Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav -micke- » 2020-05-28 21:11

Hej,

Jag planerar att byta ut mina nuvarande surroundhögtalare och köpa 6 st DLS flatbox midi.
Tanken är att koppla 3 st på SL och 3 på SR.
Går det att koppla annat än bara serie eller parallellt?
Det ger väl 24 resp 2,66 ohm. Inget är väl speciellt lämplig last för en normal hembioreceiver?

Ett alternativ kan ju vara att köra 2 + 1 + 1 + 2.
Då kan jag ju parallellkoppla 2 st och få 4 ohm på SL och SR, vilket troligen funkar bra för receivern.
Och sedan 8 ohm på SBL och SBR.
Men hur mycket nyttjas egentligen surround back?
Skickas det ut något där vid uppspelning av 5.1 material?

Skickar med en bild på rummet.
De ljusare gråa strecken är draperier. Så de bakre högtalarna kommer hänga i taket med ett draperi bakom.

/micke
Bilagor
Screenshot 2020-05-28 at 20.43.35.png
Screenshot 2020-05-28 at 20.43.35.png (38.54 KiB) Visad 1181 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-28 22:12

Först att kommentera... du ska absolut köra med SB-kanaler! Jag har forskat rätt mycket på hur stor skillnad det kan vara på Surround och Surround Back även i 5.1-material (vid matrix-avkodning).
Sedan beror det förstås på vad din AVR kan erbjuda i form av utökade surroundlägen. Min Pioneer har ett läge för Dolby Surround och ett för DTS:X som extrahera ljud till alla kanaler, även takkanalerna för icke-Atmos-kodat material. Och det funkar fantastiskt bra. "Gamla" filmer får nytt liv med otroligt fina panoreringar även om det står 5.1 på konvolutet.

Det finns många trådar om detta med surroundljud och kanaler här på forat. Sök och leta...

Edit: med mobilappen till Pioneer AVR kan man muta alla kanaler var för sig - det gör det mycket enkelt att testa vad som faktiskt kommer via varje enskild kanal. Jag brukar roa mig med att muta front- och sub-kanalerna och sedan gå runt i rummet och lyssna på de olika surroundkanalerna för att faktiskt höra hur man har lagt effektljudet i olika filmsekvenser. När man sedan tittar på filmen igen är det lättare att identifiera alla surroundeffekter som faktiskt finns där. Det kan handla om en bildörr som drar igen, en fågel som sveper förbi eller något som inte syns i bild men som förstärker rumsupplevelsen.

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Re: Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav -micke- » 2020-05-28 23:01

Det var det att jag hittade en gammal tråd där Ingvar skrev:
IngOehman skrev:...
Och som sagt - bakåt är en mycket mindre använd riktning än Sl och Sr, så
2 kontra 3 är onödigt mycket kapacitet bakåt.

3+3 (alltså 3+0+0+3) är ofta (men inte alltid) en bättre lösning än 2+1+1+2.


Min receiver är ganska gammal, det är en Yamaha RX V1900.
Jag har inte full koll på vad den kan göra men jag är ganska skeptisk till program som ska extrahera information och skapa något som inte riktigt finns där från början.
Om man avkodar vanlig Dolby Digital eller DTS, kommer det något till surround back då?
Eller måste receivern generera det i nån DSP funktion?

Jag får ta och söka lite mer på surround back.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav schmutziger » 2020-05-29 09:35

Jag kör tre 8ohms surrar parallellt i min marantz NRxxxx och det funkar prima. Det är dock den enda lasten marantzen har. Och det är en väldigt modest och blygsamt speecad receiver.

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Re: Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav -micke- » 2020-05-29 10:34

Nu har jag testat lite och läst lite.
Inget ljud kommer i SB när jag kör vanlig DD eller DTS.
Men väljer jag "Extra Surround"- effekt (t.ex DTS-EX Matrix, PrIIx cinema) så kommer det ut ljud. Precis som du skriver Kalejdokom.
Vet dock inte vilket ljud.
Min subjektiva bedömning är att det är SL/SR som skickas dit. Men det kan ju så klart vara mer avancerat än så.
Däremot vet jag inte om det är bättre.
Jag skulle nog föredra att ha 3 högtalare per surround-kanal ändå. För då vet jag att jag alltid har ljud i alla 3 högtalare.
Annars är det lätt hänt att man suttit och tittat på en hel film och upptäcker efteråt att jag inte aktiverat "Extra Surround" :x

Jag hittade också en del trådar i ämnet men alla kom väl mer eller mindre fram till att man måste säga åt receivern att extrahera ljud till dessa kanaler.

Om man återgår till huvudfrågan.
Kan man koppla 3 st 8 ohms-högtalare så att man får en lämplig last?
Eller ska jag chansa på att receivern klarar 2,66 ohm på surroundkanalerna?
Vet inte om det funkar på det här sättet men det känns ju som att surroundkanalerna har betydligt lägre uteffekt. Det kanske gör att slutsteget klarar lägre last?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Koppla 3 stycken 8 ohms-högtalare på en kanal

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-29 21:31

Här är en intressant tråd i ämnet:
viewtopic.php?f=9&t=65653


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster