Tension gauge för kassettspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-16 15:48

Är det någon som har en "Tension gauge" för kassettbandspelare liggandes?

Jag har snart bytt Pinch roller och var ju tvungen att plocka isär mekanismen för trycket ..

Trycket ska vara 270-330 g mätt mitt på stiftet, antar att man inte kan använda en Tentelometer för rullband?
(nej jag har inte heller någon sådan men det är kanske en mkt vanligare pryl?)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 16:17

jockewe skrev:Är det någon som har en "Tension gauge" för kassettbandspelare liggandes?

Jag har snart bytt Pinch roller och var ju tvungen att plocka isär mekanismen för trycket ..

Trycket ska vara 270-330 g mätt mitt på stiftet, antar att man inte kan använda en Tentelometer för rullband?
(nej jag har inte heller någon sådan men det är kanske en mkt vanligare pryl?)


En trehektos vikt som hänger i ett snöre som går över en skruvmejsel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-16 16:28

Skärmavbild 2020-06-16 kl. 16.17.54.png
Skärmavbild 2020-06-16 kl. 16.17.54.png (420.39 KiB) Visad 3475 gånger
Var fäster man snöret och var mäter man? Man kan se spetsen på pinnen ovanför den vänstra rullen ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 16:33

jockewe skrev:Var fäster man snöret och var mäter man?


Jag gissar att du ska mäta tryckrullens tryck mot bandet. I så fall ska fästa "snöret" i tryckrullen och låta "snöret" dra med angiven kraft. Då ska tryckrullen lätta från bandet, precis.

Men jag har aldrig gjort detta själv, så det är väl en s.k. killgissning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-16 16:45

PerStromgren skrev:
Jag gissar att du ska mäta tryckrullens tryck mot bandet. I så fall ska fästa "snöret" i tryckrullen och låta "snöret" dra med angiven kraft. Då ska tryckrullen lätta från bandet, precis.

Men jag har aldrig gjort detta själv, så det är väl en s.k. killgissning.


Det låter ju logiskt, så en liten krok, typ böjd nål, som hänger i pinnen på tryckrullen med 3hg vikt rakt ned på en tråd. (såg just att det finns ett hål i chassit nästan rakt under : ) ?

Gillar din gissning, hur gör man med bandet då? Det måste ju rulla för att rullen ska komma upp mot stiftet, jag är lite rädd för "Kalle Ankas julafton" bandhärva ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-16 16:54

jockewe skrev:
PerStromgren skrev:
Jag gissar att du ska mäta tryckrullens tryck mot bandet. I så fall ska fästa "snöret" i tryckrullen och låta "snöret" dra med angiven kraft. Då ska tryckrullen lätta från bandet, precis.

Men jag har aldrig gjort detta själv, så det är väl en s.k. killgissning.


Det låter ju logiskt, så en liten krok, typ böjd nål, som hänger i pinnen på tryckrullen med 3hg vikt rakt ned på en tråd. (såg just att det finns ett hål i chassit nästan rakt under : ) ?

Gillar din gissning, hur gör man med bandet då? Det måste ju rulla för att rullen ska komma upp mot stiftet, jag är lite rädd för "Kalle Ankas julafton" bandhärva ..


Ta en gammal kassett och skrota den, så den blir tom på band. Du kan ju ta en liten film på salladen och säga upprört något i still med
- Vojne, vojne, min första lektion på musikskolan!
:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-16 17:05

Eller så ställer du trycket så att rullen inte ensam kan dra tejpen men tillsammans med bandtallriken så rullar det som det skall.
Dels får du mindre sidtryck mot bronslagret som håller kapstan, dels minskar svajet.
Jag gjorde så med en Philips 2507när jag labbade med en sådan på 90-talet.
Svajet blev försumbart och transporten helt ok.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-16 17:46

Perfector skrev:Eller så ställer du trycket så att rullen inte ensam kan dra tejpen men tillsammans med bandtallriken så rullar det som det skall.
Dels får du mindre sidtryck mot bronslagret som håller kapstan, dels minskar svajet.
Jag gjorde så med en Philips 2507när jag labbade med en sådan på 90-talet.
Svajet blev försumbart och transporten helt ok.


Du menar köra på känsla och sedan mäta med vikt?

Inte för att det spelar roll men maskinen är en BIC T-4 M och jag räknar den som HiFi i höga hastigheten 3 3/4, lite känsligt att köra med totalfel tryck ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-16 17:59

jockewe skrev:
Perfector skrev:Eller så ställer du trycket så att rullen inte ensam kan dra tejpen men tillsammans med bandtallriken så rullar det som det skall.
Dels får du mindre sidtryck mot bronslagret som håller kapstan, dels minskar svajet.
Jag gjorde så med en Philips 2507när jag labbade med en sådan på 90-talet.
Svajet blev försumbart och transporten helt ok.


Du menar köra på känsla och sedan mäta med vikt?

Inte för att det spelar roll men maskinen är en BIC T-4 M och jag räknar den som HiFi i höga hastigheten 3 3/4, lite känsligt att köra med totalfel tryck ..

Jag ställde in efter funktion, inte efter vikt eller annat.
När jag frågade Philips Norrköping om råd sa dom att det funkar precis lika bra att låta kapstan och bandtallrik dela på kraften som behövs för att driva tejpen som den ska.
Men jag vet inte om ditt BIC-däck klara av den typen av justering.

Edit:
Däremot tycker jag mig minnas en kassett som hade belastad bakre spole och där man spände tryckrullen tills den orkade dra tejpen, men så fanken att jag vet om det finns att få tag i idag.
Fabrikatet var i alla fall Philips.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-16 21:20

Tillägg till tidigare text.
Vill du ställa absolut hastighet ska du mäta ut 4.76 meter på en kassett och spela in en ton i var ände på tejpen.
Det ska ta prick 100 sekunder att spela sträckan mellan tonerna.
då är hastigheten korrekt
Även det fanns att köpa färdigt från philips på sin tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Bill50x » 2020-06-16 23:40

Om man har en kassett med en tex 1kHz eller 440 Hz ton (Dolby refrens) så kan man mäta att det är vad man får ut från kassettdäcket.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-16 23:51

Förutsatt att hastigheten på det bandet är korrekt.
Hastigheten skall vara 4.76 cm sek. och inget annat då det är dubbla hastigheten på trådspelaren som körde med 2.38 cm sek, vilken man dubblerade för att spara utvecklingskostnader på kassettspelaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-17 01:08

Dum fråga kanske men varför talar ni om hastighet öht?
Det enda jag behöver är slut på bandtrassel.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-17 01:18

jockewe skrev:Dum fråga kanske men varför talar ni om hastighet öht?
Det enda jag behöver är slut på bandtrassel.

För att du får rätt hastighet på det du spelar.
Men om du spelar in i dubbelhastighet så är det knappast lika viktigt, för då spelar du in själv och behöver inte bry dig om vad vi tjafsar om :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav MacBruce » 2020-06-17 02:14

PerStromgren skrev:
jockewe skrev:Är det någon som har en "Tension gauge" för kassettbandspelare liggandes?

Jag har snart bytt Pinch roller och var ju tvungen att plocka isär mekanismen för trycket ..

Trycket ska vara 270-330 g mätt mitt på stiftet, antar att man inte kan använda en Tentelometer för rullband?
(nej jag har inte heller någon sådan men det är kanske en mkt vanligare pryl?)


En trehektos vikt som hänger i ett snöre som går över en skruvmejsel?


För att citera en känd aerodynamiker (vars namn tillfälligt undslipper mig): "Tillgrip inte den högre matematiken, förrän du har uttömt alla möjligheter med ett gem och en gummisnodd"). ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Bill50x » 2020-06-17 12:02

jockewe skrev:Dum fråga kanske men varför talar ni om hastighet öht?
Det enda jag behöver är slut på bandtrassel.

Sorry. Men trycket från rullen mot kapstanaxeln är inte kritiskt. det behöver bara vara tillräckligt högt så bandet inte slirar och inte så högt så lagret skadas. Viktigt är dock att gummit på tryckrullen är fräscht och helt runt utan skavanker.

Om du får "bandsallad" är problemet snarare att drivningen av höger rulle inte fungerar som den ska.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-17 12:18

Instämmer med Bill.
Jag undrar hur drivningen av tallrikarna ser ut.
Är det månne med separat motor för varje tallrik så kan klämman som håller tallriken på axeln till motorn vara glapp och slira.
Det har jag haft på en Tandberg Tcd 310 som har motordrivning av tallrikarna och som gav en effektiv men inte så rolig bandsallad.
Lösningen är då att klämma ihop chucken på tallrikens undersida så den kärvar lätt när den trycks nerpå axeln.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-17 22:54

Bill50x skrev:Sorry. Men trycket från rullen mot kapstanaxeln är inte kritiskt. det behöver bara vara tillräckligt högt så bandet inte slirar och inte så högt så lagret skadas. Viktigt är dock att gummit på tryckrullen är fräscht och helt runt utan skavanker.

Om du får "bandsallad" är problemet snarare att drivningen av höger rulle inte fungerar som den ska.

/ B


Tack Bill,
sällan har jag svurit så mycket som idag hahaa. BIC T4-M förtjänar sitt rykte som ett elände att serva!
Jag fick till slut korta av fjädern (se bild) som lyfter rullen mot axeln och fick med Pers "metod" (se bild) till slut 273g. Nu saknar jag ju höger rulle men jag satte i ett band och det blir inte längre knöligt!! Hurra! Inget som helst ljud kom ut men det får jag ta itu med när jag har båda rullarna på plats. (vänster rulle är "ny" men höger hade en annan diameter tyvärr)
IMG_4893.jpeg
IMG_4893.jpeg (55.78 KiB) Visad 3338 gånger

IMG_4891.jpeg
IMG_4891.jpeg (48.69 KiB) Visad 3338 gånger
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-18 17:52

Bill50x skrev:Om du får "bandsallad" är problemet snarare att drivningen av höger rulle inte fungerar som den ska.

/ B

+1 på den.
Inte sällan är det en enkel slir/friktionskoppling (filt mellan två skivor) som drar bandet upp på hämtspolen med lagom kraft och som så småningom slits ut (eller att det kommit in olja eller något). Jag vet inte om det däcket har en sådan koppling eller om där sitter en motor som är typ strömbegränsad för att ge lagom dragkraft (som inte ger samma kraft som när den var ny).
Jag ser inte vad tryckrullen har med saken att göra om den nu inte var så snedsliten att den fick bandet att glida ur sin normala bana och skrynklas så där galet och därför vägrade lindas upp, men då får det vara riktigt illa med tryckrullen.
En sliten eller oljig friktionskoppling är inte helt ovanligt (folk kan få för sig att olja lite varstans när det inte funkar :) ).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-18 21:21

Det blir spännande att se när högerrullen jag nyss beställde kommer!
Vad jag tänker om slirsaken, borde det inte ha märkts när jag "spelade" ett band utan högerrulle, alltså BARA med hämtspolen?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-18 21:50

jockewe skrev:Det blir spännande att se när högerrullen jag nyss beställde kommer!
Vad jag tänker om slirsaken, borde det inte ha märkts när jag "spelade" ett band utan högerrulle, alltså BARA med hämtspolen?

Du har nog haft patsiell drift på högra rullen vilket gett bandsallad.
Hade det varit helt stopp så hade du nog fått rens inkromet från långa bandresten som slitits av.
Philips har en magnet och ett stålband som drar bandet och när magneten blir skadad så slirar det som attan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-18 22:40

jockewe skrev:Det blir spännande att se när högerrullen jag nyss beställde kommer!
Vad jag tänker om slirsaken, borde det inte ha märkts när jag "spelade" ett band utan högerrulle, alltså BARA med hämtspolen?

Vi ser det nog från olika håll. Med hämtspolen menar jag den som sitter till höger när man ser det från kassettsidan. Utan den så rullas bandet inte upp.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-19 11:28

RogerJoensson skrev:
jockewe skrev:Det blir spännande att se när högerrullen jag nyss beställde kommer!
Vad jag tänker om slirsaken, borde det inte ha märkts när jag "spelade" ett band utan högerrulle, alltså BARA med hämtspolen?

Vi ser det nog från olika håll. Med hämtspolen menar jag den som sitter till höger när man ser det från kassettsidan. Utan den så rullas bandet inte upp.


Ahaa,spole/rulle :lol:

Banden knölades i maskinen, den högra gummirullen var helt torr och jag kunde inte få liv i den trots dyr rejuvenatorvätska etc. så jag bestämde att byta den.
Till slut fick jag en ny rulle och tid att installera den, då visar det sig att den var för liten = rätt storlek för vänster gummirulle, så jag bytte den istället.
(då var ju trasslet med att få ett godtagbart tryck mot kapstanaxeln, nu löst)

För att testa körde jag ett band UTAN någon högergummirulle installerad, bandet "dras" upp genom att höger spole roterar motklocks.
Inget knölande alls men heller inget musikljud från bandet alls ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav Perfector » 2020-06-19 12:38

Är det en bandvändande maskin?
Då går kapstan åt varsitt håll och då är den högra rullen absolut nödvändig.
Går den bara åt ett håll utan bandvändning så är det 2 kapstanaxlar som spänner tejpen förbi tonhuvudet och då kan det funka, förutsatt att bandtallriken på höger sida är rätt spänd och drar upp tejpen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-26 18:31

Tack för hjälpen Per, det låter helt ok igen nu och inget skrynklande öht!

Tyvärr slocknade en diod så det ser inte vackert ut men låter desto bättre!
IMG_4904.JPG
IMG_4904.JPG (1.92 MiB) Visad 3173 gånger
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 19:08

Var inte poängen med "dual capstan" att trycket sköttes automagiskt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Tension gauge för kassettspelare?

Inläggav jockewe » 2020-06-26 19:31

hifikg skrev:Var inte poängen med "dual capstan" att trycket sköttes automagiskt?

Jo det tror jag också, därav har de flesta olika diametrar på rullarna för att undvika resonanser och för att det säkert ska finnas ett litet magiskt drag som håller bandet magiskt sträckt :lol: Men i den här maskinen så var efter 40 års tjänst vänster fjäder för slö och höger rulle såg ut som en illa skött människohäl .. Den uppskattade helt klart en liten hjälp.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst