Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Coolt att ha en sådan inspelning när du provlyssnar hifi-system sedan. Du var där, och vet hur det lät på plats liksom
Hur bra klarar dina fuldist att återge detta materialet?
Kalejdokom skrev:Kul med liveinspelningar! Jag gör också en del liknande uppdrag i bl.a. kyrkor.
En spännande utmaning med mikrofoner så mitt i rummet (ej närmickat), är att man får med precis ALLA ljud. Man kan komma hem med ett tickande väggur, en susande värmepump, en förbipasserande motorcykel, sjungande koltrastar och god vet vad! Helst vill man dessutom lägga på ett HP-filter för att slippa just störande buller i lägsta oktaven, men det funkar ju inte så bra när man spelar in orgel...
Jag har tyvärr inte tid att provlyssna just nu, men upplevde du något av ovanstående eller kom du hem med endast önskat programmaterial?
Kalejdokom skrev:Glömde... när jag gjort liknande orgelupptagningar har jag använt en Zoom F4 och spelat in på fyra separata kanaler med två mickar ganska nära huvudverket (ca 2 meter mitt framför) och två mickar långt ner i lokalen. Genom att spela in ett handklapp nära huvudmikrofonerna kan jag sedan synka tidsfördröjningen i redigeringen och panorera och mixa kanalerna till önskad ljudbild hemmavid.
https://www.zoom-na.com/products/field- ... d-recorder
goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.
Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?
Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?
Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt.
Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.
Tangband skrev:goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.
Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?
Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?
Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt.
Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.
Tack för funderingar och kritik goat76 .
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har.
Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.
Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?
Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?
Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt.
Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.
Tack för funderingar och kritik goat76 .
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har.
Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.
Du som har det verkliga ljudet av denna orgel som referens, tycker du att du lyckades bra att fånga det så som du hörde det i kyrkan eller upplevdes det vara mer tryck och mer dynamik på plats?
sammel skrev:Tack för en fantastisk inspelning.
Tycker mycket om ljudbilden upplever, orgelpipo högt upp i ljudbilden det var trevligt
och gillar balansen mellan direkt och indirekt ljud.
Har inget emot att sitta i bra lyssningspossition det behöver inte låta som man sitt mitt i
kyrkan med en massa pälsar framför,
jag gillar alltså mikplaseringen. Och för mig tycker jag bastonerna låter realistiska.
Tack Tangband. Tyvärr har jag ingen negativ kritik. Kommer jag på nåt så kanske jag
kompletterar.
Organisten var duktig också.
Tell skrev:Nuu har jag också lyssnat. Precis som goat76 så är jag ingen direkt orgelfantast, så jag hoppade mest runt lite o lyssnade där vågformen såg som mest igång ut. Lät som en orgel i en kyrka för att ta det enkelt. Men reagerade också lite på att det var nånting i basen som (kanske?) inte var heelt där. Drog en Masvis på hela o noterar väl att det finns hyfsat med energi ner till 40hz med en del kvar neråt 30. Duger fint det, men noterar däremot en dip där vid 60hz-trakten o en pik runt 70, beror det på en basnull i kyrkan där micarna står eller på hur orgeln är uppbyggd? Dunno, jag kanske bara överanalyserar med nån liten önskan att det ska vara basigare, så egentligen kanske allt är som det ska
Oavsett så tyckte jag det som sagt lät som en orgel i en kyrka, o det på ett bra sätt då. Vet ju inte hur exakt orgelinspelningar brukar låta vet jag inte då jag inte lyssnar på det ofta alls så har inget att jämför med direkt.
PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!
Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!
PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
En dip i mätningen kan bero på avståndet till en eller flera väggar eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas.Tangband skrev:Intressant analys. det är nog svårt att veta riktigt vad dippen och peaken beror på. Orgelpipor är ju en del av ett helt instrument och bygger på att det bildas resonanser . En orgel mäter nog inte rakt som en högtalare eller mikrofon. Varje registrerings-andrag och stämma låter ju olika på en orgel och har säkerligen olika resonans-maxima .
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Om du tittar på bilden från inspelningsplatsen så kanske det hjälper?
Jag är dålig på att specifikt höra höjd på musikinspelningar och förstår inte att dom som säger sig vara bra på att höra höjd aldrig störs av att så mycket musik spelas in med mikrofonerna högt över instrumenten, istället för framför på normal lyssnarhöjd. Borde inte det bli galet? Jag förstår inte heller hur höjdkodningen fungerar med ett vanligt A-B-par på ett högt stativ. Någon gång kanske någon kan förklara det för mig.
Anders J skrev:"...eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas."
Exakt. Om man t ex spelar ett stycke i C-dur så kan man tänka sig att låga C med en 16- eller 8-fotsstämma har en grundton 32,7 eller 65,4 Hz och att rimligt ofta förekommande också är subdominanten F = 43,6/87,3 Hz och dominanten G = 50,0/98,0 Hz. Andra toner förekommer naturligtvis, men ofta mest som genomgångstoner.
PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!
Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster