Spotify till Beosound 5 / Beolab 5

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch

Spotify till Beosound 5 / Beolab 5

Inläggav jansch » 2020-07-15 23:37

För några år sedan när Spotify Connect lanserades beslutade Bang&Olufsen att inte supporta Spotify längre på Beosound 5.
Jag gjorde då som många andra en tillfällig(!) paniklösning(!?!) genom att koppla in en Chromecast som via en Behringer A/D omvandlare som försåg den digitala USB ingången i Beolab 5 med signal. Beosound 5 har endast en digital "AUX" ingång via en USB-anslutning.

Denna "tillfälliga lösning" har jag nyttjat i flera år men nu börjar det bli ohållbart. Spoify använde jag tidigare som "loungemusik" och "hifi lyssnandet" via CD media. Numer sker nästan all lyssning via Spotify och situationen blir mer och mer ohållbar. Den "tiillfälliga lösningen" måste ersättas p g a bristande kvalitet för "finlyssning".
Sammanfattningsvis är signakedjan nu Mobiltelefon som fjärrkontrol för Spotify som hanteras av en Chromecast och levererar analog stereosignal till en Behringer A/D omvandare som levererar digital signal till en USB ingång ("auxi" Ingången) i förförstärkaren (Beosound 5) .

Det är ju alltså helt galet att Chromcast:en omvandlar till analog signal som sedan omvanlas till digital signal igen av Behringers A/D omvandlare!!!!

Nu verkar det vara så att Chromecasten har en mini Spdif - men finns det någon adapter direkt till USB?

.....eller....

Finns det någon trådlös burk för mobil Spotify app som har USB utgång? Alltså med bra kvalitet?

Användarvisningsbild
juanth

Re: Spotify till Beosound 5 / Beolab 5

Inläggav juanth » 2020-07-16 00:07

Tack för igår Jansch. :)
PRO-ject Stream Box S2 Ultra har USB out!
Nedan beskriver de att de förstått just ditt problem. :)

With the gaining ground of internet streaming services, such as TIDAL or Spotify, the consumer‘s interest has shifted towards network enabled devices. Many great sounding products though do not offer any network ability, either because they are too old or their main focus was not on this subject. The solution has often been to replace them with a new and modern device, stream audio via Bluetooth or to comprimise and use a smartphone or tablet via their analogue ouput to feed active speakers or amplifiers.
There never was a really good solution for the consumer. Untill now.

Stream Box S2 Ultra: the smart addition

Stream Box S2 Ultra closes the gap, it offers modern connectivity with its network inputs and USB A output. This USB output is perfectionized for audio signals, it uses a dedicated internal power supply and only top audiophile grade components. You won‘t run into file-support issues, as Stream Box S2 Ultra acts as a network bridge, bypassing the files directly to your digital to analogue converter. Since most DACs only have one USB input, we have designed Stream Box S2 Ultra also to be a USB detox device. Simply connect your PC to the micro USB input of the unit and connect our DAC to the audio output. This way you can clean the noisy signal of your PC, while enjoying your music with it.
Our new remote control iOS and Android App is based on an opensource project and has a large community behind it. This guarantees full support and future improvements.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-16 15:03

juanth skrev:Tack för igår Jansch. :)
PRO-ject Stream Box S2 Ultra har USB out!
Nedan beskriver de att de förstått just ditt problem. :)

With the gaining ground of internet streaming services, such as TIDAL or Spotify, the consumer‘s interest has shifted towards network enabled devices. Many great sounding products though do not offer any network ability, either because they are too old or their main focus was not on this subject. The solution has often been to replace them with a new and modern device, stream audio via Bluetooth or to comprimise and use a smartphone or tablet via their analogue ouput to feed active speakers or amplifiers.
There never was a really good solution for the consumer. Untill now.

Stream Box S2 Ultra: the smart addition

Stream Box S2 Ultra closes the gap, it offers modern connectivity with its network inputs and USB A output. This USB output is perfectionized for audio signals, it uses a dedicated internal power supply and only top audiophile grade components. You won‘t run into file-support issues, as Stream Box S2 Ultra acts as a network bridge, bypassing the files directly to your digital to analogue converter. Since most DACs only have one USB input, we have designed Stream Box S2 Ultra also to be a USB detox device. Simply connect your PC to the micro USB input of the unit and connect our DAC to the audio output. This way you can clean the noisy signal of your PC, while enjoying your music with it.
Our new remote control iOS and Android App is based on an opensource project and has a large community behind it. This guarantees full support and future improvements.

Tack själv!
kul att träffas och prata lite HiFi o sippa lite vin (vi glömde ölen)!

och tack för ovanstående tips! Ska kolla in deras lösning
Janne

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-07-16 16:52

Ett billigare alternativ som kanske kan fungera är en Raspberry pie med USB-interface?
Mvh Johan

zten

Inläggav zten » 2020-07-17 11:43

Jag skulle inte gå på en Raspberry pi utan en "hat" och då föredrar jag allo.com USBridge. Jag har själv Allo DigiOne som transort/ streamer och den fungerar utmärkt i jämförelse med andra "hattar". Nu använder jag Roon, Tidal/ Qubuz plus eget på NAS.
Är det en inbyggd DAC i Beosound 5 och du är nöjd med den så är det en bra streamer som du behöver, och det är den som föreslås ovan av Juanth.

Är det en DAC och Streamer som du behöver så skulle jag föreslå Cambridge's CXN (V2) för dess kvalitet och användarvänlighet. https://youtu.be/N8bSQSFm56E

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-07-17 13:01

zten skrev:Jag skulle inte gå på en Raspberry pi utan en "hat" och då föredrar jag allo.com USBridge. Jag har själv Allo DigiOne som transort/ streamer och den fungerar utmärkt i jämförelse med andra "hattar". Nu använder jag Roon, Tidal/ Qubuz plus eget på NAS.
Är det en inbyggd DAC i Beosound 5 och du är nöjd med den så är det en bra streamer som du behöver, och det är den som föreslås ovan av Juanth.

Är det en DAC och Streamer som du behöver så skulle jag föreslå Cambridge's CXN (V2) för dess kvalitet och användarvänlighet. https://youtu.be/N8bSQSFm56E

Får jag fråga vad bristen på en pi utan hatt är? Vad tillför en hatt jämfört med att köra USB ut direkt till en kvalitativ DAC?

Jag ifrågasätter inte eller säger inte emot utan är nyfiken på vad jag kan vinna själv, kör USB ut till en DAC idag.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-07-17 15:34

jansch skrev:För några år sedan när Spotify Connect lanserades beslutade Bang&Olufsen att inte supporta Spotify längre på Beosound 5.
Jag gjorde då som många andra en tillfällig(!) paniklösning(!?!) genom att koppla in en Chromecast som via en Behringer A/D omvandlare som försåg den digitala USB ingången i Beolab 5 med signal. Beosound 5 har endast en digital "AUX" ingång via en USB-anslutning.

Denna "tillfälliga lösning" har jag nyttjat i flera år men nu börjar det bli ohållbart. Spoify använde jag tidigare som "loungemusik" och "hifi lyssnandet" via CD media. Numer sker nästan all lyssning via Spotify och situationen blir mer och mer ohållbar. Den "tiillfälliga lösningen" måste ersättas p g a bristande kvalitet för "finlyssning".
Sammanfattningsvis är signakedjan nu Mobiltelefon som fjärrkontrol för Spotify som hanteras av en Chromecast och levererar analog stereosignal till en Behringer A/D omvandare som levererar digital signal till en USB ingång ("auxi" Ingången) i förförstärkaren (Beosound 5) .

Det är ju alltså helt galet att Chromcast:en omvandlar till analog signal som sedan omvanlas till digital signal igen av Behringers A/D omvandlare!!!!

Nu verkar det vara så att Chromecasten har en mini Spdif - men finns det någon adapter direkt till USB?

.....eller....

Finns det någon trådlös burk för mobil Spotify app som har USB utgång? Alltså med bra kvalitet?

Från chromecast audio kan du ta ut en optisk digital signal som du kan skicka in i B&O (om den tar optisk signal?). Jag gör så för spotifylyssning, dvs jag skickar in den optiska signalen i min Hegel-dac och vidare till HA-försteg etc...

edit, nu såg jag att B&O endast hade en usb anslutning. Det finns omvandlare mellan optisk kabel och coax, kanske kan det funka?
Senast redigerad av Prozac 2020-07-17 15:37, redigerad totalt 1 gång.
Ha en rimligt trevlig dag.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-17 15:36

DAC:en verkar vara bra/OK i Beosound 5. Dessutom finns det ingen analog ingång....

Nackdelen med den lösning du (Juanth) visar är ju priset.....

Jag behöver ju bara en "Cromecast" eller liknande med USB utgång.

Pratade med STDI I veckan och han menade att Cromecast har en S/pdif utgång "inuti" 3,5mm jacket (förstod jag dej rätt?) i form av en mini-s/pdif.
Alltså jag har en Cromecast Audio med 3,5mm utgång....
I så fall - hur får jag till en USB kontakt för att ansluta Beolab5?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-07-17 15:42

jansch skrev:DAC:en verkar vara bra/OK i Beosound 5. Dessutom finns det ingen analog ingång....

..

Du ansluter en optisk kabel i 3,5mm utgången, samma hål. Då slipper du dessutom den dynamiska begränsningen som man annars får koppla bort manuellt.
Ha en rimligt trevlig dag.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-17 21:36

Prozac skrev:
jansch skrev:DAC:en verkar vara bra/OK i Beosound 5. Dessutom finns det ingen analog ingång....

..

Du ansluter en optisk kabel i 3,5mm utgången, samma hål. Då slipper du dessutom den dynamiska begränsningen som man annars får koppla bort manuellt.

Men..... var hittar jag adapter från optisk kabel till USB?

zten

Inläggav zten » 2020-07-17 23:57

Frisk skrev:
zten skrev:Jag skulle inte gå på en Raspberry pi utan en "hat" och då föredrar jag allo.com USBridge. Jag har själv Allo DigiOne som transort/ streamer och den fungerar utmärkt i jämförelse med andra "hattar". Nu använder jag Roon, Tidal/ Qubuz plus eget på NAS.

Får jag fråga vad bristen på en pi utan hatt är? Vad tillför en hatt jämfört med att köra USB ut direkt till en kvalitativ DAC?

Jag ifrågasätter inte eller säger inte emot utan är nyfiken på vad jag kan vinna själv, kör USB ut till en DAC idag.

Hans Beekhuyzen förklarar detta på ett utomordentligt sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=GV03z6kQq7w

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-07-18 00:42

Nackdelen med den lösning du (Juanth) visar är ju priset.....

Jag behöver ju bara en "Cromecast" eller liknande med USB utgång.

Pratade med STDI I veckan och han menade att Cromecast har en S/pdif utgång "inuti" 3,5mm jacket (förstod jag dej rätt?) i form av en mini-s/pdif.

Minitoslink är nog den rätta benämningen på utgången/kontakten från Chromecast. Minitoslink-> toslink/optisk i andra änden. Jag letade men toslink/optisk-> USB verkar inte existera.
Inte som kabel/adapter iaf.
En Raspberry pie är nog inte så dyr. Möjligen är dem lösningen inte optimal för bästa ljud...?

Anledningen till att den kabeln inte finns är nog att USB kräver drivers (som datorn förser dem med) Raspberry är ju en liten dator, därav att det fungerar då.
Senast redigerad av juanth 2020-07-18 01:07, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-07-18 01:06

Var det inte så att du hade coaxial/Spdif ingång i Beosound som var upptagen av något annat?
Kan den gå att använda för både det du använder den för idag och för signal från Chromecast?
Om det går att hitta en adapter för att koppla in två kablar?
Alternativt byta till den som ska användas. Eller var det så illa att den ingången kom från kontrollpanelen och måste vara aktiv konstant?

Att konvertera från optisk till coaxial är iaf möjligt.

399.90:- https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ial-p69343
Mvh Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-07-18 13:48

zten skrev:
Frisk skrev:

Tack för den! Ska försöka att komma ihåg att titta på den senare!

Edit: nu har jag hunnit titta som hastigast, jag fick ingen tydlig förklaring på varför inte en paj skulle vara bra nog, inga konkreta punkter på var pajen skulle vara felkonstruerad, är det för mycket emission från pajen verkar det ju inte vara någon lämplig lösning att plocka in den i samma låda som resten.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-07-18 18:22

Jag vet inte om det hjälper, Men här är en "tutorial" som visar hur man installerar mjukvara för att använda en Raspberry Pi som Spotify Connect mottagare :)
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-spotify/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-07-18 22:43

zten skrev:
Frisk skrev:

Nu har jag läst lite närmare. Jag tror inte ofta kvalitén på USB-signalen är ett problem i sig, det ska nog mycket till innan det ställer till det, dock delar ju ethernet och usb buss på rpi<4 och har därtill ganska långsam usb, där tror jag faktiskt det kan bli problem, framförallt med både stora filer in och hög bitrate ut. Allo-produkterna tycks ju gått runt problemet och adderat lite feel good därtill, även en rpi4 bör ju räcka en bit, dock inte läst på närmare om även den kan ha begränsningar i sig.

Jag har knäppar ut från min rpi3+ ibland, aldrig förknippat det med begränsningar i pajen, men det kan det förstås vara när det belyses. I stort fungerar det dock bra, som streamingkälla i inte allt för hög bitrate skulle jag inte avråda från lösningen, men som huvudkälla kanske det finns risker, inget stort problem,men när det inträffar rycks man ju ut från musiken.

Kanske skulle man satsa på en pi4 eller allo-kort.. eller bda-3.14...

Återgå till Teknikforum