Instabil Pioneer SX650

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Instabil Pioneer SX650

Inläggav NeatNeatNeat » 2020-03-22 18:57

Jobbar på en gammal Pioneer SX650 som beter sig illa. Så fort jag vrider diskanten över 7 och samtidigt har volymen en bit upp så verkar den bli helt instabil. Någon slags oscillation eller överslag verkar slå till.

Bifogar en video på hur det ser ut när man ger den i 1khz 500mv signal och mäter output från högtalarterminalerna över en "dummy load" på 8 ohm.

https://drive.google.com/file/d/1XVErG- ... sp=sharing

Så här ser schemat ut för tonkontrolls-kortet

sx650pre.png
sx650pre.png (338.95 KiB) Visad 1424 gånger


Lite fakta i fallet

* Har jag diskanten under c:a 7/10 funkar allt fint och jag kan dra på hur mycket volym som helst tills outputen "klipps".
* Loudness-knappen (som sitter på ett annat kort) kan också trigga samma beteende.
* Problemet uppstår på båda kanalerna.
* Alla elektrolyter är nya på kortet.
* Alla motsånd är uppmätta och ok.
* Spänningen till Op-amparna är uppmätt och ser bra ut.

Börjar få slut på ideer på vad som kan vara knas.
Misstänker nån sorts strömförsörnings-problem eftersom båda kanalerna verkar ha samma beteende.
Eller att det är slutsteget som på något sätt strular.

Tips och hjälp till denna gröngöling är hjärtligt välkommet :)

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Instabil Pioneer SX650

Inläggav 944_Driver » 2020-03-25 19:19

Hur mår potentiometern?

// Magnus

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: Instabil Pioneer SX650

Inläggav niclas_f » 2020-03-25 19:28

Jordingsfel kanske? Kan det vara så att chassit används som jordbärare och att något av kretskorten inte är ordentligt fastskruvade?
Fixade en Yamaha CR-820 som hade liknande problem.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Instabil Pioneer SX650

Inläggav NeatNeatNeat » 2020-03-25 23:53

Potentiometern är noggrant rengjord och verkar ok, ska vara 100K men mäter mer 94K på båda kanalerna. I övrigt blir det bra mätvärden när jag rör på den (den har 10 fasta positioner).

Ska försöka se om det finns några skruvar att dra åt. Just det här kortet hålls fast av potentiometrarna som är fastskruvade i chassit.

Anteckning 2020-03-25 222917.png
Anteckning 2020-03-25 222917.png (299.04 KiB) Visad 1333 gånger


Nåt mer mekaniskt kan det absolut vara. Plockade loss hela fronten och lödde loss både bas och diskantpotarna för att kunna rengöra dem ordentligt förut.
Bytte ut alla elektrolyter också.

Kan vara så att problemet uppstod efter det men jag är osäker på om jag testade att vrida upp diskanten innan jag började började fippla.
Ena "lödön" för diskantpoten lossnade också när jag skulle sätta tillbaka den, så jag blev tvungen att dra en sladd till nästa komponent istället.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Instabil Pioneer SX650

Inläggav NeatNeatNeat » 2020-05-03 23:05

Fick ingen rätsida på detta så jag gav upp och plockade upp en annan förstärkare att jobba med. Hör och häpna, samma fel där med! Provade även med en tredje, och samma sak där. Så fort man vrider upp diskanten vid högre volym blir det instabilit.

Crazy. Något måste vara fel på min testrigg, som jag byggt kring en Analog Discovery 2 från Diligent.

Typ en sån här:

https://drive.google.com/file/d/1QdJf-E ... sp=sharing

Ska felsöka lite mer och kolla vad som kan vara knas.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster