Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 17:23

Som ni ser är orgeln placerad till vänster längst fram i kyrkan.
Jag funderar på en av dessa två tänkbara placeringar av mickarna . Den röda markeringen blir ca 5 meter från orgeln och den blå markeringen blir ca 8-10 meter ifrån. Jag gissar att om man placerar mickarna i mitten av kyrkan, mittemot orgeln, så kommer det inte bli nån bas? Den borde cancelleras ? Därför tänker jag mig mickplacering ungefär på 2/4 eller på 3/4 avstånd från orgeln- motstående vägg.

Då jag lekt med konstgjort reverb i audacity på de förra inspelningarna så verkar reverb som inverkar 20 ms efter signalen ge ganska trovärdig effekt. Hur gör man detta akustiskt ?

1 ms för ljudet är 34,3 cm färdväg så 20 ms blir ungefär 6,8 meter. Det skulle tala för den blå placeringen av mickarna eftersom avståndet till höger vägg då blir ungefär 4 meter. Med ljudstudsen tillbaka till mickrofonerna blir det 8 meter . Väggens bidrag till höger blir då ca 23 ms fördröjt. Det borde låta bra eller tänker jag fel ? 8- 10 meters avstånd med den blå markeringen till orgeln kanske ger ett alltför diffust ljud ?
Senast redigerad av Tangband 2020-06-11 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-11 17:43

Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.

Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-11 18:13

Jag tror det gäller att pröva sig fram. Någon form av reverb verkar överflödigt i vad jag misstänker är en livlig akustisk miljö. Jag skulle snarare misstänka att det blir för mycket efterklang om det ska köras långa mikrofonavstånd. Dessutom får du kanske en rejäl dos reflektion från motstående vägg?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-11 18:21

Bill50x skrev:
Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket :)

Mikrofoner har ingen hjärna. De kan inte fokusera på vissa ljud som vi kan. En mikrofon är lite som en autistisk person, allt går bara rakt in utan sortering.

Det finns en inspelningsmetod som efterliknar oss människor, nämligen konsthuvudinspelning. Då har man en efterapning av ett människohuvud med mikrofoner i hörselgången. Sådana inspelningar behöver dock avlyssnas i hörlurar men det kan låta mycket illusoriskt.

/ B

Jo men vi har ju en egen hjärna som tolkar det micen har spelat in åt oss. För när du lyssnar på nånting inspelat genom dina högtalare, hörlurar eller vad det nu kan vara så tolkar ju din hjärna det tämligen fint. Ditt exempel med binauralinspelningar bekräftar ju det. Enda skillnaden där med dom micarna är att dom sitter på ett fejkhuvud vilket hjälper till med hela stereoköret. Men micarna i sig fungerar ju exakt likadant som dina öron, membran som vibrerar med lufttrycksförändringarna, så jag ser fortfarande inte varför en annorlunda placering av micar skulle göra att det låter mer rätt jämtemot med att man faktiskt sitter där. Nån annan som har lust att hjälpa mig att förstå?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-11 18:23

Tangband: Du hade förresten inte tillgång till flera micar? Då kan du ju testa flera olika positioner i samma inspelning o göra direktjämförelser :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 18:25

Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.

Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?

/ B


Nej bara orgel.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 18:29

RogerGustavsson skrev:Jag tror det gäller att pröva sig fram. Någon form av reverb verkar överflödigt i vad jag misstänker är en livlig akustisk miljö. Jag skulle snarare misstänka att det blir för mycket efterklang om det ska köras långa mikrofonavstånd. Dessutom får du kanske en rejäl dos reflektion från motstående vägg?


Jo, jag tror också att jag borde kunna klara mig helt utan artificiellt reverb. Angående reflektionen från väggen till höger, den kanske bidrar positivt till ljudet ? Frågan är bara vilket avstånd mikrofon/vägg som är det optimala ?
Det är alltså minst två funderingar - hur nära orgeln ska mikrofonerna placeras och har motstående vägg en positiv eller negativ inverkan på upplevd efterklang på inspelningen ? Båda funderingarna påverkar varandra.

Jag tror Bill50x har rätt att jag nog borde testa vad som är bäst under en hel dag men det blir kanske svårt.
Senast redigerad av Tangband 2020-06-11 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 18:32

Tell skrev:Tangband: Du hade förresten inte tillgång till flera micar? Då kan du ju testa flera olika positioner i samma inspelning o göra direktjämförelser :)


På förra sidan länkade jag till ett reportage om organisten James D. Hicks. Hans ljudtekniker Frederick Hohman spelar alltid in som det verkar med många mikrofoner och väljer oftast de två bästa mikarna som hade en placering som lät bäst. En dyr metod men säkert effektiv.
Läs här :
https://www.jamesdhicks.com/JDH-Hifimaailma2017.pdf

” In Hohman’s opinion, “possibly the highest-quality” recording method is DSD (Direct Stream Digital). He admits, however, that the current PCM (Pulse Code Modulation) recording devices’ 96 kilohertz and 24-bit signal cannot necessarily be distinguished from DSD in studio conditions.
The microphones which Hohman prefers are from the vintages of 1960s-1980s,
which he has additionally modified himself. Hohman says the he uses anywhere from six to ten microphones at a time–three to five stereo pairs–depending on the location. With this method, he can capture several alternative signals of the same performance.
“I can select the best option or use other simultaneous recordings while mixing. We often mute the others and end up using one stereo pair, however.”

Här kan du lyssna på deras inspelning:
https://open.spotify.com/track/3GZx6qLp ... mpH6KUWIVw

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-11 20:23

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tror det gäller att pröva sig fram. Någon form av reverb verkar överflödigt i vad jag misstänker är en livlig akustisk miljö. Jag skulle snarare misstänka att det blir för mycket efterklang om det ska köras långa mikrofonavstånd. Dessutom får du kanske en rejäl dos reflektion från motstående vägg?

Jo, jag tror också att jag borde kunna klara mig helt utan artificiellt reverb. Angående reflektionen från väggen till höger, den kanske bidrar positivt till ljudet ? Frågan är bara vilket avstånd mikrofon/vägg som är det optimala ?
Det är alltså minst två funderingar - hur nära orgeln ska mikrofonerna placeras och har motstående vägg en positiv eller negativ inverkan på upplevd efterklang på inspelningen ? Båda funderingarna påverkar varandra.

Jag tror Bill50x har rätt att jag nog borde testa vad som är bäst under en hel dag men det blir kanske svårt.

Det måste inte ta en dag, men det kan vara bra att ha tid på sig...
Men varför överhuvudtaget fundera på tillagd reverb på en inspelning du gör i en kyrka?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-06-11 20:57

Tangband skrev:
Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.

Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?

/ B


Nej bara orgel.


Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-12 14:22

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.

Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?

/ B


Nej bara orgel.


Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.

Mvh
Peter


Bra förslag Peter :) .
Jag tog dig på orden och tillverkade en bom där kapslarna är 50 cm ifrån varandra ( den röda pilen ).
Jag vill inte kompromissa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-06-12 14:45

En sak som jag vet kan vara problematisk är stomljud som letar sig upp i mikrofonstativ och till mikrofoner. De blir man av med om man hänger upp mikarna i gummiband, eller vad det nu är.

Sedan tycker jag du skall prova olika mikavstånd mellan mikarna. Själv skulle jag i så fall prova 30-40-50-60-70 cm. Finner man att nånstans mellan 50-60 cm verkar optimalt, så skulle jag faktiskt även prova 55 cm. Jag tror det kan vara lärorikt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-12 14:59

Tangband skrev:Som ni ser är orgeln placerad till vänster längst fram i kyrkan.
Jag funderar på en av dessa två tänkbara placeringar av mickarna . Den röda markeringen blir ca 5 meter från orgeln och den blå markeringen blir ca 8-10 meter ifrån. Jag gissar att om man placerar mickarna i mitten av kyrkan, mittemot orgeln, så kommer det inte bli nån bas? Den borde cancelleras ? Därför tänker jag mig mickplacering ungefär på 2/4 eller på 3/4 avstånd från orgeln- motstående vägg.


Lyssna hur det låter på plats. Det är inte lätt att räkna ut på förhand hur reflexerna samverkar. Föreställ dig att du kommer att höra mer av efterklangen på inspelningen än du upplever på plats, så om orgeln låter bra men du skulle önskat lite mer efterklang så kan det vara en optimal plats.
Det är en av anledningarna till att jag gillar breda eller halvbreda kardioider, att det ofta är lättare att få en balans som är ungefär som den upplevda på plats. Detta är en åsikt som kan så klart diskuteras, men jag tycker det (baserat på mina erfarenheter).

Det kan vara bra att undvika placera mikrofonerna rakt under centrum på en kupol. Det kan bildas hiskliga studs-ekon där, som låter gräsligt och lä-ä-äng-ng-nge-e.
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-13 11:30

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.

Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?

/ B


Nej bara orgel.


Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.

Mvh
Peter


Jag har nu haft mailkontakt med Bertil Alving och han har nyss gett en del väldigt bra tips till mig :). Han ville ta del av orgelinspelningen. Inte utan att man blir lite nervös. :) Jag kommer även att skicka Rutter/Bach inspelningen till honom eftersom han ville lyssna. En stor ära och möjlighet för mig att förbättra mina inspelningar . :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-06-13 13:44

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Nej bara orgel.


Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.

Mvh
Peter


Jag har nu haft mailkontakt med Bertil Alving och han har nyss gett en del väldigt bra tips till mig :). Han ville ta del av orgelinspelningen. Inte utan att man blir lite nervös. :) Jag kommer även att skicka Rutter/Bach inspelningen till honom eftersom han ville lyssna. En stor ära och möjlighet för mig att förbättra mina inspelningar . :)


Se där, bättre hjälp kan du inte få. Bertil är second to none på området enligt mitt förmenade. I Sverige har vi många synnerligen skickliga inspelningstekniker, men även i Norge. I Frankrike har det också gjorts många jättefina inspelningar. Skivmärken som Erato och Harmonia Mundi förknippar. I England finns en del framstående inspelningstekniker och även i USA.

Problemet är på sträckan mellan inspelningsteknikerns masterbandet och mediet, t.ex. LP eller CD. Där kan stor degradering uppstå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-14 15:36

Nu packas det inspelningsapparatur , uppriggning i kyrkan 16:30. :) Soundcheck ( nivåerna ) kl 17. Konsert från kl 18.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-14 15:49

Lycka till!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-14 16:10

Har det gjorts några testinspelningar innan dagens tillställning?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-14 20:48

RogerGustavsson skrev:Har det gjorts några testinspelningar innan dagens tillställning?


Svar ja :) .

Inspelningen är klar. Jag tog även en del bilder. Nu återstår vissa redigerings klipp i början ( jag spelade in från 5 minuter innan konserten började ) samt normalisering av nivåerna där max utstyrning kommer att bli -1 dB.
Jag följde några praktiska råd jag fått av Bertil Alving via mail och som även Rogerjoensson hintat om tidigare.

Det var musik av bl.a Buxtehude, Bach och Mendelsson.
I lokalen upplevdes avgrundsdjup bas. :). På tisdag kväll hoppas jag bli klar med redigeringen, det blir nog en helt ny tråd om denna inspelning.

Jag var noggrann med att strömkablar, digitalkabel mellan audient iD14 och dator, och mikrofonkablarna ( silver Cordial ) inte var i direkt närhet till varandra . Även wi-fi stängdes av i datorn.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav hcl » 2020-06-14 21:16

Det blir ju spännande!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav sammel » 2020-06-14 21:43

Riktigt spännande Tangband.
Vill gärna höra inspelningen :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-15 14:27

sammel skrev:Riktigt spännande Tangband.
Vill gärna höra inspelningen :)


Pm:a din mailadress så får du en fil via maildrop där du kan ladda ned musiken. :) Jag kan göra detta imorgon.
Hade nyss lite strul med iCloud som ville jag skulle uppgradera till större lagring. Wav filen är på 1,91 GB. Men nu har jag gjort det så det bör fungera. En master är nyss gjord som endast är normaliserad och bara klippt i början innan konserten och i slutet av den, helt utan andra effekter.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-06-15 14:31

Tangband skrev:
sammel skrev:Riktigt spännande Tangband.
Vill gärna höra inspelningen :)


Pm:a din mailadress så får du en fil via maildrop där du kan ladda ned musiken. :) Jag kan göra detta imorgon.
Hade nyss lite strul med iCloud som ville jag skulle uppgradera till större lagring. Wav filen är på 1,91 GB. Men nu har jag gjort det så det bör fungera. En master är nyss gjord som endast är normaliserad och bara klippt i början innan konserten och i slutet av den, helt utan andra effekter.


Bara en lite förhandsfråga: Blev du nöjd med ljudet? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-15 15:37

Ny tråd om orgelinspelningen finns här :
viewtopic.php?f=10&t=70466

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav sammel » 2020-06-15 21:26

Du har ett PM

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Kralle » 2020-06-17 10:52

Det refereras till James D Hicks i tråden. Han är på P2 i kväll kl 19.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1514526

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-17 11:25

Kralle skrev:Det refereras till James D Hicks i tråden. Han är på P2 i kväll kl 19.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1514526


Detdär var ju oerhört intressant :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-07-11 14:52

Några har frågat via mail hur jag gjort mikrofonbommen till orgelinspelningen.
Jo, det var busenkelt. 50 cm mellan hålen till mikrofonerna ( hållarna som jag monterade följer med OM1 ) och för det mittersta hålet en 14 mm borr till en låsmutter för mikrofonstativ från Kjell, 39 :- :)

Överst ses en mikrofonmutter från K&M som skruvar fast en av OM1:orna.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-12 13:24

Ha! -Visste inte att K&M hade sådana skruvar i tillbehörs-sortimentet (som i översta bilden). :D Jag har använt "vanliga" 3/8" insex-skruvar tidigare.
-På självvald "semester".

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 10 gäster