Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Tangband » 2020-05-03 10:12

Tänkte dela med mig om lite uppgifter hur man kan göra om man använder Line audios mik OM1 , ett externt ljudkort och audiotools.

Det behövs:

1. Apple lightning to USB 3 camera adapter.
2. En Powerbank eller vanlig USB laddare 5 volt
3. En lightning laddkabel
4. en IPhone 6 med audiotools eller audiocontrol
5. Audient iD14 ljudkort med fantommatning 48 V ( extern 12 volt bula till detta till audienten )
6. En xlr kabel och en OM1.

En bild säger mer än ord.

Av någon anledning fick jag detta att fungera endast med telefonen, som är en iPhone 6. Ipaden skickar meddelande att audient id14 får för lite ström.
Inga större problem, eftersom jag alltid använder iPhone som central vid mätningarna.
Powerbanken ( samsung på bilden ) kan bytas ut mot en vanlig USB laddare 5 volt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57237
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Nattlorden » 2020-05-03 11:21

Spännande.... då är det något sådant ( eller liknande?) ljudkort man behöver om jag skulle sätta min OM1 i bruk någon dag.... *tummen upp och hoppas på några fina resultat nedan också*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Tangband » 2020-05-03 12:29

Nattlorden skrev:Spännande.... då är det något sådant ( eller liknande?) ljudkort man behöver om jag skulle sätta min OM1 i bruk någon dag.... *tummen upp och hoppas på några fina resultat nedan också*


Det går ju att använda olika sorts plattformar med ljudkortet. Pc eller Mac är enklare. Man kan använda REW och HOLM som alla är gratis.För inspelningar kör jag just nu två OM1 med en gammal pc, Windows borttaget och hackintosh med audacity. Fungerar otroligt bra för inspelningar och OS är lättare för mig att hantera än Windows. Garageband fungerar med iPhone och audient iD14 kortet / usb3 camerakitet om man tänker spela in musik.

Ett ljudkort som annars sägs passa direkt till iPad/iPhone är presonus audiobox itwo. Då slipper man kanske camera connection adaptern. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Tangband » 2020-10-26 10:10

Lite uppdateringar.

Audient iD14 verkar använda opa 1662 som utgångssteg och jag funderar därför på att försöka använda kortet som dac till huvudanläggningen för att se om det blir bättre ljudmässigt än att spela genom yamaha wxc50 :s dac. Audient iD14 har digital ingång förutom via USB, även Toslink spdif. Yamahan har digital utgång som påverkar volymen digitalt om enheten ställs på ”preamp ”.

Tänker testa digitalt från yamahan och optiskt in, till audient iD14 .

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Morello » 2020-10-26 10:29

Använder du telefonen till att mäta? Jag skulle rekommendera att skaffa en riktig dator samt ladda ned Holm Impulse.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Tangband » 2020-10-26 10:52

Morello skrev:Använder du telefonen till att mäta? Jag skulle rekommendera att skaffa en riktig dator samt ladda ned Holm Impulse.


Jag har laddat ned Holm förut och har testat lite. Jag föredrar dock audiotools pga lättheten att göra enkla sinussvep med extern signal som kan ritas upp i realtid på skärmen med hjälp av peakhold funktionen. Det innebär att jag kan köra Lts logaritmiska sinussvep via AirPlay ( 44,1 eller 48 kHz 16 bit ) från min iPad till Yamaha wxc50 samtidigt som jag använder audiotools på telefonen tillsammans med audient iD14 och Line audios OM1.

Jag har checkat likheterna mellan tre program , - Lavinia för iOS ( väldigt likt Holm ) , Holm impulse och audiotools och de följer varandra inom +-1 dB 200-20000 Hz.

Audiotools är ett mycket påkostad program fullt utbyggt ( kostar en bra bit över 1000 :- med alla extrafunktioner ) och studiosixdigital som äger programmet har mätmikar för 10000 :- som säljs separat :)

En riktig industri för iOS alltså. 8)
https://www.audiocontrol.com/product/uprecisionmic/

https://studiosixdigital.com/audio-hard ... ation.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Mäta med OM1, audient iD14 samt audiotools, audiocontrol

Inläggav Tangband » 2020-10-26 19:48

Tangband skrev:Lite uppdateringar.

Audient iD14 verkar använda opa 1662 som utgångssteg och jag funderar därför på att försöka använda kortet som dac till huvudanläggningen för att se om det blir bättre ljudmässigt än att spela genom yamaha wxc50 :s dac. Audient iD14 har digital ingång förutom via USB, även Toslink spdif. Yamahan har digital utgång som påverkar volymen digitalt om enheten ställs på ”preamp ”.

Tänker testa digitalt från yamahan och optiskt in, till audient iD14 .


Nu har jag testat, och det fungerade inge vidare. Alltså- det blev ljud men det behövs en dator påslagen som både försörjer och ”pratar” med ljudkortet för att kunna välja Toslink på audient iD14 . Duger inte, och jag gjorde därför inga jämförelser i ljudkvalitet mellan yamahas inbyggda dac och Audientid14.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster