Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav pajas » 2020-05-20 12:15

Hej, jag har ett par fina gamla fyrvägshögtalare, Marantz hd 770 från -79 som har trasiga baselement. De låter ur de andra elementen och jag har testat att kolla om dom reagerar när jag sätter lite ström på dom med batteri och inget händer. Vet någon var man får tag på spolar som är rätt sort?

vänliga hälsningar, Göran

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav Perfector » 2020-05-20 12:59

Du kan med en ohmmeter kolla mellan trådarna nära nederkanten på konen, om dom syns ifall du har kontakt där.
Jag har precis lagat ett par Isophon där ett barn petade hål i pappret och lyckades knipsa av en tråd.
Åtgärden blev att skrapa rent till koppartråden och förtenna samt ta en tunn sladd och löda mellan de två punkterna samt dra en liten limsträng över lödningen så den blir stadig
Annars kanske du kan visa bild på elementen så får vi se om någon kan hjälpa dig hitta nya.
Om elementen i sig är hela och bara filtret rasat är det enkelt nog att mäta upp värdet och köpa nya.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav pajas » 2020-05-20 14:06

Tack för svar! Vad snällt! Tyvärr så är det spolarna som bränt, antagligen spelade förra ägaren trots att kantskummet var dåligt. Elementen heter S70319, J93TNB. Skall försöka ladda upp bilder längre fram.

vänliga hälsningar, Göran

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav Perfector » 2020-05-20 14:47

Jag hittar inga element på Tradera eller E-bay, varken i amerika eller tyskland.
Lycka till med reparationen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav Maccis » 2020-05-23 11:24

Marantz reservdelsnummer: 211-1003-100
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav pajas » 2022-05-02 20:44

En uppdatering så här två år efteråt. Med ett par billiga baselement (MGR) lät det riktigt bra, men det kändes fel så jag bestämde mig för att försöka laga de gamla elementen. Jag gjorde egna spolar med de gamla brända som förebild. Lackad tråd köpte jag från Electrokit, och använde aluminium från en burk Red Bull istället för originalets pappersspole. Stansade ventilationshål. Samma mått så klart och 4 lager 0.30 tråd som limmades med långsam epoxi. Originalets spole kändes lite vek. Det gick att separera spindeln från konen och korgen med toluen och nya kanter klistrades på så klart. Nu låter det kanonbra! Fin djupbas och fantastisk separation. Sen passade jag på att byta typ på frontarna och byta lådornas dassiga vinyl mot tunn valnötfanér från Kina.

vänliga hälsningar, Göran

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Trasiga baselement i gamla fina högtalare

Inläggav Calleberg » 2022-05-02 21:12

pajas skrev:En uppdatering så här två år efteråt. Med ett par billiga baselement (MGR) lät det riktigt bra, men det kändes fel så jag bestämde mig för att försöka laga de gamla elementen. Jag gjorde egna spolar med de gamla brända som förebild. Lackad tråd köpte jag från Electrokit, och använde aluminium från en burk Red Bull istället för originalets pappersspole. Stansade ventilationshål. Samma mått så klart och 4 lager 0.30 tråd som limmades med långsam epoxi. Originalets spole kändes lite vek. Det gick att separera spindeln från konen och korgen med toluen och nya kanter klistrades på så klart. Nu låter det kanonbra! Fin djupbas och fantastisk separation. Sen passade jag på att byta typ på frontarna och byta lådornas dassiga vinyl mot tunn valnötfanér från Kina.

vänliga hälsningar, Göran


Toppen Göran, om fler var som du skulle den här planeten må mycket bättre. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster