Platta framför subwoofer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Platta framför subwoofer

Inläggav Anton_83 » 2020-06-12 21:26

Jag gjorde några mätningar med rew och umic1. Jag provade att stalla en skiva framför elementet på en av mina slutna subbar och då ökade spl,en med 2db över nästan hela registret, det blev mindre efter 70hz, impulsen blev lite "finare" oxå.
Nån som provat sätta en skiva framför? Man skulle kanske ha byggt dit en.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-12 21:39

Det finns väl lite olika teorier om vad som händer när man gör så, beroende på hur stor skiva man använder och hur nära elementet man placerar den.
Jag tänker att det kan bli en släng av både bandpasslåda och "slot loaded woofer". Båda skapar ju någon form av kompression framför elementet, som ju trycker ner frekvenssvaret. Ungefär där tappar jag bort mig själv i teorin... :oops:

Välkommen till Faktiskt.io förresten. :)

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Anton_83 » 2020-06-12 21:56

Tackar.
Jag tycker det borde bli mindre eftersom energin borde ju minska då den slår emot skivan. Så fort en rörelse måste byta riktning tycker jag det borde minska energin. Men tydligen inte. Ända från 18hz så ökar det, inte så mycket, lite drygt 1db, men vid 45 Hz och upp till 60hz så ökade det mellan 3 och 5 db. GD,n blev oxå bättre. Då mätte jag på en dayton um15-22 och en dayton rss390hf
Skivan jag använde va bara en plywood skiva som var 2.5x 0.7m jag hade den ca 5cm ifrån

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Eri » 2020-06-13 08:55

Sonus Faber Extrema hade ju en slavbas på baksida som var täckt av en platta placerad några centimeter framför membranet.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Perfector » 2020-06-13 09:23

Det ser ut som om man gjort en konstgjord vägg till elementet.
Normalt rekommenderas ju ett visst avstånd från vägg för att sprida bas, men eftersom den (sonus) står en bit ur från väggen så gör man istället en egen vägg som optimerar avståndet.
Din platta bakom basen verkar göra samma sak och då är det ju pluspoäng för gott tänkande.
När jag var ung och experimentlysten hade jag tanken på att fräsa ut en cirkel under basen och sätta en o-ring runt kanten och sätta tillbaks den för att få en slav som bara gick i de allra lägsta registret.
Det blev aldrig något av det så jag vet inte hur det skulle funkat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-13 11:16

Carlssons trevägaren har en skiva framför baselementet, vars funktion inte finns beskriven i patenten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-13 18:23

Kalejdokom skrev:Det finns väl lite olika teorier om vad som händer när man gör så, beroende på hur stor skiva man använder och hur nära elementet man placerar den.
Jag tänker att det kan bli en släng av både bandpasslåda och "slot loaded woofer". Båda skapar ju någon form av kompression framför elementet, som ju trycker ner frekvenssvaret. Ungefär där tappar jag bort mig själv i teorin... :oops:
...

Var har du sett dom teorierna presenteras?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-14 16:07

paa skrev:
Kalejdokom skrev:Det finns väl lite olika teorier om vad som händer när man gör så, beroende på hur stor skiva man använder och hur nära elementet man placerar den.
Jag tänker att det kan bli en släng av både bandpasslåda och "slot loaded woofer". Båda skapar ju någon form av kompression framför elementet, som ju trycker ner frekvenssvaret. Ungefär där tappar jag bort mig själv i teorin... :oops:
...

Var har du sett dom teorierna presenteras?

Här t.ex. (gällande slot-porten i en ripol):
https://jazzman-esl-page.blogspot.com/2 ... erway.html

"Unlike most other subs; the woofers in a Ripole are in an opposing push/push configuration. The resulting compression in the front chamber actually lowers the woofers' fundamental resonant frequency by as much as 10Hz."

Gällande bandpass har jag kanske inget direkt belägg för att det handlar om kompression, men det är ju en låda med port framför elementet, som ju kan liknas lite med att ställa en stor skiva framför.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-14 20:29

En sån här "twin holder" som sitter i ino Profundus Z, borde väl ge ungefär samma resultat som kamrarna i en ripol, att luften i dessa spalter/kamrar har en massa som kopplas till membranmassan och sänker resonansfrekvensen bl.a.

Bild

Hornresp bör kunna simulera dessa saker, jag har dock aldrig satt mig in i det programmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Anton_83 » 2020-06-16 18:19

Jag ska tillägga att jag provade med en skiva som var lika stor som elementet, det gav ingen större skillnad. Nån db här och där.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav jansch » 2020-06-16 22:06

Om inte slitsen som bildas runt plattan INTE har väsentligt större area än membranet borde Mms öka och därmed oxå påverka bl.a lådstorlek.

En fördel borde vara att korta våglängder (t.ex. dist ) ej "läcker ut"

Plattan kommer ju inte påverka basens spridning alls.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav gopnik » 2020-06-16 23:15

Om man mäter nära måste man ta hänsyn till den strålande ytan. Om man minskar den genom att låta elementet spela genom en slits (som det blir med en skiva för) och mäter nära slitsen, så kommer det se ut att bli starkare ljud jämfört med att mäta nära elementet, utan slits. Den effekten försvinner dock på avstånd.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Anton_83 » 2020-06-16 23:27

Jag mätte mitt i soffan där jag sitter. Det är ca 3m och jag mätte flera ggr med och utan för att se så inte micken flyttat sig eller mätte fel.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav dewpo » 2020-06-19 18:18

Om man simulerar Slott-lastade system som bandpass lådor så får man ganska rätt resultat, Tycks det :D

BAND.jpg
BAND.jpg (642.2 KiB) Visad 3144 gånger


BANDfas.jpg
BANDfas.jpg (198.04 KiB) Visad 3144 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-19 20:48

dewpo skrev:Om man simulerar Slott-lastade system som bandpass lådor så får man ganska rätt resultat, Tycks det :D

BAND.jpg


BANDfas.jpg

Vad har du simulerat i för program?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav dewpo » 2020-06-19 20:54

paa skrev:
dewpo skrev:Om man simulerar Slott-lastade system som bandpass lådor så får man ganska rätt resultat, Tycks det :D

BAND.jpg


BANDfas.jpg

Vad har du simulerat i för program?


VirtuixCAD :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Tangband » 2020-06-20 20:23

Eri skrev:Sonus Faber Extrema hade ju en slavbas på baksida som var täckt av en platta placerad några centimeter framför membranet.

[ Bild ]


Det ser ut som att de velat sprida slavbasljudet med hjälp av plattan, som även säkert sänker avstämningen någon Hz.
Under schröder så sprids dock ljudet inte på samma sätt som de övre registren, det sprids mycket mera, så man kan verkligen fundera om plattan behövs och fungerar, eftersom basen sprids ändå ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-20 21:33

Det är ju ett rejält och enkelt elementskydd i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Anton_83 » 2020-06-23 23:42

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... &start=150
Skrollade in på ett nederländsk forum, han har byggt nån frän låda med en skiva ovanför subben

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-24 07:42

Den var intressant, men man kan ju tänka att det vore mer effektivt att skippa locket och vända på lådan så att basen spelar mot golvet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Platta framför subwoofer

Inläggav paa » 2020-06-24 10:45

Samtidigt kan det vara gynnsamt mot stående vågor mellan golv och tak att ha elementet en bit upp från golvet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster