Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Lennart » 2020-04-01 20:44

Är det någon skillnad i ljudkvalité idag på SR typ P3 mellan webbradio alt. marksänt? Olika bitrate?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-02 00:21

Svar på fråga 1) Ja
Svar på fråga 2) FM är inte snålkodat. Kan inte relateras till bithastighet.
//Johan Lindroos

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Lennart » 2020-04-02 02:46

Tack Johan, tolkar ditt svar att ljudkvalitén är bättre via marksänd FM radio för P3 eller?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Tell » 2020-04-02 05:59

Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-02 08:22

Tell skrev:Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.


1. Ja
2. Med bra mottagare och antenn är det lättare.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-02 08:35

Jag upplever att ljudet på webbradion är bättre (192 kbps), iaf i bilen

Ni kan lobba för 320 kbps här. https://kundo.se/org/sverigesradio/. Det finns en tråd om det men jag hittar den inte just nu. Vet att de testar med 320 kbps i P2.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-02 08:38

Är det inte så att det är ett lager limiter mindre i webradion? Det borde inte finnas behov av att komprimera/limitera diskanten då ingen preemfas/deemfas-behandling behövs (som i sändar-mottagarledet).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 08:47

Johan_Lindroos skrev:FM är inte snålkodat. Kan inte relateras till bithastighet.

Men distribueras inte signalen digitalt för att sedan omvandlas till FM i sista ledet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav nuffe » 2020-04-02 08:51

Bra antenn skriver jag under på Roger. I mitt förra boende monterade jag en rund mottagande antenn.
Mottagningen blev fantastik. Fick in lokalradio sändningar från många stationer med bra kvalitet och inga
störningar över huvud taget förrän det var stationer som lågt väldigt långt bort.

Henrik

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Lennart » 2020-04-02 11:04

Många input här:) Får se om Johan återkommer och ger oss lite information hur det ligger till.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Lennart » 2020-04-02 11:04

Många input här:) Får se om Johan återkommer och ger oss lite information hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Mirage » 2020-04-02 11:36

Intressant fråga!

Jag har en antenn på skorstenen riktad mot Blåbärskullen, men jag lyckas aldrig få störningsfritt ljud på FM-radio. Hos mig låter det bättre strömma P3 genom en Squeezebox.

Jag har lagt in AAC M3U 192 kbps-länkar från den här sidan: https://sverigesradio.se/gruppsida.aspx?grupp=10632
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav peterh » 2020-04-02 12:04

Någon som har erfarenhet av DAB ?
Jag har bara använt i några lastbilar, och där råkade jag flera ggr ut för att det "ekade" och upprepade sig.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-02 13:15

DAB sänds bara på några orter i Sverige. DAB har väl en bitrate på upp till 256 kbit/s? DAB+ har väl max 128 kbit/s? Tyskland verkar sända DAB+ med 80 kbit/s.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Morello » 2020-04-02 13:23

Tell skrev:Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.


Jag har en takmonterad antenn vilket medför oerhört fin mottagning. Johan Lindroos verkade faktiskt lite imponerad när han var över och lyssnade på P1/P2. Då lyssnade vi i vardagsrumemt där jag har en Revox S6. I kontoret har jag en Quad FM4, som jag vill påstå bjuder på liknande mottagning. Båda apparaterna är via fördelardosa på vinden ansluten till samma takmonterade antenn (Stort tack till "phon" som gav den till mig)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav E » 2020-04-02 13:55

Morello skrev:Då lyssnade vi i vardagsrumemt där jag har en Revox S6.

Hur hittar man någon info om denna apparat?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Morello » 2020-04-02 14:05

S26 heter den.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-02 19:27

Lennart skrev:Tack Johan, tolkar ditt svar att ljudkvalitén är bättre via marksänd FM radio för P3 eller?


Nu har du nog lite livlig fantasi. ;)
//Johan Lindroos

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Lennart » 2020-04-02 20:09

Johan, du kan inte utveckla skillnaden i ljudkvalité i stället för att undvika frågan som att den är en gåta?

AlbertHall
 
Inlägg: 1504
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-02 20:19

Tell skrev:Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.


Du måste skämta....eller?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Bill50x » 2020-04-02 20:26

Lennart skrev:Johan, du kan inte utveckla skillnaden i ljudkvalité i stället för att undvika frågan som att den är en gåta?

Johan kör samma typ av one-liners som Magnus Ö kör med. Men så är dom grannar också ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Tell » 2020-04-02 20:37

AlbertHall skrev:
Tell skrev:Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.


Du måste skämta....eller?

Nä varför skulle jag det? Kan iofs tillägga att jag inte ens äger en radio så för mig finns det inte ens ett val. Men lyssnar jag på radio så är det ändå bara pratradio så då spelar ljudkvalle inte så jättestor roll vilket gör tillgänligheten desto viktigare. Så webradio it is :)

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav xeizo » 2020-04-02 20:38

Jag har bra antenn och mottagning, P2 låter riktigt bra faktiskt, det hörs tydligt att P3/P4 är mycket mer komprimerade. Jag har varken störningar eller brus på P2, lyssnar ofta på klassisk nattmusik. Ibland är det skönt att inte behöva välja musik. Kör en gammal Sony ES-serie tuner som imponerar på mig med dels kraftfull bas samt att den låter varmt men ändå klart och tydligt.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

AlbertHall
 
Inlägg: 1504
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-02 20:53

xeizo skrev:Jag har bra antenn och mottagning, P2 låter riktigt bra faktiskt, det hörs tydligt att P3/P4 är mycket mer komprimerade. Jag har varken störningar eller brus på P2, lyssnar ofta på klassisk nattmusik. Ibland är det skönt att inte behöva välja musik. Kör en gammal Sony ES-serie tuner som imponerar på mig med dels kraftfull bas samt att den låter varmt men ändå klart och tydligt.


Rätt så. P1/P2 är klart lyssningsbara. P3 och övrig skit finns inte på kartan. Varken vad gäller innehåll eller ljudkvalite.

P2 har också många utmärkta livesändningar t ex från Berwaldhallen, opera från Metropolitan och en hel del livejazz.

AlbertHall
 
Inlägg: 1504
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav AlbertHall » 2020-04-02 20:56

Tell skrev:
AlbertHall skrev:
Tell skrev:Är inte radio bandbreddbegränsat till runt 15khz? Dessutom är det inte alltid helt lätt att få det helt störningsfritt, så jag skulle nog föredra den snålkodade webvarianten.


Du måste skämta....eller?

Nä varför skulle jag det? Kan iofs tillägga att jag inte ens äger en radio så för mig finns det inte ens ett val. Men lyssnar jag på radio så är det ändå bara pratradio så då spelar ljudkvalle inte så jättestor roll vilket gör tillgänligheten desto viktigare. Så webradio it is :)


Har din "radio" 24 månaders bindningstid?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Tell » 2020-04-02 21:22

AlbertHall skrev:
Tell skrev:
AlbertHall skrev:
Du måste skämta....eller?

Nä varför skulle jag det? Kan iofs tillägga att jag inte ens äger en radio så för mig finns det inte ens ett val. Men lyssnar jag på radio så är det ändå bara pratradio så då spelar ljudkvalle inte så jättestor roll vilket gör tillgänligheten desto viktigare. Så webradio it is :)


Har din "radio" 24 månaders bindningstid?


Vet inte riktigt vad exakt det är du försöker syfta på, men nej jag har ingenting med bindningstid. O iofs, lyssnar jag på nåt från Sveriges Radios pratradio så är det poddar genom Spotify, såå det här börjar bli rätt rejält offtopic nu :)

Ontopic så vet jag att jag förr (när jag fortfarande lyssnade på radio) har stört mig på den något avklippta toppen i bandbredden på FM-radio, o nu tänker jag mig att ni som jagar höga samplerates på era digitala källor borde rimligtvis störa er på samma sak?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-03 10:07

Tell skrev:Ontopic så vet jag att jag förr (när jag fortfarande lyssnade på radio) har stört mig på den något avklippta toppen i bandbredden på FM-radio, o nu tänker jag mig att ni som jagar höga samplerates på era digitala källor borde rimligtvis störa er på samma sak?

Ja, lite märkligt är det.

Vad jag kommer ihåg så spelar en riktigt bra FM-mottagare upp till max 15KHz, men det är inte ovanligt att diskanten börjar rulla av ännu lite tidigare.
Det sänds inte ut något över 15KHz eftersom det ska hållas ett visst avstånd till 19KHz pilottonen (som behövs för få fram den parallellt utsända skillnadssignalen vilken sedan blandas med monosignalen för att bli till stereo).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav Morello » 2020-04-03 11:11

AlbertHall skrev:
xeizo skrev:Jag har bra antenn och mottagning, P2 låter riktigt bra faktiskt, det hörs tydligt att P3/P4 är mycket mer komprimerade. Jag har varken störningar eller brus på P2, lyssnar ofta på klassisk nattmusik. Ibland är det skönt att inte behöva välja musik. Kör en gammal Sony ES-serie tuner som imponerar på mig med dels kraftfull bas samt att den låter varmt men ändå klart och tydligt.


Rätt så. P1/P2 är klart lyssningsbara. P3 och övrig skit finns inte på kartan. Varken vad gäller innehåll eller ljudkvalite.

P2 har också många utmärkta livesändningar t ex från Berwaldhallen, opera från Metropolitan och en hel del livejazz.


Håller med. Det är bara P1 och P2 som erbjuder vettigt programmaterial och ljudkvalitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav darkg » 2020-04-04 00:58

Sveriges Radio 2015 skrev:Ljudkvalitet i sig är inte med bland de 5 styrande kriterierna
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245824
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Re: Sveriges Radio P3 ljudkvalité webbradio vs. marknät?

Inläggav p1plarson » 2020-05-02 23:38

Hej!

DAB är också "marknät" men utsändningarna där har varit "beta" längre än gmail funnits.
Svar på frågan: just nu får vi i Uppsala P3 med 192Kbps AAC via DAB.

Reflektion:
Jag vet inte hur DAB fungerar bortom "wikipedianivå", men vi har sammanlaggt 5 DAB-mottagare i vår familj, alla från olika tillverkare. Vi brukar ganska ofta (kanske varannan månad) få programmera om mottagarna; programmen heter fortfarande saker som "SR P1" efter omprogrammeringen, precis som före, dock säger mottagaren (när det är dags för omprogrammering) att programmet man vill lyssna på "inte är tillgängligt". Min gissning är att varje program dels har en beskrivande textsträng som är den som mottagaren presenterar som namnet på programmet, men det egentliga id-bregreppet är någon form av kod som Terracom ändrar regelbundet för att någon har för lite att göra. Ibland med dessa förändringar så ändras även bithastigheten.

Fram till nyligen hade vi en ganska lång period då enbart P1 kodades med 192 och SR:s övriga utbud låg på 128Kbps. Här under vintern har det dykt upp ett antal nya kanaler i DAB-utbudet som exempelvis "gamla favoriter" (alla är på temat "någonting" och favoriter). Från början var alla dessa nya kanaler trevliga att lyssna till men sedan någon månad är det långa reklamspottar nästan hela tiden, outhärdligt.

Eftersom DAB-utsändningarna på landets testorter just är försökssändningar, så gissar jag att man skulle kunna arbeta med olika utsändningsparametrar på respektive ort för att märka skillnader. Om det är så har jag ingen aning, men köp inte DAB för att du skulle kunna få 192Kbps om du inte bor i Uppsala. Av tidigare erfarenhet vet jag ju att det inte är självklart att man får mer än 128 här heller och vilken dag i veckan kan våra makthavare få för sej att radio är omodernt och att alla samhällsviktig information skall spridas via Spotify eller Youtube ,-)

Fridens liljer,
P1plarson
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster