Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav hifikg » 2020-03-14 12:40

Eller vad är den stora fördelen?
Tillverkaren av mitt rörsteg skryter ohämmat om att de minsann pillat ihop allt för hand utan några kretskort. Ser lagom old school ut i mina ögon, precis som en rörhäck gör. Betyder det att det blir enklare med eventuell service i framtiden? Att den har adaptiv auto-bias kan jag begripa fördelen med, men just hard-wired o inte minst handwired, vad säger expertisen?

PS! Vad är den ackurata svenska översättningen?
PSS! Är inte det gröna ett kretskort? De menar väl såna där IC eller vad det heter.
Bilagor
insidemini.jpg
insidemini.jpg (127.69 KiB) Visad 4247 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav peterh » 2020-03-14 13:07

Jodå, det gröna är ett kretskort. Verkar innehålla logiken till autobias.

Om harwired är ett kvalitetsmått ? Tveksamt. Snarare ökar det risken för kallödningar och skadade ledninger.
Men en sak bör vara moterat utan kretskort : rörsocklar, och i synnerhet rörsocklarna till effektrören. Detta av
två skäl:
- rören sitter mekaniskt ganska fast, och när de byts blir det stora påkänningar på ett kretskort.
- rören blir väldigt varma, så även rörhållarna, även de bästa kretskorten vittrar med åren och får sämre
hållfasthet.

Vidare är det alltid svårt att löda massiva komponenter automatiskt, grova transformatorkablar och grova
anslutningar/kontakter.

Men huvudsaken är att man fått med schema när man köpt apparaten, annars kan framtida underhåll vara
riskabelt och dyrt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7325
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 23:05

Hård-trådat säger vi i installationsbranschen, när vi t.ex. utför en säkerhetsfunktion via styrkablage och reläkoppling istället för via nätverkskommunikation och PLC (för att inte vara beroende av en opålitlig datorkrets).
Så det funkar utmärkt med direktöversättning i det här fallet.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Frisk » 2020-03-15 00:38

Som nämnts kan fördelen i detta fall vara pga många tunga komponenter, kan behövas både lim och buntband för att hålla fast tunga komponenter utan att förstöra kretskort annars, är det dessutom stora termiska variationer går det ännu fortare, med en kabel blir det ju mer flex. Dock står ju ett hifislutsteg ganska still, både sett till egen generering av vibrationer och i applikation. En strömriktare i ett tåg är ju värre då den vibrerar både vid sitt arbete och i sin installerade miljö.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav MacBruce » 2020-03-15 00:54

Felpost
Senast redigerad av MacBruce 2020-03-15 00:56, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav MacBruce » 2020-03-15 00:55

Felpost
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav MacBruce » 2020-03-15 00:55

...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav MacBruce » 2020-03-15 00:58

MacBruce skrev:...

:oops: Kommer just via ett annat forum – med en annan korrigeringsmetodik... :oops:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 02:30

Klart att det inte är en garanti för kvalitet, men det känns lite seriöst o hantverksmässigt. Tycker jag. O det borde vara dyrare, fast Prima Luna har "fuskat" med kinesisk arbetskraft.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Tangband » 2020-03-15 21:39

hifikg skrev:Eller vad är den stora fördelen?
Tillverkaren av mitt rörsteg skryter ohämmat om att de minsann pillat ihop allt för hand utan några kretskort. Ser lagom old school ut i mina ögon, precis som en rörhäck gör. Betyder det att det blir enklare med eventuell service i framtiden? Att den har adaptiv auto-bias kan jag begripa fördelen med, men just hard-wired o inte minst handwired, vad säger expertisen?

PS! Vad är den ackurata svenska översättningen?
PSS! Är inte det gröna ett kretskort? De menar väl såna där IC eller vad det heter.


Hardwire är väl bättre till delningsfilter till högtalare ? Borde vara detsamma till förstärkare, givet att det inte krävs komplexa kretslösningar med risk för självsvängning ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Morello » 2020-03-15 21:48

Det blir inkonsekvent (från apparat till apparat) och kostar massor med pengar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav AndersP » 2020-04-22 21:58

Erik Andersson påstår att det blir bättre ljud i hans förstärkare med hårdtrådat. Han vet dock inte varför.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav hifikg » 2020-04-23 00:36

Aha
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav DVD-ai » 2020-04-23 12:53

AndersP skrev:Erik Andersson påstår att det blir bättre ljud i hans förstärkare med hårdtrådat. Han vet dock inte varför.

Han är inte ensam!
Jag vet inte heller varför... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav jansch » 2020-04-23 22:37

Hardwired är definitivt inte garanti för kvalitet!

Det är nästan undantagslöst sämre men kan accepteras vid lösningar där man inte behöver ta stor hänsyn till strökapacitanser och induktanser. Typiskt rör- förstärkare.
Att t.ex använda lödplintar till lösningar som bygger på OP förstärkare är dumheter då t.ex återkopplingsslingor måste vara så korta som möjligt och jordslingor så minimerade som möjligt
Dessutom, våglödning är betydligt säkrare och extremt mycket billigare än en person med lödkolv.

Det hörs ofta argument om att lödplintar är robustare osv, men varför används då inte lödplintar inom t.ex rymdindustrin.

Vem skulle lita på en PC som var uppbyggd på lödplintar ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav hifikg » 2020-04-23 23:00

DVD-ai skrev:
AndersP skrev:Erik Andersson påstår att det blir bättre ljud i hans förstärkare med hårdtrådat. Han vet dock inte varför.

Han är inte ensam!
Jag vet inte heller varför... :)


Synd att han inte bygger försteg, eller så får min röranläggning bygga på en integrerad förstärkare o ett par ESL 63 kanske.


jansch skrev:
Vem skulle lita på en PC som var uppbyggd på lödplintar ?


Vem litar på en PC oavsett!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav MartinX » 2020-04-24 21:07

Fast dom påstådda nackdelarna med kretskort existerar egentligen inte, det finns kretskortsmaterial som lätt skulle klara både temperaturerna och mekaniska påkänningar i en förförstärkare, i regel är konsumentelektronik byggd med det billigaste materialen så forna rörförstärkarbyggen där korten förkolnade och lödningarna sprack är mer en reflektion av snålhet och ofta taskig insikt i termisk vettig design.

Man kanske inte vill ha kretskort heller om man bygger små serier och erbjuder en massa varianter, bygger man på lödstöd är det lätt att ändra, dessutom är rörförstärkarbranchen ofta konservativ med ett stänk nostalgi det skall se ut som det alltid gjort. Jag kollade på en youtube video där någon renoverade en McIntosh MC30, ett verkligt snyggt bygge där ligger de flesta av dagens rörförstärkarbyggare i lä, det var nog bättre förr trots allt.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Dartman » 2020-04-24 23:14

...to self destruct!

är inte så pjåkig

tycker


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Bill50x » 2020-04-24 23:51

hifikg skrev:Vem litar på en PC oavsett!?

Såså, nu ska vi inte vara sådana. Om en PC inte fungerar fixar man det lätt med lite googling på nätet. Men en Mac går det inte att fixa för att typ OS'et är för gammalt, hårdvaran för gammal eller möjligen användaren för gammal. Att Mac ofta fungerar beror oftast på att man hela tiden är tvungen att köpa nytt för att få det fungera. Med samma premisser fungerar även PC lika bra.
Sådetså :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav hifikg » 2020-04-25 00:42

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Vem litar på en PC oavsett!?

Såså, nu ska vi inte vara sådana. Om en PC inte fungerar fixar man det lätt med lite googling på nätet. Men en Mac går det inte att fixa för att typ OS'et är för gammalt, hårdvaran för gammal eller möjligen användaren för gammal. Att Mac ofta fungerar beror oftast på att man hela tiden är tvungen att köpa nytt för att få det fungera. Med samma premisser fungerar även PC lika bra.
Sådetså :-)

/ B


Okej, jag kör allt jag gör (och det är mycket) på MacBook Pro 2012, när jag ska ut i suspekta miljöer där risken för stöld/skador är stor använder jag min 2008:a, som inte fixar senaste operativet, men för övrigt är fullt funktionell. Har jämfört med nyare och sedan jag uppgraderat till max internminne (16 GB) och SSD är det svårt att hitta någon viktig skillnad, men en vacker dag blir jag kanske tvungen att köpa nytt, vem vet?

PS! Allt går att fixa och alla råd finns att få, den som söker hen finner!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav petersteindl » 2020-04-25 01:46

Hur är det med softwired? Är det lika bra som hardwired?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Tangband » 2020-04-25 08:31

petersteindl skrev:Hur är det med softwired? Är det lika bra som hardwired?


Då är det mjukvaran som är hardwired. 8) Systemets duglighet beror på antal buggar i systemet :D
Pitchen blir tydligare med hardwired :wink:

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav Anders J » 2020-04-25 10:09

Det handlar nog mest om Cu-area i ledare och hur lödöar är utformade. Jag är den skyldige till filterkortet i OA61 och det är s a s ett enkesidigt dubbelsidigt kretskort, dvs samma mönster på båda sidor av kortet, blir enklast så i produktion.

Jag menar att om man håller lika noga koll på ledningsarea och ledningsväg med avseende på induktiv och kapacitiv koppling mellan ledarna samt fysisk orientering av drosslar så finns det ingen rimlig anledning att en mönsterkortsbaserad lösning skulle låta sämre.

Jag låter mig gärna överbevisas om motsatsen. Värmealstradnde komponenter måste man ju ta hänsyn till uansett!

Dessutom blir det ju reproducerbart och konsistent i produktion. Det går att åstadkomma magnifika kallödningar med båda metoderna!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Är hard-wired en garanti för kvalitet?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-04-25 12:59

Brandfackla

Minityri(a?)sering är en väg till störningsfrihet, driftsäkerhet, funktionalitet, kylning mm
Shatterer of words


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster