Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 14:11

Tangband skrev:Ja, jag är lite orolig hur det blir med ljudet om man spelar in med 96 kHz och sedan ska konvertera ned detta till 44,1 kHz för att tex använda AirPlay hemma . Är den omsamplingen helt ohörbar ? Det borde väl bli bättre att i sådanafall spela in med 44,1 kHz och undvika 96 kHz eller 48 kHz.

Om musiken ska spelas upp med 44,1 KHz så borde det väl även vara bättre att spela in i 88,2 KHz istället för 96 kHz ?

Jag är lite bränd efter Windows Vista som hade en helt värdelös sample rate conversion.

.... eller så är min oro eller fundering helt obefogad och det är bara att tuta och köra med 96 kHz.
Vad säger ni ?

Kör på 96kHz. Du kan alltid konvertera ner det senare (med bra mjukvara) vid behov.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-10 15:23

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Brukar inte Tangband skriva att han vill undvika omsampling? Då får han väl vilja ett format som undviker det? Nu vet vi inte vilken slutanvändare det blir, om han ska ha filerna för eget bruk eller de ska distribueras på något sätt. Den utrustning han har tycks teoretiskt klara 19.5 bitar (ADC), i praktiken blir det förmodligen mindre än så beroende på vilka nivåer han får i de olika länkarna i kedjan.


Ja, jag är lite orolig hur det blir med ljudet om man spelar in med 96 kHz och sedan ska konvertera ned detta till 44,1 kHz för att tex använda AirPlay hemma . Är den omsamplingen helt ohörbar ? Det borde väl bli bättre att i sådanafall spela in med 44,1 kHz och undvika 96 kHz eller 48 kHz.

Om musiken ska spelas upp med 44,1 KHz så borde det väl även vara bättre att spela in i 88,2 KHz istället för 96 kHz ?

Jag är lite bränd efter Windows Vista som hade en helt värdelös sample rate conversion.

.... eller så är min oro eller fundering helt obefogad och det är bara att tuta och köra med 96 kHz.
Vad säger ni ?


I samtal med Bertil Alving för något år sedan där jag uttryckte farhåga vid omsampling så sa han att det var problem i början men nu är det inga problem längre. Det behöver inte vara jämn multipel. Han har gjort massor med tester gällande detta och funnit att bra mjukvara klarar detta galant, medans dålig mjukvara och dålig omsampling hörs.

Med den erfarenhet jag har tillsammans med Lilltroll så låter det sig göras med tillräckligt hög upplösning.
Men just detta med omsampling är ju en sak jag reagerat på då flera på forumet är så nitiska gällande bit-to-bit korrekthet. Jag vill ju själv ha det i filformat, men jag vet att vid omsampling så kan man glömma detta. Jag vet också att omsampling sker ibland på olika ställen där man inte ens är medveten om det.

Bra programvara fixar omsampling utan hörbara artefakter. Jag säger som RogerJoensson, kör på 96 kHz. Du kan alltid konvertera ner det senare (med bra mjukvara) vid behov.

Jag har själv valt att gå till det extrema, eftersom det faktiskt går att göra med de kretsar vi använder.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-10 15:30

Tack för bra info :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-10 19:59

Nu ställer jag in för 96 kHz A/D sampling och 24 bitar. Har hittills spelat in med 44,1 kHz och 24 bitar.
Tack för alla goda råd i denna tråd. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Morello » 2020-05-10 20:31

Jag vill minnas att Svante gjort en fin samplingsfrekvensomvandlare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-10 21:06

Morello skrev:Jag vill minnas att Svante gjort en fin samplingsfrekvensomvandlare.

Ja, den tillhör yttersta toppskiktet vad jag sett på mätdata. Jag vet dock inte vilka samplingsfrekvenser den kan konvertera mellan. Den bör nog klara 24-bitsformat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 21:38

Det finns goda omsamplingsmöjligheter inbyggt i MacOS, åtkomligt via terminalen.
Exempel på nedsampling med afconvert i bästa kvalité "bats". (valfri 16/24/32bitars wavefil in, 16/44.1 wavefil ut):
afconvert sourcefile.wav -d LEI16@44100 -f WAVE --soundcheck-generate --src-complexity bats -r 127 destinationfile.wav
-Gissar att många ljudprogram för Mac använder sig av afconvert, vet dock inte vilka som använder högsta kvalitén.

Här kan man se hur afconvert (bats) och Svantes nersampling "Tolvan ... (insane)" beter sig: https://src.infinitewave.ca
Välj t ex Test Result "Passband". Båda presterar väldigt nära idealiskt, verkar det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-10 21:58

RogerJoensson skrev:Det finns goda omsamplingsmöjligheter inbyggt i MacOS, åtkomligt via terminalen.
Exempel på nedsampling med afconvert i bästa kvalité "bats". (valfri 16/24/32bitars wavefil in, 16/44.1 wavefil ut):
afconvert sourcefile.wav -d LEI16@44100 -f WAVE --soundcheck-generate --src-complexity bats -r 127 destinationfile.wav
-Gissar att många ljudprogram för Mac använder sig av afconvert, vet dock inte vilka som använder högsta kvalitén.

Här kan man se hur afconvert (bats) och Svantes nersampling "Tolvan ... (insane)" beter sig: https://src.infinitewave.ca
Välj t ex Test Result "Passband". Båda presterar väldigt nära idealiskt, verkar det.


Sker det någon Dither i omsamplingen i dessa två program?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 22:30

I Afconvert kan man lägga till --dither algorithm , algorithm: 1-2, men jag känner dessvärre inte till hur det fungerar och har inte testat detta.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-10 23:15

RogerJoensson skrev:I Afconvert kan man lägga till --dither algorithm , algorithm: 1-2, men jag känner dessvärre inte till hur det fungerar och har inte testat detta.


Jag finner det lite skumt att dither inte per automatik bockas i när man (iallafall i de program jag testat) väljer att reducera bits, för av det jag läst och hört så är dither något som alltid bör läggas till när detta sker?

Även i de lägen då man spelat in något i 24-bit och har tänkt sig att slutresultatet ska förbli i samma bit-djup så bör man tydligen applicera dither trots att det slutgiltiga formatet då är det samma, detta p.g.a att de flesta studioprogram internt arbetar i 32 eller 64-bit vilket då i sin tur innebär att det även i det läget sker en reducering av bits vid renderingen till slutformatet i 24-bit.

Tangband, jag läste att Audacity intern arbetar i 32-bit fp, så glöm inte bort att applicera dither oavsett vilket slutformat du slutgiltigen väljer att renderar till.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 23:20

--dither algoritmen verkar inte fungera med 16bitars filer (däremot på 8-bitarsfiler och förmodligen till lågupplösta utfiler <16 bitar), så om man vill ha ditherbrus på en 16bitars utfil så får man manuellt lägga det till infilen före konvertering.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 23:32

goat76 skrev:Jag finner det lite skumt att dither inte per automatik bockas i när man (iallafall i de program jag testat) väljer att reducera bits, för av det jag läst och hört så är dither något som alltid bör läggas till när detta sker?

Nja, om infilen är brusig nog att själv maskera disten som kan uppstå, så kan det nog(?) vara (väldigt marginellt) bättre att inte lägga på ännu mer brus. -Som med analoga mastrar och annat material som inte tonas ut före nersparning. Annars kan det ju vara en poäng. Om det nu ens hörs. -Det beror ju på hur stark medelnivå man har på det som sparas ner. 16 bitar som slutmedia är ju väldigt mycket och frasandet blir ofta inte hörbart i praktiken om inte materialet har väldigt låg medelnivå.
Hur som helst så var det synd att afconvert vägrar lägga till på ditherbrus på 16bitarsfiler. Det hade varit praktiskt.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-05-10 23:39, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-10 23:34

RogerJoensson skrev:--dither algoritmen verkar inte fungera med 16bitars filer (däremot på 8-bitarsfiler och förmodligen till lågupplösta utfiler <16 bitar), så om man vill ha ditherbrus på en 16bitars utfil så får man manuellt lägga det till infilen före konvertering.


Dither bör väl appliceras på utfilen. Det verkar konstigt att hålla på med att konvertera dither. För övrigt var det just ditherhanteringen som Beril Alving ansåg mycket viktig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-10 23:38

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:--dither algoritmen verkar inte fungera med 16bitars filer (däremot på 8-bitarsfiler och förmodligen till lågupplösta utfiler <16 bitar), så om man vill ha ditherbrus på en 16bitars utfil så får man manuellt lägga det till infilen före konvertering.


Dither bör väl appliceras på utfilen. Det verkar konstigt att hålla på med att konvertera dither. För övrigt var det just ditherhanteringen som Beril Alving ansåg mycket viktig.

Mvh
Peter


Jag tror att Roger menar att man i det här fallet kan lägga dither på exempelvis "mastertrack" i ett studioprogram innan rendering och att detta ger samma resultat. Det finns specifika dither plugins för det ändamålet.
Senast redigerad av goat76 2020-05-10 23:40, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-10 23:39

Ja, jag skrev ju "lägga det till infilen". Med det menade jag att lägga till bruset innan man trunkerar. Därefter sparar man ner det i en utfil... :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-11 00:00

RogerJoensson skrev:Ja, jag skrev ju "lägga det till infilen". Med det menade jag att lägga till bruset innan man trunkerar. Därefter sparar man ner det i en utfil... :D


Aha. Ok. Det som goat76 skrev är också något jag inte kände till. Bra där!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-13 17:49

Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-13 18:10

Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.


Det skulle vara högst intressant att få ta del av din inspelning. :)

Vad tycker du själv, blev du nöjd?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav petersteindl » 2020-05-13 18:22

Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.


Prova 25 cm mellan mikarna och 1 meter mikrofonavstånd. Vad jag minns ligger det närmare det som vissa proffs har spelat in piano med.

17,5 cm är nära det som ORTF har, men de har kardioider. Andra som har 17 cm har ofta även även en skiva mellan mikrofonerna och det påverkar högst väsentligt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-13 18:28

goat76 skrev:
Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.


Det skulle vara högst intressant att få ta del av din inspelning. :)

Vad tycker du själv, blev du nöjd?


Om du PM:ar mig din mailadress kan jag länka till den :)
Jag tycker att det ljudtekniskt säkert finns möjlighet till en hel del förbättringar. Jag har inte gjort några ingrepp alls med mastering, utan raka rör- endast normalisering till -1 db. Balansen flöjt/piano är även den faställd vid inspelningen med hjälp av mik-placeringen , och kan inte ändras i efterhand.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-13 18:46

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.


Det skulle vara högst intressant att få ta del av din inspelning. :)

Vad tycker du själv, blev du nöjd?


Om du PM:ar mig din mailadress kan jag länka till den :)
Jag tycker att det ljudtekniskt säkert finns möjlighet till en hel del förbättringar. Jag har inte gjort några ingrepp alls med mastering, utan raka rör- endast normalisering till -1 db. Balansen flöjt/piano är även den faställd vid inspelningen med hjälp av mik-placeringen , och kan inte ändras i efterhand.


Du har PM! :)

Det är nog helt klart en utmaning att försöka få bra balans mellan två instrument med ett och samma mikrofon-par. Jag antar att du optimerade för pianot och att du därefter använde hörlurar för att hitta en lämplig placering för flöjtisten för att hitta balansen, eller gjorde du det hela på något annat vis?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-13 19:00

Både goat76 och Bill50 x har fått en inspelning nu :)
Välkomna med konstruktiv kritik :)

Goat 76 - jag använde avståndslagen ( alltså flyttade miken samt flöjtisten i förhållande till flygeln för att ställa nivåerna.
Lyssnade sedan med lurar mellan varje tagning. Jag tycker själv att flöjten kanske blev lite för ljudstark.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-13 19:04

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.


Prova 25 cm mellan mikarna och 1 meter mikrofonavstånd. Vad jag minns ligger det närmare det som vissa proffs har spelat in piano med.

17,5 cm är nära det som ORTF har, men de har kardioider. Andra som har 17 cm har ofta även även en skiva mellan mikrofonerna och det påverkar högst väsentligt.

Mvh
Peter


Tack för input.
Ska testa Torrowitz rekommenderade mik placering nästa gång, vilket är ungefär ( ännu närmare ) som du föreslår.
Pianoklangen blev lite tunn.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-13 20:16

Tangband, jag tycker din inspelning låter riktigt fint, bra jobbat!

Det är svårt att komma med någon riktig bra konstruktiv kritik, så jag bollar bara fram lite frågeställningar som kanske du kan svara på. :)

1. Hur upplevde du den "riktiga" klangen i lokalen jämfört med det inspelade resultatet?
På inspelningen upplever jag klangen åt det ljusa hållet men inte på något onaturligt sätt, så det kan mycket väl överenstämma bra med hur det verkligen lät i lokalen.

2. Upplevde du att pianot lät så som på inspelningen vad gäller "kropp" och dynamik i anslagen, eller upplever du att dessa saker "tunnades ut" något jämfört med hur du upplevde det på plats?

3. Du nämner att du på inspelningen upplever att flöjten kanske blev lite för ljudstark jämtemot pianot. Utan att alls veta hur det verkligen lät på plats så tycker jag nog att du lyckats väldigt väl med just flöjten, den tycker jag låter välbalanserad med bibehållen "kropp", så jag tror nog att du hittat ganska rätt med mikrofonernas avstånd där.
Pianot skulle jag dock vilja ha lite mer liv i, kanske lite mer "kropp" samt mer dynamik i anslagen, kanske skulle detta kunna uppnås bara genom en liten förflyttning av mikrofon-paret så att de kommer lite närmare pianots bassträngar. Kanske är det den enda lilla förändring som krävs för att återfå balansen instrumenten sinsemellan så som du upplevde det på din lyssningsplats i lokalen, vad tror du?


Du och de övriga som närvarade under inspelningen är de enda som upplevt den verkliga ursprungshändelsen, så ni är de enda som kan veta hur inspelningen blev jämfört med det verkliga ljudet.
Jag hoppas dock att mina ovanstående frågeställningar iallafall kan hjälpa dig på något vis, för själv har jag absolut ingen egen erfarenhet alls av att spela in varken piano eller flöjt. De pianoinspelningar jag gjort har varit från ett digital-piano in i ett piano-program. :D
Senast redigerad av goat76 2020-05-13 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-13 20:46

Tack för input , jag blev glad :) , tack !
Jo, jag tror nog pianot hade blivit lite tydligare med mickarna lite närmare. Dynamiken upplevdes som större i verkligheten. Ska testa detta nästa gång .
Kan tillägga att RogerGustavson upplever pianoklangen som lite tunn.

Vi får se vad Tell tyckte om inspelningen :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav goat76 » 2020-05-13 22:51

Tangband skrev:Tack för input , jag blev glad :) , tack !
Jo, jag tror nog pianot hade blivit lite tydligare med mickarna lite närmare. Dynamiken upplevdes som större i verkligheten. Ska testa detta nästa gång .
Kan tillägga att RogerGustavson upplever pianoklangen som lite tunn.


Det man uppenbart vinner med en enkel inspelning som denna där endast ett mikrofonpar används är en naturlig "sammanhållen ljudbild" mellan de två instrumenten, men samtidigt blir det nog ofta tyvärr en viss kompromiss där ett av instrumenten kan bli lite mer lidande än det andra.
Kanske får man inte säga följande på ett hifi-forum, men jag tycker det är aningen "audiofil-fånigt" att tro att man skulle vinna någon större äkthet i slutresultatet av att endast använda ett mikrofon-par. En inspelning är alltid en kompromiss där man aldrig bör förknippa mikrofoner med den förmåga våran hörsel har, två mikrofoner går aldrig att jämställa med två öron och all den bearbetning sinnet gör med den inkommande "signalen".
Att bara använda sig av mikrofoner med så neutral karaktär som möjligt och tro att man därmed uppnår bästa möjliga upptagning av verkligheten, är även det en typisk hifi-audiofil-tro. :D

I det här fallet tror jag nog att pianot skulle mått bra av separata mikrofoner med lite mer karaktär (japp, färgning), kanske hade ett par stormembranare som AKG C414 med njurupptagning kunnat fånga mer av instrumentets "kropp" på ett sätt som mer överenstämmer med hur hörseln upplever det på ett normalt lyssningsavstånd. Med riktade mikrofoner har man även fördelen att med hjälp av proximity-effekten kunna reglera avståndet och därmed hur mycket av instrumentets upplevda "kropp" man får med på inspelningen.

Jag tycker dina OM1:or verkar passa ypperligt till inspelningen av flöjten så dessa mikrofoner hade nog med fördel kunna användas exklusivt bara för det instrumentets upptagning i inspelningen. Kanske skulle du skapffa en ADAT för att utöka dina ingångar samt lite fler mikrofoner med andra karaktärsdrag och upptagningsmönster, men det får kanske bli lite senare. :)

De enligt mig absolut snyggaste inspelningarna är de typiska jazzinspelningarna som exempelvis Jazz at the Pawnshop, där verkar Gert Palmcrantz på ett snyggt sätt utgått från ett mikrofon-par som fångat helheten av bandet för att få med den sammanhållna ljudbilden som grund, och därefter blandat in de närmickade inslagen mer eller mindre för att få med mer av de enskilda instrumentens "kropp". Det är även ganska snyggt hur han nyttjade dessa nära upptagningar för att ge mer fokus för de instrumenten som för stunden spelar solo, eller som för tillfället var det drivande för specifika låtar. Vackert och snyggt!!!

P.S. Rogers mikrofoner verkar vara riktigt fina grejer och din inspelning låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-05-13 23:28

Tack för filerna. Nu har jag lyssnat och tycker det på det hela låter väldigt bra. Balansen mellan piano och flöjt är helt OK. Eller rättare, skulle vara helt OK om det hade varit lite mer kropp i pianoljudet. Det låter lite tunt om pianot. Om det beror på val av mikrofon eller placeringen av densamma låter jag vara osagt. Det är långt över min kompetensnivå.

Snyggt jobb så långt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tell » 2020-05-14 06:33

Jag fick också lyssna :) Som helhet lät det trevligt tycker jag. Men som ni alla säger så lät pianot lite tunt. Personligen så skulle jag velat ha piano o flöjt i olika spår för att kunna eqa bara pianot för att ge det lite mer tydlighet. Skulle vilja ha lite mer stereobredd på det också, samt slänga på en gnutta reverb på flöjten. Men förstår att sån här typ av bearbetande nog inte riktigt är det du är ute efter Tangband, så det är nog micplaceringen du får jobba med ja. Kanske få dom lite längre bort ifrån instrumenten för att fånga lite mer av rummet? Om du nu vill ha lite mer av det där reverbet vill säga.
Oavsett så lät det som sagt trevligt, o mycket bra för att vara nybörjare på det här med ljudinspelning. Även rent musikaliskt så var det ju gött, älskar ju flöjter så det här var riktigt mysigt för öronen :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Tangband » 2020-05-14 08:08

Tack för all input :)
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spela in med 44,1 kHz eller högre ?

Inläggav Bill50x » 2020-05-14 08:21

Tangband skrev:Tack för all input :)
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .

Det ser vi fram emot! Kan du bara fixa lite mer chabang i pianot så är du hemma :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster