skulle låta förfärligt.

Förr brukade man koppla en eq i en så kallad tape loop, dvs som ersättning för en bandspelare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav dewpo » 2020-03-04 15:30

Har inte vissa försteg en så kallad processor loop som är ur och i kopplingsbar där EQ´n med fördel kopplas in?

Bild
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforsteg/260720-emotiva-xsp-1-g2/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav spiii » 2020-03-04 18:10

PerStromgren skrev:Förr brukade man koppla en eq i en så kallad tape loop, dvs som ersättning för en bandspelare.


Är det inte en fördel med tape loop kontra mellan för och slutsteg att nivån till EQ:n inte förändras med läge på volymkontrollen när man använder tape loop?
Om nivån är högre/lägre kanske det påverkar dist/brus?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-04 18:22

Det beror väl på om det finns en tapeloop. Nu är vanligtvis dynamiken i en equalizer tillräckligt hög/lika hög som försteget. Det blir alltså en fråga om vilka signalnivåer resp. apparat kör på.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav PerStromgren » 2020-03-04 19:22

spiii skrev:
PerStromgren skrev:Förr brukade man koppla en eq i en så kallad tape loop, dvs som ersättning för en bandspelare.


Är det inte en fördel med tape loop kontra mellan för och slutsteg att nivån till EQ:n inte förändras med läge på volymkontrollen när man använder tape loop?
Om nivån är högre/lägre kanske det påverkar dist/brus?

/Sam


Ingen större skillnad, om inte eq har hög störnivå.
... tycker jag!

Per

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav Fiatelist » 2020-03-04 20:17

Jag har inte tittat på PM 8005 men på min PM7004 är "Power Amp Direct In" till för att bara utnyttja förstärkaren som slutsteg. Vill man ha "Pre out/Main in" så får man in och löda. Har övervägt att modifiera min PM 7004, men spar det tills jag behöver....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7325
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-05 11:05

Påminner om en klassisk forumtråd, väl värd att bumpa så att den inte faller i glömska :D :
viewtopic.php?t=7633

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ansluta equalizer (Pre Out/Main In) ?

Inläggav Harryup » 2020-03-07 15:14

PerStromgren skrev:
spiii skrev:
PerStromgren skrev:Förr brukade man koppla en eq i en så kallad tape loop, dvs som ersättning för en bandspelare.


Är det inte en fördel med tape loop kontra mellan för och slutsteg att nivån till EQ:n inte förändras med läge på volymkontrollen när man använder tape loop?
Om nivån är högre/lägre kanske det påverkar dist/brus?

/Sam


Ingen större skillnad, om inte eq har hög störnivå.


Mycket mindre överstyrningsreserv på tapeloopen. Och det normala är att många bättre eq har XLR och proffsnivåer så ja, mellan för och slutsteg är att föredra.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MusicMan och 7 gäster