Ni som är proffs - vilka mik-kablar använder ni ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Ni som är proffs - vilka mik-kablar använder ni ?

Inläggav Tangband » 2020-05-11 14:50

....vid inspelningar av akustiska instrument med kondensatormikar ? ( i mitt fall handlar det om två OM1 från line audio )

Duger prisbilliga xlr från Thomann, tex av fabrikat snake ? Eller blir det bättre om man lägger ut några hundringar till ?

Jag använder pro snake för tillfället , men tänker köpa nytt om det blir bättre .
https://m.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10.htm

Användarvisningsbild
goat76

Re: Ni som är proffs - vilka mik-kablar använder ni ?

Inläggav goat76 » 2020-05-11 15:05

Jag som är ett riktigt proffs ( :D )använder både Klotz och Cordial och kan inte höra någon skillnad alls mellan dessa kablar, det enda jag är noga med är att det är kvalitets-kontakter av märket Neutrik i båda ändarna.

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-11 16:36

Ååh en kabeldiskussion, kul!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-11 17:14

Tell skrev:Ååh en kabeldiskussion, kul!

Tell, är du proffs på kablar?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-11 17:19

goat76 skrev:Jag som är ett riktigt proffs ( :D )använder både Klotz och Cordial och kan inte höra någon skillnad alls mellan dessa kablar, det enda jag är noga med är att det är kvalitets-kontakter av märket Neutrik i båda ändarna.

Tack för input :) .
Cordial verkar ha bra rykte.
Denna kallar Cordial för high end :
https://www.thomann.de/se/cordial_csm_5 ... #bewertung
Vad säger ni övriga , hcl, rogerjoensson, Peter S mfl ?

Kan man få bättre ljud på inspelningarna med ännu dyrare kablar ?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-11 17:33

Jag använder Klots mik-kabel av tradition. På den tiden (länge sedan) som jag testade var de bäst på att behålla sin form över tid och är efter årtionden fortfarande mjuka och smidiga att hantera även när de är kalla. De verkar hålla nästan för evigt och korvar sig inte efter mångårig hantering. Jag har inte haft anledning att testa något annat utan kör på säkert kort. Gärna med Neutrik-kontakter som jag har goda erfarenheter av.
När det gäller hur kabeln låter eller förändrar ljudet så ska det mycket till om det ska blir hörbara skillnader med rimliga kabellängder och med mikrofoner med låg utimpedans. Man kan göra i och för sig göra böjtester och slå med hammare på kabeln för att undersöka om det hörs, vilket jag gjorde med Klotzkablarna en gång i tiden, men det spelar mest roll om man tänker hålla på med det samtidigt som man spelar in. :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-11 18:51

I replokalen har vi ett antal XLR-XLR-kablage med Neutrikdon och Mogami-kabel från Elfa. Fungerar fint även efter många år.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-11 18:53

Tack för input. :)
Det verkar som att alla i samfälligheten är överens om att äkta neutrik kontakter är en bra sak :)

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-11 19:43

Av Neutrik ägda REAN duger gott, och det finns massvis av färdiga ställ med REAN-kontakter exempelvis hos Thomann. Jag köpte Cordial med gjutna REAN till stereon sist och har hittills inte haft något att klaga på. Just från Thomann, faktiskt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-11 19:49

gopnik skrev:Av Neutrik ägda REAN duger gott, och det finns massvis av färdiga ställ med REAN-kontakter exempelvis hos Thomann. Jag köpte Cordial med gjutna REAN till stereon sist och har hittills inte haft något att klaga på. Just från Thomann, faktiskt.

Aha, ska kolla närmare på dessa. Tack :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2020-05-12 00:50

Thomanns billiga snake duger finfint. Det enda man tjänar på att köpa en dyrare är att den eventuellt klarar mer vårdslös hantering. Om du ska byta något i inspelningskedjan titta först på mikrofon, sen mikrofonpreamp. Jag är lite suge på att testa just line audios preamp, men får se om jag tar steget och köper 8-kanalsversionen eller inte.
Senast redigerad av Tarzan 2020-05-12 02:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-12 01:10

Tarzan skrev:Thomas billiga snake duger finfint. Det enda man tjänar på att köpa en dyrare är att den eventuellt klarar mer vårdslös hantering. Om du ska byta något i inspelningskedjan titta först på mikrofon, sen mikrofonpreamp. Jag är lite suge på att testa just line audios preamp, men får se om jag tar steget och köper 8-kanalsversionen eller inte.

Line Audio preamp har jag som mikrofon-mätförstärkare. Rekommenderas! Kanonbra. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-05-12 07:37

Proffs är jag ju inte (vad nu det är?), men rätt många mil har jag bakom utstyrningsinstrumenten ändå.

En endaste gång har jag haft problem med ett XLR-don i en Pearl-mikrofon. De flesta mikrofonkablar jag har i trunken är tillverkade med kabel från EMT tror jag, gråa och ganska "feta" i ytan efter ett halvsekel, sunkiga rent av, försedda med original Cannon. Det är en ganska grov och robust kontaktserie, hur hade det sett ut med mikro-USB?

Att olika kablar skulle "låta" olika är för mig en helt bisarr tanke.

Dock måste man inse att en om en mikrofon har 200 ohms utimpedans så får man tänka sig litet för med den kapacitiva lasten. Problemet är ju inte om 3 dB-punkten hamnar vid 20 eller 60 kHz, utan vad som händer med det känsliga mellanregistret där vi är som mest känsliga. Detta har visats i övertygande lyssningsprov för flera decennier sedan (blir det ett halvsekel det också? Jisses...).

Så jag tror jag citerar iö när han säger att en kabel ska vara tillräckligt lång.

Min F8 står ofta på golvet under dirigentpulten och det räcker som regel med 10 m kabel och det är absolut förbjudet att tejpa kabel i kyrkan. Ett halvsekel är som en fjärt i det sammanhanget, det är snarare ett helt än ett halvt årtusende, huvva...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-12 08:50

En del mikrofonkablar har väl rätt hög kapacitans? Med tanke på att det kan bli långa kablage bör man vara medveten om att det finns en risk att mikrofonerna inte driver dem förlustfritt. Vad klarar t.ex. Line Audio's mikrofoner att driva ifråga om kapacitiv last? Mikrofonstegen brukar hålla rätt låg inimpedans, typ 2-3 kOhm. Ställer det till det ytterligare?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-12 11:10

De flesta kondensatormikrofoner har väl en utimpedans på 100-300 ohm eller så? Det är då mikrofonens drivmimpedans som är det viktigaste, inte preampens inimpedans och det ska långa kablar till innan det blir hörbar avrullning i diskanten (än mindre i mellanregistret). Håller man sig till vanliga 5-10meters kablar tror jag inte man behöver oroa sig länge mikrofonerna har rimligt låg utimpedans.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-12 11:55

Kunde inte låta bli att testa med en OM1 och 10m extra längd vanlig mikkabel från Klotz (från 90-talet) i vanliga mätuppställningen i rum (högtalare - 1m avstånd - mikrofon). Jag kan som förväntat inte se något diskantfall alls. Kurvan är instabil inom kanske 0,1dB pga mätmetoden/uppställningen, så mindre skillnader än så blir svåra att se, men som sagt. -Med den är typen av mikrofoner behöver man nog inte oroa sig. Kanske finns det kondensatormikar där impedansen är mycket högre mot ökande frekvens(?), men det ska ändå mycket till för att det ska bli ett hörbart diskantfall.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-12 12:03

Har ofta sett uppgifter om att 100 m kabel inte ska påverka nämnvärt för mikrofoner med utimpedanser om 100 Ohm. Tänkte väl mest att de kretsar som sitter i differentiella utgångsteg ofta sägs klara 2000 pF. Vad klarar då en mikrofon? Det är ju rätt annorlunda srömförsörjning i de två fallen.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-05-12 13:04

Jag skulle nog helt enkelt tänka RC-länk, enkelt att räkna på. Gör det inte mer komplext än det är.

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-12 13:07

Tangband skrev:....vid inspelningar av akustiska instrument med kondensatormikar ? ( i mitt fall handlar det om två OM1 från line audio )

Duger prisbilliga xlr från Thomann, tex av fabrikat snake ? Eller blir det bättre om man lägger ut några hundringar till ?

Jag använder pro snake för tillfället , men tänker köpa nytt om det blir bättre .
https://m.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10.htm

Med den kabeln som nog har ca 1nF (100pF/meter) och med mic:ens ri på 100ohm får du en övre gränsfrekvens på ca1,6MHz. ( räknade jag rätt?)
En annan "sak" är hur mycket ström mickutgången kan ge om det är en kondensatormic eller som i detta fall en elektretmic. Alltså hur stort spänningssving kan micken producera med den lasten innan utgångssteget säckar ihop. Oftast dock inga problem vid "normala" utsignaler/ljudtryck.

Notera att Neutric är ett firmanamn och dom har massor av olika varianter/kvaliteter på XLR kontakter.

För vanlga inspelningar "hemma" väljer jag kabel efter hur flexibel den är. För mätmic:ar använder jag specialkablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-12 13:59

Anders J skrev:Jag skulle nog helt enkelt tänka RC-länk, enkelt att räkna på. Gör det inte mer komplext än det är.

Är bara nyfiken. Är det inte en lite mera avancerad formel för differentiella signaler, inte bara kapacitansen till skärm utan även kapacitansen mellan de två ledarna?

Hittade dessa texter:

"With a balanced cable, a signal is carried by two inner conductors and the shield is not a part of the signal path."

"Balanced cables provide for longer runs without hum pickup or high frequency loss."

Stämmer verkligen den sista?

kabel.jpg
kabel.jpg (13.23 KiB) Visad 3266 gånger

Hittade även denna räknare för Mogami-kablar: http://www.mogami.com/e/cad/mic-cable.html

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-12 14:38

RogerGustavsson skrev:Har ofta sett uppgifter om att 100 m kabel inte ska påverka nämnvärt för mikrofoner med utimpedanser om 100 Ohm. Tänkte väl mest att de kretsar som sitter i differentiella utgångsteg ofta sägs klara 2000 pF. Vad klarar då en mikrofon? Det är ju rätt annorlunda srömförsörjning i de två fallen.

Jag kan tänka mig att främst mikrofoner med hög utnivå och låg strömförbrukning kan får problem att hantera starka ljud i diskanten vid belastning från väldigt långa kablar, vilket skulle kunna ge mättnadsdist om strömmen till drivsteget inte räcker. Självsvängningsproblem är inte heller helt uteslutet vid svår last, men förmodligen ovanligt.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-05-13 15:40

Du tänker dig alltså spänningsderivatabegränsning (slew rate på svenska) orsakad av bristande strömdrivförmåga hos mikrofonens utgångssteg, trots en utimpedans på 200 eller, som hos OM1, 100 ohm?

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-13 16:32

Anders J skrev:Du tänker dig alltså spänningsderivatabegränsning (slew rate på svenska) orsakad av bristande strömdrivförmåga hos mikrofonens utgångssteg, trots en utimpedans på 200 eller, som hos OM1, 100 ohm?

Vet inte om du menar mitt inlägg eller Rogerjoenssons.....

Det behöver inte nödvändigtvis vara Slewrate utan en strömbegänsning helt enkelt som begränsar svinget vid hög last oavsett "stighastighet"
Alltså lågt ri betyder ju inte att obegränsad ström finns tillgänglig...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-05-13 23:06

Ett enkelt test att röra på kabeln och lyssna om det blir oljud, tycker jag man bör göra. Jag blev i min ungdom väldigt förvånad att det kunde låta så mycket (om en Monacor kabel). Nu när jag tänker efter så behöver det ju inte ha varit elektriska signaler som kabeln orsakade. Utan det kan vara mekaniska rörelser i kabeln som fortplantar sig till micken.

//Michael

Återgå till Teknikforum