FIR till bas olämpligt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

FIR till bas olämpligt

Inläggav Belker » 2020-05-09 17:59

Har för mig att jag läst någonstans att det är olämpligt att EQa bas med FIR och linear phase. Om man antar att man har rejäl processorkraft (100k+ taps = tillräcklig frekvensupplösning) och tid att vänta på delayet, ligger det någon sanning i uttalandet?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FIR till bas olämpligt

Inläggav gopnik » 2020-05-09 18:10

Om man ska EQa bort rumsfenomen och liknande har dessa ett minimumfasbetende. Ett vanligt filter med inverterad överföringsfunktion kommer då också ha ett inverterat fasfel, och alltså återställa fasen. Om man använder ett sånt där faslinjärt filter kommer fasfelet bestå. Tänker jag.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: FIR till bas olämpligt

Inläggav Belker » 2020-05-09 18:13

gopnik skrev:Om man ska EQa bort rumsfenomen och liknande har dessa ett minimumfasbetende. Ett vanligt filter med inverterad överföringsfunktion kommer då också ha ett inverterat fasfel, och alltså återställa fasen. Om man använder ett sånt där faslinjärt filter kommer fasfelet bestå. Tänker jag.


Så ingen nytta med FIR, men ingen skada heller? Förutsatt att det är rumsresonanser man EQar. Kan ju vara för att allmänt tygla frekvensgång också.

Edit. Nu svarade jag lite snabbt. Tror jag fattar vad du menar. FIR skulle i detta fall skapa ett fasfel i sin iver att inte vrida fasen!?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FIR till bas olämpligt

Inläggav gopnik » 2020-05-09 18:31

Belker skrev:Tror jag fattar vad du menar. FIR skulle i detta fall skapa ett fasfel i sin iver att inte vrida fasen!?
Precis.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: FIR till bas olämpligt

Inläggav dewpo » 2020-05-10 17:36

Fast man väljer ju helt fritt vad man vill ha för fas beteende på FIR filter :D
Minimum fas, Linjär Fas, Mixed Fas beteende eller vilken Fas korrigering man kan tänkas vilja göra :twisted:

Korrekt justerat så får hela systemet ett linjäriserat Fas beteende helt utan Fas vridningar :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: FIR till bas olämpligt

Inläggav rajapruk » 2020-05-10 19:05

dewpo skrev:Fast man väljer ju helt fritt vad man vill ha för fas beteende på FIR filter :D
Minimum fas, Linjär Fas, Mixed Fas beteende eller vilken Fas korrigering man kan tänkas vilja göra :twisted:

Korrekt justerat så får hela systemet ett linjäriserat Fas beteende helt utan Fas vridningar :|

Precis.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster