Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-18 18:46

bassman skrev:Ja du Tangband den där inspelningen kan du vara riktigt stolt över.

Jag tycker det riktigt bra inspelning och organisten är ju en riktig fena på att lira. Flera tummar upp :-)


Tack det var kul att höra :)

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kralle » 2020-06-18 19:11

Ett annat exempel på vad jag menar med diskanten. På albumet "Fåglarna och källorna" med Bengt Berg finns samma BuxWv146 som i Tangbands fina upptagning. Där har den mer diskant. Av någon anledning tycker jag det gör upplevelsen mer verklighetsnära, men det är förstås helt subjektivt. Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
buxwv146_compare.png
buxwv146_compare.png (20.55 KiB) Visad 4041 gånger

https://tidal.com/browse/track/31941959
https://open.spotify.com/track/6ho4XkaP ... _82qb9pzPQ

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-18 19:21

Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-18 20:31

Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.

Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter. :roll:
-På självvald "semester".

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Kralle » 2020-06-18 22:53

goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.

Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Faktaruta.jpg
Faktaruta.jpg (77.5 KiB) Visad 4002 gånger

Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Anders J » 2020-06-19 00:50

Historiens vingslag! Jag var klasskamrat med Erland, vars pappa Jacob startade Proprius!

Men det är väl litet som Robert von Bahr sa på ett föredrag han höll hos LtS för ett par år sedan, att det spelar nog egentligen mindre roll om en inspelning är gjord med Revox A77, 16-bits Sony PCM-F1 eller senare tiders digitalteknik 24 bit/96 kHz, det viktigaste är ju ändå akustik och mikrofoner/inspelningteknik!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-19 09:39

RogerJoensson skrev:
Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.

Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter. :roll:


Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.

Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-19 10:19

Det brukar vara stor skillnad på hur orglar låter, inte minst är det skillnad på orglar som finns i konserthussalar och de i kyrkor. Små och stora orglar skiljer sig också åt. Nu verkar inget av exemplen visa några lågbasmonsterorglar, någon tyckte sig sakna tryck. Hur ser spektrumet ut för de riktigt stora med drag nere vid 16 Hz? Är något av styckena Tangband spelat in ens noterat så långt ned?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-19 10:26

Tangband skrev:
RogerJoensson skrev:
Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.

Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter. :roll:


Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.

Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html


Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-06-19 10:32

goat76 skrev:
Tangband skrev:
RogerJoensson skrev:Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter. :roll:


Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.

Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html


Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.


Vad tror du det beror på?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-19 11:06

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.

Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html


Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.


Vad tror du det beror på?

Mvh
Peter


Jag vet inte riktigt, det kanske du kan förklara?

Kanske är det p.g.a att vårat sinne har förmågan att i de verkliga icke inspelade ljuden "förstärka" det området för talförståelse och liknande, men som i en inspelning inte går att sortera fram då vi inte längre kan utesluta kringljuden, allt ljud är redan "fastprintat" i inspelningen av den hjärnlösa mikrofonen som inte har den processorkraft att sortera fram det väsentliga, vilket vi med våran hörsel och framförallt våran hjärna gör per automatik. Mikrofonen "värderar" inte alla de ljud som anländer, den tar bara emot allt med hull och hår. :)

Därför kanske det inte gör något ifall mikrofonerna förstärker dessa områden lite grann för att kompensera/förstärka lite i dessa områden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-06-19 11:13

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.


Vad tror du det beror på?

Mvh
Peter


Jag vet inte riktigt, det kanske du kan förklara?

Kanske är det p.g.a att vårat sinne har förmågan att i de verkliga icke inspelade ljuden "förstärka" det området för talförståelse och liknande, men som i en inspelning inte går att sortera fram då vi inte längre kan utesluta kringljuden, allt ljud är redan "fastprintat" i inspelningen av den hjärnlösa mikrofonen som inte har den processorkraft att sortera fram det väsentliga, vilket vi med våran hörsel och framförallt våran hjärna gör per automatik. Mikrofonen "värderar" inte alla de ljud som anländer, den tar bara emot allt med hull och hår. :)

Därför kanske det inte gör något ifall mikrofonerna förstärker dessa områden lite grann för att kompensera/förstärka lite i dessa områden.


Verkligheten är enkel d v s logisk. Sök den enklaste förklaringen. Den är oftast både adekvat och korrekt och den mest logiska.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-19 11:36

Kralle skrev:
goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.

Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Faktaruta.jpg

Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.


Diskanthöjningen på Bengt Berg versionen kan möjligen förklaras med texten , där det står att man vid avspelning ska sänka diskanten med 4-5 dB , vid 10 kHz, förutom den vanliga riaakorrektionen. Spotifyversionen och TIDAL är möjligen diskanthöjda av den anledningen ? Om det inte kompenserats för frekvenshöjningen, vill säga.

De mätningar av Pearl tc4 jag sett har sett väldigt frekvensraka ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-06-19 11:48

Normalt sett så görs mot-EQ vid A/D, d v s den digitala kopian som lagras blir med rak tonkurva. Motsvarigheten digitalt är emphasis och deemphasis. Då är det inte alltid så att deemphasis finns med och då blir det för ljust och vasst ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav BertilAlving » 2020-06-19 22:32

Några små spontana synpunkter på inspelningen av orgeln i Backens kyrka:

Först en konkret teknisk synpunkt: Av någon anledning har denna inspelning i själva verket blivit gjord med 48 kHz samplingsfrekvens trots att ljudfilens format är 96 kHz! Det ligger en mycket brant brickwallfiltrering vid 23 kHz och över den frekvensen finns ingen som helst inspelad signal, så frågan är vad detta kan bero på?

Jag vill påpeka att vår hörsel fungerar på ett annat sätt än en mikrofon, hörseln har förmåga att selektera/prioritera direktljudet och minska signifikansen av att diffusljudfältet normalt har en frekvensgång som faller i diskanten jämfört med direktljudet. En mikrofon saknar den selekteringsförmågan och de flesta mikrofoner faller dessutom i diskanten vid andra infallsriktningar än rakt framifrån!

Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga. Detta gör att jag upplever att totalklangen saknar en aning av den högsta diskanten och att ljudbilden tenderar att upplevas en smula åt "det grå och burkiga" hållet. Det hade kanske varit fördelaktigt att placera mikrofonerna en liten aning närmare orgeln (det handlar dock inte om några stora förändringar). Ett annat tillvägagångssätt för önskat resultat är att använda mikrofoner med halv-cardioid-karaktäristik istället för rundtagande, alternativt att använda cardioider som kombineras med ett par "akustikmikrofoner" som försiktigt mixas in i ljudbilden. I många situationer är det faktiskt bra om mikrofonerna inte har en spikrak frekvensgång utan i stället en lätt diskanthöjning för att ge ett lyssningsintryck som i högre grad påminner om vad vår hörsel levererar i en specifik lokal.

I exempelvis Bach's Toccata tycker jag man saknar en del pregnans i de inledande snabba löpningarna innan pedalsolot börjar. Maria har i det här avsnittet valt en spelstil som innebär ett påtagligt legato, och med inspelningens höga andel av diffusljudfält och låga andel direktljud blir resultatet att dessa snabba toner flyter ihop för mycket. Vanligtvis brukar man här välja en spelstil med luftig och tydlig artikulation (generellt åt non-legato-hållet) för att åstadkomma en virtuos och sprudlande karaktär, detta bör helst också vara matchat med en inspelningsteknik som medger en bra "genomlysning" av vad som sker på mikronivå.

Värt att påpeka att det är lätt att lura sig vid ett mikrofonprov ifall man avlyssnar med hörlurar och samtidigt har visuell input av ljudkällan, synintrycket förstärker närvarokänslan och inspelningsresultatet kan då bli lite mer konturlöst än man upplevde på plats vid mikrofonprovet.

Observera att inspelningen är på det hela taget ganska bra, mina små invändningar ska absolut inte tolkas som någon sågning av denna inspelning!

Med vänlig hälsning
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav BertilAlving » 2020-06-19 23:01

Kralle skrev:
goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.

Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Faktaruta.jpg
Faktaruta.jpg (77.5 KiB) Visad 3847 gånger

Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.


Snacka om historiens vingslag... den här orgelinspelningen från Vånga kyrka gjorde jag för hela 46 år sedan (2 år före Cantate Domino) och av alla inspelningar jag gjort hör denna till dem som jag själv fortfarande tycker allra bäst om. Glädjande att den nu åter uppmärksammas och att det också länkades till ett smakprov! Jag kände inte till att det år 2014 uppenbarligen gjordes den digitalisering som länken pekar på. Efter en hastig bedömning tycker jag nog det verkar som man vid denna digitalisering dessbättre inte har bibehållit den extra diskanthöjningen som en gång i tiden användes vid LP-graveringen.

De mikrofoner jag använde, Pearl TC-4, har faktiskt en osedvanligt rak frekvensgång och det gäller även för andra infallsriktningar än rakt framifrån (eftersom det handlar om en originell rektangulär dubbelmembrankapsel). Polärdiagrammet är kontinuerligt inställbart med en potentiometer från kula via cardiod till åtta. Jag minns att vid mikrofonprovet föredrog jag att inte välja 100% rundtagande utan snarare ungefär "halv-cardioid med dragning åt rundtagande".

Kan nämna att monitorlyssning skedde med högtalare, i ett litet rum bakom orgeln. Högtalarna var ett par hembyggda "Pop-boxar" i 800 ohms version, alltså en variant av Carlssonhögtalarna Sonab OA-5, drivna av hemmabyggt rörslutsteg "Idestam-Almquist 800 ohm" utan utgångstrafo. Mikrofonerna var kopplade till en legendarisk rörbestyckad pre-amp, nämligen Marantz model 7 som förutom RIAA-korrigerad phono-ingång även hade en okorrigerad lågnivå-ingång för mikrofon. Pre-ampens utgång var kopplad direkt till Revoxbandspelarens utstyrningspotentiometrar, jag kopplade alltså helt förbi Revoxens ingångskretsar.

Med vänlig hälsning
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-20 00:58

BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.

Vilket väl naturligt om man lyssnar på orgel i en kyrka, så om det är det man vill fånga så är det väl ok att man låter det vara avrullat?

Vill man ha torrare ljud kan man gå närmre, med de för och nackdelar det kan ge. Vill man ha motsatsen så kan man öka avståndet (vilket av bilderna att döma nog inte vore lämpligt i det aktuella fallet med omnimikrofoner med tanke på närheten till bakväggen).
Jag personligen skulle gilla om fler inspelningar gjordes på lite större avstånd än som är vanligt, där det är möjligt och låter bra. Och det som jag tycker låter bra, kanske inte föredras av en annan...

Det kan vara en poäng att lyfta lite försiktigt i diskanten för att kompensera för mikrofonens offaxisegenskaper om signalen innehåller övervägande reflekterat ljud, om man tycker att det låter bättre. Eller att även kompensera för rumsförlusten om man föredrar det. Eller att bara gilla det som det blev.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-20 01:16

RogerJoensson skrev:
BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.

Vilket väl naturligt om man lyssnar på orgel i en kyrka, så om det är det man vill fånga så är det väl ok att man låter det vara avrullat?

Vill man ha torrare ljud kan man gå närmre, med de för och nackdelar det kan ge. Vill man ha motsatsen så kan man öka avståndet (vilket av bilderna att döma nog inte vore lämpligt i det aktuella fallet med omnimikrofoner med tanke på närheten till bakväggen).
Jag personligen skulle gilla om fler inspelningar gjordes på lite större avstånd än som är vanligt, där det är möjligt och låter bra. Och det som jag tycker låter bra, kanske inte föredras av en annan...

Det kan vara en poäng att lyfta lite försiktigt i diskanten för att kompensera för mikrofonens offaxisegenskaper om signalen innehåller övervägande reflekterat ljud, om man tycker att det låter bättre. Eller att även kompensera för rumsförlusten om man föredrar det. Eller att bara gilla det som det blev.


Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.
Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-20 01:35

goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.

Jag men man får samtidigt fas/tidsproblem och annat att brottas med när mikrofonerna blandas och fördelarna med tidsskillnad och annat som man kan få med ett par försvinner eller minskas. Om man gilla det ena eller andra är så klart upp till var och en att avgöra. Inte sällan slutar det med närmikning för att undvika problemen och det är något annat, men också ok på sitt sätt.
Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.

Om man glömmer fas/tidsproblemen och/eller den naturliga stereobilden som man kan uppnå med hjälp av tidsskillnaderna från ett mikrofonpar, så, ja, visst. Sen kan man definiera vad trohet/renhet/ursprungshändelsen betyder olika och man kan av olika anledningar föredra det ena eller det andra.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-20 02:22

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.

Jag men man får samtidigt fas/tidsproblem och annat att brottas med när mikrofonerna blandas och fördelarna med tidsskillnad och annat som man kan få med ett par försvinner eller minskas. Om man gilla det ena eller andra är så klart upp till var och en att avgöra. Inte sällan slutar det med närmikning för att undvika problemen och det är något annat, men också ok på sitt sätt.
Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.

Om man glömmer fas/tidsproblemen och/eller den naturliga stereobilden som man kan uppnå med hjälp av tidsskillnaderna från ett mikrofonpar, så, ja, visst. Sen kan man definiera vad trohet/renhet/ursprungshändelsen betyder olika och man kan av olika anledningar föredra det ena eller det andra.


Tror inte man får några större problem med fas bara man håller rumsmikrofonerna på tillräckligt långt avstånd från de närmickade, har hört att man bör hålla sig på minst 1/4 våglängds större avstånd (beräknat på lägsta tonen det aktuella instrumentet spelar) för rumsmikrofonerna från de närmickade så är man på ”säker mark”.

Tack vare tidsskillnaden och det längre avståndet så kommer de inspelade signalerna (närmickat vs avståndsmickat) ändå vara såpass olika att några större fasproblem knappast kommer uppstå, helst med tanke på att man troligtvis lägger rumsupptagningen betydligt lägre i nivå i mixen.

Stereobilden bör inte heller ta speciellt mycket skada då grundupptagningen (närmickningen) fortfarande utgör den dominanta stommen i inspelningen.

Jag ser enorma fördelar med flertalet mikrofoner då man både kan få ut det bästa av ljudet ur själva instrumentet, och samtidigt inte behöva göra avkall på rumsljudet. Man kan på ovanstående vis helt enkelt komma runt de tillkortakommanden som mikrofoner har jämfört med våran hörsel, hörselns förmåga att med cocktail-effekten (eller vad vi ska kalla det?) sålla fram/fokusera på direktljudet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-20 06:53

BertilAlving skrev:Några små spontana synpunkter på inspelningen av orgeln i Backens kyrka:

Först en konkret teknisk synpunkt: Av någon anledning har denna inspelning i själva verket blivit gjord med 48 kHz samplingsfrekvens trots att ljudfilens format är 96 kHz! Det ligger en mycket brant brickwallfiltrering vid 23 kHz och över den frekvensen finns ingen som helst inspelad signal, så frågan är vad detta kan bero på?

Jag vill påpeka att vår hörsel fungerar på ett annat sätt än en mikrofon, hörseln har förmåga att selektera/prioritera direktljudet och minska signifikansen av att diffusljudfältet normalt har en frekvensgång som faller i diskanten jämfört med direktljudet. En mikrofon saknar den selekteringsförmågan och de flesta mikrofoner faller dessutom i diskanten vid andra infallsriktningar än rakt framifrån!

Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga. Detta gör att jag upplever att totalklangen saknar en aning av den högsta diskanten och att ljudbilden tenderar att upplevas en smula åt "det grå och burkiga" hållet. Det hade kanske varit fördelaktigt att placera mikrofonerna en liten aning närmare orgeln (det handlar dock inte om några stora förändringar). Ett annat tillvägagångssätt för önskat resultat är att använda mikrofoner med halv-cardioid-karaktäristik istället för rundtagande, alternativt att använda cardioider som kombineras med ett par "akustikmikrofoner" som försiktigt mixas in i ljudbilden. I många situationer är det faktiskt bra om mikrofonerna inte har en spikrak frekvensgång utan i stället en lätt diskanthöjning för att ge ett lyssningsintryck som i högre grad påminner om vad vår hörsel levererar i en specifik lokal.

I exempelvis Bach's Toccata tycker jag man saknar en del pregnans i de inledande snabba löpningarna innan pedalsolot börjar. Maria har i det här avsnittet valt en spelstil som innebär ett påtagligt legato, och med inspelningens höga andel av diffusljudfält och låga andel direktljud blir resultatet att dessa snabba toner flyter ihop för mycket. Vanligtvis brukar man här välja en spelstil med luftig och tydlig artikulation (generellt åt non-legato-hållet) för att åstadkomma en virtuos och sprudlande karaktär, detta bör helst också vara matchat med en inspelningsteknik som medger en bra "genomlysning" av vad som sker på mikronivå.

Värt att påpeka att det är lätt att lura sig vid ett mikrofonprov ifall man avlyssnar med hörlurar och samtidigt har visuell input av ljudkällan, synintrycket förstärker närvarokänslan och inspelningsresultatet kan då bli lite mer konturlöst än man upplevde på plats vid mikrofonprovet.

Observera att inspelningen är på det hela taget ganska bra, mina små invändningar ska absolut inte tolkas som någon sågning av denna inspelning!

Med vänlig hälsning
Bertil


Tack för din kritik och synpunkter på inspelningen ! :)
Utan synpunkter blir jag inte bättre på dethär, så det är bra att du skriver som du upplever inspelningen eftersom du har enorm erfarenhet av inspelningsteknik .

Då jag spelar in använder jag just nu audient iD14 , en PC med Mac-mjukvara samt audacity .
Varje gång jag slår igång datorn med ljudkortet är själva ljudkortet defaultinställning 48 kHz , vilket man kan ändra i MIDI-inställningen . Ändrar jag till 96 kHz så kommer det nästa gång jag slår igång datorn ändå vara 48 kHz för själva ljudkortet. Sedan ställer jag in audacity samplingsfrekvens i själva DAW:en , här behålls minnet även om jag stänger av datorn. I audacity sägs allting lagras med 32 bit floating point. Ska man spara inspelningsfilen kan man göra det i själva audacity, vilket jag inte gjorde, eller som ett dokument i Mac-programmet, genom att ”exportera”. Då , efter inspelningen, får man välja vilket format allt ska sparas i och jag valde 24 bit wav. Filen, som jag förstår det, konverteras då från 32 bit floating point till 24 bit med audacity dithering inställd på triangle. Detta gjorde jag på plats i kyrkan direkt efter konserten. Hemmavid, efter konserten, startade jag datorn och öppnade dokumentmappen, klickade upp audacity och valde alternativet ”importera” . Filen läses in och man kan börja att digitalt klippa bort början av konserten samt slutet då det inte var någon musik. Sedan normaliserade jag hela filen i audacity till -1 dB. Allt detta sker i audacity enligt uppgift med 32 bit floating point. Efter detta ”exporterade ”jag alltsammans tillbaka till dokumentmappen och valde 24 bit med dithering igen. Sedan laddas det hela upp automatiskt till iCloud vilket tar några timmar. Efter detta har jag hela konserten i min iPhone och min iPad , klar att lyssna till via tex. AirPlay.

Kanske audacity samplar ned allting till 48 kHz så fort man redigerar en fil i efterhand på något sätt. Jag har ingen aning.
Eller så har ljudkortet varit inställt på plats i kyrkan på 48 kHz av misstag samtidigt som audacity var inställt på 96 kHz .
Kanske ljudkortet och/eller audacity känner av själva prestandan i datorn ( som är en 5 år gammal pc ) och därför sänker
samplingsfrekvensen då man spelar in eller redigerar ? Jag vet inte.
En annan sak är att jag upplever audacity som relativt buggig. Ibland hittas inga filer i datorn då man ska importera till audacity och man måste starta om datorn helt. Jag skickade en icke normaliserad fil till Peter S och fick ett Mail att den versionen hade väldigt låg output, typ -50 dB istället för den inspelade som var kring -10 dB. Fick göra om allt och skickade igen och då verkade det fungera bättre.
Jag upplever också med mina tidigare inspelningar att EQ och/eller reverb pålagt i audacity vid mastring försämrar ljudet en aning . Det låter lite renare om jag inte använder effekter eller EQ i efterhand.

Lösningen måste vara att jag lär mig mera om den DAW jag ska använda. Och klart är att audacity inte duger pga buggigheten. Jag måste alltså byta DAW och det lutar just nu mot Logic Pro x istället. Är det en DAW du skulle rekommendera ? Andra rekommenderar även Reaper som kostar mindre, men kanske är bättre ?

Jag har två frågor till, till Bertil Alving.

1. Eftersom OM 1 är en ”frekvensrak mikrofon” åtminstone rakt framifrån men inte från sidorna och bakåt. Skulle man kunna kompensera dessa brister genom att mastra med viss diskanthöjning i efterhand, typ +3 dB mild shelving uppåt i frekvens från tex 4 kHz och uppåt ? Eller bör detta fixas med andra mikrofoner på plats, dvs för den ultimata inspelningen- bör detta fixas rent akustiskt med de mikrofoner man använder ?

2. Är 50 cm mellan mikrofonerna en ganska optimal placering mellan dem ? Bör jag testa ett mindre avstånd, kanske 40 cm ?

Tack än en gång för input och jag försöker lära mig av dina påpekanden om inspelningen så mycket jag kan för att förbättra nästa orgelinspelning som troligen blir i Tavelsjö kyrka. Denna gång med en annan (också mycket duktig ) organist.

Steg ett för mig är nog att angående mjukvara lära mig en helt ny DAW.
Det känns som att man vill ha absolut stabil mjukvara vid en inspelning eftersom det måste fungera perfekt vid inspelningstillfället.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-20 09:16

Om audacity och olika samlingsfrekvenser:
https://superuser.com/questions/420531/ ... 532#420532

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Perfector » 2020-06-20 09:47

Liten tanke, och kanske ett förslag.
Jag gjorde i slutet av 70-talet en hållare för 2 mikrofoner i form av en droppe som nog kan sågas till så den får formen av ett huvud med näsprofil åxå.
Mikarna sattes i 90 graders vinkel delat på båda sidor om droppen och skumskydd av profilskum sattes på mikarna.
Om man sätter en 20 mm skumplatta på "droppen" så minskar reflexer från den.
Närvaron av ljud var lite ovan men med lurar på skallen gick det inte att höra om det var lurar eller någon som sprang omkring i realtid.
Mikarna och stativ är sedan länge borta men principen borde kunna funka även idag
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-20 10:35

Tangband skrev:Jag har två frågor till, till Bertil Alving.

1. Eftersom OM 1 är en ”frekvensrak mikrofon” åtminstone rakt framifrån men inte från sidorna och bakåt. Skulle man kunna kompensera dessa brister genom att mastra med viss diskanthöjning i efterhand, typ +3 dB mild shelving uppåt i frekvens från tex 4 kHz och uppåt ?

Jag tar mig friheten att svara på detta ändå, eftersom jag nog känner mikrofonen bättre. Markant höjning vid 4kHz är nog för lågt och riskerar göra ljudet hårt och rått eftersom mikrofonen har väldigt lite riktverkan där. Kanske kan du utgå från ett shelvingfilter som ger -0,5dB/5KHz, +1,5dB/10kHz och +3dB/15kHz (ev. +5dB/20KHz) som en lagom avvägning för att kompensera för mikrofonens offaxis egenskaper och se om du föredrar det. Med en sådan förhållandevis mild justering så blir det inte så stora ingrepp i direktljudet (+1,5dB/10KHz) och vi är nere på skillnader som man lätt kan få med olika högtalare och lyssningrum (så det som upplevs bättre i en lyssning kan låta sämre i en annan).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav hcl » 2020-06-20 11:39

Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.

En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-06-20 13:28

hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.

En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!

Tack för berömmet och kritiken :) .
Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse :) .

Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.

Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-06-20 13:54

Tangband skrev:
hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.

En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!

Tack för berömmet och kritiken :) .
Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse :) .

Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.

Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.


Du har redan ett ljudkort av hög klass som nog håller högre kvalitet än det mesta de hade tillgång till under 80-,90- och 00-talet. Det är knappast på den punkten eventuella fel ligger.

Kanske hade det som påpekades av Bertil Alving blivit ännu bättre med ett lite mer riktat upptagningsmönster än den rundtagande karaktär dina nuvarande mikrofoner har, det hade gett lite mer fokus på direktljudet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-20 14:20

Tangband skrev:Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum.

Orgel på tvären i rummet har sina sidor också i det att det inte går att backa utan att någon vägg kommer nära. Synd att det är så jobbigt att även flytta orgeln och provspela i olika positioner. Förmodligen är det svårt att få tillåtelse till detta också. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Nattlorden » 2020-06-20 15:08

Skulle man inte kunna sätta något bakom mikrofonerna som minskade mängden ljud bakifrån ifall upptagningskaratäristiken är för rundtagande? Stor badboll med päls eller nå't :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav hcl » 2020-06-20 15:22

Tangband skrev:Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse :) .

Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.

Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.


Ja, det är klart att bättre prylar möjliggör ett bättre totalresultat, men med hyggligt bra utrustning och möjlighet att testa placering kan man komma ganska långt ändå, vilket du visat. För egen del har jag varit mer eller mindre tvingad att placera mikrofoner i blindo, vilket jag försökt hantera genom att placera fler mikrofoner och välja/balansera dessa för ett så bra resultat som jag bedömt möjligt. Än viktigare än utrustning och placering av denna är dock lokalens beskaffenhet, instrument och främst den/de som trakterar instrumentet/instrumenten.

Upplever du kyrkan som förhållandevis torr i klangen jämfört med andra, f.f.a. större kyrkor eller är det ett resultat av mikrofonplaceringen?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: flow och 9 gäster