Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav jockewe » 2020-07-03 12:13

Igår när barnen satt och tittade på film så prasslade det till i några sekunder i höger surroundkanal och sedan dog den kanalen ..
Jag testade högtalaren (och sladden) och den är ok så det måste vara något i förstärkaren? Jag ser inget fysiskt vid högtalar-
terminalerna .. Min fråga är, tror ni det är osunt att fortsätta använda förstärkaren trots att en av 7 kanaler har tystnat?

Orkar inte riktigt med att koppla ur besten just nu för att skruva isär och kolla hur det ser ut på insidan,
det är en gammal Pioneer AX10i med en triljon sladdar in och ut :)
Senast redigerad av jockewe 2020-07-11 00:44, redigerad totalt 1 gång.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Prasslade till och dog (högersurround)

Inläggav Olle99 » 2020-07-04 11:23

Det brukar ju finnas en knapp som man återställer allt till fabriksinställningar , det kanske inte hjälper men är lätt att prova , sedan kan man bestämma nästa steg .

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Prasslade till och dog (högersurround)

Inläggav jockewe » 2020-07-04 12:45

Tack Olle, ja inställningsmöjligheter finns det ju gott om i såna där förstärkare.
Jag har lyckats koppla om så att jag kan använda "second zone" till surrounderna och då blir allt 5.1 precis lika bra som förut.
Manualen är för mig obegriplig om det ska GÅ att ha 7.1 i den setupen, jag förstår inte vad jag läser helt enkelt :(

Jag är mest skraj för om något har "brunnit" på kortet om det kommer att hända igen ..
/J

Jag tror att jag har fallenhet för att skriva manualer faktiskt men de skulle bli helt oöverskådligt långa eftersom jag avskyr
saker som kan tolkas på flera sätt :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Prasslade till och dog (högersurround)

Inläggav Olle99 » 2020-07-04 13:18

Haha jaa manualer ja , trots allt så kan man lura ut mycket genom att läsa manualen om det som man vill ha reda på , använd ett anteckningsblock ock skriv upp lite funktioner om det som krånglar , kanske har något gått sönder men med lite tur så hittar man något i manualen som man missat , min Denon ställer sig i fabriksläge ( skydd ) när det kommer en kraftig "spik" i nätet t.ex . :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav jockewe » 2020-07-11 00:47

Nu ikväll satt jag och kollade film med dottern och det prasslade till i samma högtalare och sen dog den kanalen.

Alltså en till död = 2 av sju kanaler borta!

KAN det vara högtalaren och vad isåfall ska jag kolla, den lät ju hur bra som helst när jag kopplade om den!
8O 8O
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav jockewe » 2020-07-11 19:28

jockewe skrev:KAN det vara högtalaren och vad isåfall ska jag kolla, den lät ju hur bra som helst när jag kopplade om den!
8O 8O

Nu har jag kollat högtalaren inkopplad till annan utgång och det är inget fel på den oavsett ljudvolym ..

Ev. har en baksurroundkanal också lagt av (orkar inte kolla just nu) och då är det 3 högtalarutgångar tysta :?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav gopnik » 2020-07-12 01:10

jockewe skrev:KAN det vara högtalaren och vad isåfall ska jag kolla, den lät ju hur bra som helst när jag kopplade om den!
8O 8O

Det är klart att det rent hypotetiskt kan vara något fel på högtalaren. Ocentrerad kon ger skrapad talspole som intermittent kontakterar någon motordel med kortslutning som följd - eller någonting annat lika långsökt. Mer sannolikt är väl dock att förstärkaren är smått antik, och om några av komponenterna i en kanal nått sin tekniska livslängd är de andra kanalerna inte långt efter. Att de slocknar i följd så där beror väl i så fall på att de är uppbyggda likadant, med samma komponenter och haft samma livsbetingelser.

Jag skulle börja spana efter en ny förstärkare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav jockewe » 2020-07-12 02:35

gopnik skrev:
jockewe skrev:KAN det vara högtalaren och vad isåfall ska jag kolla, den lät ju hur bra som helst när jag kopplade om den!
8O 8O

Det är klart att det rent hypotetiskt kan vara något fel på högtalaren. Ocentrerad kon ger skrapad talspole som intermittent kontakterar någon motordel med kortslutning som följd - eller någonting annat lika långsökt. Mer sannolikt är väl dock att förstärkaren är smått antik, och om några av komponenterna i en kanal nått sin tekniska livslängd är de andra kanalerna inte långt efter. Att de slocknar i följd så där beror väl i så fall på att de är uppbyggda likadant, med samma komponenter och haft samma livsbetingelser.

Jag skulle börja spana efter en ny förstärkare.

Tack gopnik!
Tyvärr vet jag precis vilken "ny" förstärkare jag vill ha men har inte råd, det är såå märkligt att 2 eller kanske t.om. 3 kanaler tystnat inom 10 dagar.

Jag körde ett långt test med surroundhögtalaren kopplad till "Höger front" och det verkar ju inte vara något problem med den.
Frågan är vad som får kanalerna att lägga av och borde jag låta bli att använda den. Tänkte lämna in den till Hages på service i augusti när deras
semester är slut men nu då???
Japp den är smått antik, men faktiskt välkonstruerad och som många andra grejor, värd omtanken.

Nu får den köra på 3.1, hoppas det håller iallafall! (FR och FL har annan effektförstärkare så den behöver inte jobba hårt)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Prasslade till och dog (högersurround) NU TVÅ!

Inläggav Olle99 » 2020-07-12 11:03

Jaa vänsterprassel är ju inte bra :mrgreen:


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster