Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-15 15:29

Så har jag då spelat in min första orgelkonsert. Det var lite spännande eftersom jag :
1. Är ganska ny på det här.
2. Jag fick via mail en del goda råd av Bertil Alving , efter att på bild visat honom hur lokalen ser ut. En viktig sak var att undvika kupol- reflexen i taket och därför troligen ingen god mikplacering precis under denna.
3. Bra råd har även kommit från Peter S, goat 76, Hcl och Rogerjoensson mfl.
4. Jag spelade in med 50 cm mellan mikrofonerna. Line audios OM1 var placerade lite framskjutna i mikhållarna så att avståndet hållare/ mynning på mikrofonen skulle var längre ifrån varandra. Mikrofonerna var inte invinklade, utan pekade rakt fram, snett uppåt, så att frekvenskurvan på direktljudet från orgeln skulle bli så rakt som möjligt.

5. Jag använde Audient iD14 och försökte hålla alla kablar en bit från varandra. Wi-fi i datorn var avstängd.
6. Spelade in högupplöst med 24 bit 96 kHz ( edit: 48 kHz ) med audacity med dithering aktiverad .
7. Cordials rean silver kablar användes i 5 meters längder. Märkbart högre precision känns det som, rent mekaniskt, i kontakterna jämfört med ssnake från Thomann.
8. Provade två placeringar av mikrofonerna genom att gå omkring och lyssna under soundchecken, och hamnade med dessa där den gröna pilen pekar. Det var även ungefär det Bertil föreslog i mailet. Han betonade dock att det inte finns några facit hur man bör göra utan man måste prova sig fram och lyssna i lokalen.

Edit : pga tidsbrist kan jag inte skicka fler möjligheter att lyssna på konserten.
Senast redigerad av Tangband 2020-07-02 08:15, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Perfector » 2020-06-15 15:43

Vad som är intressant i din uppställning är att du valt en position som jag troligen aldrig sett förut.
Det kan nog ge fördelar då du tänkt igenom det noga.
Jag undrar hur det låter från optimal lyssningsplats i bänkarna och med mikrofonskydd.
Skydd gjorde jag av 60 mm profilskum där jag skar ut ett kors och sedan vände profilen utåt.
Det funkade utmärkt i hemmet så att man slapp merparten av reflexerna som mikrofonerna annars tar upp
Nu har jag inga högtalare värda namnet vid datorn och ingen möjlighet att bränna och spela på stereon, annars skulle det vara mycket intressant att få lyssna på vår nyaste orgelinspelare.
Håll fanan högt och lek av hjärtats lust.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-15 17:31

Lite om orgelprogrammet.

1. Buxtehude Preludium fiss moll.
Kanske det minst lättillgängliga i hela programmet. Gillar man inte Buxtehude så kan man istället ta sig fram till Bach som förövrigt gillade Buxtehude :)

2. Bach, Toccata adagio och Fuga C
Bach är alltid bra - här finns riktig djupbas i pedalsolona samt lyriska melodier i de lugnare partierna.

3. Mendelsson , Sonat nr 3 A dur , allegro con brio och andante religioso.
Mäktig orgelmusik från romantiken.

4. Gabriella Gullin
Impromptu Risvegliato
Riktigt intressant orgelmusik med improviserade inslag.

5. M.L Tackle
Meditation och the power of life är fantastisk orgelmusik där hela kyrkan självsvänger i slutet :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav rajapruk » 2020-06-15 18:24

Coolt att ha en sådan inspelning när du provlyssnar hifi-system sedan. Du var där, och vet hur det lät på plats liksom :)

Hur bra klarar dina fuldist ;) att återge detta materialet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-15 19:28

rajapruk skrev:Coolt att ha en sådan inspelning när du provlyssnar hifi-system sedan. Du var där, och vet hur det lät på plats liksom :)

Hur bra klarar dina fuldist ;) att återge detta materialet?


Ja, det här blir ett bra tillfälle för jämförelser hur det lät i verkligheten .
Jag kan lugnt till en början konstatera att verkligheten låter större och betydligt starkare .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-16 07:44

Kul med liveinspelningar! Jag gör också en del liknande uppdrag i bl.a. kyrkor.

En spännande utmaning med mikrofoner så mitt i rummet (ej närmickat), är att man får med precis ALLA ljud. Man kan komma hem med ett tickande väggur, en susande värmepump, en förbipasserande motorcykel, sjungande koltrastar och god vet vad! Helst vill man dessutom lägga på ett HP-filter för att slippa just störande buller i lägsta oktaven, men det funkar ju inte så bra när man spelar in orgel...

Jag har tyvärr inte tid att provlyssna just nu, men upplevde du något av ovanstående eller kom du hem med endast önskat programmaterial?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-16 07:49

Glömde... när jag gjort liknande orgelupptagningar har jag använt en Zoom F4 och spelat in på fyra separata kanaler med två mickar ganska nära huvudverket (ca 2 meter mitt framför) och två mickar långt ner i lokalen. Genom att spela in ett handklapp nära huvudmikrofonerna kan jag sedan synka tidsfördröjningen i redigeringen och panorera och mixa kanalerna till önskad ljudbild hemmavid.

https://www.zoom-na.com/products/field- ... d-recorder

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 07:56

Kalejdokom skrev:Kul med liveinspelningar! Jag gör också en del liknande uppdrag i bl.a. kyrkor.

En spännande utmaning med mikrofoner så mitt i rummet (ej närmickat), är att man får med precis ALLA ljud. Man kan komma hem med ett tickande väggur, en susande värmepump, en förbipasserande motorcykel, sjungande koltrastar och god vet vad! Helst vill man dessutom lägga på ett HP-filter för att slippa just störande buller i lägsta oktaven, men det funkar ju inte så bra när man spelar in orgel...

Jag har tyvärr inte tid att provlyssna just nu, men upplevde du något av ovanstående eller kom du hem med endast önskat programmaterial?


Ja, det var spännande .
Jo, ett svagt sus från orgelns motor hörs mellan musikstyckena. Nån i publiken ( ca 30 pers dök upp ) hostar vid nåt tillfälle.
Kyrkan ligger en bra bit från trafikerad väg så trafikljud hördes det inget av .
Senast redigerad av Tangband 2020-06-16 08:18, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 08:02

Kalejdokom skrev:Glömde... när jag gjort liknande orgelupptagningar har jag använt en Zoom F4 och spelat in på fyra separata kanaler med två mickar ganska nära huvudverket (ca 2 meter mitt framför) och två mickar långt ner i lokalen. Genom att spela in ett handklapp nära huvudmikrofonerna kan jag sedan synka tidsfördröjningen i redigeringen och panorera och mixa kanalerna till önskad ljudbild hemmavid.

https://www.zoom-na.com/products/field- ... d-recorder


4 kanaler borde ge stor frihet att välja hur mycket efterklang man vill ha . Vid denna inspelning hoppade jag över mixningen helt och har endast normaliserat nivåerna till - 1 dB för starkaste partiet.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Anders J » 2020-06-16 09:02

Många trådar här blir snabbt nedsölade. Jag har följt denna med stort intresse. Intressanta kommentarer och tips från många och faktiskt när det är som bäst. Trevlig läsning och det är närmast idealiskt om man kan lära av varandra!

Jag är själv verksam l körerna i Ösmo kyrka, med i princip orörd interiör sedan 1300-talet (förutom ett 1700-tals gravkor som förstör mycket akustik och en orgelläktare med en tråkig Setterquistare) och spelar in med OM1 och/eller CM3 med en Zoom F8n. Det är lätt att det blir "solister med en kör i bakgrunden". i synnerhet om man är med själv och har annat än inspelning att tänka på!

Jag skickar ett PM, provlyssnar gärna.

Spontant så tycker jag att det borde gå att hitta mikplacering som ger rätt balans. Just med orgel går det ju ganska lätt, man kan ju öva in några ackordföljder och borde kunna känna sig för utan organist, men jag inser att detta med att orgeln står "på tvären" skulle kunna ställa till det. Antagligen så blir efterklangsfältet så diffuserat så det inte är något problem.
Bilagor
Screenshot 2020-06-16 at 08.40.49.png
Screenshot 2020-06-16 at 08.40.49.png (905.16 KiB) Visad 5685 gånger

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav ottovonkopp » 2020-06-16 10:44

Får mig att tänka på I'm Ok från Peices of eight med Styx. Brukar testa med den låten och då särskilt stycket med orgeln.

"I'm O.K." was recorded at Paragon and St. James Cathedral.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-16 12:20

Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.

Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.

Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?

Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?

Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt. :)

Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 13:12

goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.

Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.

Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?

Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?

Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt. :)

Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.


Tack för funderingar och kritik goat76 :) .
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har. :)

Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav sammel » 2020-06-16 14:27

Tack för en fantastisk inspelning.
Tycker mycket om ljudbilden upplever, orgelpipo högt upp i ljudbilden det var trevligt
och gillar balansen mellan direkt och indirekt ljud.
Har inget emot att sitta i bra lyssningspossition det behöver inte låta som man sitt mitt i
kyrkan med en massa pälsar framför,
jag gillar alltså mikplaseringen. Och för mig tycker jag bastonerna låter realistiska.
Tack Tangband. Tyvärr har jag ingen negativ kritik. Kommer jag på nåt så kanske jag
kompletterar.
Organisten var duktig också.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-16 14:42

Tangband skrev:
goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.

Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.

Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?

Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?

Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt. :)

Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.


Tack för funderingar och kritik goat76 :) .
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har. :)

Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.


Du som har det verkliga ljudet av denna orgel som referens, tycker du att du lyckades bra att fånga det så som du hörde det i kyrkan eller upplevdes det vara mer tryck och mer dynamik på plats?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 15:33

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.

Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.

Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?

Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?

Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt. :)

Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.


Tack för funderingar och kritik goat76 :) .
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har. :)

Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.


Du som har det verkliga ljudet av denna orgel som referens, tycker du att du lyckades bra att fånga det så som du hörde det i kyrkan eller upplevdes det vara mer tryck och mer dynamik på plats?


Största skillnaden i verkligheten var nog större ljudbild och kanske 20 dB högre volym på plats, än jag oftast spelar i lägenheten. Jag satt 1,5 meter bakom inspelningsdatorn och jag kan intyga att vid fortefortissimot i sista orgelstycket mittemot orgeln var det väldigt stark volym. Så stark volym att någon längre stunds utsättande för det ljudtrycket nog skulle ge hörselskador tror jag.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 15:33

sammel skrev:Tack för en fantastisk inspelning.
Tycker mycket om ljudbilden upplever, orgelpipo högt upp i ljudbilden det var trevligt
och gillar balansen mellan direkt och indirekt ljud.
Har inget emot att sitta i bra lyssningspossition det behöver inte låta som man sitt mitt i
kyrkan med en massa pälsar framför,
jag gillar alltså mikplaseringen. Och för mig tycker jag bastonerna låter realistiska.
Tack Tangband. Tyvärr har jag ingen negativ kritik. Kommer jag på nåt så kanske jag
kompletterar.
Organisten var duktig också.


Oj, tack för den positiva recensionen :) .

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 17:56

Nu har jag också lyssnat!

Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.

Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!
... tycker jag!

Per

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tell » 2020-06-16 18:02

Nuu har jag också lyssnat. Precis som goat76 så är jag ingen direkt orgelfantast, så jag hoppade mest runt lite o lyssnade där vågformen såg som mest igång ut. Lät som en orgel i en kyrka för att ta det enkelt. Men reagerade också lite på att det var nånting i basen som (kanske?) inte var heelt där. Drog en Masvis på hela o noterar väl att det finns hyfsat med energi ner till 40hz med en del kvar neråt 30. Duger fint det, men noterar däremot en dip där vid 60hz-trakten o en pik runt 70, beror det på en basnull i kyrkan där micarna står eller på hur orgeln är uppbyggd? Dunno, jag kanske bara överanalyserar med nån liten önskan att det ska vara basigare, så egentligen kanske allt är som det ska :)
Oavsett så tyckte jag det som sagt lät som en orgel i en kyrka, o det på ett bra sätt då. Vet ju inte hur exakt orgelinspelningar brukar låta vet jag inte då jag inte lyssnar på det ofta alls så har inget att jämför med direkt.
6 kl18_16bit.gif
6 kl18_16bit.gif (33.69 KiB) Visad 5426 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 20:26

Tell skrev:Nuu har jag också lyssnat. Precis som goat76 så är jag ingen direkt orgelfantast, så jag hoppade mest runt lite o lyssnade där vågformen såg som mest igång ut. Lät som en orgel i en kyrka för att ta det enkelt. Men reagerade också lite på att det var nånting i basen som (kanske?) inte var heelt där. Drog en Masvis på hela o noterar väl att det finns hyfsat med energi ner till 40hz med en del kvar neråt 30. Duger fint det, men noterar däremot en dip där vid 60hz-trakten o en pik runt 70, beror det på en basnull i kyrkan där micarna står eller på hur orgeln är uppbyggd? Dunno, jag kanske bara överanalyserar med nån liten önskan att det ska vara basigare, så egentligen kanske allt är som det ska :)
Oavsett så tyckte jag det som sagt lät som en orgel i en kyrka, o det på ett bra sätt då. Vet ju inte hur exakt orgelinspelningar brukar låta vet jag inte då jag inte lyssnar på det ofta alls så har inget att jämför med direkt.
6 kl18_16bit.gif


Intressant analys. :) det är nog svårt att veta riktigt vad dippen och peaken beror på. Orgelpipor är ju en del av ett helt instrument och bygger på att det bildas resonanser . En orgel mäter nog inte rakt som en högtalare eller mikrofon. Varje registrerings-andrag och stämma låter ju olika på en orgel och har säkerligen olika resonans-maxima . Tack för din kritik och att du lyssnade :)
Senast redigerad av Tangband 2020-06-16 20:30, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-16 20:28

PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!

Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.

Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!


Oj det var positivt uttryckt :oops:
Kul att inspelningen lät bra genom dina Quad 2912 . :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-16 21:05

PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.

Om du tittar på bilden från inspelningsplatsen så kanske det hjälper? :)
Jag är dålig på att specifikt höra höjd på musikinspelningar och förstår inte att dom som säger sig vara bra på att höra höjd aldrig störs av att så mycket musik spelas in med mikrofonerna högt över instrumenten, istället för framför på normal lyssnarhöjd. Borde inte det bli galet? Jag förstår inte heller hur höjdkodningen fungerar med ett vanligt A-B-par på ett högt stativ. Någon gång kanske någon kan förklara det för mig.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-06-16 21:07, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-16 21:07

Tangband skrev:Intressant analys. :) det är nog svårt att veta riktigt vad dippen och peaken beror på. Orgelpipor är ju en del av ett helt instrument och bygger på att det bildas resonanser . En orgel mäter nog inte rakt som en högtalare eller mikrofon. Varje registrerings-andrag och stämma låter ju olika på en orgel och har säkerligen olika resonans-maxima .
En dip i mätningen kan bero på avståndet till en eller flera väggar eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas. :)
-På självvald "semester".

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Anders J » 2020-06-16 21:51

"...eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas."

Exakt. Om man t ex spelar ett stycke i C-dur så kan man tänka sig att låga C med en 16- eller 8-fotsstämma har en grundton 32,7 eller 65,4 Hz och att rimligt ofta förekommande också är subdominanten F = 43,6/87,3 Hz och dominanten G = 50,0/98,0 Hz. Andra toner förekommer naturligtvis, men ofta mest som genomgångstoner.

Så att gör en analys av vilka frekvenser som förekommer utan djupgående analys av notbilden och harmonierna känns tveksamt.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav sammel » 2020-06-16 22:04

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.

Om du tittar på bilden från inspelningsplatsen så kanske det hjälper? :)
Jag är dålig på att specifikt höra höjd på musikinspelningar och förstår inte att dom som säger sig vara bra på att höra höjd aldrig störs av att så mycket musik spelas in med mikrofonerna högt över instrumenten, istället för framför på normal lyssnarhöjd. Borde inte det bli galet? Jag förstår inte heller hur höjdkodningen fungerar med ett vanligt A-B-par på ett högt stativ. Någon gång kanske någon kan förklara det för mig.

Jag har också sett bilden och piporna uppe vid taket :)
Ta inte det med höjd så seriöst, har lyssnat på en del personer som pratat om ljudbild o bla full höjd osv. Jag har tyckt att ljudbilden i mina högtalare varit låg tills jag gjorde lite förändringar och tycker att bilden har höjts lite, tidigare lät det som sångaren satt men nu upplever jag att han står, Och med dom fina bilderna på orgelpiporna så tycker jag nog att piporna sitter upp emot taket.
Om det är möjligt vet jag ej,kan ej förklara om möjligen klangen och tiden mellan direktljudet o tak reflexerna skulle kunna göra att man upplever att ljudet kommer uppifrån,
hade mer med mig o mina förhållanden att göra.
Var inte meningen att göra nåt sidospår

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-16 22:42

Anders J skrev:"...eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas."

Exakt. Om man t ex spelar ett stycke i C-dur så kan man tänka sig att låga C med en 16- eller 8-fotsstämma har en grundton 32,7 eller 65,4 Hz och att rimligt ofta förekommande också är subdominanten F = 43,6/87,3 Hz och dominanten G = 50,0/98,0 Hz. Andra toner förekommer naturligtvis, men ofta mest som genomgångstoner.


Samma analys gjorde jag när jag mätte upp orgelmusik återgiven via mina nya subbar. Man kan tydligt se tonerna i grundackordet med div övertoner:
viewtopic.php?f=3&t=65732&p=2072469&#p2072469

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Frisk » 2020-06-16 22:53

Även jag har nu lyssnat, var dock inte på humör så blev inte många minuter.

Jag är antagligen påverkad då jag läste tråden innan men hörde väldigt tydlig höjd i inspelningen, kunde placera varenda pipa och upplevde tydligt att de mynnar ut på olika höjd.

Såg först film så blev idag att lyssna via Nvidia shield tv och hade först på projektorn (för att välja filen) men fick ju inte bilder på vad jag hörde så stängde kvickt av. Fick en så påtaglig ljudbild av inspelningen att jag saknade något att titta på och nästan kände mig åksjuk (och då har jag aldrig varit åksjuk i hela mitt liv) i det stadiet kände jag att jag inte var på humör att lyssna.

Gör ett nytt test senare, tyckte absolut det lät riktigt bra, för bra idag för att inte få visuell återkoppling.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav MacBruce » 2020-06-17 02:28

PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!

Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.

Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!


Jämrans!, att jag f.n. inte har några resurser att avlyssna (under-) verket! Har annars ett par kritiska organister bland mina bekanta (examinerade kantorer), som säkert skulle vilja "ha ett ord med i laget". Får beställa en kopia av inspelningen och, om möjligt, återkomma...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Anders J » 2020-06-17 09:39

En så fin orgel ni har! Inte utan att man blir avis!

Men jag ansluter mig till vad andra skrivit, jag har bra lyssning (pi60s) och det låter väldigt bra och jag finner absolut inget att anmärka på. Så bara fortsätt, det är så kul att du fått så mycket goda råd och dåd här!

Ändå kan jag fundera över hur det skulle skulle ändra sig om du prövade alternativa mikrofonplaceringar, närmare orgeln, olika höjd etc. En orgel är ju ett väldigt speciellt instrument och klangen blir ju liksom diffus redan från början. Om man spelar understa oktaven i pedalen med bara 16' principal så brukar man ibland höra att ljudet "hoppar" sida till sida i halvtonsstegen, men annars är det ju väldigt annorlunda jämfört med sångare/stråkar/blåsare.

Jag ser att körens stolar står på samma vis som i vår kyrka, mot sydväggen i koret. De flesta körledare verkar ha samma instinkt, att flytta kören nära åhörarna i konsertsituationer. Men då förlorar körsångarna de tidiga reflexerna från väggen bakom och det blir mycket svårare att höra varandra.

Så oavsett om det är orgel eller kör så en kupol över koret på det viset ett problem både för musikerna själva och inte minst för mikrofonerna. Ljud som försvinner upp i kupolen blir bara diffus efterklang. Så därav mitt råd att prova dig fram. Du kan ju ta enkla ackordföljder och lyssna hur det låter i ackorden och i efterklangen.

Jag använder oftast (när jag står i kören själv) ett par CM3 på "öronbreddsavstånd" litet utvinklade för att litet öka andelen direktljud, men det är ju inget jag skulle överväga för orgel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-06-17 11:33

Orgeln sitter som ett smäck, superbra upptagning! Jag och sambon satt alldeles andäktiga och lyssnade i morse. Nu ska jag bara redigera filen så jag får den uppdelad efter styckena med lagom avstånd mellan så det låter som en enhetlig konsert. Vilket det iofs var IRL men det är alltid annorlunda på plats och när man lyssnar efteråt. Jag tror dock att jag stryker applåderna, mikrofonplaceringen var uppenbart optimerad efter orgeln :-)

Men rackarns bra inspelning, den ska du vara stolt över!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster