Isolering - flödesresistivitet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zlingo
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2017-03-15
Ort: Småland

Isolering - flödesresistivitet

Inläggav Zlingo » 2020-03-11 13:33

Hej,

Skall snart utöka mängden basabsorption i mitt lyssningsrum och har därför börjat leta efter lämplig isolering.

Jag har tidigare använt Knauf space roll som har låg densitet och en flödesresistivitet på någonstans runt 5-6 kPa*s/m².
Knauf space roll verkar tyvärr inte finnas tillgängligt att köpa längre och jag söker därför efter alternativ.
(Har mailat Knauf gällande space roll men inte fått någon återkoppling)

Jag har tittat en del i den berömda tråden på gearslutz för flödesresistivitet:
https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... weden.html

Tråden har några år på nacken och jag har svårt att hitta flera av de alternativ som omnämns där.
Isover Piano går att få tag på men ligger runt 7 kPa*s/m².

Jag söker alltså efter isolering med så lågt flödesmotstånd som möjligt, gärna 5 kPa*s/m² och det vore tacksamt om isoleringen likt Knauf space roll är trevlig att hantera och utan otäcka bindemedel. Sitter ni inne på några tips eller förslag?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav Adhoc » 2020-03-11 14:37

Isoleringsskiva URSA 37 ligger vid >5000 kPa s / m². (Jag tror det finns en regel att skivorna för byggisolering inte får ligga lägre än så, kan ha fel).

Hur som helst, finns / har funnits på Byggmax till OK peng. Länk till datablad: https://www.ursa.se/images/download/dok ... IVA-37.pdf
Om du ska ha tjockt med isolering, typ > 200 mm, kan det vara ide' med URSA 37, klenare än min. 200 mm ger ökad anledning att gå på högre luftflödesresistivitet typ Isover Piano eller Flexibatts som ligger kring 9000 kPa s / m²

Användarvisningsbild
Zlingo
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2017-03-15
Ort: Småland

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav Zlingo » 2020-03-11 15:51

Adhoc skrev:Isoleringsskiva URSA 37 ligger vid >5000 kPa s / m². (Jag tror det finns en regel att skivorna för byggisolering inte får ligga lägre än så, kan ha fel).

Hur som helst, finns / har funnits på Byggmax till OK peng. Länk till datablad: https://www.ursa.se/images/download/dok ... IVA-37.pdf
Om du ska ha tjockt med isolering, typ > 200 mm, kan det vara ide' med URSA 37, klenare än min. 200 mm ger ökad anledning att gå på högre luftflödesresistivitet typ Isover Piano eller Flexibatts som ligger kring 9000 kPa s / m²


Ja URSA skivorna hade jag inte tänkt på, de skulle kunna vara ett alternativ. De är ju lätta och finns på lokala byggmax som du säger. Har använt de till ett gäng innerväggar tidigare och de kliade som attan att hantera. Jag ska ju såklart kapsla in dem men det känns ändå lite jobbigt att behöva riva runt med de skivorna i lyssningsrummet.

Undrar om Isover Piano skivorna är lika "stickiga" i jämförelse? Någon som har erfarenhet av att hantera Piano skivorna?

Absorbenten blir någonstans i storleksordningen 400-700 mm djup. Därav jagar jag så lågt flödesmotstånd som möjligt.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav gopnik » 2020-03-12 22:26

Varför följer det att flödesmotståndet måste vara lågt?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Zlingo
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2017-03-15
Ort: Småland

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav Zlingo » 2020-03-12 22:43

gopnik skrev:Varför följer det att flödesmotståndet måste vara lågt?


Jag önskar absorbera bas på ett så effektivt sätt som möjligt.
Vid djupare absorbenter så ger ett lågt flödesmotstånd hos isoleringen en bättre absorption mot lägre frekvenser.
Se jämförelse nedan för 500 mm djup absorbent med 5000 resp. 10000 Pa*s/m² i flödesmotstånd.

acousticmodelling.JPG
acousticmodelling.JPG (85.18 KiB) Visad 2307 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav gopnik » 2020-03-14 00:53

Intressant! Vilken är mekanismen? :o
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav MacBruce » 2020-03-15 00:00

gopnik skrev:Intressant! Vilken är mekanismen? :o


+1
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Zlingo
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2017-03-15
Ort: Småland

Re: Isolering - flödesresistivitet

Inläggav Zlingo » 2020-03-19 09:56

gopnik skrev:Intressant! Vilken är mekanismen? :o

Nu kom en fråga jag inte behärskar.
Jag har egentligen bara tolkat grafen ovan och på så sätt kommit fram till att ett lägre flödesmotstånd verkar mer fördelaktigt för mig :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster