Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-09 17:38

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.

Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.


Sa jag något annat?

Jag höll med om allt det du skrev i ditt inlägg, sedan spann jag vidare på det för att beskriva varför det inte är fullt lika lätt för våran hörsel att sortera bort störljuden på en inspelning.

En del av problematiken är att både störljudet och nyttoljudet på inspelningen kommer från exakt samma punkt/ljudkälla vilket det inte gjorde för våran hörsel och vårat sinne när vi befann oss på plats, för då kunde vi distinkt skilja på dessa ljud för att de kom från olika ljudkällor, och därmed lättare sortera bort störljudet.

Ett annat problem är att vi inte heller har med synintrycken från plats när vi bara lyssnar på en inspelning, vi går därmed miste om alla de ledtrådar som det ger, vilket även det hjälper oss att identifiera vad som låter så att vi lättare kan sortera det vi hör när vi är på plats.
Allt det alla våra samlade sinnen snappar upp genom att vara på plats bearbetas snabbt i våra hjärnor och vissa oväsentliga saker som störljud kan sorteras bort, detta är totalt överlägset en "dum" mikrofon-upptagning som vid uppspelning blir en isolerad ljudhändelse. Även detta gör att vi inte längre har lika bra förmåga att sortera bort störljudet och då uppfattas det vid uppspelning som än mer störande.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-09 17:41

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.

Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.

En definitionsfråga. Vår hörsel fungerar annorlunda än mikrofoner. Om du sitter i ett större pratande sällskap där allt pladder är en enda gröt så kan du "rikta hörseln" mot det samtal som du finner intressant. Det kan inte en mikrofon, precis som beskrivits ovan av Goat76.
Å andra sidan har vi även vår syn att luta oss emot när vi lyssnar, tittar man på den som talar så är det lättare att urskilja vad personen säger genom att titta på läpparna. Det är samma sak med en musikvideo, fokuserar man på tex trombonen så hör man den, annars kanske inte.

/ B


Precis smma saker som jag är inne på, du var dock snabbare än mig på att skriva det då jag behövde fundera lite på hur jag skulle formulera det hela.
Cocktail-effekten är en stark egenskap hos våra sinnen. :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-09 18:05

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.

Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.

En definitionsfråga. Vår hörsel fungerar annorlunda än mikrofoner. Om du sitter i ett större pratande sällskap där allt pladder är en enda gröt så kan du "rikta hörseln" mot det samtal som du finner intressant. Det kan inte en mikrofon, precis som beskrivits ovan av Goat76.
Å andra sidan har vi även vår syn att luta oss emot när vi lyssnar, tittar man på den som talar så är det lättare att urskilja vad personen säger genom att titta på läpparna. Det är samma sak med en musikvideo, fokuserar man på tex trombonen så hör man den, annars kanske inte.

/ B

Om man ser till bakgrundsbullret/bruset så är det ofta inte så mycket riktverkan att räkna med i verkligheten. Det går ofta inte att vrida på huvudet för att bli av med bakgrundsbullret/suset i en miljö som den aktuella (kyrka). I viss mån kan man identifiera att det kommer från högtalarna vid uppspelning, ja, men till stor del handlar uppmärksamheten på att det inspelade bullret/bruset inte finns i rummet när uppspelningen stängs av. Av/På effeken kan simuleras som jag beskrev och kan ge en liknande upplevelse i verkligheten helt utan mikrofoner. Ibland är effekten rent chockerande! För egen del är effekten med och utan hörselskydd ofta väldigt lika som att starta och pausa en inspelning (med inspelat bakgundsbuller).
Men visst finns det synintryck och annat som kan förvilla, också.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-09 19:31

Tell skrev:
goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan. :D


Det där håller jag inte alls med om. Ligger störnivåerna på samma nivå i verkligheten som på inspelningen så är det lika lätt för öronen att sortera bort bruset (skulle väl iofs vara att på inspelningen så kommer bruset från samma håll som musiken så det kanske försvårare det liite mer). Alltså även om ljudet kommer från ett par högtalare så är det fortfarande dina öron o hjärna som sorterar ljuden.
Dessutom har jag väldigt svårt att sortera bort en ostskiva från en macka. Inte för att jag skulle vilja det, ost är ju väldigt gött det!


Först skriver du att du inte håller med mig alls men i nästa mening håller du med om precis det jag påpekade, att det för hörseln blir svårare att sortera bort det störande fläktljudet när det vid uppspelning kommer från precis samma håll/samma ljudkälla.
Jag har inte påstått att det inte går att sortera bort störljudet alls vid lyssnandet på uppspelning, dock betydligt svårare än om man är på plats.

Det är ju det här som är den största problematiken med att spela in ljud med mikrofoner, att de tar in allt ljud utan möjlighet att sortera bort de oönskade ljuden, vilket i sin tur är en av orsakerna till varför man oftast behöver placera mikrofonerna betydligt närmare ljudkällan än var det i lokalen låter bra/bäst om man befinner sig där för att lyssna live.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tell » 2020-07-09 20:22

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan. :D


Det där håller jag inte alls med om. Ligger störnivåerna på samma nivå i verkligheten som på inspelningen så är det lika lätt för öronen att sortera bort bruset (skulle väl iofs vara att på inspelningen så kommer bruset från samma håll som musiken så det kanske försvårare det liite mer). Alltså även om ljudet kommer från ett par högtalare så är det fortfarande dina öron o hjärna som sorterar ljuden.
Dessutom har jag väldigt svårt att sortera bort en ostskiva från en macka. Inte för att jag skulle vilja det, ost är ju väldigt gött det!


Först skriver du att du inte håller med mig alls men i nästa mening håller du med om precis det jag påpekade, att det för hörseln blir svårare att sortera bort det störande fläktljudet när det vid uppspelning kommer från precis samma håll/samma ljudkälla.
Jag har inte påstått att det inte går att sortera bort störljudet alls vid lyssnandet på uppspelning, dock betydligt svårare än om man är på plats.

Det är ju det här som är den största problematiken med att spela in ljud med mikrofoner, att de tar in allt ljud utan möjlighet att sortera bort de oönskade ljuden, vilket i sin tur är en av orsakerna till varför man oftast behöver placera mikrofonerna betydligt närmare ljudkällan än var det i lokalen låter bra/bäst om man befinner sig där för att lyssna live.


Skulle inte säga att "kanske försvårare det liite mer" är att hålla med dig, för det gör jag fortfarande inte riktigt, även om du har lite poänger där. Jag har väldigt lätt att sortera ut ljud ur inspelade material o det har dom flesta andra också, inkl du. Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-07-09 23:05

Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.

Att man hör detta kan mycket väl bero på komprimering. Eller närmikat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav hcl » 2020-07-10 08:25

Bill50x skrev:
Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.

Att man hör detta kan mycket väl bero på komprimering. Eller närmikat.

/ B


Allt som oftast är det så. Jag tror vi är så vana vid hur musik produceras idag att vi tar för givet kavliteter i inspelningarna som skapas genom processning (kompression, de-essing, distorsion, phasing, reverb, ...).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tell » 2020-07-10 14:55

Bill50x skrev:
Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.

Att man hör detta kan mycket väl bero på komprimering. Eller närmikat.

/ B


Fair enough. Frågan är ju då hur mycket av sånt man hör irl om man sitter o lyssnar på en gitarrist?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-10 15:00

Tell skrev:
Bill50x skrev:
Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.

Att man hör detta kan mycket väl bero på komprimering. Eller närmikat.

/ B


Fair enough. Frågan är ju då hur mycket av sånt man hör irl om man sitter o lyssnar på en gitarrist?


Det beror väl på om gitarren har en förstärkt signal eller om du sitter tillräckligt nära så kan väl höra dessa deltaljer, men sitt inte för nära så att de trampar på dig. :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 15 gäster