RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:jansch skrev:
Allt handlar om hur stor den termiska trögheten är. Alltså hur fort värms talspolen upp respektive kallnar.
Det blir "gränsfall" om man skall kalla det för dynamik eller t.ex basfattigare vid hög volym.
Ett långsamt stegrande ljud kommer att bli komprimerat men t.ex traditionella trummor (virveltrumma/high hat/ baskagge beat) och elbas med 1/4 toner i rock/pop rytm kommer inte tappa dynamik utan tappa lite SPL.
Bara ett exempel.....
Kan jag använda något verktyg för att tillföra denna sorts kompression till ett stycke musik, så jag kan lära mig hur det låter?
Jag tror att jag sett någonstans att mina högtalare (Quad 2912) lider av detta, så vore kul att lära mig mer. Genom att tillföra kompression som jag kan avlyssna vid lägre nivåer, kanske jag känner igen effekten.
Alla system där man har en sträckt plastflim som i elektrostater och magnetostater har kompression vid lägre frekvenser. Plastfilmens elasticitet är ju begränsad och även om det rör sig om små membranutslag tror jag detta gör sig märkbart. Vid högre frekvenser och om membranet är mekaniskt uppdelat är det ett mindre problem. I fallet med dina Quad tror jag kompressionen drabbar alla register, den centrala delen med "ringarna" spelar väl också bas? I stora system från Magnepan är basen separerad från resten. Det har också visat sig vara en fördel om mellan- och diskantregister sitter avkopplat från basarna i det fallet. De mindre systemen från Magnepan är det svårare för då bas- och mellanregister inte är (helt) separata.
Jag har lyssnat en hel del på ett par Martin Loagan typ 100 kkr och inbyggda dubbla dynamiska basar...
Jag har fått ett intryck av att höjer man volymen , och så höjer man mer, och mer för att spela starkt.... - så blir det liksom inte starkare på samma sätt som från ett par "vanliga" högtalare.
Beror det på att det finns liksom kompression/limiter inbyggt i konstruktionen med sträckt plastfilm?
På vanliga högtalare är det ju normalt basen som "ger upp" först och börjar komprimera så att ljudet blir "ljusare"
På mitt system hemma kan man höja rejält tills dess att diskanterna börjar dista.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.