En fråga om dither

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

En fråga om dither

Inläggav gcs » 2020-06-11 22:13

På min digitala förförstärkare kan man välja tre olika ditherbrus inställningar. Mono/stereo/inverterat dither och man kan även välja 8/16/18/20/24 bitar. Jag använder inställningen 24 bitar men jag undrar vilken inställning man ska välja för ditherbruset.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om dither

Inläggav jansch » 2020-06-12 09:54

gcs skrev:På min digitala förförstärkare kan man välja tre olika ditherbrus inställningar. Mono/stereo/inverterat dither och man kan även välja 8/16/18/20/24 bitar. Jag använder inställningen 24 bitar men jag undrar vilken inställning man ska välja för ditherbruset.


Kollar du rätt?!? Låter som du tittar på en stereo/mono inställning .

Med 24bitar upplösning behövs ingen dither, även tveksamt vid 16 bitdjup (fast nu får jag nog kommentarer om det...)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: En fråga om dither

Inläggav Tell » 2020-06-12 13:01

Dithra på du bara, gör väl kanske inte alltid nån vidare nytta men det gör samtidigt ingen skada.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: En fråga om dither

Inläggav Almen » 2020-06-12 13:25

Det är väl över huvud taget inget som man som slutanvändare skall behöva bry sig om? Vad är default? Det skall ju skötas helt internt.

Det är ju ungefär som när man skall välja filterimplementering på D/A-omvandlaren. Fånigt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om dither

Inläggav jansch » 2020-06-12 19:50

Men..... kan någon förstå vad val av dither är - stereo/mono/inverterad???
Inverterat brus??? I förhållande till vad?

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: En fråga om dither

Inläggav gcs » 2020-06-12 20:46

Det betyder att man lägger till ditherbrus i stereo-mono eller fasvänt brus. Men vad har de olika alternativen för effekt på nyttoljudet?
När man ställer in dither med 8 bitar så hör man att det brusar eftersom det motsvarar en brusnivå på 48dB. Det här kan man bara höra när man lyssnar på en digital inspelning och med digital matning av högtalare typ vissa från Genelec.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En fråga om dither

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-12 22:15

Ok, så poängen är att mildra effekterna av en dålig D/A-omvandlare, typ dåliga, gravt olinjära och lågupplösta sådana? Ok. Kul, men om du har bra D/A omvandlare, så hade jag inte ens funderat på att lägga till något sådant.
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om dither

Inläggav jansch » 2020-06-12 22:27

gcs skrev:Det betyder att man lägger till ditherbrus i stereo-mono eller fasvänt brus. Men vad har de olika alternativen för effekt på nyttoljudet?
När man ställer in dither med 8 bitar så hör man att det brusar eftersom det motsvarar en brusnivå på 48dB. Det här kan man bara höra när man lyssnar på en digital inspelning och med digital matning av högtalare typ vissa från Genelec.


Alltså...... brus är slumpmässigt. Vad spelar det för roll att fasvända?
Vad är det för burk? Något är skumt

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: En fråga om dither

Inläggav gcs » 2020-06-13 18:09

Burken som jag använder som förförstärkare sedan flera år är den här.

https://www.tcelectronic.com/Categories ... rans(en|en)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: En fråga om dither

Inläggav PerStromgren » 2020-06-13 18:43

jansch skrev:
gcs skrev:Det betyder att man lägger till ditherbrus i stereo-mono eller fasvänt brus. Men vad har de olika alternativen för effekt på nyttoljudet?
När man ställer in dither med 8 bitar så hör man att det brusar eftersom det motsvarar en brusnivå på 48dB. Det här kan man bara höra när man lyssnar på en digital inspelning och med digital matning av högtalare typ vissa från Genelec.


Alltså...... brus är slumpmässigt. Vad spelar det för roll att fasvända?


Det är nog samma signal i bägge kanalerna, men 180 grader fasvända. Annars hade det inte spelat någon roll, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: En fråga om dither

Inläggav PerStromgren » 2020-06-13 18:46

gcs skrev:På min digitala förförstärkare kan man välja tre olika ditherbrus inställningar. Mono/stereo/inverterat dither och man kan även välja 8/16/18/20/24 bitar. Jag använder inställningen 24 bitar men jag undrar vilken inställning man ska välja för ditherbruset.


Nåja, "förförstärkare" beskriver nog inte helt den låda du pratar om. Jag klickade på din länk, och den går till en "Studio Mastering Processor", vilket i alla fall inte jag skulle kalla bara en förförstärkare.

Din fråga blev genast lättare att förstå! :)
... tycker jag!

Per

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En fråga om dither

Inläggav jansch » 2020-06-13 23:16

Det börjar klarna ...... när man läser specen.

Först och främst vid 24bits går dither inte att aktivera - Det behövs inte som jag skrev i mitt första inlägg.

Lägesväljaren för dither visar inte vad för typ av dither det är(!) utan att man ska t.ex välja "stereo" när man kör stereokanaler.
Inte underligt att man blir konfunderad när man tolkar det som att bruset är stereo......

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: En fråga om dither

Inläggav goat76 » 2020-06-14 00:25

jansch skrev:Det börjar klarna ...... när man läser specen.

Först och främst vid 24bits går dither inte att aktivera - Det behövs inte som jag skrev i mitt första inlägg.

Lägesväljaren för dither visar inte vad för typ av dither det är(!) utan att man ska t.ex välja "stereo" när man kör stereokanaler.
Inte underligt att man blir konfunderad när man tolkar det som att bruset är stereo......


Det är en gammal apparat från en tid då alla studioprogram internt arbetade i högst 24-bit, därför finns det inte inbyggt en inställning för dither i 24-bit.

Numera när alla studioprogram internt arbetar i 32-bit eller 64-bit så lägger man på dither även då det renderas till 24-bit. De allra flesta inom musikproduktion har det som standard att alltid applicera dither vid varje steg som bitarna reduceras, och det finns även de mastring-ingenjörer som föredrar att få filerna i studioformatet 32-bit floating point så att de själva får välja typ av dither för de olika slutformaten.

Även om man nu troligtvis inte kan höra trunkeringsfelen på en fil i 24-bit så finns felen trots allt ändå där, och det skadar inte att ta bort dem vilket är standard att göra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: En fråga om dither

Inläggav goat76 » 2020-06-14 00:44

gcs.

Ifall du skapa musik så använder du den dither-inställning som passar in på slutformatet.
Ifall du bara ska använda apparaten som försteg så slår du av dither-funktionen eftersom materialet redan har dither.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster