Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav arneno » 2020-03-22 21:50

På senare år har det börja dyka upp cd-spelare som inte kan spela upp vanliga cd utan en liten lucka mellan spåren. Det handlar alltså inte om hemmabrända skivor utan komersiella utgåvor av till exempel Pink Floyd eller live-inspelningar. Bland annat så har flera Cambridge-spelare i budgetklassen den här egenheten. Själv har jag råkat ut för det i Tangent Audios CD II.

Är det någon som förstår "hur" och "varför"? Jag köpte min första cd-spelare 1991 och har väl lagt fingrarna på ett tiotal andra sedan dess. Alla har inte varit bra, men de har åtminstone kunnat spela upp skivorna utan uppehåll mellan spåren.

Kan det vara någon billig integrerad krets i signalvägen som har varit oemotståndlig för tillverkare av budget-utrustning, eller vad?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav Nattlorden » 2020-03-22 21:59

Om man har en längre buffert till DAC:en så är det kanske inte så uppenbart för alla att man behöver börja läsa nästa spår innan pågående är slut?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav peterh » 2020-03-22 22:28

arneno skrev:På senare år har det börja dyka upp cd-spelare som inte kan spela upp vanliga cd utan en liten lucka mellan spåren. Det handlar alltså inte om hemmabrända skivor utan komersiella utgåvor av till exempel Pink Floyd eller live-inspelningar. Bland annat så har flera Cambridge-spelare i budgetklassen den här egenheten. Själv har jag råkat ut för det i Tangent Audios CD II.

Är det någon som förstår "hur" och "varför"? Jag köpte min första cd-spelare 1991 och har väl lagt fingrarna på ett tiotal andra sedan dess. Alla har inte varit bra, men de har åtminstone kunnat spela upp skivorna utan uppehåll mellan spåren.

Kan det vara någon billig integrerad krets i signalvägen som har varit oemotståndlig för tillverkare av budget-utrustning, eller vad?

Vad säger tillverkaren / leverantören ? För du har väl felanmält detta ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav arneno » 2020-03-22 23:00

peterh skrev:Vad säger tillverkaren / leverantören ? För du har väl felanmält detta ?


Hittills inget svar, men de har bara haft en dag på sig. Jag har sett att de som konfronterat Cambridge har fått svaret att "gappy playback" (mitt uttryck) är en "feature" hos deras spelare...

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav arneno » 2020-03-22 23:12

Nattlorden skrev:Om man har en längre buffert till DAC:en så är det kanske inte så uppenbart för alla att man behöver börja läsa nästa spår innan pågående är slut?


Och att detta misstag tar sig hela vägen till affärshyllorna beror på att till exempel Cambridge inte utvecklar sina instegsprodukter själva, utan nöjer sig med att tejpa ihop lite halvt undermåliga komponenter från andra tillverkare? Och de testkör inte produkterna innan de marknadsför dem? Eller bara räknar med att deras kunder inte orkar bry sig? När det gäller Tangent så kan jag inte säga att jag är jätteförvånad (även om jag tycker att Ampster BT II låter bra), men Cambridge föreställde jag mig att de skulle ha högre svansföring än så.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-23 14:16

arneno skrev:
peterh skrev:Vad säger tillverkaren / leverantören ? För du har väl felanmält detta ?


Hittills inget svar, men de har bara haft en dag på sig. Jag har sett att de som konfronterat Cambridge har fått svaret att "gappy playback" (mitt uttryck) är en "feature" hos deras spelare...

Den var inte lite dålig den...
Det verkar som man numera använder DVD-läsare och en typ liten pyttedator för att spela cd-skivornas innehåll som ljudfiler. Sketen programvara skulle jag gissa där man struntat att hantera den lite krångliga buffringen och programkoden som krävs för "gapless playback". Lite konfunderad att en hifi-tillverkare inte har högre standard än så.
Jag har även hört om nyare "cd-spelare" som inte bryr sig om pre-emfaskodning (som användes mest på 80-talet). Resultatet blir en rejäl diskanthöjning på skivor som är kodade enl den standarden. En diskantrik 80-talare och okompenserad pre-emfas = Fy fan.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav peterh » 2020-03-23 15:06

Nu blev jag lite fundersam; vad är problemet?
Är det att vissa CD inte alls går att spela ? Eller är det att uppehåll undertrycks ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-23 16:14

Att det inte går att spela t ex en live-inspelning sammanhängade. Att det blir ett avbrott mellan låtarna. Det är rätt störande vid t ex orkestermusik där det inte inte alltid är tyst mellan ljudspåren, att de bara är till för att man ska kunna navigera sig fram till önskat ställe. På en livekonsert kan man ibland höra publiken hela tiden, eller att någon pratar mellan låtarna. Istället för oavbruten spelning så blir det avbrott med kort tystnad varje gång man passerar skarven till nästa låt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gapless_playback
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav Bill50x » 2020-03-23 16:37

När man bränner egna skivor brukar "gapless" vara ngt man ställer in innan bränningen. Menar ni att även sådana skivor inte spelas av sömlöst i nyare spelare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-23 16:54

Ja.
Jag har hört om det även innan, så det verkar som att en del tillverkare inte bryr sig om se till att programvaran i spelarna klarar detta. Jag förutsätter att det inte gäller alla nyare spelare, för varför skulle alla tillverkare använda programvara med samma dåliga oförmåga.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav Bill50x » 2020-03-23 17:10

RogerJoensson skrev:Ja.
Jag har hört om det även innan, så det verkar som att en del tillverkare inte bryr sig om se till att programvaran i spelarna klarar detta. Jag förutsätter att det inte gäller alla nyare spelare, för varför skulle alla tillverkare använda programvara med samma dåliga oförmåga.

Så skönt att jag har en gammal spelare då... Gissar att den kommer överleva mig så då behöver jag inte bry mig...
Men visst är det tråkigt när nya saker är sämre än de gamla?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-23 18:19

-Tråkigt extra plus att man skiter i sådana här grundläggande funktioner.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav Ted_B » 2020-03-23 18:56

RogerJoensson skrev:...Jag har även hört om nyare "cd-spelare" som inte bryr sig om pre-emfaskodning (som användes mest på 80-talet). Resultatet blir en rejäl diskanthöjning på skivor som är kodade enl den standarden. En diskantrik 80-talare och okompenserad pre-emfas = Fy fan.


Även det gäller bland annat Cambridge.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav E » 2020-03-23 20:09

Bill50x skrev:Så skönt att jag har en gammal spelare då... Gissar att den kommer överleva mig så då behöver jag inte bry mig...
Men visst är det tråkigt när nya saker är sämre än de gamla?

Har du spelat mycket rock på den? Då borde den vara gapless sedan länge.

För nya spelare som inte är "inspelade" kan det ta ett tag att lessna.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav arneno » 2020-03-30 21:37

Jag fick svar från Tangent:

"Dear Sir

Thank you for your e-mail.
It sounds strange.
We would like to send you a new CD II, that we off course will check before sending out to you.
And in the package we will add a return label for the CD II that you have, if you could send that back to us.

Best regards
Tangent"

Vi får se vad det ger.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav peterh » 2020-03-30 21:43

arneno skrev:Jag fick svar från Tangent:

"Dear Sir

Thank you for your e-mail.
It sounds strange.
We would like to send you a new CD II, that we off course will check before sending out to you.
And in the package we will add a return label for the CD II that you have, if you could send that back to us.

Best regards
Tangent"

Vi får se vad det ger.

Det verkar seriöst !
Hoppas de löser problemet. Du kan ju skicka med en problematisk CD med den gamla och beskriva problemet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför spelar nya cd-spelare inte "gapless"?

Inläggav darkg » 2020-03-30 21:45

arneno skrev:Jag fick svar från Tangent:

"Dear Sir

Thank you for your e-mail.
It sounds strange.
We would like to send you a new CD II, that we off course will check before sending out to you.
And in the package we will add a return label for the CD II that you have, if you could send that back to us.

Best regards
Tangent"

Vi får se vad det ger.


Även där kundtjänst fungerar brukar intresset vara måttligt för att reda ut vad som eventuellt är fel :x
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster