Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
Applåderar hur som helst och tackar för inspirationen!
rajapruk skrev:Tangband, har din micpreamp/ljudinterface klippindikator? Vet du att den inte klippte i något läge?
RogerGustavsson skrev:Knappast mikrofonbrus, det ligger på 18 dBA. Det skall till ett tyst rum för att det ska höras. Antar att de ljud som alstras i kyrkorummet ligger över det. Inte minst brukar kyrkoorglar har luftpump som väsnas.
Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
Applåderar hur som helst och tackar för inspirationen!
rajapruk skrev:Det har kanske skett en eller flera onödiga osamplingar i ljudkedjan? Med tanke på att samplingsfrekvensen blev 48 fast det var inställt för 96. Var gick det fel?
goat76 skrev:rajapruk skrev:Tangband, har din micpreamp/ljudinterface klippindikator? Vet du att den inte klippte i något läge?
Frågan var inte ställd till mig men det har han, dels i programmet för ljudkortet och även i studioprogrammet.
Enligt Tangband har de starkaste nivåerna under inspelning legat på omkring -10 dB.
Tangband skrev:Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
Applåderar hur som helst och tackar för inspirationen!
Tack för all input .
Det du hörde tydligt i bakgrunden var nog orgelns motorsystem, det system som förser piporna med luft. Jag tänkte vid inspelningen av det var lite synd att det hördes det där suset vid konserten. Det är helt normalt för orglar, men mängden sus kan vara olika.
I verkligheten var volymen från orgeln där jag satt, strax bakom inspelningsdatorn , väldigt stark, typ 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar i en lägenhet.
rajapruk skrev:Maximalt digitalt, ja. Men det finns också vred för micpreampens analoga förstärkning eller? Det har mitt ljudinterface i alla fall. Den kan också klippa analogt alltså, tror jag. Min indikerar rött när den micpreampen klipper analogt. Förstärkningen av analoga signalen före AD-omvandlingen.
goat76 skrev:Tangband skrev:Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
Applåderar hur som helst och tackar för inspirationen!
Tack för all input .
Det du hörde tydligt i bakgrunden var nog orgelns motorsystem, det system som förser piporna med luft. Jag tänkte vid inspelningen av det var lite synd att det hördes det där suset vid konserten. Det är helt normalt för orglar, men mängden sus kan vara olika.
I verkligheten var volymen från orgeln där jag satt, strax bakom inspelningsdatorn , väldigt stark, typ 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar i en lägenhet.
Aningen synd att du inte använder Reaper för då hade jag kunnat beskriva hur du på ett väldigt enkelt sätt tar bort det där suset från inspelningen, man letar bara upp en del i inspelningen där det inte spelas och där man endast hör det där suset, och låter sedan ReaFIR (plugin i Reaper) "lära sig" suset och tar bort det.
Kanske kan du hitta ett sånt program i Logic Pro X men det hade varit mycket enklare att ge och få tips sinsemellan om vi använder samma DAW.
lemmts skrev:Tangband skrev:lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Lasse
Tack för att du lyssnade och ger input .
Det man hör mellan styckena är registreringen och notbladen från organisten om man vrider upp lite. Applåderna kom i slutet. Orgelns motor susar svagt i bakgrunden.
Du har ju uppenbarligen fått till en väldigt bra inspelning. Jag tycker mycket om den. Frågan är varför inte fler inspelningar håller denna kvalitet? Som jag förstått är du amatör på området och detta en av dina första inspelningar. Nybörjartur? Eller är andra klåpare? Märkligt är det. Lycka till i fortsättningen.
Bill50x skrev:Jag har ingen personlig erfarenhet av Reaper, men känner mig lite obekväm med ett program som tar bort saker. Frågan är vad som försvinner mer än bruset?
Har testat lite att reducera knäppar i rippade LP'n och resultatet kan mest liknas vid en katastrof. Numera plockar jag bort grova knäppar manuellt genom att helt enkelt dra ner transienterna i Audition. Man kan ju förstora signalen tills man ser enbart de digitala stegen, och dessa drar jag ner till en normalnivå. Knäppet försvinner inte 100%:igt men nästintill. På detta sätt påverkas inget annat i filen.
/ B
lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Bill50x skrev:lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Jag vet inte vilka filer du lyssnat på men på originalet finns det en hel del notbladsprassel och annat. De filer jag lagt i min Dropbox saknar däremot det mesta av dessa ljud, jag har bara bemödat mig om att hålla kvar rumsklangen mellan de olika styckena. Kanske det var fel av mig?
/ B
RogerGustavsson skrev:Knappast mikrofonbrus, det ligger på 18 dBA. Det skall till ett tyst rum för att det ska höras. Antar att de ljud som alstras i kyrkorummet ligger över det. Inte minst brukar kyrkoorglar har luftpump som väsnas.
RogerJoensson skrev:Det är inte omöjligt att det en del mikrofonbrus kan höras (beroende på hur tyst där var), men när det gäller låga frekvenser är det ofta betydligt bullrigare än man upplever på plats. Det är bara det att man långsamt tillvants och sorterar bort det när man är där. När man spelar upp det hemma så kommer bullret "pang på" och blir då uppenbart.
Det är som med ventilationssystem. -Man kan vistas i lokaler hela dagen utan att tänka på det, men sedan och först när fläktarna stängs av så märker man att det varit bullrigt (oj då vad tyst det blev). Många kyrkor och konsertlokaler ligger nära vägar och vill man göra tysta inspelningar så är det därför bäst att spela in tidigt på morgonen, innan folk börjar åka till jobbet (och se till att ventillationsfläktar och liknande är avstängda).
goat76 skrev:
Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Tangband skrev:goat76 skrev:
Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Du menar att det blivit köttfärs av oxfilén ?
Skämt åsido- det ligger nog mycket i det du säger.
goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster