Mätning av dynamisk kompression, intressant sida

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Mätning av dynamisk kompression, intressant sida

Inläggav Tangband » 2020-07-13 11:56

Denna kille har nyligen börjat testa högtalare, bl.a Buchardt s400 . Han är mer noggrann än Amirm på audioscience review.
Han testar även dynamisk kompression . Det verkar skilja en hel del i olika högtalare.

Ovanför 300 Hz i Buchardt s400 är kompressionen minimal. Men i basen är den upp mot 1 dB .

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... bookshelf/

Han testar även en jamo golvare. Den klarar sig betydligt sämre.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... jamo_s807/

Bilden visar Buchardt s400.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Mätning av dynamisk kompression, intressant sida

Inläggav PerStromgren » 2020-07-13 16:27

Är 1dB mycket i det här sammanhanget?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-07-13 16:50

14V ger väl 24,5 W vid 8 Ohm?
Den största kompressionen är vid basreflexfrekvensen, i detta fall vid avstämningen av slavbasen. En kompressionsförlust på ca 1 dB vid 25W är väl inte så jättehemskt kanske, men, om man matar på kanske 300W i stället så lär det bli betydligt större kompression, även för högtalare med basreflexport.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-13 17:21

PerStromgren skrev:Är 1dB mycket i det här sammanhanget?

Det borde kunna höras som sämre dynamik ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-07-13 17:33

Jag tror problemet är mer att tonkurvan ändras vid olika nivåer, och basen låter mattare än den ska.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-14 00:30

Tangband skrev:

Allt handlar om hur stor den termiska trögheten är. Alltså hur fort värms talspolen upp respektive kallnar.
Det blir "gränsfall" om man skall kalla det för dynamik eller t.ex basfattigare vid hög volym.

Ett långsamt stegrande ljud kommer att bli komprimerat men t.ex traditionella trummor (virveltrumma/high hat/ baskagge beat) och elbas med 1/4 toner i rock/pop rytm kommer inte tappa dynamik utan tappa lite SPL.
Bara ett exempel.....

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-07-14 08:18

jansch skrev:
Tangband skrev:

Allt handlar om hur stor den termiska trögheten är. Alltså hur fort värms talspolen upp respektive kallnar.
Det blir "gränsfall" om man skall kalla det för dynamik eller t.ex basfattigare vid hög volym.

Ett långsamt stegrande ljud kommer att bli komprimerat men t.ex traditionella trummor (virveltrumma/high hat/ baskagge beat) och elbas med 1/4 toner i rock/pop rytm kommer inte tappa dynamik utan tappa lite SPL.
Bara ett exempel.....

Kan jag använda något verktyg för att tillföra denna sorts kompression till ett stycke musik, så jag kan lära mig hur det låter?

Jag tror att jag sett någonstans att mina högtalare (Quad 2912) lider av detta, så vore kul att lära mig mer. Genom att tillföra kompression som jag kan avlyssna vid lägre nivåer, kanske jag känner igen effekten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-07-14 11:35

jansch skrev:Allt handlar om hur stor den termiska trögheten är. Alltså hur fort värms talspolen upp respektive kallnar.

Talspolen är bara några gram koppar, så uppvärmningen är i princip omedelbar. Det är avkylningen som har längre tidskonstanter beroende på gapet mellan den lilla direkt uppvärmda massan i spolen, och den stora termiska massan i magnetsystemet.

Svaret är alltså att man får problem med både stympad transientdynamik och slankare bas vid ihållande högre nivåer. Motorförsvagningen drabbar också särskilt förmågan att driva porten, medan dimensionering med viss opåverkad drivimpedans mildrar effekterna.. Aktivt drivna basreflexsystem drabbas alltså extra illa.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-14 13:09

PerStromgren skrev:
jansch skrev:
Tangband skrev:

Bara ett exempel.....

Kan jag använda något verktyg för att tillföra denna sorts kompression till ett stycke musik, så jag kan lära mig hur det låter?

Jag tror att jag sett någonstans att mina högtalare (Quad 2912) lider av detta, så vore kul att lära mig mer. Genom att tillföra kompression som jag kan avlyssna vid lägre nivåer, kanske jag känner igen effekten.

Alla system där man har en sträckt plastflim som i elektrostater och magnetostater har kompression vid lägre frekvenser. Plastfilmens elasticitet är ju begränsad och även om det rör sig om små membranutslag tror jag detta gör sig märkbart. Vid högre frekvenser och om membranet är mekaniskt uppdelat är det ett mindre problem. I fallet med dina Quad tror jag kompressionen drabbar alla register, den centrala delen med "ringarna" spelar väl också bas? I stora system från Magnepan är basen separerad från resten. Det har också visat sig vara en fördel om mellan- och diskantregister sitter avkopplat från basarna i det fallet. De mindre systemen från Magnepan är det svårare för då bas- och mellanregister inte är (helt) separata.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-15 00:28

gopnik skrev:
jansch skrev:Allt handlar om hur stor den termiska trögheten är. Alltså hur fort värms talspolen upp respektive kallnar.

Talspolen är bara några gram koppar, så uppvärmningen är i princip omedelbar. Det är avkylningen som har längre tidskonstanter beroende på gapet mellan den lilla direkt uppvärmda massan i spolen, och den stora termiska massan i magnetsystemet.

Svaret är alltså att man får problem med både stympad transientdynamik och slankare bas vid ihållande högre nivåer. Motorförsvagningen drabbar också särskilt förmågan att driva porten, medan dimensionering med viss opåverkad drivimpedans mildrar effekterna.. Aktivt drivna basreflexsystem drabbas alltså extra illa.

I mitt exempel (som du inte tog med när du citerade mej) tappar man i praktiken ingen dynamik vid normala lyssningsnivåer. Uppmätt på högtalare OA14 med bortkopplade diskanter
Vad betyder då "i praktiken"? Jo, det är svårt att se kompressionen på oscilloskopbild. Den döljs av normal andratonsdist och annat skit ... om den finns där. Däremot syns den lägre känsligheten.

Vad har du mätt på som ger ett annar resultat?

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-15 21:54

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
jansch skrev:

Bara ett exempel.....

Om jag förstår dej rätt i din beskrivning nedan är det inte dynamisk dist/kompression som då uppstår utan kan istället jämföras med en traditionells högtalares spindel som alltid har en fjäderkonstant som är beroende av amplituden Dvs F= BIl jobbar mot en "fjäder" som hårdnar ju större amplituden är. Detta skapar distorsion, inte dynamisk kompression. Oj! mitt svar kom mitt i ditt inlägg......

Alla system där man har en sträckt plastflim som i elektrostater och magnetostater har kompression vid lägre frekvenser. Plastfilmens elasticitet är ju begränsad och även om det rör sig om små membranutslag tror jag detta gör sig märkbart. Vid högre frekvenser och om membranet är mekaniskt uppdelat är det ett mindre problem. I fallet med dina Quad tror jag kompressionen drabbar alla register, den centrala delen med "ringarna" spelar väl också bas? I stora system från Magnepan är basen separerad från resten. Det har också visat sig vara en fördel om mellan- och diskantregister sitter avkopplat från basarna i det fallet. De mindre systemen från Magnepan är det svårare för då bas- och mellanregister inte är (helt) separata.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-16 09:01

Distorsion är det väl oavsett? Det finns inget större linjärt område för den sträckta plastfilmens rörelse.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-07-16 14:00

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
jansch skrev:

Bara ett exempel.....

Jag har lyssnat en hel del på ett par Martin Loagan typ 100 kkr och inbyggda dubbla dynamiska basar...

Jag har fått ett intryck av att höjer man volymen , och så höjer man mer, och mer för att spela starkt.... - så blir det liksom inte starkare på samma sätt som från ett par "vanliga" högtalare.
Beror det på att det finns liksom kompression/limiter inbyggt i konstruktionen med sträckt plastfilm?

På vanliga högtalare är det ju normalt basen som "ger upp" först och börjar komprimera så att ljudet blir "ljusare"

På mitt system hemma kan man höja rejält tills dess att diskanterna börjar dista.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-16 14:38

Vet inte om det är så överlag för alla "plastfilmssystem" men det krävs rätt stora membranarealer för att inte lägre frekvenser ska sätta ribban för lågt. Det är ju i regel samma membran som ska köra ett stort frekvensområde och det blir snabbt motstridiga krav på vad som ska levereras. De ursprungliga Quad:arna kompletterade med andra bassystem som avlastar kan spela rätt högt.

De där kurvade elektrostaterna ger en del problem. Om jag inte minns helt fel, är de asymmetrisk uppbyggda, större avstånd till den bakre plåten än till den främre. Detta för att ge ungefär samma kraft framåt som bakåt. Membranet kräver mindre kraft för att röra sig bakåt än framåt. Misstänker att det reducerar förmågan att spela högt utan störningar. Dessutom brukar de vara rätt knepiga laster för effektförstärkarna. En del fungerar bra andra inte. Var intresserad av dem när de kom ut utan baslåda. Var besviken då och trots upprepade lyssningar på flera Martin Logn har det intrycket bestått. Hade en tanke att använda elektrostatpanelerna till mina Tympani men avstod. Kompisens hembyggda elektrostater lät bättre men var alldeles för riktade.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-16 21:20

RogerGustavsson skrev:Distorsion är det väl oavsett? Det finns inget större linjärt område för den sträckta plastfilmens rörelse.

Jovisst, all förvängning är dist.
Men dynamisk kompression borde nog heta termisk kompression.
D v s när talspolen värms upp ökar resistansen och därmed minskar känsligheten och var det jag menade att inte uppstår i dina högtalare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-17 11:27

jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:Distorsion är det väl oavsett? Det finns inget större linjärt område för den sträckta plastfilmens rörelse.

Jovisst, all förvängning är dist.
Men dynamisk kompression borde nog heta termisk kompression.
D v s när talspolen värms upp ökar resistansen och därmed minskar känsligheten och var det jag menade att inte uppstår i dina högtalare

Nej, det värms inte upp på det viset, om man inte överdriver och bränner av ledarna på membranen i Magnepan. Då blir det hål i membranen och kostar mycket att laga.

Återgå till Teknikforum