bassman skrev:Ja du Tangband den där inspelningen kan du vara riktigt stolt över.
Jag tycker det riktigt bra inspelning och organisten är ju en riktig fena på att lira. Flera tummar upp
Tack det var kul att höra
Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Ja du Tangband den där inspelningen kan du vara riktigt stolt över.
Jag tycker det riktigt bra inspelning och organisten är ju en riktig fena på att lira. Flera tummar upp
Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
RogerJoensson skrev:Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.
Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html
goat76 skrev:Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.
Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.
Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.
Vad tror du det beror på?
Mvh
Peter
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.
Vad tror du det beror på?
Mvh
Peter
Jag vet inte riktigt, det kanske du kan förklara?
Kanske är det p.g.a att vårat sinne har förmågan att i de verkliga icke inspelade ljuden "förstärka" det området för talförståelse och liknande, men som i en inspelning inte går att sortera fram då vi inte längre kan utesluta kringljuden, allt ljud är redan "fastprintat" i inspelningen av den hjärnlösa mikrofonen som inte har den processorkraft att sortera fram det väsentliga, vilket vi med våran hörsel och framförallt våran hjärna gör per automatik. Mikrofonen "värderar" inte alla de ljud som anländer, den tar bara emot allt med hull och hår.
Därför kanske det inte gör något ifall mikrofonerna förstärker dessa områden lite grann för att kompensera/förstärka lite i dessa områden.
Kralle skrev:goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.
Kralle skrev:goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.
BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.
RogerJoensson skrev:BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.
Vilket väl naturligt om man lyssnar på orgel i en kyrka, så om det är det man vill fånga så är det väl ok att man låter det vara avrullat?
Vill man ha torrare ljud kan man gå närmre, med de för och nackdelar det kan ge. Vill man ha motsatsen så kan man öka avståndet (vilket av bilderna att döma nog inte vore lämpligt i det aktuella fallet med omnimikrofoner med tanke på närheten till bakväggen).
Jag personligen skulle gilla om fler inspelningar gjordes på lite större avstånd än som är vanligt, där det är möjligt och låter bra. Och det som jag tycker låter bra, kanske inte föredras av en annan...
Det kan vara en poäng att lyfta lite försiktigt i diskanten för att kompensera för mikrofonens offaxisegenskaper om signalen innehåller övervägande reflekterat ljud, om man tycker att det låter bättre. Eller att även kompensera för rumsförlusten om man föredrar det. Eller att bara gilla det som det blev.
goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.
Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.
Jag men man får samtidigt fas/tidsproblem och annat att brottas med när mikrofonerna blandas och fördelarna med tidsskillnad och annat som man kan få med ett par försvinner eller minskas. Om man gilla det ena eller andra är så klart upp till var och en att avgöra. Inte sällan slutar det med närmikning för att undvika problemen och det är något annat, men också ok på sitt sätt.Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.
Om man glömmer fas/tidsproblemen och/eller den naturliga stereobilden som man kan uppnå med hjälp av tidsskillnaderna från ett mikrofonpar, så, ja, visst. Sen kan man definiera vad trohet/renhet/ursprungshändelsen betyder olika och man kan av olika anledningar föredra det ena eller det andra.
BertilAlving skrev:Några små spontana synpunkter på inspelningen av orgeln i Backens kyrka:
Först en konkret teknisk synpunkt: Av någon anledning har denna inspelning i själva verket blivit gjord med 48 kHz samplingsfrekvens trots att ljudfilens format är 96 kHz! Det ligger en mycket brant brickwallfiltrering vid 23 kHz och över den frekvensen finns ingen som helst inspelad signal, så frågan är vad detta kan bero på?
Jag vill påpeka att vår hörsel fungerar på ett annat sätt än en mikrofon, hörseln har förmåga att selektera/prioritera direktljudet och minska signifikansen av att diffusljudfältet normalt har en frekvensgång som faller i diskanten jämfört med direktljudet. En mikrofon saknar den selekteringsförmågan och de flesta mikrofoner faller dessutom i diskanten vid andra infallsriktningar än rakt framifrån!
Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga. Detta gör att jag upplever att totalklangen saknar en aning av den högsta diskanten och att ljudbilden tenderar att upplevas en smula åt "det grå och burkiga" hållet. Det hade kanske varit fördelaktigt att placera mikrofonerna en liten aning närmare orgeln (det handlar dock inte om några stora förändringar). Ett annat tillvägagångssätt för önskat resultat är att använda mikrofoner med halv-cardioid-karaktäristik istället för rundtagande, alternativt att använda cardioider som kombineras med ett par "akustikmikrofoner" som försiktigt mixas in i ljudbilden. I många situationer är det faktiskt bra om mikrofonerna inte har en spikrak frekvensgång utan i stället en lätt diskanthöjning för att ge ett lyssningsintryck som i högre grad påminner om vad vår hörsel levererar i en specifik lokal.
I exempelvis Bach's Toccata tycker jag man saknar en del pregnans i de inledande snabba löpningarna innan pedalsolot börjar. Maria har i det här avsnittet valt en spelstil som innebär ett påtagligt legato, och med inspelningens höga andel av diffusljudfält och låga andel direktljud blir resultatet att dessa snabba toner flyter ihop för mycket. Vanligtvis brukar man här välja en spelstil med luftig och tydlig artikulation (generellt åt non-legato-hållet) för att åstadkomma en virtuos och sprudlande karaktär, detta bör helst också vara matchat med en inspelningsteknik som medger en bra "genomlysning" av vad som sker på mikronivå.
Värt att påpeka att det är lätt att lura sig vid ett mikrofonprov ifall man avlyssnar med hörlurar och samtidigt har visuell input av ljudkällan, synintrycket förstärker närvarokänslan och inspelningsresultatet kan då bli lite mer konturlöst än man upplevde på plats vid mikrofonprovet.
Observera att inspelningen är på det hela taget ganska bra, mina små invändningar ska absolut inte tolkas som någon sågning av denna inspelning!
Med vänlig hälsning
Bertil
Tangband skrev:Jag har två frågor till, till Bertil Alving.
1. Eftersom OM 1 är en ”frekvensrak mikrofon” åtminstone rakt framifrån men inte från sidorna och bakåt. Skulle man kunna kompensera dessa brister genom att mastra med viss diskanthöjning i efterhand, typ +3 dB mild shelving uppåt i frekvens från tex 4 kHz och uppåt ?
hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.
En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!
Tangband skrev:hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.
En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!
Tack för berömmet och kritiken .
Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse .
Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
Tangband skrev:Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum.
Tangband skrev:Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse .
Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster