Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 12:28

Bill50x skrev:Orgeln sitter som ett smäck, superbra upptagning! Jag och sambon satt alldeles andäktiga och lyssnade i morse. Nu ska jag bara redigera filen så jag får den uppdelad efter styckena med lagom avstånd mellan så det låter som en enhetlig konsert. Vilket det iofs var IRL men det är alltid annorlunda på plats och när man lyssnar efteråt. Jag tror dock att jag stryker applåderna, mikrofonplaceringen var uppenbart optimerad efter orgeln :-)

Men rackarns bra inspelning, den ska du vara stolt över!

/ B

Oj :oops: :)
Kul att ni gillade inspelningen :)
Senast redigerad av Tangband 2020-06-17 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 12:29

Anders J skrev:En så fin orgel ni har! Inte utan att man blir avis!

Men jag ansluter mig till vad andra skrivit, jag har bra lyssning (pi60s) och det låter väldigt bra och jag finner absolut inget att anmärka på. Så bara fortsätt, det är så kul att du fått så mycket goda råd och dåd här!

Ändå kan jag fundera över hur det skulle skulle ändra sig om du prövade alternativa mikrofonplaceringar, närmare orgeln, olika höjd etc. En orgel är ju ett väldigt speciellt instrument och klangen blir ju liksom diffus redan från början. Om man spelar understa oktaven i pedalen med bara 16' principal så brukar man ibland höra att ljudet "hoppar" sida till sida i halvtonsstegen, men annars är det ju väldigt annorlunda jämfört med sångare/stråkar/blåsare.

Jag ser att körens stolar står på samma vis som i vår kyrka, mot sydväggen i koret. De flesta körledare verkar ha samma instinkt, att flytta kören nära åhörarna i konsertsituationer. Men då förlorar körsångarna de tidiga reflexerna från väggen bakom och det blir mycket svårare att höra varandra.

Så oavsett om det är orgel eller kör så en kupol över koret på det viset ett problem både för musikerna själva och inte minst för mikrofonerna. Ljud som försvinner upp i kupolen blir bara diffus efterklang. Så därav mitt råd att prova dig fram. Du kan ju ta enkla ackordföljder och lyssna hur det låter i ackorden och i efterklangen.

Jag använder oftast (när jag står i kören själv) ett par CM3 på "öronbreddsavstånd" litet utvinklade för att litet öka andelen direktljud, men det är ju inget jag skulle överväga för orgel.


Tack för berömmet och tack för att du delar dina egna erfarenheter med CM3.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 13:12

Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.

Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-06-17 13:33

Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.

Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.


Det där förstår jag inte?? Kan du förklara närmare.

Vad gäller DC, så kan det ljudmässigt ha fördel att ta bort DC från den digitala koden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 14:07

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.

Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.


Det där förstår jag inte?? Kan du förklara närmare.

Vad gäller DC, så kan det ljudmässigt ha fördel att ta bort DC från den digitala koden.

Mvh
Peter


Jo, eftersom inspelningen blir svagare än maximal digital utstyrning ( pga att jag ville undvika digital överstyrning vid inspelningen ) så gör normaliserings funktionen i audacity, eller någon annan DAW, att allting kan volymmässigt digitalt höjas till det värde man knappar in i audacity. Man kan även välja värdet ” 0 ” , då blir den digitala utstyrningen maximal. Allt detta gör man efter hela inspelningen. Eftersom en del dacar, som jag förstått det, har problem med full digital utstyrning så knappade jag in värdet - 1 dB . Normalisering av nivån är ingen kompressor som jag förstått det, utan endast en digital flyttning, höjning av hela nivån av musikstycket.
Jag har förstås kvar den icke normaliserade versionen i datorn som låter kring 10 dB svagare och där även klockringningen finns med , jag skulle kunna skicka den till dig så får du kolla om det är nån ljudkvalitetsskillnad jämfört med normaliserad nivå. :)

Angående borttagande av DC offset så reagerade jag instinktivt på att försöka ta bort så många funktioner i audacity som möjligt vid normaliseringsprocessen, som möjligen skulle kunna försämra signalen. Intressant det du nämner om att det skulle kunna vara tvärtom , att det möjligen skulle kunna förbättra ljudkvaliteten .

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-17 14:31

-1dB under max är en bra maxnivå och borde vara säkert i de allra flesta fallen.
DC-offset-funktionen borde inte vara något problem om den inte är extremt ovettigt gjord, men eftersom din A/D (nästan) garanterat har ett högpassfilter så behöver du inte använda den. Ev. klick i skarvarna när man klipper i filerna åtgärdar man ju enkelt med lite in och ut-toningar.
-På självvald "semester".

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav MacBruce » 2020-06-17 16:24

Vill bara tacka Tangband för en kopia av inspelningen! Själv har jag f.n. inte några resurser för kritisk avlyssning av densamma, men avvaktar svar från en person som med stor sannolikhet själv har spelat på den aktuella orgeln... Hoppas att kunna arrangera en "lyssnings-session".

Vid tidigare dubbelblindade lyssningstest har hen med 100% träffsäkerhet kunnat identifiera orgeln (från "hela världen"!) i uppspelningen av fonogram.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-06-17 16:33

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.

Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.


Det där förstår jag inte?? Kan du förklara närmare.

Vad gäller DC, så kan det ljudmässigt ha fördel att ta bort DC från den digitala koden.

Mvh
Peter


Jo, eftersom inspelningen blir svagare än maximal digital utstyrning ( pga att jag ville undvika digital överstyrning vid inspelningen ) så gör normaliserings funktionen i audacity, eller någon annan DAW, att allting kan volymmässigt digitalt höjas till det värde man knappar in i audacity. Man kan även välja värdet ” 0 ” , då blir den digitala utstyrningen maximal. Allt detta gör man efter hela inspelningen. Eftersom en del dacar, som jag förstått det, har problem med full digital utstyrning så knappade jag in värdet - 1 dB . Normalisering av nivån är ingen kompressor som jag förstått det, utan endast en digital flyttning, höjning av hela nivån av musikstycket.
Jag har förstås kvar den icke normaliserade versionen i datorn som låter kring 10 dB svagare och där även klockringningen finns med , jag skulle kunna skicka den till dig så får du kolla om det är nån ljudkvalitetsskillnad jämfört med normaliserad nivå. :)

Angående borttagande av DC offset så reagerade jag instinktivt på att försöka ta bort så många funktioner i audacity som möjligt vid normaliseringsprocessen, som möjligen skulle kunna försämra signalen. Intressant det du nämner om att det skulle kunna vara tvärtom , att det möjligen skulle kunna förbättra ljudkvaliteten .


Ok, då förstår jag.

Ja, det vore väldigt intressant att få ta del av originalet med klockringning. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 16:48

Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-06-17 17:42

Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning. :)

Om det är OK för dig Tangband så kan jag distribuera filen till de som är intresserade. Jag har delat upp den i totalt 9 objekt
(01 Buxtehude
02 a/b/c Bach Toccata/Adagio/FugaC)
03 a/b Mendelsson Allegro Con Brio/Andante Religioso
04 Gabriella Gullin Impromptu Risvegilato
05 a/b Meditation/The Power of Life)

Ser det rätt ut?

Mvh / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-17 17:48

Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning. :)


Den versionen låter naturligtvis exakt likadan förutom att den är 10 dB lägre, men det kanske är klockorna Peter är intresserad av? :)

Ni som endast kommer med hyllningar, tycker ni Tangbands inspelning är helt perfekt och utan någon som helst förbättrings-potential?
Om inte så är det nog mer givande för Tangband ifall ni verkligen försöker hitta eventuella, fel så kanske det blir ÄNNU bättre nästa gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-17 18:24

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning. :)

Om det är OK för dig Tangband så kan jag distribuera filen till de som är intresserade. Jag har delat upp den i totalt 9 objekt
(01 Buxtehude
02 a/b/c Bach Toccata/Adagio/FugaC)
03 a/b Mendelsson Allegro Con Brio/Andante Religioso
04 Gabriella Gullin Impromptu Risvegilato
05 a/b Meditation/The Power of Life)

Ser det rätt ut?

Mvh / B

Det är ok. Ser bra ut .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-06-17 19:33

Tangband skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning. :)

Om det är OK för dig Tangband så kan jag distribuera filen till de som är intresserade. Jag har delat upp den i totalt 9 objekt
(01 Buxtehude
02 a/b/c Bach Toccata/Adagio/FugaC)
03 a/b Mendelsson Allegro Con Brio/Andante Religioso
04 Gabriella Gullin Impromptu Risvegilato
05 a/b Meditation/The Power of Life)

Ser det rätt ut?

Mvh / B

Det är ok. Ser bra ut .

Har lyssnat igen med lite mer realistisk volym. Det är ett fantastiskt tryck, Maria är ju skitduktig. Och du har gjort en ruskigt bra inspelning, något av det bästa jag hört faktiskt. Inte bara bra ljud, det musikaliska är så bra bevarat.

För den som vill ta del av denna inspelning, PM:a mig så lägger jag upp den på Dropbox. 24/96 format, wav eller flac.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-17 19:50

Har nu lyssnat och kan bara instämma i hyllningskören - det är riktigt bra! Det är ungefär så många orglar ute i kyrkorna låter, i bästa fall. Det brukar dessvärre inte trakteras så bra som i detta fall. Jag är ingen orgelfan men jag kan ändå uppskatta instrumentet då och då. Förra påsken var vi i Regensburg och gick in i domen. Detta är i tyska katolikbältet, det var knökafullt, ståplats för en del. Lite större orgel, har aldrig hört sådant drag. Jag och frugan tittade på varandra och log, jävlar.... Sedan tågade Regensburger Domspatzen in, en av de stackars gosskörer som varit drabbade av övergrep. Sjunga kunde de!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav HenrikTornquist » 2020-06-17 19:58

@ Bill50x: har du möjlighet att dela med dig till mig vore jag tacksam. Inspelningen får ju idel beröm, och orgelmusik gillar jag.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Almen » 2020-06-17 21:53

Nu har jag laddat ned den, det tog sin lilla tid. Blir spännande att lyssna, hoppas få tid över i helgen att sitta ned.

Buxtehude är en favorit, och BWV 564 tycker jag är bland det finaste som Bach har kreerat. Blir kul att höra Axells tolkning.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-06-17 23:51

HenrikTornquist skrev:@ Bill50x: har du möjlighet att dela med dig till mig vore jag tacksam. Inspelningen får ju idel beröm, och orgelmusik gillar jag.

https://www.dropbox.com/home/Tangband
Prova denna länk, Dropbox har uppdaterat och jag är osäker på hur det fungerar numera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav HenrikTornquist » 2020-06-18 08:39

"Mappen Tangband finns inte" :( .
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav bassman » 2020-06-18 08:45

Ja du Tangband den där inspelningen kan du vara riktigt stolt över.

Jag tycker det riktigt bra inspelning och organisten är ju en riktig fena på att lira. Flera tummar upp :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-18 08:47

HenrikTornquist skrev:"Mappen Tangband finns inte" :( .


Skickar ett PM, meddela om det fungerar.

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav malare » 2020-06-18 08:59

Bill50x skrev:
HenrikTornquist skrev:@ Bill50x: har du möjlighet att dela med dig till mig vore jag tacksam. Inspelningen får ju idel beröm, och orgelmusik gillar jag.

https://www.dropbox.com/home/Tangband
Prova denna länk, Dropbox har uppdaterat och jag är osäker på hur det fungerar numera.

/ B

Den länken går bara till din egen Dropbox. Du måste ge en länk som du får från att högerklicka på mappen och välja: kopiera Dropbox-länk

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav HenrikTornquist » 2020-06-18 09:02

RogerGustavsson skrev:
HenrikTornquist skrev:"Mappen Tangband finns inte" :( .


Skickar ett PM, meddela om det fungerar.

Tackar så mycket för hjälpen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-06-18 09:25

Jag vet inte varför Dropbox gjort om något som fungerade tidigare. Nu har jag provat på ett annat sätt och får fortfarande detta resultat
https://www.dropbox.com/home/Tangband

Testade ytterligare ett sätt och får då denna länk
https://www.dropbox.com/sh/h1gxj5wd3x6p ... ynrea?dl=0

Märkligt detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav malare » 2020-06-18 10:08

Jag gjorde en inspelning i Gagnefs kyrka för några år sedan av Power of life med organisten Christopher Herrick. Takle skrev tydligen detta verk åt Herrick som är en kändis bland organister. Han har visst arbetat som organist i Westminster Abbey. Detta är inspelat med Ehrlund- mikrofoner. Två kardoider i DIN-konfiguration några meter från orgeln och två omni nere i kyrkorummet. Inspelat på en Zoom H6 i 24/96, sedan mixat och nedsamplat till 16/44.1

https://www.dropbox.com/s/965ny2cjv78gq ... e.wav?dl=0

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kralle » 2020-06-18 11:18

Jag tycker båda inspelningarna håller hög klass. På Tangbands saknar jag en del i diskantområdet. Ungefär som det hade legat en tunn filt över mikrofonerna. Det hörs särskilt väl när man lyssnar på applåderna i slutet och jämför med applåderna på malares inspelning. Jag förmodar att det har med mikplacering att göra.
Jag hade gärna också hört lite mer efterklang på Tangbands inspelning. Men återigen - hög klass.
Nu var det olika programmaterial så att jämföra via Masvis kanske inte är helt relevant.
jfr.png
jfr.png (22.43 KiB) Visad 3998 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-18 11:24

Lite olika är de. Applåder är svårt om man inte har extra mikrofoner för at ta upp dem. Med ett huvudpar blir det ofta ljud från fel håll, även rundtagande mikrofoner har högfrekvenstapp bakifrån.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kralle » 2020-06-18 13:00

För jämförelsens skull gjorde jag en Masvis-analys av endast Power of Life-spåret på Tangbands inspelning.
power_compare.png
power_compare.png (20.05 KiB) Visad 3970 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav dewpo » 2020-06-18 14:44

Nu har jag också lyssnat :D
Tangband.jpg
Tangband.jpg (191.99 KiB) Visad 3941 gånger


Och vad skall man säga?
Här har man aktivt gått ur kyrkan, Och så får man in helvetet i vardagsrummet :twisted:


Mycket natur troget med andra ord :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-18 14:47

Kralle skrev:Jag tycker båda inspelningarna håller hög klass. På Tangbands saknar jag en del i diskantområdet

Kanske att det inte är diskanthöjt...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav dewpo » 2020-06-18 18:30

RogerJoensson skrev:
Kralle skrev:Jag tycker båda inspelningarna håller hög klass. På Tangbands saknar jag en del i diskantområdet

Kanske att det inte är diskanthöjt...


Jag måste inflika att jag tycker tvärtom, Orgel låter lite för ljust en barockstämning hade passat bättre :twisted:
Men jag antar att psalmerna som normalt framförs inte skulle låta bra då :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 7 gäster