Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-29 18:49

Ser jättefint ut. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-29 18:52

petersteindl skrev:Ser jättefint ut. :)

Tack , jo det gick väldigt smidigt

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-29 19:08

Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Rêverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.
Senast redigerad av Tangband 2020-05-29 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav STDI » 2020-05-29 19:16

Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.

Min fetning.
Då måste du väl spela in båda samtidigt. Och det var kanske inte så du hade tänkt?
Jag bara menar att mycket annat kan skilja mellan två olika inspelningar även om de görs direkt efter varandra och med ambition att inte ändra något.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-29 19:23

STDI skrev:
Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.

Min fetning.
Då måste du väl spela in båda samtidigt. Och det var kanske inte så du hade tänkt?
Jag bara menar att mycket annat kan skilja mellan två olika inspelningar även om de görs direkt efter varandra och med ambition att inte ändra något.


Det har du förstås rätt i, musikaliskt kommer det bli annorlunda eftersom det spelas två gånger . Jag hoppas ändå kunna få ett hum om ljudkaraktären med olika avstånd. Tänker även höja samplingsfrekvensen så det konsekvent hela tiden blir 96 kHz vid A/D omvandlingen med 24 bitar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-29 19:52

Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.


Följande saker tycker jag du ska prova:

1. Lyssna efter var i rummet flygeln låter allra bäst rent akustiskt sett. Kanske jobbigt att flytta runt på ett så stort och tungt instrument men jag tror det kan finnas mycket att vinna med att hitta den mest optimala placeringen.

2. Mikrofonavståndet du hade i Bach-inspelningen tycker jag lät bra, men kanske skulle du se om du kan få tag i en längre Blumlein-stick (eller vad det nu heter?) så att du både kan ha det där avståndet mellan mikrofonerna på 24-28 cm utan att behöva vinkla ut mikrofonerna som du gjorde, vilket RogerJoensson påpekade.

3. Kanske börja med att koncentrera dig på att först och främst hitta den mest optimala placering för att fånga flygeln på bästa möjliga sätt (då detta är svårast), och därefter anpassa flöjtistens avstånd samt placering till mikrofonerna tills du hittar en bra balans mellan fyllighet och rumsljud för just det instrumentet. Som petersteindl påpekade så är det nog sällan så att exakt samma mikrofon-avstånd gör sig lika bra för olika instrument. Om du får lite mer luft runt flöjten men samtidigt behåller det kortare avståndet till flygeln som du hade i Bach-inspelningen så kommer det nog samtidigt skapa ett helt annat djup i inspelningen.


Själv har jag absolut ingen egen efarenhet av att spela in vare sig flygel eller flöjt, så ovanstående är bara lite funderingar och idéer baserat på lyssning på din inspelning samt de tips du fått från övriga i tråden. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav hcl » 2020-05-30 16:27

Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-30 17:10

hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:

[ YouTube ]


Tack goat 76 för tips och tack hcl för videon. Den var mycket intressant :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tarzan » 2020-05-31 22:34

Tangband skrev:
hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:

[ YouTube ]


Tack goat 76 för tips och tack hcl för videon. Den var mycket intressant :)

Den där länkade jag ju redan på sida 4 :evil: :evil: :evil:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-01 07:06

Tarzan skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:

[ YouTube ]


Tack goat 76 för tips och tack hcl för videon. Den var mycket intressant :)

Den där länkade jag ju redan på sida 4 :evil: :evil: :evil:


Ser just nu Dither - avsnittet du länkade till. Tack ! :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav hcl » 2020-06-01 07:53

Tarzan skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:

[ YouTube ]


Tack goat 76 för tips och tack hcl för videon. Den var mycket intressant :)

Den där länkade jag ju redan på sida 4 :evil: :evil: :evil:


Väl dold, men ändå. Sorry!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-01 18:56

Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav hcl » 2020-06-01 19:45

Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?

Reverb är svårt. Vad som i ett specifikt fall passar bäst beror väldigt mycket på vad man vill åstdakomma och på vilket material man applicerar reverbet på. Riktigt bra tycker jag nog bara faltningsreverb låter (alltså där man spelat in impulssvar från olika rum och med en plugin låter signalen faltas med det inspelade rummets impulssvar). Detta kan man bl.a. göra med reverbfunktion i Reaper. Man behöver också ladda ner impulssvarsfiler. Sådana finns både gratis och att köpa i bilbliotek. Det kan bli verkligt illusoriskt, så kan i.o.f. även f.f.a. en mix av mer traditionella reverb, men det blir inte samma.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-06-01 22:31

hcl skrev:
Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?

Reverb är svårt. Vad som i ett specifikt fall passar bäst beror väldigt mycket på vad man vill åstdakomma och på vilket material man applicerar reverbet på. Riktigt bra tycker jag nog bara faltningsreverb låter (alltså där man spelat in impulssvar från olika rum och med en plugin låter signalen faltas med det inspelade rummets impulssvar). Detta kan man bl.a. göra med reverbfunktion i Reaper. Man behöver också ladda ner impulssvarsfiler. Sådana finns både gratis och att köpa i bilbliotek. Det kan bli verkligt illusoriskt, så kan i.o.f. även f.f.a. en mix av mer traditionella reverb, men det blir inte samma.


Igår satt jag faktiskt och testade ett riktigt bra bibliotek med impulssvar från Samplicity baserade på en klassisk reverb-enhet vid namn Bricasti M7 och jag har aldrig hört bättre artificiella reverbs än dessa.

Här går de att ladda ner då Samplicitys egna hemsida egentligen inte längre finns, de är helt gratis och var även det från skaparen. https://www.gearslutz.com/board/music-c ... st14771487

Bläddra längst ner i länken så hittar ni dessa reverbs i olika format, förslagsvis i 32-bit/48kHz då alla moderna DAWs kör i 32- eller 64-bit och om ni kör 96kHz (innehåller mono-to-stereo samt enskilda stereo-kanaler).

Filerna finns även i True Stereo format (quad-filerna) vilket gör att jag är lite sugen på att leta upp ett reverb-program med True Stereo-format som exempelvis Reverberate 2. Det ska även gå att skapa True Stereo i Reapers egna ReaVerb med en något komplicerad kombination med två instanser av ReaVerb. Beskrivningen hur detta går till finns här: https://forum.cockos.com/showthread.php?t=107409

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-06-01 22:48

Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?


Jag har ingen aning hur Reapers medföljande reverb-program står sig mot Logic Pro X, men det finns ju hur många reverb-program som helst att ladda ner oavsett vilken DAW man använder, då de flesta DAWar använder standard VST-plugins. Det är bara att ladda ner en massa gratis reverbs och testa dig fram till vilken du gillar.

Tangband, kör nu på Reaper och sluta svammla, man väljer inte DAW efter vad de råkar innehålla för egna plugins. :D

Då både jag och hcl använder just Reaper så kan vi säkert hjälpa dig om det är något du skulle undra över, samt viseversa när du blivit mer hemma med programmet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tarzan » 2020-06-02 09:44

Bestäm dig för reaper. Logic ser snyggare ut, men funktioner är mer låsta ("användarvänliga") och du blir helt låst till Mac. Med reaper kan jag öppna samma projekt på min Mac och min PC helt utan problem så länge jag använder samma plugins.

Till logic följer det med ett gäng plugins som man klarar sig på. Det gör det i reaper också, bara det att de ser så mycket fulare ut. Jag köpte en fabfilter-bundle med deras studentrabatt. Rent hur de låter är de kanske aningen bättre än reapers medföljande, men jag skulle inte höra någon skillnad. Däremot är gränssnittet fantastiskt i jämförelse både med reapers och logics pluggar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-06-03 17:50

goat76 skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?

Reverb är svårt. Vad som i ett specifikt fall passar bäst beror väldigt mycket på vad man vill åstdakomma och på vilket material man applicerar reverbet på. Riktigt bra tycker jag nog bara faltningsreverb låter (alltså där man spelat in impulssvar från olika rum och med en plugin låter signalen faltas med det inspelade rummets impulssvar). Detta kan man bl.a. göra med reverbfunktion i Reaper. Man behöver också ladda ner impulssvarsfiler. Sådana finns både gratis och att köpa i bilbliotek. Det kan bli verkligt illusoriskt, så kan i.o.f. även f.f.a. en mix av mer traditionella reverb, men det blir inte samma.


Igår satt jag faktiskt och testade ett riktigt bra bibliotek med impulssvar från Samplicity baserade på en klassisk reverb-enhet vid namn Bricasti M7 och jag har aldrig hört bättre artificiella reverbs än dessa.

Här går de att ladda ner då Samplicitys egna hemsida egentligen inte längre finns, de är helt gratis och var även det från skaparen. https://www.gearslutz.com/board/music-c ... st14771487

Bläddra längst ner i länken så hittar ni dessa reverbs i olika format, förslagsvis i 32-bit/48kHz då alla moderna DAWs kör i 32- eller 64-bit och om ni kör 96kHz (innehåller mono-to-stereo samt enskilda stereo-kanaler).

Filerna finns även i True Stereo format (quad-filerna) vilket gör att jag är lite sugen på att leta upp ett reverb-program med True Stereo-format som exempelvis Reverberate 2. Det ska även gå att skapa True Stereo i Reapers egna ReaVerb med en något komplicerad kombination med två instanser av ReaVerb. Beskrivningen hur detta går till finns här: https://forum.cockos.com/showthread.php?t=107409


Citerar min egen post för nu har jag hittat ett gratis reverb-program som stödjer True Stereo.

Här finns det: https://impulserecord.com/project/convology-xt-plugin/

Jag testade True Stereo-reverb på trummorna i en av mina rock-låtar och det lät riktigt bra när man spelade upp trummorna enskilt utan bas, gitarr och annat, men med alla instrumenten på så tyckte jag trummorna stal aningen för mycket av hela sterofältet så jag kör nog vidare på Mono-to-Stereo reverb som man kan lägga in centralt "bakom" fundamentet av trummorna.
True Stereo-reverb fungerar nog allra bäst på lite glesare mixar likt det Tangband spelat in och klassisk musik med färre mono-källor som ska ta plats över hela stereofältet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-10 20:05

Debussy får tyvärr pga tidsbrist vänta några helger men.... Om allt klaffar så blir det istället en orgelkonsert som spelas in live i helgen i en av stans större kyrkor :)
Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.
Det blir nog en separat tråd om inspelningen.
Ska läsa på lite extra om just orgelinspelningar och har fått en del tips av en ljudtekniker som bor här i stan. :)

Han påstod att ett knep för att hitta rätt mikrofonplacering är att gå runt i lokalen då orgeln spelar och att den plats där det blir mest ”skjuts ” och ” trevligt omslutande” i akustiken är rätt plats.

Liknande, men inte exakt lika har denna organist och inspelningstekniker kommit fram till :
https://www.jamesdhicks.com/JDH-Hifimaailma2017.pdf

”I first listen to where the music resonates the best, and where it has pleasantly gained space. I place the microphone at about one-half meter away from this point, and further away from the instrument. I use very sensitive microphones and they can deduct sounds better than our ears–which is why I use this distance.”

Bilden visar orgeln som kommer spelas in. Jag kommer ta några foton från själva inspelningen också.
Finns det någon som vill/kan ge mig fler tips på mikrofonplacering ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-10 20:45

Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.

Ja tack!

Vilken kyrka handlar det om? Vilken typ av orgel?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-10 21:20

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.

Ja tack!

Vilken kyrka handlar det om? Vilken typ av orgel?

/ B


Det är en Grönlund orgel belägen i backens kyrka som är en stor stenkyrka.
Jag väntar lite med mera info tills inspelningen blivit av på söndag kväll.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-10 22:05

Tangband skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.

Ja tack!

Vilken kyrka handlar det om? Vilken typ av orgel?

Det är en Grönlund orgel belägen i backens kyrka som är en stor stenkyrka.
Jag väntar lite med mera info tills inspelningen blivit av på söndag kväll.

Spännande!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-11 06:27

Coolt med orgel!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 11:26

RogerJoensson skrev:Jag skulle inte heller valt den breda vinkeln som på den undre bilden, men typ 90 grader (+-45 grader) brukar funka bra (vid behov). Om ljudkällan inte är bred, så kan det vara bättre med en smalare vinkel mellan mikrofonerna.

Sen skulle jag skjutit mikarna längre fram i hållarna (kanske så att hållaren mest håller om kontakten, för att minska reflexerna från hållare, fästen och stativ. Om man gör det så räcker kanske skenan ändå, eftersom avståndet mellan topparna ev. fortfarande blir tillräckligt stort.


Detdär ska jag testa, du hade även ett bra tips tidigare i tråden om att mik-placeringen vid inspelning är lika viktig som placeringen av ett par högtalare vid lyssning. Det borde innebära att man får prova sig fram för bästa placering vilket är tidsödande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-11 12:02

Tangband skrev:Detdär ska jag testa, du hade även ett bra tips tidigare i tråden om att mik-placeringen vid inspelning är lika viktig som placeringen av ett par högtalare vid lyssning. Det borde innebära att man får prova sig fram för bästa placering vilket är tidsödande.

Det är tidsödande att placera ut en skog av mikrofoner också. Fördelen är väl att man kan redigera i efterhand. Personligen föredrar jag dock 2-mikrofonalternativet rent ljudmässigt. Jag ahr dock även lyssnat på 3-mikrofonsupptagningar som låtit övertygande, är inte Jazz på Stampen inspelad så? Eller blandar jag ihop det med Red Norvo på Reference Recording?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-11 13:51

Annars är det ju en fin fördel (om man har lite extra resurser) att placera ut flera mickar lite här o spela in för att sen i efterhand lyssna o jämföra vad som är bäst, så alltså i ren utbildningssyfte då.

Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-11 14:10

Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?


Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-06-11 14:26

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?


Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.


Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-06-11 16:53

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?
Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket :)

Mikrofoner har ingen hjärna. De kan inte fokusera på vissa ljud som vi kan. En mikrofon är lite som en autistisk person, allt går bara rakt in utan sortering.

Det finns en inspelningsmetod som efterliknar oss människor, nämligen konsthuvudinspelning. Då har man en efterapning av ett människohuvud med mikrofoner i hörselgången. Sådana inspelningar behöver dock avlyssnas i hörlurar men det kan låta mycket illusoriskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 17:04

Bill50x skrev:
Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket :)

Mikrofoner har ingen hjärna. De kan inte fokusera på vissa ljud som vi kan. En mikrofon är lite som en autistisk person, allt går bara rakt in utan sortering.

Det finns en inspelningsmetod som efterliknar oss människor, nämligen konsthuvudinspelning. Då har man en efterapning av ett människohuvud med mikrofoner i hörselgången. Sådana inspelningar behöver dock avlyssnas i hörlurar men det kan låta mycket illusoriskt.

/ B


Kul du nämner konsthuvud inspelningar. Resultatet verkar kunna bli jättebra vid avlyssning med lurar, mindre bra med högtalare. Det känns som man måste välja mikrofonplacering och metod om det ska låta riktigt bra genom högtalarna, eller riktigt bra genom lurarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-06-11 17:10

Var in i dag för att kolla att strömutag finns . Hade även vissa funderingar var jag bör placera mikrofonerna .

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster