Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Tror placeringen av flygeln i lokalen kan vara en orsak eller att lokalen inte ger det stöd åt den.
RogerJoensson skrev:Instrument och hur det låter i ett rum delar på sätt och vis snårigheten med högtalarplacering i rum (inkl lyssnarens placering). Samma instrument kan låta olika beroende på var i rummet det befinner sig och var man sitter och lyssnar. Det gäller även inspelning och mikrofoner. Det är lätt att glömma.
Tangband skrev:Goat76, du har PM
Tell skrev:Lyssnade också på den nya versionen precis men utan att jämföra med den gamla. Spontant tyckte jag definivit att pianot hade fått sig lite bättre karaktär, o flöjten lät fortsatt trevligt.
Tror säkert att det går att få ut mer av pianot med både EQ o annat, men krävs nåt lite mer erfarenhet runt det hela för att få till det. Skulle vara kul att testa lite själv men har inget fungerande Ableton för tillfället, men ditt jobb är definitivt tillräckligt bra som det är Tangband så jag behöver inte göra nåt ändå. Så tycker du ska vara nöjd med den här o göra flera nya inspelningar på andra låtar o köra vidare så
hcl skrev:Det är ju inte utan att man blir nyfiken! Jag lyssnar gärna också.
Bill50x skrev:Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
Bill50x skrev:Kan berätta att jag för en massa år sedan (70-talet) var i stenkyrkan i Helsingfors och lyssnade på ett klassiskt stycke med fiol och piano. Vi satte oss på ett, som vi trodde, lämpligt ställe. Det lät nu inge vidare, musikerna lät inte samspelta och ddet var inte speciellt engagerande. vad vi noterade var att dedt satt en herre en bit bort från oss, lite mer mot mitten och han följde musiken i sina noter. Vi tänkte att "han vet något som vi inte vet" så efter pausen satte vi oss precis bakom honom. Och "Viola!" så satt allt som ett smäck. Samspelet fanns där, instrumenten var tydliga och allt var helt plötsligt njutbart.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
darkg skrev:Bill50x skrev:Kan berätta att jag för en massa år sedan (70-talet) var i stenkyrkan i Helsingfors och lyssnade på ett klassiskt stycke med fiol och piano. Vi satte oss på ett, som vi trodde, lämpligt ställe. Det lät nu inge vidare, musikerna lät inte samspelta och ddet var inte speciellt engagerande. vad vi noterade var att dedt satt en herre en bit bort från oss, lite mer mot mitten och han följde musiken i sina noter. Vi tänkte att "han vet något som vi inte vet" så efter pausen satte vi oss precis bakom honom. Och "Viola!" så satt allt som ett smäck. Samspelet fanns där, instrumenten var tydliga och allt var helt plötsligt njutbart.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
Någon som gillar billiga poänger påpekar förstås att det inte alls är bra om fiolen plötsligt låter viola. Sådana personer borde strypas.
Tangband skrev:Tack för all input
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .
hcl skrev:Tangband skrev:Tack för all input
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .
Det tycker jag absolut du skall göra!
Ang. resultatet med denna inspelning så håller jag med övriga kommentarer. Det där med att lyssna med lurar på plats är också svårt då det för det mesta blir för mycket ”bleed” in i lurarna samt att de flesta lurar har tämligen ojämn frekvenskarakterisitk. Jag skall testa lite i studion också, men att jobba mer med mikrofonplaceringen lär vara det som har potential att ta inspelninen till nästa nivå.
philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel. Har du kollat in filmer på stor duk som är inspelade i 8K kameror men spelas upp i 1080p eller 4K? Det är en annan dynamik i bilden. Lika bra att fånga maximalt vid inspelningstillfället så slipper man oroa sig över något. Kan inget om att mixa ljud men det jag läst är att när man jobbar med filerna kan man behöva ha lite extra bitar att leka med. Fasen kör med 32bit om det går
Det kanske bara är en ren tillfällighet men upplever ofta ett helt "dött" brusgolv med musik som är inspelad via en high res pipeline.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel. Har du kollat in filmer på stor duk som är inspelade i 8K kameror men spelas upp i 1080p eller 4K? Det är en annan dynamik i bilden. Lika bra att fånga maximalt vid inspelningstillfället så slipper man oroa sig över något. Kan inget om att mixa ljud men det jag läst är att när man jobbar med filerna kan man behöva ha lite extra bitar att leka med. Fasen kör med 32bit om det går
Det kanske bara är en ren tillfällighet men upplever ofta ett helt "dött" brusgolv med musik som är inspelad via en high res pipeline.
Som jag har förstått det så har Tangband spelat in i 24 bit/44.1 kHz, så det du ser på MasVis-analysen är antagligen bara det renderade slutformatet. Och Audiacity som han använder arbetar redan internt med 32 bit.
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Tack för all input
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .
Det tycker jag absolut du skall göra!
Ang. resultatet med denna inspelning så håller jag med övriga kommentarer. Det där med att lyssna med lurar på plats är också svårt då det för det mesta blir för mycket ”bleed” in i lurarna samt att de flesta lurar har tämligen ojämn frekvenskarakterisitk. Jag skall testa lite i studion också, men att jobba mer med mikrofonplaceringen lär vara det som har potential att ta inspelninen till nästa nivå.
Tack för input. Jo för att börja gå måste jag lära mig krypa först .
Jag tar mig friheten att visa Rogergustavssons MasVis analys av mina två versioner. Som man kan se har den mastrade versionen höjd bas ( shelving sänkt område - 3 dB från 250 Hz och uppåt. ) samt även (mycket ) mild kompression.
Dessa ingrepp har lagts på i efterhand i audacity. Det jag märker är att varje ingrepp i efterhand innebär vissa försämringar ljudmässigt, och inte bara förbättringar då man mixtrar i den digitala domänen.
Precis som goat76 var inne på.
philipbtz skrev:Det tog jag för givet, min kommentar var ett svar på trådens fråga
goat76 skrev:Tangband skrev:hcl skrev:
Det tycker jag absolut du skall göra!
Ang. resultatet med denna inspelning så håller jag med övriga kommentarer. Det där med att lyssna med lurar på plats är också svårt då det för det mesta blir för mycket ”bleed” in i lurarna samt att de flesta lurar har tämligen ojämn frekvenskarakterisitk. Jag skall testa lite i studion också, men att jobba mer med mikrofonplaceringen lär vara det som har potential att ta inspelninen till nästa nivå.
Tack för input. Jo för att börja gå måste jag lära mig krypa först .
Jag tar mig friheten att visa Rogergustavssons MasVis analys av mina två versioner. Som man kan se har den mastrade versionen höjd bas ( shelving sänkt område - 3 dB från 250 Hz och uppåt. ) samt även (mycket ) mild kompression.
Dessa ingrepp har lagts på i efterhand i audacity. Det jag märker är att varje ingrepp i efterhand innebär vissa försämringar ljudmässigt, och inte bara förbättringar då man mixtrar i den digitala domänen.
Precis som goat76 var inne på.
Är det ett medvetet val att den högra kanalen är lite starkare än den vänstra, eller blev det bästa möjliga musikaliska balans på det viset, eller bara som det blev?
Det är nog en bra ide att även sänka spåren så att det ligger närmare -1 dB i starkaste peak, har hört av andra här att vissa DACar kan få problem när det närmar sig 0-värdet.
Har du testat att köra ett frekvenssvep i basområdet med en brant överdriven "EQ-topp" med högt Q-värde, svaret på den saknade basen kan ibland vara en mer koncentrerad och smalare höjning istället för hela basområdet.
När du med frekvenssvepet hittat rätt område frekvensmässigt så kan du forma toppen mer precist i höjningen och Q-värdet tills du fått lite mer "kropp" i pianotonerna.
Ifalla du tycker att flöjten behöver tämjas så kan du göra samma sak, köra ett frekvenssvep med en förhöjning tills du hör hittar det området där flöjten är framhävd lite för mycket, sen kan du vända denna topp till minus istället och forma det mer precist med dB-värdet och Q-värdet tills du hör att du dämpat skrikigheten i flöjten en aning.
Det kluriga här är nog att göra allt detta med yttersta precission då instrumenten delar samma inspelade kanaler.
Om du testar ovanstående så kan du nog skippa den där sänkningen du lagt på, för som du själv brukar påtala så spelas i stort sett alla frekvenserna samtidigt och jag tror att du kanske har tagit lite död på tonerna med den där breda sänkningen. Testa.
----------------------------------------------------------
Here are the piano eq settings:
50Hz-100Hz ~ Adds bottom, 100Hz-250Hz ~ Adds roundness, 250Hz-1kHz ~ Muddiness area, 1kHz-6kHz ~ Adds presence, 6kHz-8Khz ~ Adds clarity, 8kHz-12kHz ~ Adds hiss
If your piano sound is muddy then cut around 300Hz that should get rid of the mud. If it’s too thin then a boost around 100Hz to 250Hz will add some roundness to the piano.
philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Tack för input. Jo för att börja gå måste jag lära mig krypa först .
Jag tar mig friheten att visa Rogergustavssons MasVis analys av mina två versioner. Som man kan se har den mastrade versionen höjd bas ( shelving sänkt område - 3 dB från 250 Hz och uppåt. ) samt även (mycket ) mild kompression.
Dessa ingrepp har lagts på i efterhand i audacity. Det jag märker är att varje ingrepp i efterhand innebär vissa försämringar ljudmässigt, och inte bara förbättringar då man mixtrar i den digitala domänen.
Precis som goat76 var inne på.
Är det ett medvetet val att den högra kanalen är lite starkare än den vänstra, eller blev det bästa möjliga musikaliska balans på det viset, eller bara som det blev?
Det är nog en bra ide att även sänka spåren så att det ligger närmare -1 dB i starkaste peak, har hört av andra här att vissa DACar kan få problem när det närmar sig 0-värdet.
Har du testat att köra ett frekvenssvep i basområdet med en brant överdriven "EQ-topp" med högt Q-värde, svaret på den saknade basen kan ibland vara en mer koncentrerad och smalare höjning istället för hela basområdet.
När du med frekvenssvepet hittat rätt område frekvensmässigt så kan du forma toppen mer precist i höjningen och Q-värdet tills du fått lite mer "kropp" i pianotonerna.
Ifalla du tycker att flöjten behöver tämjas så kan du göra samma sak, köra ett frekvenssvep med en förhöjning tills du hör hittar det området där flöjten är framhävd lite för mycket, sen kan du vända denna topp till minus istället och forma det mer precist med dB-värdet och Q-värdet tills du hör att du dämpat skrikigheten i flöjten en aning.
Det kluriga här är nog att göra allt detta med yttersta precission då instrumenten delar samma inspelade kanaler.
Om du testar ovanstående så kan du nog skippa den där sänkningen du lagt på, för som du själv brukar påtala så spelas i stort sett alla frekvenserna samtidigt och jag tror att du kanske har tagit lite död på tonerna med den där breda sänkningen. Testa.
----------------------------------------------------------
Here are the piano eq settings:
50Hz-100Hz ~ Adds bottom, 100Hz-250Hz ~ Adds roundness, 250Hz-1kHz ~ Muddiness area, 1kHz-6kHz ~ Adds presence, 6kHz-8Khz ~ Adds clarity, 8kHz-12kHz ~ Adds hiss
If your piano sound is muddy then cut around 300Hz that should get rid of the mud. If it’s too thin then a boost around 100Hz to 250Hz will add some roundness to the piano.
Tack för tips !
Vad gäller normalisering har jag själv varit inne på att sänka till -2 från nollan, istället för -1 . Jag kommer nog göra så imorgon då delar av Bachs E moll sonat för flöjt/klaviatur ska spelas in. Jag kommer även att testa lite olika placeringar av mikrofonerna , samt laborera med höjden på stativet samt avståndet mellan mikarna.
Angående inspelningen så har det nog varit 24 bit och 44,1 kHz i ljudkortet vid själva inspelningstillfället. Jag har även ställt audacity på 24 bit inspelning , även om det klarar 32 bitar floating point.
Tangband skrev:Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Det finns mycket info om detta i trådens början av bla Peter Stendl. Jag tror åsikterna är delade.
Själv har jag ännu ingen tydlig uppfattning. Jag kör med Dbx dsp delningsfilter i stereon och det samplar vid 48 kHz A/D så det jag lyssnar med på mina högtalare innehåller ju ändå inget över 24 kHz.
Tarzan skrev:Högre samplingsfrekvens än 44,1 kHz kan man till exempel ha avanledningen att det blir lägre latency (för en given buffer size) vilket man vill ha om man ska spela in ett spår över ett annat och vill ha medhörning.
Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
hcl skrev:Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Därom tvista både di lärde såväl som amatörer.
Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Användare som besöker denna kategori: brebakker och 3 gäster